Pe aceeași temă
În Traianul lui Gorduz e de văzut altceva - acoperirea conștiinței unui mare artist de bălăriile verzi și uscate ale protocronismului ce toca mințile altor creatori ai vremii.
În 2004, o televiziune națională dezvăluia un fapt atroce: peste noapte, mâini criminale lipiseră pe pereții multor clădiri din centrul Bucureștiului sute de mogâldețe ovoidale din ipsos, vopsite într-un roz strident. Reportajul TV, umflat cu efecte pompierești (mister, beznă, ceață artificială, sunete lugubre) și condimentat cu o pseudoanchetă pe stradă (în care tot omul își dădea cu presupusul despre semnificația obiectelor respective – unii văzându-le drept un manifest pro- sau contra- avortului, alții înțelegându-le drept noua formă a bulinei ce marca riscul seismic al imobilelor ș.a.m.d.), se încheia cu interviul luat unui istoric „specialist“.
Acesta lămurea publicul avid de senzațional că da, era vorba despre marcarea teritoriului de către o grupare satanistă, concluzie la care conducea, ca și reportajul, întreaga sa „analiză“. Și da, aveam de ce să ne fie frică, pentru că țărișoara era invadată și disputată de diverse grupări oculte. Grotescul situației a fost demascat peste câteva zile, atunci când autorul acțiunii, artistul contemporan Dumitru Gorzo, a determinat postul TV să dea o dezmințire în legătură cu aberațiile reportajului în cauză, care acuza fără niciun motiv acțiunea sa de înfrumusețare (rujare cu roz) a obrazului decrepit și ruinat al Capitalei. „Coconii“ săi vroiau să aducă un zâmbet pe buzele bucureștenilor, dar aceștia-și prinseseră fălcile-ntr-un rictus funest. În subsidiar, Gorzo (autor, printre altele, și al bine cunoscutului stencil sarcastic – vizibil tot pe pereții imobilelor centrale - cu figura lui Ceaușescu-heruvim, însoțit de inscripția „Vin în 5 minute“) chiar așteptase să vadă răspunsul societății la provocarea sa, dimensiunea prostiei omenești și adâncimea spaimelor colective. Televiziunea și-a făcut mea culpa. „Specialistul“, nu. Istoricul în cauză este, acum, chiar directorul Muzeului Național de Istorie. Indiscutabil specialist în domeniul său, arheologia, el recidivează pe tărâmul estetic, boicotând o altă operă de artă contemporană pentru care știința istoriei nu este suficientă, dacă vrei să-i înțelegi rostul. Este vorba despre statuia lui Traian, de Vasile Gorduz, amplasată chiar pe treptele Muzeului Național de Istorie, de unde se dorește să fie îndepărtată. Traianul lui Gorduz este, ca și Coconii lui Gorzo, o provocare pentru privitor. Nu este monumentul de for public pe care și-l dorește tot omul, respectiv un obiect oarecare, tip secolul XIX, care să nu deranjeze, să facă puțină umbră pe timp de vară, străjuit de o băncuță pe care vizitatorul epuizat se așază să citească cine a fost și ce a făcut respectiva personalitate bronzată de nația recunoscătoare. Ca și Coconii lui Gorzo, Traianul lui Gorduz sare-n ochi, intrigă și – ideal - ar trebui să pună pe gânduri. Nu neapărat pe gândurile (intențiile) lui Gorduz, care contează mai puțin, ci pe gândurile noastre. Pentru că, deși nu este nici pe departe una dintre capodoperele lui Gorduz, prin Traianul său se întrezărește o parte din abisul mentalităților colective recente. Produsă de fapt în 1983, combinația frisonantă dintre trupul de lupoaică și fularul acesteia ce se transformă-n balaurul cu cap de lup - stindardul dacic - este, împreună cu elementul uman portant, figura lui Traian, o mărturie a catastrofei culturale prin care au trecut și unii dintre cei mai profunzi artiști sub presiunea ideologiei oficiale, național-comuniste, în anii ‘80. Pe-atunci, alde Burebista, Decebal, Traian, voievozii, Horea, Cloșca și Crișan, războinicii, răsculații și revoluționarii din istoria noastră erau toți înjugați la carul triumfal al Conducătorului unic și suprem. Poate doar Gânditorul de la Hamangia, un sceptic avant la lettre, scăpase de jugul recuzitei triumfaliste. În rest, toate aceste figuri, cu simbolurile lor aferente, constituiau un vocabular obligatoriu, făceau parte din cotidianul cultural al propagandei generalizate și apăsau creierul oricărui protagonist al lumii creatoare. Gorduz, singurul nume semnificativ în sculptura autohtonă după Brâncuși, are o operă marcată, ca și aceea a maestrului cu atelierul acum la Beaubourg, de un umor voluntar, căutat prin înșurubarea subtilă, perfidă, a formelor și a sensurilor. Capodoperele sale, Himerele grăbite, Pasărea obișnuită, Conversația cu iarba sunt mici monumente de virtuozitate și de poezie, în care surâsul șăgalnic, senzualitatea și ironia mușcătoare se îmbină în entități aparent absurde, dar care răsună de o muzică lăuntrică. La fel, o perfectă înșurubare de contrarii, de elevat și de truculent, strălucitoare și scandaloasă, Prințesa X a lui Brâncuși a fost ținta atacurilor lui Picasso, care vedea în ea (nu fără motiv) un falus, nicidecum un portret, așa cum mai înainte autoritățile vamale americane văzuseră în obiectele brâncușiene nu sculpturi, ci piese industriale. Similar, în Traianul lui Gorduz e de văzut altceva - acoperirea conștiinței unui mare artist de bălăriile verzi și uscate ale protocronismului ce toca mințile altor creatori ai vremii (Ioan Alexandru etc., etc.).
Emanat de autoritățile centrale, protocronismul naționalist a impregnat preocupările, temele și imaginile vremii. Alegoria infantilă a genezei poporului român prin unirea de către Gorduz a „lupei capitoline“ cu balaurul cu cap de lup dacic și plasarea acestora pe burta unui Traian cu fese de atlet (care nici măcar nu ține în brațe compusul respectiv, ci pare să prezinte monstrul de parcă ar fi picat din cer) are o (in)conștientă componentă sinistru-comică, asemănătoare aceleia din tabloul (oficial!!) al lui Dan Hatmanu, în care Ștefan cel Mare scoate o mână din rama tabloului în care e închis pentru a ciocni un pahar cu Nicolae Ceaușescu, așa, ca-ntre doi mari conducători ce erau. Prima reacție normală la vederea acestei sculpturi este amuzamentul. Nicidecum proslăvirea, dar nici condamnarea ei: este vorba despre o operă prin care un artist își dezvăluie vulnerabilitățile. Iar vulnerabilitățile sale sunt vulnerabilitățile noastre: infantilismul, metaforita culturalistă pseudointelectuală și creștinoza multilateral fantasmată. Iar de acestea Gorduz se scutură tocmai etalându-le, aruncând peste ele plasa deriziunii, bancul, aluziile scabroase sau porcoase cu care, ca și el, întreaga societate se eliberează de presiunea propriilor limite. Pusă în contextul cronologic corect al creării sale, sculptura relevă un întreg eșafodaj în care retorica națională a regimului comunist a penetrat nu doar patriotismul, ci și discernământul cultural, ba chiar și aspirațiile religios-spirituale ale artistului (protocronismul infiltrându-se, subtil, chiar și în apariția mișcării artistice neoortodoxiste, intens românistă, apărută exact în aceeași perioadă a anilor ‘80 și de care Gorduz a fost mereu apropiat).
Partea de umor (in)voluntar pe care o comportă Traianul lui Gorduz este atât o (in)conștientă măsură de apărare împotriva toxinelor propagandistice, cât și manifestarea unui procedeu recurent în opera sa: extragerea poeziei din autoironie. Retorica românist-protocronist-spiritualistă a sculpturii sale este umflată ca o bășică pe care o sparge privirea oricărui trecător. Probabil sunetul asurzitor al acestei pocnituri face ca toți cei care trec prin fața MNIR să-și ridice privirea, siderați, consternați, interesați. Lucrarea lui Gorduz atrage astfel atenția, iar asta este tot ceea ce poate să râvnească mai mult o operă de artă actuală. Nu este nici o nenorocire că atenția publicului alunecă acolo unde nu trebuie. Publicul ar fi confortabil doar cu un monument care nu spune nimic și care arată nicicum. Publicul s-a obișnuit rapid cu orori precum ecvestra din fața MNAR, cu țeapa de lângă ea sau cu mormanul de bronz regurgitat, caragios, în fața Teatrului Național.
Cu timpul, poate că acestea vor fi îndepărtate, datorită maturizării aceluiași public. Tot cu timpul, poate că lucrarea lui Gorduz va beneficia de o înțelegere mai nuanțată, care să țină seama de relevanța ei pe mai multe paliere ale mentalului colectiv. Sau, dimpotrivă, susținut de specialiști rapsodici în spaime colective, publicul va refuza să ceară mai mult de la sine, să vadă mai adânc în sine prin această lucrare și va opta pentru îndepărtarea ei din – totuși - extrem de bine aleasa poziționare neconvențională actuală, care atrage atenția și asupra muzeului, și asupra istoriei, și asupra grotescului nostru dintotdeauna. N-ar fi nici o surpriză îndepărtarea lucrării prin presiunea publicului, pentru că atenția cere efort, iar efortul deranjează. La urma urmelor, Tilted Arc, capodopera de peste 70 de tone a lui Richard Serra, universal aclamat actualmente drept cel mai important sculptor în viață, a fost instalată în 1981 în Federal Plaza din New York, pentru a fi scoasă doar după câțiva ani, căci îi împiedica pe amploaiații guvernamentali din clădirile din jur să-și urmeze rutina cotidiană, scurtăturile și potecile proprii, impunându-le o rupere de ritm. Artistul încerca astfel tocmai să le împiedice prizonieratul în confortul unui spațiu public gol, bun doar de străbătut în fugă, fără gânduri, fără probleme. Ridica un obstacol în calea uitării de sine. O operă de artă monumentală actuală chiar asta trebuie să ofere: nu o rezolvare, ci o problemă, nu o informație, ci o tentativă de formare, o acuitate a prezenței conștiinței fiecăruia în lumea prin care nu doar trece, ci în care se și află. //