Pe aceeași temă
Doua fotografii luate la distanta de opt ani: Constantin Noica alaturi de fiul sau, Razvan, deja calugarul Rafail in 1977, si acelasi Noica alaturi de fiica sa, Alexandra, in 1985, pe peronul unei statii de metrou parizian. Aceeasi postura, acelasi gest de alaturare, cu o mana pe umarul fiului, insa, intr-o solidaritate suplimentara, poate compensatorie, poate mult mai adanca, de conditie existentiala. Pe statura inalt-gracila, chipul cu trasaturi calme, comunicand amenitate, dar nu familiaritate, dar mai ales dominat de o intraductibila implinire, e daruit celui de alaturi ca o lectie fara cuvinte: se poate, totul se poate, dar inauntru, in noi.
Cele doua imagini fac parte din ilustratiile la cartea Alexandrei Noica-Wilson, Treziti-va, suntem liberi! *. Amintirile fiicei (din casatoria cu Wendy Muston) sunt la fel de discret elocvente, minunat adecvate filiatiei prin patosul neostentativ al evocarii si prin dozajul rafinat de sinceritate si discernamant. Scrisa mai mult ca sigur cu gandul la un public englez (dovada frazele prin care rolul lui Noica in cultura romana e adus la cunostinta cititorului), povestea ultimilor sapte ani petrecuti de copiii Noica in Romania inaintea emigarii in tara de origine a mamei, Anglia, recupereaza fragmente lipsa din biografia filosofului: verile de la Campulung-Muscel, unde se afla in domiciliu obligatoriu, dar isi primea copiii in vacanta de vara, istoriile unora dintre proprietatile pierdute ale familiei Noica (mosia Chiriacu, de pilda, confiscata la venirea comunistilor, sau casa din comuna Andronache, construita de familia Noica putin inainte de razboi, in care se vor adaposti semiclandestin Wendy si cei doi copii ai cuplului divortat din 1948), ori cele trei calatorii in Anglia din 1972, 1977 si 1983.
"Margini" inca nebagate in seama ale felului in care traia Noica in anii in care era deja urmarit de Securitate (din 1948 in domiciliu fortat, apoi, din 1958, arestat politic) se developeaza cu mult farmec in aceasta carte neambitioasa. Poate ca proba cea mai fidela a "genei Noica" e tocmai preaplinul sufletesc, aerul de "invingatoare", in numele unor valori simple si dezlegate de conjuncturi social-istorice si in ciuda ranilor de nesters lasate de viata in Romania comunista. Alexandra Noica suprapune cu usurinta afecte potential disjuncte: bucuriile copilariei in paradisul natural al Romaniei de dupa razboi, iluminate de o mult evocata dragoste parinteasca, dar si teroarea psihologica a unor ani in care progeniturile filosofului aveau conditie de paria, de dusmani ai poporului. Copiii Noica au invatat de timpuriu sa-si supravegheze cuvintele, sa-si aleaga prietenii, sa distinga intre curiozitate si urmarire. Trebuiau sa traiasca, dar pe cat posibil sa treaca neobservati, cat mai mult, pana la obtinerea pasapoartelor. Totul a durat sapte ani lungi, in care cei doi frati au acumulat experienta de adulti. Cand mama lor i-a trezit in trenul ajuns la Viena cu vorbele "treziti-va, suntem liberi!", Alexandra (11 ani) si Razvan (13) stiau prea bine despre ce e vorba. "Ochii mei pastrau amintirea terorii din Bucuresti, astfel ca acum, privind in jur, nu-mi venea sa cred ca atatia oameni se plimbau liberi, la ora aceea, pe peronul garii din Londra" - sunt primele impresii dupa descinderea in capitala Angliei. Cu toate astea "copilaria noastra (...) in Romania celui mai atroce deceniu din istoria moderna a acestei tari (1945-1955) respecta regula memoriei inocente. (...) Motivatia acestei bogatii a venit din dorinta de a nu sluti si mai mult uratenia unei vieti care atinsese in acei ani o culme a atrocitatii."
Amintirile din Treziti-va, suntem liberi! nu au aproape nimic senzational. In fond, s-ar putea spune, viata acestei familii puse la adapost printr-un divort prudent, pe de o parte, dar si prin sansa unei mame cu cetatenie britanica, nu se poate compara cu iadul povestit de Ion Ioanid, Adriana Georgescu sau Anita Nandris-Cudla - si lista ar putea continua. Numai ca e vorba de copiii lui Noica si de Constantin Noica insusi, a carui vina, atunci, fusese ca a scris o carte despre Hegel si a primit o scrisoare de la Emil Cioran. Atat. Emil Cioran. Masurata asa, experienta povestita aici are tragismul ei, simplu, nesubliniat, intrinsec, ba chiar asumat retroactiv cu umorul de rigoare.
Despre scaparile vigilentei, de pilda: intr-o sala de cinematograf din anii ‘50, unde rula, in fine, un film american, Alexandra intreaba tare: "au venit americanii?". Din fericire, fara urmari. Alta scena: fetita operata de apendicita, nicio clipa scapata din ochi de mama, de teama ca, sub anestezie, sa nu spuna ceva despre tatal aflat in domiciliu obligatoriu.
Sunt apoi destule eroisme private, carora fiica lui Noica le aduce aici omagiul: tanarul prieten care a reusit sa-i scoata din casa, pe sub nasul securistilor, pe parintii lui Wendy Muston, cetateni britanici, aratand autoritatilor un carnet rosu, care nu era insa de partid, ci de... student!; taranul venit din Chiriacu, pe furis, sa le aduca celor trei, in casa din Andronache, mici provizii pentru iarna, sustrase cotelor obligatorii catre statul comunist. Prietenii de familie care-i gazduiau pe rand pe copii, la fiecare sfarsit de saptamana, inghesuiti cu totii in dependintele fostelor lor proprietati, numai ca Alexandra si Razvan sa deprinda viata de Bucuresti s.a.m.d.
Anii ‘50, intr-o Romanie deja fara speranta, se vad asadar foarte bine in cartea fiicei lui Noica. Ce surprinde e lipsa de incrancenare si patetica recunostinta pentru intamplarea de a se fi nascut si trait aici. Umilintele, nu putine, nu trec niciodata inaintea acestei timpurii impacari: "De la parintii nostri, eu si fratele meu Razvan am primit darul sperantei". "Si daca ii iubesc este pentru ca, intr-o vreme a lipsurilor totale, ei ne-au daruit lucruri care, daca atunci nu costau aproape nimic, astazi, retraindu-le, inseamna pentru mine totul". De la ei au deprins obisnuinta indeletnicirilor spirituale, spune autoarea: arta conversatiei, placerea muzicii, preocuparea pentru cum te imbraci ca sa iesi in lume, dar si "savoarea lecturilor fundamentale". Copiii Noica au fost foarte iubiti, iar cuplul separat din motive conjuncturale (e ceea ce noteaza Alexandra Noica-Wilson in mai multe randuri) a ramas pentru totdeauna sudat intr-o mare prietenie. Scena din 1983 cand, in Anglia, Alexandra, Wendy si Constantin Noica au ascultat acasa impreuna, in tacere, "intr-o deplina armonie", Simfonia a patra de Mahler e sfasietoare in simplitatea ei. Nicio vorba despre ce s-a pierdut fara voie, nimic despre ce ar fi putut fi. Pur si simplu comuniunea de-un ceas a unor oameni care s-au iubit.
Gasim in acest volumas un Noica tandru cu fetita lui, pe care, la Campulung, o aducea acasa de la gara cu trasura - un lux enorm pentru un domiciliat fortat, doar ca ei ii placea sa fie rasfatata. Gasim un Noica panicat de genunchii juliti ai copilei si ingrijindu-i cum se pricepea. Mai tarziu, ni se povesteste despre un Noica reusind, in mod misterios, sa castige atentia si afectiunea nepotilor lui englezi, copii "cu nevoi speciale", dupa cum noteaza mama. "Avea un dar aparte de a-l face sa creada pe cel din fata lui ca este o fiinta importanta..." Toate acestea fac un portret complementar, perfect plauzibil alaturi de cel deja mult mai cunoscut din faza mentoratului de la Paltinis.
Treziti-va, suntem liberi! e o marturie fara pretentii literare, dar nu lipsita de vigoarea scriiturii, de descrieri excelente, de o remarcabila putere de evocare, in maniera clasica a genului. Fiica a celei mai iradiante personalitati a culturii romane din a doua jumatate a secolului trecut, sora a unuia dintre marii duhovnici ai lumii ortodoxe, Alexandra Noica-Wilson nu dezminte niciun moment mostenirea bunului gust. Nici chiar naivele pagini din final - o poveste romaneasca despre Fiorel si Fiorela(!) auzita in casa din Andronache de la un batran, precum si trei versificari ale entuziasmului fata de caderea comunismului in Romania - nu tulbura efectul cumva vindecator al cartii. Lectia ei pare sa fie, inainte de orice, una profund noiciana: impacarea cu istoria.
*Alexandra Noica-Wilson, Treziti-va, suntem liberi! Amintiri, Editura Humanitas, 2007, 164 pag.