Pe aceeași temă
În fiecare cuvânt, Jurnal inedit este un decoct de Monica Lovinescu, unul „servit“ în stare pură, ceea ce impune să fie consumat cu moderație, adică lent, în porții mici, așa cum recomandă ambalajele alcoolurilor tari: „Sachez consommer avec modération“.
Ultimul jurnal al Monicăi Lovinescu. Printr-un concurs de împrejurări, ceea ce se considerase a fi încheierea notațiilor tip agendă, adică Jurnal 1998-2000, apărut în 2006 la Humanitas, a cunoscut un neașteptat epilog. Jurnal inedit. 2001-2002 reproduce dactilograma găsită în podul casei de la Paris a soților Lovinescu-Ierunca, din François Pinton, numărul 8, după moartea lor. E primul „manuscris“ nepregătit de autoare pentru tipar. Pentru un scriitor atât de drastic cu tot ce a privit-o - de la amănuntele de viață personală, cu tot cu extensia către Agendele lovinesciene, până la ultimul rând publicat - această carte reprezintă o trecere de graniță. Poate chiar de „linie roșie“.
Avem încă în minte ecourile amestecate ale celor din urmă interviuri, consemnate cu puțin înainte de moarte: cel de mare întindere cuprins în volumul Doinei Jela, O sută de zile cu Monica Lovinescu (2008), sau cel filmat de TVR direct la patul de suferință al autoarei Undelor scurte, șocant prin cruzimea involuntară a imaginii. Acestea și altele au fost începutul unui anumit fel de posteritate, iubitoare dar foarte riscantă, încă și mai incontrolabilă decât este, de felul ei, posteritatea oricărui scriitor. Imaginea pe care o compun e prea aproape de „carnea“ personajului, în vreme ce rămâne mult, foarte mult „os“ moral încă nevalorizat.
Din fericire, notațiile acestor 20 de luni consemnate în Jurnal inedit se apără singure prin luciditatea binecunoscută a autoarei, exacerbată acum de o adevărată obsesie de a nu ceda, din neputință, și ultima redută: decența - în boală, în bătrânețe, în suferința efectelor lor conjugate. Și nu cedează.
Aici se păstrează parcă mai bine decât oriunde gheara stilistică și ideatică inconfundabilă. În fiecare cuvânt, Jurnal inedit este un decoct de Monica Lovinescu, unul „servit“ în stare pură, ceea ce impune să fie consumat cu moderație, adică lent, în porții mici, așa cum recomandă ambalajele alcoolurilor tari: „Sachez consommer avec modération“.
„E bine că tai, cât mai am timp, tot ceea ce nu vreau să apară vreodată, cum ar fi prieteniile trădate, sau frazele prea crude, răutăcioase, despre oameni care nu mi-au făcut niciun rău, sau altele despre stări indicibile. Dacă ajung până la capăt, tot îmi las casa curată“, scrie referitor la redactarea celorlalte volume ale Jurnalului, înainte de tipar. Simultan, instinctul urgenței dicta deja selecția însemnărilor la zi. Nimic neconform regulilor dintotdeauna, căci sobrietatea e fără fisură. Doar verva stenică de odinioară lipsește, făcând loc nenumăratelor trageri de linie. Socotelile nu prea mai cruță. Densitatea ocurențelor caustice e mult mai mare, deprimarea e și ea la vedere, iar singurătatea - devastatoare.
Marea, catastrofala „trădare“ este boala, prin care se debalansează vechiul mecanism de imunitate psihologică: trăirea realității în doi. Pe parcursul celor doi ani (2001 și 2002), Monica Lovinescu încasează atât asaltul propriei biologii, cât și cvasidemisia, involuntară, a neprețuitului ei partener de viață, Virgil Ierunca. E mare tentația de a antologa pe această temă, dar trebuie rezistat. Amănuntele, cu atât mai dureroase cu cât sunt mai laconic puse în pagină, se găsesc în carte. Oricum, vor conta mai ales pentru cei care au dezvoltat cu adevărat atașament pentru cele două ființe de esență rară. Să reproducem un singur pasaj cu valoare mai generală, pentru sinceritatea lui simplă, care conduce direct în abis: „Niciunul dintre noi, cei obsedați de moarte, nu ne-am închipuit că altceva e mai grav decât sfârșitul: pregătirea lui, bătrânețea“.
În plin marasm personal, Monica Lovinescu continuă să reînvie foarte pregnant prezentul despre care scrie. E același prezent eminamente românesc („celula românească“), trăit cu acut simț al detaliului esențial, mult mai evident astăzi, când distanței în spațiu (Paris-București) i s-a adăugat și distanța în timp.
La începutul anilor 2000, simțul moral pierdea deja rapid substanță, și nu doar pe toboganul dezamăgirilor românești ale tranziției, ci și în Occident. Libertatea ca principiu structurant al democrației cunoștea condiționări din ce în ce mai stranii. Așa privite lucrurile, degradarea nivelului civic din România începea să arate ca un fel de proiecție pe „repede înainte“ a viitorului apropiat european. Timpul i-a confirmat Monicăi Lovinescu intuiția. Dacă ar fi încă aici, de veghe, autoarea Diagonalelor din România literară ar înregistra cu siguranță prompt fiece semn, tot mai puțin discret, al surpării unui mare model: democrația occidentală.
Deocamdată, verifică anxios starea „pacientului“ prin lecturi și, fiind vorba de Franța sau de România, reacția denotă implicare. Apare o grabă nouă a concluziei negative, oarecum pripite, corectată in extremis de obișnuitul fairplay. Eseul lui Tzvetan Todorov, Mémoire du mal. Tentation du bien (Memoria răului, ispita binelui), i se pare inițial un „mâl de mediocritate“, pentru ca apoi să-l reconsidere. La fel, Les plats de saison. Journal de l’année 2000 a lui Jean-François Revel, pentru care e dispusă la „mea culpa maxima, dacă este nevoie“. Înaintând în carte, recunoaște cu umor „vechea mea încântare de a întâlni pe cineva mai «reacționar» decât noi“. Se bucură de a fi dus la bun sfârșit lectura din Bernard-Henri Lévy, Réflexions sur la Guerre, le Mal et la fin de l’Histoire (Reflecţii asupra războiului, răului şi sfârşitului istoriei), dar nu uită să se refere, în treacăt, la caracterul lui „pierdut“.
Dintre români, o citește cu interes sever pe Sanda Golopenția cu volumul documentar alcătuit despre părintele ei, Anton Golopenția. Abordarea doar științifică a materialului din dosarul de Securitate al sociologului i se pare o eschivă de îngăduință filială. Cel care singur se declarase „cel mai reeducat om din România“ rămâne categoric o victimă a închisorii comuniste, dar exigențele pedagogiei morale, cu care orice intelectual avizat e, în opinia Monicăi Lovinescu, dator, rămâne nesatisfăcută. Ar fi fost nevoie de mai mult, de mai clar, pentru că: „E poate singura dată când un deținut a cerut să i se aplice «metode corporale». (...) Ce-i vor fi făcut pentru a-l aduce la această graniță a inomabilului?“. Judecata aspră a compasiunii, cum s-ar spune. În mod spectaculos, reușește să și-o păstreze chiar și când vine vorba de cazul extrem al lui Ion Caraion.
Dezvăluirile din 2001 despre oribilul lui dosar de informator veneau ca un dizolvant final peste cadavrul unei foste mari prietenii. Pentru cea care-i citise, la vremea lor, imundele atacuri din Săptămâna lui Eugen Barbu, nu mai era nimic de demolat. Nu-și retrage compasiunea, dar lasă loc dreptei măsuri și, prin ea, operează o magnifică, igienică dezintegrare prin cuvânt. Remarcați stilistica fabulos dozată a acestui rechizitoriu: „Am înțeles (...) că nefericitul nostru amic a trebuit să plătească un preț al disperării pentru a-și putea scoate familia din țară, că acest preț este în întregime opera șantajului criminal al Securității, impus unui vechi servitor al ei. Care, grăbit și laș, setos de glorie mondială și destul de lipsit de scrupule, nemaiputând să rabde și să aștepte un alt prilej mai puțin costisitor, a acceptat târgul abject (...). Căci dacă șantajul Securității îi aparține integral acesteia, nu mai puțin cele scrise în rapoartele și notele lui Caraion constituie, în exclusivitate, opțiunea lui, în care Securitatea nu mai are niciun amestec“.
E uimitor cum cineva, care a refuzat compromisul cu Securitatea și a plătit o viață întreagă remușcările pentru ostaticul sacrificat cu sânge rece (Ecaterina Bălăcioiu-Lovinescu), poate încă integra motivația unora și altora. După un articol al lui Petru Romoșan: „Romoșan e de neiertat. În buletinul liberal (Liber) (...) Cu un text halucinant: păcatul suprem al tranziției ar fi anticomunismul. (...) Șantajabil cu vreun dosar? Cel cu Nego, de pildă? Ar fi singura explicație, nu și scuză“. Ce nu poate ierta, în schimb, e lașitatea fricosului pur și simplu. La moartea lui Emil Turdeanu, face față cu greu principiului „de morți, numai de bine“: „Nu e deloc frumos (...) ar fi trebuit să dau uitării tot ce nu ține de esențial. Dar în ce să torn atâta uitare?“ „Ultima oară l-am avut la telefon tocmai când îl invitaseră de la București la Academie: se întreba înfricoșat dacă nu-l vor închide sau trimite la Moscova. Să ispășească ce? În exil se purtase corect necolaborând cu Bucureștiul. Corect, dar și prudent. Revistele din exil primite la Sorbona le ascundea într-un cufăr ca să nu le vadă vreun trimis din țară. (...) După spaima inițială, Turdeanu a acceptat de la Academia lui Eugen Simion toate onorurile și toate tinichelele. S-a zvonit că avea Alzheimer, deși nu cred ca boala să fi fost pricina“. Or, pentru Monica Lovinescu, alta era menirea intelectualului român din exil.
O trădează, din punctul ei de vedere, și Petru Culianu, și Matei Călinescu. Dar dacă la Culianu găsește o explicație la limita patologiei („Ura dezlănțuită împotriva a tot ce ținea de țara sa de origine erau strict patologice. Nu mai raționa, delira.“), Matei Călinescu „merită bocete speciale“. „Când mă gândesc că Mircea Eliade și-l dorea executor testamentar! N-a avut noroc cu niciunul dintre presupușii săi urmași. Matei Călinescu îi promisese o carte exhaustivă despre el. Acum, cu ajutorul lui Culianu, îi dibuie legionarisme imaginare prin romane și nuvele. Ce tristețe!“
„Trădarea“ propriului trup, care cedează în lupta cu vârsta, e astfel încapsulată în sentimentul mai general al demisiei intelectualului român de la datoria rigorii morale. „Scriitorii și intelectualii noștri nu numai că se mulțumesc cu «rezistența» desfășurată sub comuniști, dar au început să respecte, conștient sau nu, cu program sau instinctiv, dezideratul profund al comuniștilor: minimalizarea - dacă nu chiar uitarea totală - a dezastrului provocat de comunism.“
Până și contururile unor portrete mai vechi se înăspresc în notele ne(auto)cenzurate din Jurnal inedit. Cel mai acut se simte la Nicolae Manolescu, căruia îi sunt apreciate cu împunsături pozițiile corect radicale („nu mai depreciază eticul în numele Esteticului. Am, oare, dreptate să fiu oarecum surprinsă?“). În schimb, nu i se mai trece chiar deloc ceea ce sună a stratagemă de acomodare. Legat de un articol al lui C. Țoiu, apărut în România literară: „Niki îmi răspunde ca de fiecare dată când e nevoit să explice unele colaborări care nu-l cinstesc: «e bolnav». (...) Altul divorța, al treilea trecea printr-o depresie (...) De altminteri, (...) tinde, în ultima vreme, să reabiliteze din ce în ce mai vajnic pe marii compromiși“. În schimb, e de ajuns o declarație strecurată în aparteu: „Cât vă iubesc pe amândoi!“, ca să o facă să privească spre celălalt capăt al mesei, spre Virgil, și să regăsească iluzia „că suntem pe tărâmul de dinaintea crizei lui reumatismale“ (emoționant acest eufemism).
Dar Jurnal inedit e tot ce poate fi mai străin de o „reglare de conturi“ postumă. În ce fel, vom încerca să ilustrăm data viitoare.
(Va urma)
MONICA LOVINESCU - Jurnal inedit. 2001-2002
(Editura Humanitas, 2014, 294 pag.)