Pe aceeași temă
În 2016, întreaga suflare din ‘s-Hertogenbosch comemora 500 de ani de la moartea lui Hieronymus Bosch. Cu surle, trâmbițe, concerte, musicaluri și statui vivante după chipul și asemănarea dihăniilor din tablourile lui. Carnavalesc, dar bine organizat, lecție de punere în valoare și mai ales de valorificare a unui nume. Totul într-un spirit protestant light. Cu aceeași ocazie, a fost tipărit și un album dens cu reproduceri după numeroase schițe până atunci nepublicate ale lui Bosch, alături de explicații conexe, care ajută cititorul să înțeleagă ceva mai bine sursele și evoluția compozițiilor deja cunoscute ale lui Bosch. La fel și datările lucrărilor, realizate cu ajutorul analizelor dendrologice, sau analizele modificărilor succesive ale straturilor unei lucrări.
Zilele trecute, Festivalul Filmului European (4 - 11 mai) a adus la București câteva documentare proiectate în buclă la MNAR, în sala Auditorium. Lume curioasă, scaune comode. Din păcate, și experiența sonoră concomitentă a tuturor documentarelor proiectate. Bruiajul era, probabil, inevitabil în spațiul nu neapărat generos al sălii. Câțiva voluntari cu zâmbetul pe buze aveau grijă ca orice rătăcit să-și găsească un fotoliu, iar promisiunea unei imersiuni în tabloul lui Bosch Ispitirea Sfântului Anton nu era de ici, de colo. Așa că am trecut peste mica gafă din subtitrare: illuminator tradus prin iluminat.
Produs de ARTE, documentarul de 26 de minute regizat de Carlos Franklin era urmat de o experiență VR („realitate virtuală“, deja o bizarerie semantică), adică de o plonjare în tabloul mântuit astfel de platitudine. Și animat. Documentarul însuși părea să fie un .gif ceva mai extins, ghidat de comentariile unei voci anesteziate: unde, cine, când, de ce. Didactic, echilibrat, grand public. Un public, pentru că aici voiam să ajung, ale cărui prejudecăți sunt tratate cu binișorul: i se confirmă că perioada medievală era una invariabil întunecată, că știința și religia se încleștau cu ferocitate în luptă. La fel, toate clișeele legate de periodizări sunt reluate, parcă pentru a nu perturba privitorul interesat să consume, fără prea mari sforțări, un produs împachetat în efectele vizuale cele mai spectaculoase ale timpului și propus publicului într-o formulă lejeră, parcă spre a reține mai ales ludicul, poanta: unul dintre monștrii hibrizi poartă o pâlnie de tinichea pe cap, semn de nebunie și ilustrare a expresiei „a bea ca o pâlnie“. Monstrul acvilin apare în partea din stânga jos a tripticului și poartă în cioc o foaie pe care se distinge semnătura artistului, iar pe umăr poartă o armoarie neatribuită până în prezent, probabil fără un referent real. Geniul artistului e menționat de câteva ori (strategie de marketing folosită și în cadrul evenimentelor din ‘s-Hertogenbosch) și se insistă pe inventivitatea lui, ivită dintr-o iconografie preexistentă la fel de bogată, dar lăsată în umbră. Din inerție culturală, artistul e propulsat în față, iar materia din care și-a extras iconografia personală e mai puțin adusă în discuție.
Detaliu din tripticul Ispitirea Sfântului Anton, de Hieronymus Bosch, expus la Museu Nacional de Arte Antigua din Lisabona
Analiza tabloului începe cu punerea în subiect: e menționată Devotio Moderna, aflăm că Bosch era membru al confreriei religioase dedicate slăvirii Fecioarei, Illustre Lieve Vrouwe Broederschap, și că libertățile aparente pe care și le ia în lucrări nu sunt atât de îndrăznețe. Deși acest ultim punct e mai degrabă menționat în grabă, parcă pentru a nu submina figura - geniul. Subordonate unui scop moral, fără a exclude intențiile comice, și legiunile de monstruleți obsceni din manuscrisul medieval erau perfect compatibile cu discursul religios dominant. În plan vizual, toată această introducere în documentar face impresia unui colaj cu ritm de .gif, dar fără circularitatea lui infernală: figuri decupate din miniaturi, gravuri sau picturi pe lemn își dau ghionturi, încing o horă veselă a anacronismelor și invită privitorul într-un spațiu ludic, animat à la légère. Ficțiune peste ficțiune.
Pentru a fi user friendly, apropierea de tablou se face prin intermediul mișcării: tablourile, fatalmente statice, devin cinematografice, personajele se mișcă, sugestia e exclusă din joc și face loc explicitării. Astfel de derulează întreaga imersiune: apropierea de detalii are loc prin mișcare, fiecare personaj surprins într-un moment suspendat iese din nemișcare și dă curs gestului. Pictura nu mai e de-ajuns și trebuie să devină spectacol, aducând parcă în lumină sensul etimologic al monstruozității, acela de-a se arăta, prin mișcare, pentru a-și dobândi o și mai mare vizibilitate. Pădurea nu se mai vede de atâtea detalii animate, tripticul e tradus, cu riscurile aferente ale unui astfel de demers.
Detaliul biografic apare și el: focul infernului din fundalul părții centrale a tripticului e asociat incendiului care devastase, în 1463, întregul ‘s-Hertogenbosch, în timpul copilăriei lui Bosch. În documentar, limbile focului pâlpâie, aripile demonilor se zbat, totul freamătă, imaginației spectatorului i se substituie filmul însuși, gata să-i servească de-a gata experiența la care sugestia ar fi putut să-l conducă privind în tihnă imaginea pictată pe lemn. Verdictul: spectatorul trebuie stimulat, ajutat, distrat. Și hagiografia e atinsă de nevoia de spectaculos și devine pe alocuri tabloidă. Sunt puse pe tapet mai ales elementele bizare din viața Sfântului Anton: porcul care îl însoțea (focalizarea porcului, cu o traversare, în câteva secunde, a mai multor imagini porcine ale lui Bosch), venerabila lui vârstă de 105 ani, luptele cu nesfârșitele soiuri de ispite.
Apar și explicațiile legate de cultul dedicat sfântului: devine patron al bolnavilor de ergotism, boală numită și „focul sfântului Anton“, provocată de ingestia de cereale afectate de o ciupercă parazită, cornul secarei. O analiză a reprezentărilor iconografice și a descrierilor textuale ale efectelor bolii a făcut ca identificarea dintre „focul sfântului Anton“ și ergotism să fie mai mult decât probabilă. Consumul îndelungat al cerealelor contaminate avea urmări dintre cele mai grave, de la pierderea membrelor până la moartea bolnavului: mai multe scene cu membre secționate ilustrează explicațiile, cu sânge șiroind vesel, un fierăstrău animat și chipul schimonosit al bolnavului. Câteva dintre scene au fost interpretate chiar drept ilustrații ale halucinațiilor bolnavilor. În centrul tripticului, un picior secționat și înnegrit amintește de rolul Sfântului.
În loc de câteva ore într-un muzeu sau un timp oarecare petrecut privind reproducerea într-un album, documentarul livrează 26 de minute alerte. Plonjat într-o înșiruire de detalii, întretăiate de imagini din epocă despre care nu i se spune nimic, spectatorul e îmboldit să înțeleagă, să despice, să absoarbă en toute vitesse explicațiile primite, croite astfel încât, așa cum spuneam deja, să nu altereze prejudecățile cele mai reducționiste și să satisfacă gusturile cele mai recent dobândite. Mereu înnoită odată cu lumea, privirea își pierde răbdarea: nu imaginea, ci mișcarea contează.