Pe aceeași temă
În luna august s-au împlinit 100 de ani de la nașterea lui Horia Lovinescu. Un centenar despre care nu s-a vorbit mai deloc, fapt explicabil nu doar prin zarva evenimențială cotidiană, ci și prin confuzia care descurajează încercările de reevaluare a istoriei recente cu multe subiecte tabu. Aproape uitat de scena teatrală, inclusiv de teatrul pe care l-a păstorit ca director – Teatrul Nottara -, cel care a făcut figură de aristocrat al literelor și artelor într-o vreme a barbariei culturale are, cum se vede, o posteritate vidată de glorie. Pe deplin nemeritat și păgubitor pentru patrimoniul nostru cultural.
Muzeul Național al Literaturii Române a deschis seria unor colocvii menite să recupereze editorial și, de ce nu, scenic nume importante ale teatrului
George Constantin şi Ștefan Sileanu în Jocul vieții și al morții în deșertul de cenușă |
românesc, într-un demers lăudabil de a revizui pe cât posibil obiectiv și fără patimă epoca cenzurii comuniste și opera celor care i-au fost victime. Proiectul aparține dramaturgului Mihai Ispirescu, el însuși atins de fenomen, și a început luna trecută cu o întâlnire dedicată lui Horia Lovinescu. Mărturii inedite, lecturi și audiții consumate sub egida Teatrului Dramaturgilor Români au contribuit la o încercare de recalibrare a profilului cunoscutului scriitor, al cărui destin e într-un fel semnificativ pentru vremurile în care a trăit făcând figură de neînțeles. Venind în întâmpinarea unor atacuri tendențioase din partea unor critici care i-au imputat cedările ideologice din anii în care chiar Doamna Bulandra îi comanda pe model sovietic piesa Lumina de la ulmi, demersul încearcă o reapropiere de partea valoroasă a creației subtilului intelectual pasionat de Rimbaud care a fost Horia Lovinescu, de paginile în care și-a luat cu vârf și îndesat revanșa față de accidentele biografice pentru care el însuși a suferit. Din fericire, din Fălticenii care au dat culturii naționale și alți Lovinești iluștrii a început să bată un vânt de adevăr care ne ajută să vorbim la centenar cum se cuvine despre acest scriitor care a onorat literele și teatrul românesc cu eleganța și profunzimea condeiului său.
Lui Horia Lovinescu teatrul românesc îi datorează, pe de altă parte, conceptul de program repertorial, prin care Nottara a devenit teatru de artă, cultivând o sinteză culturală între modern și clasic cu mari deschideri spre inovație și experiment. Aici, unde a fost două decenii director (1963-1983), s-au jucat în acele vremuri complicate Dostoievski și Shakespeare, Pirandello și Cehov, dar și piese din teatrul american contemporan sau francez, alături de nume consacrate din teatrul românesc, de la Caragiale la Mihail Sebastian și Teodor Mazilu, plus autori controversați ai momentului, precum Ispirescu sau Dohotaru. Pe această scenă s-a maturizat și teatrul său de idei care înfruntă demn și contrabalansează experiențele considerate compromițătoare de aceia care așteptau probabil de la scriitor mai multă fermitate ideologică.
Cine cercetează mai atent biografia scriitorului, mărturiile risipite prin presa vremii sau aflate în custodia unor prieteni constată, la o analiză mai atentă, însă, că Horia Lovinescu din perioada proletcultismului a avut de suportat mult mai multe presiuni decât acelea care au răzbătut în operă sub forma cedării. Sunt declarații în care scriitorul disimulează vădit, afectând o atitudine de eschivare, uneori acesta fiind tocmai un mod de a se implica. Și altele, care povestesc întâlniri ale sale cu forurile de conducere ale vremii, cărora nu de puține ori le-a făcut față cu stilul său distant și diplomat, evitând pumnul și palma unei cenzuri nimicitoare, nu fără costuri în plan personal care l-au transformat într-un sceptic nihilist. Nu era ușor să poarte povara unei origini nesănătoase (Eugen Lovinescu, Monica și Vasile Lovinescu au avut, cum se știe, destine și mai umilitoare) și poate tocmai pentru asta nu putea să se opună fățiș, făcând pe revoluționarul, pentru că, oricum, n-ar fi fost crezut. De fapt, acea parte din titlurile care i se reproșează la capitolul cedări nu poate fi considerată pe de-a-ntregul mincinoasă. Aparent aservite regimului, piesele acelea de început își relevă pe măsura trecerii timpului valoarea de document, de mărturie de conștiință dintr-un timp în care încă nu se aleseseră apele. Cine citește astăzi Citadela sfărâmată (1955) sau ascultă la radio înregistrarea antologică cu Lucia Sturdza Bulandra, Ion Finteșteanu, Emil Botta, Marcela Russu, acea piesă care urmărește istoria unei familii din anii de răscruce ai instaurării bolșevismului, poate avea o imagine semnificativă a frământărilor și crizelor prin care Lovinescu însuși a trecut. Soluțiile sunt, în cazul unor personaje, evident, de compromis, dar cine vrea poate vedea, dincolo de replici, drama personală a personajelor considerate negative, mult mai credibile decât acelea, puține, menite să reprezinte noua ideologie. Scepticul Matei, credula îndrăgostită Irina, Petru, optimistul, care crede în schimbare, dar orbește așteptând viitorul de aur, chiar și savanta Dinescu, care e chemată să legitimeze noul regim, toți aceștia, unii de stânga, alții de dreapta, contribuie la transferarea acțiunii în planul confruntărilor de idei, transmițându-ne peste ani imaginea unei societăți în mișcare.
Anda Caropol și Alexandru Repan în Și eu am fost în Arcadia
Drama istorică Petru Rareș sau Locțiitorul (1969) poate fi considerată din aceeași categorie, amestecând derutant ieșiri patriotarde convenabile noului regim (unii s-au grăbit să-l vadă aici ca model pe Ceaușescu însuși) cu o filozofie idealistă a istoriei, care face din figura acestui domnitor moldovean, moștenitor al lui Ștefan și al simbolurilor creștine, naționale (Petru e locțiitorul pe pământ al bourului din stema Moldovei), un personaj dilematic, controversat. Moartea unui artist, aproape un manifest al realismului socialist în artă, merită și ea reanalizată, având în vedere că legenda Meșterului Manole, care stă în subsidiar la originile ideilor piesei (personajul principal e sculptorul Manole Crudu), e și azi o temă grea de discuție. E de remarcat, pe de altă parte, că, amenințat de buldozerele cenzurii, Horia Lovinescu nu s-a refugiat în criptograme parabolice, unul sau două titluri - Paradisul și Omul care și-a pierdut omenia - făcând figură aparte în teatrul lovinescian. Vocația sa validată de operă rămâne realismul psihologic, drama de idei pe linia lui Camil Petrescu, chiar dacă această apreciere e contestată de unii critici literari. Îl desparte de scriitorul filozof preocuparea sa de a da extensii metaforice de sorginte biblică acestor dezbateri, iar asemenea preocupări nu s-a sfiit să le manifeste încă din anii în care reînvierea unei anumite mistici medievale sau trimiteri la personaje biblice (Petru era pescar de oameni, Cain și Abel, chiar titlul primei variante a piesei Jocul vieții și al morții în deșertul de cenușă) nu erau tocmai de dorit. Ca și insistentele sale reflexii asupra morții (Și eu am fost în Arcadia) într-o perioadă care noul regim se străduia să implementeze sentimente triumfaliste.
Horia Lovinescu |
Lansată la Teatrul Nottara în perioada în care secretar literar era prietenul său Alecu Paleologu, proaspăt ieșit din pușcărie, Jocul vieții și al morții... reprezintă, fără tăgadă, gloria postumă a dramaturgului. O metaforă a apocalipsei dintr-un ev postnuclear vine să amenințe omenirea în derivă, reprezentată de un creator bufon (Tatăl) râzându-și de principiile eșuate ale moralei, de apolinicul Abel, îndrăgostit fără speranță de natura umană pură care se degradează, și de Ana-ideal feminin fără viitor, de Cain, fiul risipitor prefigurând sibilinic domnia grobianismului și a sodomiei. Ediția princeps de mare succes a acestui text memorabil din montarea lui Dan Micu, cu Dana Dogaru, George Constantin, Alexandru Repan și Ștefan Sileanu mai degrabă a intimidat, altfel cum să ne explicăm faptul că nu avem, după 1978, anul premierei de la Nottara, o altă versiune scenică valabilă a mult citatei piese. Ce-i drept, Horia Lovinescu nu a dat în materie de dramaturgie ceva mai valoros, Karamazovii nu poate fi considerată o operă originală, chiar dacă în multe privințe dramatizarea e independentă față de romanul lui Dostoievski. Numeroase alte titluri scrise și jucate la Nottara nu au anvergura intelectuală și artistică a acestora, în ciuda faptului că sunt ceea ce se cheamă piese bine scrise, cu subiecte și personaje din medii diverse, intelectuali de profesii diferite, care îi permit autorului să reia dezbateri de idei mai vechi despre cinste, adevăr, minciună, trădare, fidelitate etc.
Conchizând, mai avem, cred, ce descoperi în opera rafinatului Horia Lovinescu, dacă nu privim cu ochelari de cal, părtinitor și restrictiv opera unui scriitor hărţuit odinioară drastic de cenzura care urmărea anularea nealiniaților.
PS: Zilele acestea a avut loc la Teatrul Naţional „Vasile Alecsandri“ din Iaşi premiera piesei Moartea unui artist de Horia Lovinescu, în regia Irinei Popescu Boieru.