Pe aceeași temă
Jurnal inedit este, probabil, ultimul bilanț făcut în scris de Monica Lovinescu. Consună perfect cu celelalte volume, cu tot ce a scris. Intransigența est-etică se accentuează încă mai mult.
Cele mai multe dezamăgiri despre care notează Monica Lovinescu în Jurnal inedit. 2001-2002 țin nu atât de oameni, cât de atitudini și idei. Cu fiecare zi, îi devine mai clar că genul de misionariat pe care l-au practicat amândoi, ea și Virgil Ierunca, nu a oprit erodarea principiilor. Intelectualii n-au devenit „intelighenția“, dimpotrivă. Treptat, s-a acumulat o masă critică de nuanțări care ignoră miza anticomunistă și care astfel deveniseră periculoase.
După o conversație cu Alexandru Niculescu despre vechea obsesie comună, celula românească, notează: „Ce e de făcut? m-aș fi întrebat pe vremuri. Atunci puteam să-mi răspund «mergem înainte»: aveam un microfon și ascultători. Acum, nici una, nici alta. (...) Ascultători ar mai fi - de unde altfel succesul lansărilor noastre din anii ‘90, mulțimea, premiile, cronicile etc.? Dar fenomenul nu mai e decât acustic. E o ascultare fără ținere de minte. Uitarea se instalează în cuvânt în chiar momentul în care este rostit“. O preocupă, de altfel, ușurința cu care sprijinul vocilor lor, de la microfonul Europei Libere, a fost uitat, chiar când a salvat, pur și simplu, vieți. Iar reacția nu este de orgoliu rănit, ci de frustrare: prea multe schimbări de macaz, prea mult oportunism, e pus sub semnul întrebării chiar ceea ce păruse curaj altădată. Cazul Dan Petrescu: „Am pierdut nu știu câte ore de microfon luptând pentru el. Ce are însă a face logica în această zoologie comportamentală?“. Îi citează bizarele argumente cu care desființează Lexiconul negru. Unelte ale represiunii comuniste, cartea Doinei Jela: „Securiștii din Iași prezenți în acest dicționar al represiunii care fuseseră mandatați să-i percheziționeze apartamentul se purtaseră... corect. Unul îi recitase chiar versuri de Emil Brumaru, spre a-și arăta simpatia. Deci, cartea Doinei Jela e greșită. Să te mai miri, cu astfel de disidenți, că ai o astfel de tranziție?“.
Un editorial despre Ion Antonescu devine nou motiv de disjuncție cu pozițiile lui Nicolae Manolescu: „Chiar dacă avea dreptate (nu sunt eu cea care îl va proslăvi pe I.A.), e de neconceput pentru o gândire cât de cât nonconformistă: după o jumătate de secol de desfigurare comunistă, a-ți lua drept țintă doar pe Antonescu drept mare vinovat reprezintă o lectură tendențioasă a istoriei“. Dacă aici o irită simplificarea, la Gabriel Andreescu tocmai nuanțările i se par inacceptabile: „«Memoria» faxului meu se declară saturată și nu mai vrea să accepte și textul lui G.A. privind legea maghiară pentru ungurii din alte țări. (...) Îi reproșez că acceptă de la unguri forme de naționalism care, venind de la români, i s-ar părea de-a dreptul șovine“. Până și Mihnea Berindei e șfichiuit în treacăt, când îi critică pe istoricii români că n-au preluat o teză a Ilenei Vrancea: Ion Iliescu și Petre Roman „sunt cei care l-au înviat pe Corneliu Vadim Tudor, dându-i permisiunea să scoată România Mare“. „Dar Mihnea nu e și el istoric?“ - ridică din sprâncene, în subtext.
Oricât de acut personal sună unele dintre aceste delimitări, se vede bine că ele sunt întemeiate pe principii. De altminteri, foarte rar ating pragul rupturii definitive. Am citat în prima parte a acestui text cum e „executat“, cu circumstanțe atenuante, dar necruțător, Ion Caraion. Rămâne un bun exemplu, dar e locul să spun că, din grabă, am atribuit pasajul Monicăi Lovinescu. În fapt, portretul marelui delator e numai asumat de ea, fiind un citat extins dintr-o scrisoare primită de la Geo Dumitrescu.
De cele mai multe ori, acolo unde valorile nu mai consună, rămâne totuși loc pentru reînnodare. Dacă aceasta pare posibilă, sunt convocate să depaneze și omenescul cel mai subiectiv, și slăbiciunile. Monica Lovinescu rămâne în mod constant sensibilă la afinitățile temperamentale și la vechile prietenii („A murit Zigu Ornea. Și am uitat pe loc, bineînțeles, de felul cenzorial în care ar fi vrut să se interzică publicarea cărții lui Virgil, Românește, în numele (...) mai ales al izului «naționalist» (?!) din titlu“). E însetată de căldură omenească și consemnează, mai mult decât politicos, chiar scrupulos, când i se răspunde în același fel. Primise multe telefoane după un impas de sănătate al lui Virgil Ierunca: „Printre primii (...) Patapievici (...) mă înștiințează, simplu, că el și fiul lui, Tudorel, s-au rugat pentru V. Recunosc că mă emoționează“.
Iată și reacția la un telefon al lui Gabriel Andreescu: „Cheamă, în trecere prin Paris. Mă îmblânzesc și eu: în loc să-i reproșez fundamentalismul, îi spun că, oricare ar fi deosebirile noastre de opinie, noi ținem la el“. Numai că, îndată ce se întoarce în țară, prietenul temporar regăsit le trimite pe fax un articol pe care tocmai îl publicase în Cotidianul, un atac la Andrei Pleșu. Și totuși: „telefon de explicații. Găsesc fără efort tonul [potrivit] pentru a nu fi de acord cu el fără animozitate“.
Parcă mai mulți sorți de izbândă au episoadele de reacomodare cu Gabriela Adameșteanu. Nu uită că, sub conducerea ei, revista 22 făcuse „o cotitură nefastă“, care-i dezechilibrase „ultimele certitudini“: interbelicul nu mai era privit decât din perspectiva Mihail Sebastian - Zigu Ornea. Dar coté-ul omenesc primează și aici, generos: la telefon „o regăsesc [pe G. A.] și-mi pare bine; pe undeva continuam să cred în trăinicia bunelor noastre raporturi, în ciuda ultimelor ei cotituri“. „Am o profundă încredere în sinceritățile ei - chiar dacă sunt succesive.“ (E interesant de văzut cum arată lucrurile din perspectiva Gabrielei Adameșteanu, iar recenta ei carte de memorii, Anii romantici, ne spune mult.)
Culmea e că intransigența se aplică mai sever atunci când alții sunt nedreptățiți. Refuză, de pildă, invitația de a asista la susținerea tezei de doctorat a lui Toader Paleologu, pentru că „l-a atacat superior, insolent, de-a dreptul vulgar pe Liiceanu“. Ion Bogdan Lefter pierde abrupt vechea simpatie după campania din Observator Cultural de desființare a cărții lui Horia-Roman Patapievici, Omul recent: „Acces de corectitudine politică (...) N. Manolescu avea dreptate să pomenească de «linșaj ideologic»“. Laudă modul eficient în care Alain Paruit demontează cartea tendențioasă și manipulatorie a Alexandrei Laignel-Lavastine împotriva lui Mircea Eliade, dar constată că, pentru vechiul ei colaborator, Patapievici s-ar servi de un „limbaj legionar“, iar Monica Lovinescu însăși - ar ignora pericolul fascist, acordând „însemnele întunericului doar crimelor comuniste“. „Am ajuns să descifrez (nu și să înțeleg) motivările unor Goma sau Țepeneag, nu și pe ale lui Alain, cu care nu aveam de împărțit decât vreo 17 ani de colaborare prietenească“, comentează cu amărăciune.
Pe tema Mircea Iorgulescu, cei doi ani cuprinși în Jurnal inedit înregistrează un zig-zag permanent, cu permutări de mirare, dezamăgire și speranță. Îi sunt înregistrate „redresările“, în numele vechii afecțiuni. De pildă, când „contraatacă cu argumente și ironii de parcă ar gândi ca noi“ un text al lui Tony Judt, din care România iese pe nedrept înclinată spre fascism. La fel, când preia cronica literară la 22 și „pare a se regăsi pe sine“. Peste puțin timp, dezamăgește când renunță să-și mai adune în volum articolele („cele mai exacte critici“) despre Laignel-Lavastine.
Un singur personaj e fixat aici, parcă fără drept de apel: Doina Jela. Dacă primele zeci de pagini o pomenesc cu prețuirea de atâtea ori formulată, cu dragoste chiar („Am, ca întotdeauna, impresia că dispunem de un alfabet comun.“), un incident pare să suspende totul. La mijloc e volumul Diagonale, redactat de Jela, și care se prezintă la apariție ca un dezastru: fără sumar, cu greșeli de tipar și nu numai. Indicele de nume îl confundă pe Ștefan Lupașcu cu Lupescu și pe Mihai Zamfir cu Gheorghe Zamfir. „Cum deschizi o pagină, cum dai de o enormitate.“ Mai e și un fel de neînțelegere. Monica Lovinescu are senzația că i se speculează sentimentele. O recomandase pe Doina Jela pentru o bursă, dar odată obținută, bursa i-ar fi permis jurnalistei să descindă în casa lor ca să inventarieze imensa arhivă. Or, jurnalul consemnează că nici vorbă să fi acceptat: „Cum să trăim, V. și cu mine, și să mai și lucrăm câte ceva în aceleași camere unde ea și câțiva bursieri (deoarece îi prevedea și pe ei în «bursă») ar fi triat materialul? Un fel de trai în devălmășie. După moartea noastră pot să vină în casă oricâți arhivari și cercetători. Iar dacă nimeni nu va mai fi interesat, rămân «praful și pulberea» atât de des invocate de V. De altminteri, Doina Jela nici n-are vocație de cercetător“. Memorialistica Monicăi Lovinescu se alege astfel cu un capitol confuz, în contrast cu acuratețea consecventă, impresionantă și nealterată a graficului relațiilor de prietenie. Știm astăzi că n-a păstrat atitudinea tranșantă. Relația cu Jela s-a reluat și a avut, între altele, acel rezultat controversat, cartea O sută de zile cu Monica Lovinescu. Cu alte cuvinte, acum doar textele mai au cuvânt.
Jurnal inedit este, probabil, ultimul bilanț făcut în scris de Monica Lovinescu. Consună perfect cu celelalte volume, cu tot ce a scris. Intransigența est-etică se accentuează încă mai mult. De această dată nu înalt pedagogic, ci disperat. După șase decenii de bătălie pentru adevăr, concluzia alungă iluziile: România nu avea cum să alimenteze speranțe într-o lume care deja abandonase clarificările asupra teribilului secol XX. Sentimentul unei fatale inadecvări se răsfrânge retroactiv. Monica Lovinescu recitește polemica tatălui ei cu N. Iorga (via Gabriela Omăt, studiul introductiv la Agende-le lui E. Lovinescu) și izbucnește: „un alt Lovinescu se profilează de aici, nerecunoscut, nerăsplătit, neiubit, bolnav, singur, amar. Și mă întreb brusc, de parcă aș avea o iluminare, ce boală a lovit «dinastia» asta a Lovineștilor, care vrea pentru țară și literatura ei binele cu de-a sila și e în stare să se sacrifice (o și face), când nu i-o cere nimeni?“.
Sunetul apăsător al înfrângerii? Poate că da, pentru Monica Lovinescu, atunci. Nu și pentru noi. E crucea noastră să nu avem acest drept. //
// MONICA LOVINESCU
// Jurnal inedit. 2001-2002
// Editura Humanitas, 2014, 294 pag.