Pe aceeași temă
Unteatru. O scenă rotundă, ca un cadran de ceasornic. Pe scenă, trei personaje-ace de ceasornic care dau viață, sub zodia lui Hamlet, celui mai enigmatic personaj shakespearian: Timpul. Secundele, minutele, orele? Timpul e relativ. Așa cum și identitățile umane par a fi fluide, interșanjabile, permeabile. Richard Bovnoczki, Peter Kerek și Alina Berzunțeanu interpretează mai multe personaje, distribuindu-și nu atât rolurile, cât ideile care animă acest fastuos portret-robot al Omului universal, cu numele Hamlet. Prinț al Danemarcei, prinț de pretutindeni și de nicăieri și, mai ales, așa cum ne dovedește acest spectacol-laborator, pelerin al timpului nostru. Nu este o punere în scenă clasică, în sensul că nu mobilizează o recuzită impresionantă, costume de epocă sau o scenografie barocă; dar este un spectacol clasic, fiindcă reușește să redea un Hamlet esențializat, sublimat, care poate să dureze în timp, clasicizându-se grație propriilor sale resurse interioare, estetice și etice.
Hamlet vorbește despre noi la Unteatru, picurând în limbajul obosit de logica „n“-postmodernistă un mesaj consolator: umanitatea n-a murit cu totul, în ciuda „urâtului care se răspândește ca un cancer“. Curajos și (aproape) obstinat în estetica sa decantată, ce mizează pe minimalismul mijloacelor și pluralitatea sensurilor, acest Hamlet este o ancoră cu trei brațe care se înfige adânc în minte și în suflet; o tapiserie a vârstelor umane, prețios brodată din gest și cuvânt; o cardiogramă în care legile sufletului și ale timpului se întâlnesc într-un limbaj universal, căpătând formă într-un corp care nu este al unui singur personaj, ci al Omului din toate timpurile și locurile. Un Hamlet-triadă, ale cărui brațe contorsionate, convulsive (interpretarea actorilor este foarte gestuală, coregrafică) dezvăluie vaste plaje sufletești în lumina rece a conștiinței, în purpura intensă a sângelui-metaforă sau în negura nebuniei populată de fantasme. Între dominantele alb-negru (Bine și Rău) se desfășoară o întreagă cromatică a stărilor sufletești, a emoțiilor, toate filtrate prin cuvânt. Textul respiră, se eliberează, sensurile pulsează în trecerile de la o identitate la alta. Hamlet este o traversare a aparențelor (preluând o formulă a Virginiei Woolf, The Voyage Out), amplă și tulburătoare, intensă, frustă, onestă.
Rezumatul faptelor ar fi aici secundar (deși familiaritatea cu textul e necesară pentru a înțelege mai bine spectacolul). Dimpotrivă, tocmai extragerea lui Hamlet din context, despărțirea de propria istoricitate este pariul acestui spectacol de artă construit cu migală, dezvoltat de la conceptul propus de regizorul Peter Kerek (care impresionează aici și prin calitățile sale de actor) într-un teatru total, o realitate multiplă, caleidoscopică, care-și păstrează coerența (nucleul dur), în ciuda sensurilor pe care fiecare actor le adaugă, cu inteligență și sensibilitate, sporind dimensiunea revelatoare a dramei shakespeariene. Hamlet este o metaforă în care textul atinge o uimitoare transparență ideatică și estetică; o violență crudă, o atingere de mătase, o intensitate a erosului care își extrage „carnalitatea“ din cuvinte, culminând cu moartea care-i face pe cei trei protagoniști „să-și poarte unul altuia chipul“. Ca într-un poem de Ted Hugues.
Peter Kerek, Richard Bovnoczki și Alina Berzunțeanu în Hamlet la Unteatru
Nu avem cortină. Nici nu e nevoie. Privirea lui Hamlet - intensă, demiurgică - baleiază scena ca un început de Geneză. Asistăm la nașterea spectacolului și conștientizăm că ne aflăm în punctul înalt al unui teatru de artă, care survolează întinderea pustie a „lumii ca o scenă“ cu o întrebare-far: A fi sau a nu fi? Hamlet ne scrutează stând pe marginea podiumului, exilat la fruntariile regatului, la marginea vieții. Totul e încă posibil. Chiar și nonexistența. Richard Bovnoczki nu declamă, ci freamătă evocator (ca vântul în filmele lui Tarkovski) o dilemă eternă: să asumi existența cu „toate loviturile și umilințele vieții“ sau să alegi moartea, „un singur gest“, eliberator și ireversibil. Sau să alegi somnul, indiferența, amorțirea - e oare posibilă o cale de mijloc între a fi sau a nu fi? Se poate face un compromis? Replicile pun în mișcare conștiința colectivă a celor trei protagoniști, ale căror voci încep să se întrepătrundă ca elicele unei molecule de ADN, redând aproape vizual un flux al gândurilor, o energie a sufletului care încearcă să poposească, pe rând, în cele trei întrupări-metaforă: Hamlet, Regele și Regina. Da, poate că Hamlet are dreptate. Între viață și moarte, Visul ar putea fi o a treia cale, dar sub amenințarea necunoscutului, fiindcă „nu știi ce vise te așteaptă în moarte“. Hamlet e un suflet torturat, care se zbate în cămașa de forță a nopții („Dezbracă noaptea de pe tine, Hamlet“). Nu se poate elibera fiindcă el nu acționează, ci gândește (excesiv), devenind prizonierul propriei conștiințe. O conștiință răstignită pe culmile înalte ale moralității intransigente, incapabilă să se adapteze celor de jos. Hamlet e omul absolutului, apologetul și victima lui. Richard Bovnoczki redă tensiunea, sfâșierea, într-un strigăt mut, dar invaziv, care „sparge timpanul întregii lumi“, visceral, oglindit în monologul Reginei devenită Ofelia... Din abisul durerii urcă la suprafață, ușor (ușuratic?) ca aburul, ridicolul condiției umane, bufoneria duplicitară. Hamlet devine Polonius. Un personaj cu două voci, un Ianus Bifrons care se joacă cu propriile măști, într-o fantezie despre oameni și nori, la fel de nestatornici; un fel de deșertăciunea deșertăciunilor care devine o meditație despre natura Teatrului, despre condiția Cuvântului redus adesea la o sumedenie de vorbe goale. „Ce citiți?“ Sau cum citim, în ce fel ne decodificăm propria viață? Ce distanță salubră putem lua față de tot ce ni se întâmplă?
Suntem. Dar cine suntem, cum suntem? Alina Berzunțeanu adună în personajul ei identități multiple - măștile nestatorniciei, ale pasiunilor omenești. Ea își construiește rolul din contraste și treceri - e Regina și Ofelia -, dar și din idei contradictorii - frumusețea nu e echivalentul sincerității, la fel cum nici obediența nu se confundă cu inocența. Duplicitatea ne guvernează. Regina petrece în brațele noului soț, purtând pantofii de la înmormântarea Regelui ei. Fidelitatea ei se împarte între Hamlet și asasinul adevăratului Rege. Trecutul o bântuie, prezentul o condamnă. Își poartă viața ca pe o rană deschisă, care refuză să se coaguleze. Dualitatea înțeleasă ca două maluri ale ființei peste care sufletul e incapabil să mai facă pod. Fractura se păstrează și în glasul Ofeliei. În vocea ei își găsește ecoul aceeași neliniște hamletiană, a fi sau a nu fi, ca un fir roșu ce leagă întrebările, căutând răspunsurile. Dar nu există răspuns, ci numai resturi, indicii presărate cu parcimonie în trecerile de la o mască la alta. Ofelia își împrumută vocea Reginei și chipul lui Hamlet; Hamlet îi aruncă cuvintele spre public, ca o imprecație. Ofelia alunecă în moarte. Inima se frânge, ochii se deschid, iar „cuvintele zboară în sus“, balize luminoase care ne ajută să distingem, în noaptea adâncă, existența unui cer. Îl căutăm, „cu un ochi râzând, cu celălalt în lacrimi“.
Hamlet e mai mult decât un personaj sau fabula unui destin, el e o stare. Actorii fac uimitoarea performanță de a nu juca, ci de a fi. Peter Kerek, împreună cu Alina Berzunțeanu și Richard Bovnoczki au conceput un spectacol care s-ar putea intitula: Hamlet, a state of mind1. Și, la fel ca în secvența finală a filmului regizat de Hal Ashby, odată ce piesa se încheie, simți că poți să mergi pe apă. Realizezi că trăiești, devii imponderabil, tras în sus de un sens înalt al ființei, dincolo de simpla existență. Interesant că, deși actor în piesă, Peter Kerek nu încetează să fie regizor. Reflexiv și interiorizat, mai degrabă reținut în gesturi și expresie, regizorul își construiește rolul manevrând în același timp, ca un păpușar, jocul celorlalți. Cei trei protagoniști se completează unul pe altul, ca vocile unei fugi. Peter Kerek îl „cultivă“ pe Hamlet ca pe o grădină interioară. Ingredientele sunt dozate - gestualitate, text, expresivitate - într-o armonie demnă de indicațiile regizorale pe care însuși Hamlet le formulează: „Potriviți acțiunea la cuvânt și cuvântul la acțiune“. Un posibil Paradis pentru Hamlet... sau pentru omul alienat al timpurilor noastre?
P.S. Stimate public iubitor de teatru, dincolo de acest Hamlet de la Unteatru, mai există un Hamlet secund, un magister ludi, un actor „în ramă“. Este acel Hamlet-dublul lui Shakespeare pentru care teatrul și actorii sunt instanțele de-mascării, descoperirii adevărului. Hamlet este cel care-i invită pe actori la curte și le cere să interpreteze drama menită să-l dea în vileag pe ucigașul tatălui său. Dincolo de dimensiunea jocului, a bufoneriei, tirada hamletiană este și o apologie a teatrului. „Dragă domnule, ai grijă ca actorii să aibă tot ce le trebuie! Auzi, să fie tratați cum se cuvine; fiindcă ei sunt cronica prescurtată, esențială a timpului.“ Hamlet ne invită să descoperim demnitatea teatrului, să înțelegem alchimia prețioasă și fragilă a teatrului ca Artă... În seara spectacolului, un tânăr bine îmbrăcat butona sfidător telefonul mobil, cu un dispreț vădit față de jocul actorilor și de noi toți. Atunci am simțit lehamitea din vorbele lui Hamlet: „Omul nu mă mai încântă“. „Se bucură (actorii) de același respect ca pe vremea când eram și eu în oraș?“ Domnule Hamlet, v-aș răspunde ca Rosencrantz: „Nu, de fapt, nu“. Dar Hamlet e conștient că soarta teatrului depinde de public. Adică de noi, cei care suntem chemați să ne apropiem de scenă ca de un spațiu sacru, acolo unde Frumusețea, cum spunea Dostoievski, poate salva lumea. Așadar, pășiți cuviincios într-Unteatru de dincolo de catapeteasmă. //
Nota
1. „Life is a state of mind“ („Viaţa e o stare de spirit“), spune o replică din filmul Being There (Un grădinar face carieră, 1979), regizat de Hal Ashby.