Pe aceeași temă
Arta contra regimului comunist a fost - chiar adesea - practicată, dar ea absolut niciodată nu a semănat cu arta românească din Artistul şi Puterea.
Generozitatea, cumsecădenia şi acel nespus farmec protocolar prin care breasla artistică se arată bine crescută, distinsă, adorabilă nu fac decât să ţeasă borangicul diafan ce-nvăluie atent, cu mare grijă şi pricepere, un ditamai Kalaşnikov, descărcat, la năduf, cu belşug de gloanţe-n ţeasta victimei. Gloanţe oarbe, din fericire, precum textul şcolăresc publicat de Observator Cultural („Artistul şi puterea“ doamnei Ruxandra Garofeanu nu este „Harfistul şi torpoarea“ domnului Erwin Kessler, semnat de „Valer Artemis“, pe 7 decembrie 2012), care-şi face, se pare, o tradiţie şi un titlu de glorie din a găzdui, pentru a patra oară cel puţin, în ultimii ani, un atac (incompetent şi atât, ca şi celelalte) la adresa mea. Probabil că orientarea politică a respectivei publicaţii o face să ia atitudine faţă de orice pare să aducă atingere culturii de stânga (ceea ce întăreşte de altfel presupunerea de fond din articolul meu iniţial din 22, aceea că în Artistul şi Puterea nu e vorba despre contrapunerea a două entităţi antagonice, ci despre suprapunerea celor două feţe ale aceluiaşi regim comunist, ce se arată fie ca propagandă stridentă, în arta oficioasă, fie, în arta semioficială, ca ideologie internalizată, sublimată estetic în sinea artiştilor care, chiar dacă nu aveau mereu caviar la stânga, puneau cu dreapta neîncetat funde mămăligii, să nu explodeze).
Publicarea unui text rudimentar, de o asemenea amploare a vulgarităţii, sub pseudonim, descalifică Observator Cultural din start sau, mai precis, îl califică potrivit aroganţei unei noi/vechi puteri ce renaşte sub ochii noştri. Nu îmi fac iluzii că dreptul meu la replică va fi publicat în această formă. Ultima dată când am încercat aceasta, Observator Cultural mi-a trunchiat dreptul la replică, publicat cu mare întârziere, necesară sărmanului agresor din redacţie să-şi încropească un alt text, mult mai amplu şi acela decât dreptul meu la replică, deja desfigurat!
Dar nu deontologia Observatorului Cultural şi nici demagogia pseudonimosului pe care îl publică acum m-au făcut să revin asupra subiectului, ci însuşi subiectul. Artistul şi Puterea a fost, de fapt, o expoziţie care a prezentat/afectat doar o foarte mică parte a lumii artistice româneşti, respectiv partea aflată, de o jumătate de secol, sub regimul uapist. Este vorba, majoritar, despre artişti acum decedaţi sau care au atins vârsta a treia. Artişti deprinşi cu penelul, modelul şi comanda şi cărora conştiinţa şi etica le-au rămas mistere de nepătruns, la fel ca polimerizarea stereospecifică a izoprenului. Artiştii şi-au construit rezistenţa prin cultură ca pe-o murătură, pusă artistic la borcan, aşa cum arată această expoziţie, ca un Salon naţional de altădată, sau au făcut rezistenţă prin maculatură, aşa cum arată textul din Observator Cultural. E grăitor faptul că expoziţia a avut loc în spaţiile complet inadecvate ale Bibliotecii Naţionale, despre care oricine ştie că este un spaţiu culturalmente marginal, urât, nevizitat. Dar ce muzeu serios şi-ar fi oferit sălile unei asemenea hecatombe?! Realitatea, deloc îmbucurătoare pentru istoria artei, nu este doar aceea că majoritatea acestor artişti au făcut odioase compromisuri cu puterea comunistă (dacă lucrările sunt drăguţe nu înseamnă că damful evaziunii pare parfum), ci faptul, mult mai dur, că asta nu mai interesează pe nimeni. Pe nimeni dintre cei care fac şi desfac arta zilei. Pe tineri, în primul rând, pe cei care pur şi simplu ignoră regimul uapist al artei româneşti. Nu-i interesează pe cei care au străbătut regimul oengist al artei anilor ‘90, pe cei care s-au adaptat la regimul privat al artei anilor 2000 şi mai ales pe cei integraţi deja regimului lifestyle al artei actuale. Pe acei artişti care au reuşit, în ultimii ani, să aducă o notorietate internaţională artei româneşti care nu a fost nici măcar visată în ultima jumătate de secol. Pentru aceştia, manifestarea gerontocrată şi autistă de la Biblioteca Naţională nu este doar limbă de lemn, ci este o limbă moartă.
Concomitent cu bombastica Artistul şi Puterea, la Platforma/Anexa MNAC din Calea Moşilor avea loc o expoziţie intitulată percutant Deschis pentru inventar (octombrie-noiembrie 2012), în care 12 tineri artişti, tipici pentru generaţia cool actuală, încercau să dea de cap unei probleme pe care Artistul şi Puterea (n-)o pune: „cum să ne debarasăm“?!. De cine?! De cadavrul din dulapul ticsit de la Biblioteca Naţională! Pe scurt, tinerii artişti au avut acces la depozitul MNAC în care se află nenumărate exemplare din producţia maeştrilor înregimentaţi în Artistul şi Puterea şi au purces la o inventariere creatoare a unei colecţii care, aşa cum indică programul lor, „pune şi este pusă în criză de raportarea la istorie“, pentru că este vorba despre „o istorie de care ne ascundem cu ruşine“. Sentimentul acesta le-a fost provocat de revelaţia unei producţii artistice pe care nu o cunoşteau deloc. Potrivit mărturiilor lor, devenite programatice, atunci când au cunoscut-o, au resimţit „o repulsie faţă de o istorie, un trecut indezirabil“, „un sentiment de precaritate, de fragil“, întărit de faptul că „arta românească post-1945 se constituie în muzeul meu imaginar ca o vastă nebuloasă...“, la a cărei obscuritate contribuie şi instituţiile: „Poate că muzeul consideră că nu ar fi nimic important de învăţat din trecutul recent, poate că e un trecut deranjant“. Concluziv, lucrările acelor timpuri sunt văzute ca derivând dintr-o „subiectivitate ce se revendică de la o perspectivă etnocentrică, esenţialistă, naţionalistă, cu acute implicaţii oprimante. Astfel, dacă trecutul ar trebui să ne înveţe ceva, o astfel de lecţie ar fi avertizarea unei renaşteri a acestei subiectivităţi“. Pentru a „lucra“ într-un fel cu produsele pe care, la rândul ei, Artistul şi Puterea le proclamă drept mărturii ale rezistenţei prin cultură, tinerii artişti le ard prin inventariere. În muzeul Orb, Veda Popovici prezintă o sală amplă de expoziţie, în care lucrările (din acelea dragi stângii de altădată, dar şi celei de acum) sunt puse... cu faţa la perete. Marina Albu alege să nu expună nicio lucrare din acea vreme, luându-şi măsuri de apărare, printr-o grămăjoară de grâu otrăvit pentru tot felul de şobolani. Ileana Faur nu prezintă nici ea vreo lucrare, ci doar etichetele de inventar ale unor lucrări din obsedantele decenii, rescrise de echipa ei. Poate cel mai radical act artistic este acela al lui Ştefan Bandalac, fermecat, în relaţia cu lucrările acelei perioade, de descoperirea noţiunii de casare a operelor de artă. În consecinţă, el pune în balanţă fragmentele de ipsos ale unei sculpturi sparte, cu un braţ de şasiuri şi pânze vechi, rupte, ferfeniţite.
Casarea e un gest extrem, relevant pentru viziunea tinerilor artişti actuali asupra artei acelor timpuri, la fel de relevant pe cât de gravă este neştiinţa lor, explicabilă printr-o educaţie unidimensională ce ignoră compromisurile istoriei recente a artei noastre, atent puricată în diverse expoziţii, ca să arate prezentabilă. Singurul fel în care i-a inspirat colecţia enormă de la MNAC a fost impulsul de a nega lucrările acelor timpuri ca „opere“, de a le folosi doar ca mijloace într-un demers conceptual ce poartă în miezul său nevoia de a fugi de acea artă, pe care, simultan, undeva la periferia spaţiului cultural al Capitalei, un grup autist uapist o punea pe-un soclu şui. Între casarea juvenilă propusă la Anexa şi consacrarea gerontocrată propusă la Biblioteca Naţională se cască abisul unei totale schimbări de paradigmă. Ceea ce Artistul şi Puterea proclamă ca opere împlinite estetic, Deschis pentru inventar (excelent titlu, în comparaţie cu găunoşenia pompoasă Artistul şi Puterea) ia drept simplă materie primă pentru un demers ce le transcende prin demistificare. Cel mai cumplit este însă faptul brut, acela că expoziţia restrânsă de la Platforma era mai bună, avea mai multă substanţă artistică, ideatică, istorică şi intelectuală decât aceea, enormă, de la Biblioteca Naţională. Iar asta spune totul, nu doar despre expoziţie, despre organizatori, ci şi despre opere şi artişti. Cunoaşterea corectă a acestora, nu edulcorată şi îmbălsămată în vanităţi şi laşităţi, va aduce mai mult decât va lua din înţelesul obsedantelor decenii.
Luat de conţinuturi reale, realizez că am ignorat obida stângace a pseudonimistului observant (in)cultural. Asta pentru că mă străduiesc, de 20 de ani, să ofer cititorilor rubricii mele nu doar atitudine vertebrată şi text cărnos, ci şi măcar două-trei idei efective, obiecte ideatice bine determinate, clare, care să rămână şi după evaporarea textului şi după prescrierea atitudinii. A răspunde punctual afronturilor lui „Artemis“ e mai degrabă pierdere de spaţiu tipografic. M-aş simţi că fur cititorul de dreptul lui la idee, în avantajul unui precar drept la scandal tabloid.
Sunt însă obligat să răspund, ca istoric de artă, la câteva puncte marcate în textul din Observator Cultural. Mai întâi, arta contra regimului comunist a fost - chiar adesea - practicată, dar ea absolut niciodată nu a semănat cu arta românească din Artistul şi Puterea. În Polonia, grupul artistic-politic Alternativa Portocalie din Wrocław (ştiu că nu sună bine în zilele astea, dar şi de la ei vine asocierea faimoasă dintre portocaliu şi democratizare) s-a dedat în anii ‘70 la acţiuni destabilizatoare, precum Cui i-e frică de hârtia igienică?!, reprimate de autorităţile comuniste. În Uniunea Sovietică, lucrările şi acţiunile unor conceptualişti precum Kabakov, Komar şi Melamid sau Monastyrski au ajuns repere ale contrării creative a propagandei comuniste. Mai aproape de noi, în Iugoslavia, Sanja Ivekovic rămâne faimoasă pentru acţiunea din timpul unei vizite oficiale a lui Tito la Zagreb, în anii ‘70, când, nudă, artista s-a aşezat pe balconul propriu, citind un volum de filosofie şi masturbându-se sub lunetele trupelor speciale care asigurau paza preşedintelui iugoslav, până când un comando a spart uşa apartamentului şi a săltat-o pe artistă. Indiscutabil, nici hârtia igienică a Alternativei Portocalii şi nici masturbarea Sanjei Ivekovic nu se compară cu profunzimea, dramatismul şi spiritul de sacrificiu din Regii nebuni ai lui Baba. Pentru unii dintre noi, Baba a fost un artist veritabil, iar ceilalţi nişte măscărici puerili. Problema este că arta aceea, a celorlalţi, a fost unanim apreciată drept potrivnică puterii comuniste, şi nu aceasta, a noastră. Motiv pentru care Sanja Ivekovic este expusă la Documenta, la MoMA etc., iar Baba la Biblioteca Naţională din Bucureşti.
P.S. Denunţătorul din Observator Cultural are perfectă dreptate doar atunci când afirmă că la revoluţie aveam 23 de ani. Dar avusesem timp, spre deosebire de alţii, vârstnici şi adaptaţi dintotdeauna, să răbufnesc public contra sistemului (recunosc, din exasperare şi din spaima că urma să trăiesc o viaţă întreagă sub acel regim), chiar în vara lui 1989 (începusem în 1988, când intrasem în vizorul Securităţii, care începuse o campanie de denigrare şi încercase să mă intimideze în două rânduri, prin intermediul a doi profesori diferiţi care - vi se pare cunoscut?! - au avut o carieră prestigioasă de tehnocraţi democraţi după 1989). Despre datele acelei manifestări publice din 1989 poate să depună mărturie profesorul Ion Ianoşi, cel care m-a şi asigurat atunci, tot în public, că am marea şansă de a face declaraţiile respective între cadre didactice rezonabile, altfel aş fi ajuns în altă parte, ca în vremurile nu de mult apuse. Şi atunci am cerut, ca întotdeauna, lucruri absurde, ca răspuns la extrem de binevoitorul şi amplul referat făcut tezei mele de către profesorul Ianoşi. El recomanda acea primă scriere drept lucrare de doctorat publicabilă la Cartea Românească (profesorul Ianoşi era un redutabil referent al editurilor). Reacţia de oripilare a comisiei la auzul cererii mele (de a mi se revoca nota 10, eu evaluându-mi prestaţia cu nota 7, cu condiţia însă de a-i pica pe toţi colegii mei, pe care îi vedeam drept simpli activişti, viitori politruci incompetenţi cultural) a fost aplanată cu cuvintele - memorabile - ale lui Ion Ianoşi, care-mi prevedea o rapidă ascensiune pe scena publicistică, însoţită de o tot atât de rapidă adaptare la „condiţiile obiective“. Partea asta din urmă se vede că nu am înţeles-o niciodată... //