Pe aceeași temă
Intelectualul român are vreodată vacanță 100%, în care să nu scrie și să nu citească? Cum era o vacanță-stas în socialismul real și care a fost cea mai exotică vacanță a dvs. în capitalism (fie el și original)? Cum comentați expresia cu mintea-n vacanță? Sunt întrebările la care patru intelectuali români de vârf au fost invitați să răspundă, pentru a da vacanței ce este al vacanței, păstrând însă restul.
Mihaela Miroiu, Ioana Bot, Vladimir Tismăneanu și Radu Vancu sunt, toți, universitari, astfel că ei au putut vorbi din interiorul vacanței și al experienței lor academice. Fiind și intelectuali preocupați de ceea ce se întâmplă în societatea românească, timpul lor privat se reduce semnificativ, întrucât evoluțiile (involuțiile) din spațiul public solicită adesea reacții prompte și texte analitice.
Le mulțumesc așadar, și în numele cititorilor revistei 22, pentru răspunsurile lor substanțiale și atât de incitante, date în vacanțele lor, pe tema vacanțelor noastre. (DANIEL CRISTEA-ENACHE)
MIHAELA MIROIU
Life description
Vacanță înseamnă timpul compact în care faci ce vrei, nu ce trebuie. Nu ceea ce faci de obicei. Timpul în care lași totul în urmă, iei drumul codrului, mării, autostrăzii, uliței, mă rog, fiecare încotro apucă. Pentru o persoană generic numită intelectual/intelectuală (a apărut și această specie, ce să-i faci!) – hai să îi spunem: persoană creativ-interpretativă, moartă de grija ideii, a domeniului, a culturii, a comunității –, vacanțele sunt ca girafele la plimbare pe sub Arcul de Triumf. Posibile. Imaginabile. Dar implauzibile. E greu să îți scoți gândurile din cap așa, cu voluptatea cu care scoți dopul de plută de la o sticlă cu vin bun. Nu poți trânti ușa minții așa cum trântești ușa de la serviciu. Ușa rămâne măcar întredeschisă, uneori se deschide vraiște. Sau măcar ești tentat/ă să privești pe gaura cheii la cartea pe care o analizai, la drafturile propriilor lucrări, la manuscrisele doctoranzilor, până și la prăpădita ta de lume politică de care îți vine mereu să fugi.
În comunism îmi era bine. În vacanță era și vacanță. Nu năvăleau e-mail-uri cu lucrări. Nu căutam cărți pe Amazon.com, nu mă pregăteam pentru conferințele internaționale de toamnă. Nu aveam deadline-uri de proiecte. Nu eram intelectuală publică. Trăiam într-o lume fără grija competiției internaționale, fără stresul de a nu reacționa la timp la o nouă mârșăvie politică, fără infinitatea asta bibliografică strivitoare. Manuscriselor proprii nu le duceam grija fiindcă știam că nu le voi publica în comunism. Și habar nu aveam că se va termina comunismul. Ce știam este că în vacanța de iarnă o să mergem la Hunedoara și o să tăiem porcul salvator în satul bunicilor, anesteziindu-ne crima și culpa (vorba vine, cum poți să fii ecologist când stai sub tăișul foamei?) cu țuică fiartă și gândul la provizii pe două-trei luni. Că în vacanța de vară o să mergem la Costinești. O să ne scufundăm în mare și o să ne pudrăm în nisip. O să ne zdrelim picioarele în mațele ruginite ale Epavei, în aventura unei generații fără aventuri. O să dansăm... to the end of love. O să privim în largul mării fără să ne imaginăm altă scăpare decât înecul. Dar o să râdem subversiv cu Ars amatoria și Divertis. O să ne îngropăm sticlele de Pepsi, Cico și bere în adâncul nisipului umed. Și o să uităm pe ce lume trăim, de dragul clipei și al mirosului de alge.
Îmi amintesc, în 1993, când ne mutaserăm deja la Vama Veche, îmi spune o colegă poloneză la una dintre multele școli de vară postcomuniste: „Pleacă în vacanță cât mai poți! Nu o să îți mai permiți nici financiar, nici ca timp“.
Știa femeia. Polonezii erau mai avansați.
Nu am mai mers în vacanțe. Nu ne-am mai permis. Aveam 50 de dolari salariu lunar. Aveam domenii și specializări noi de introdus. Instituții și ONG-uri de creat. Cărți de scris. Lucrări pentru conferințe. Și, mai ales, o mare uriașă de bibliografie de specialitate aflată între noi și lumea care nu a băltit în stagnare cleioasă. Un salariu = două cărți. Un comportament performant intelectual = burse de studiu și cercetare, bani de cărți, călătorii la congrese și conferințe internaționale. Vestul văzut din avion, tren, autobuz și ziua suplimentară furată cu voluptate, la capătul conferinței. Performanța recunoscută = să uiți să dormi, să umbli teleleu, să lenevești, să uiți că există duminici și vacanțe. Mai grav, nu aveam pe cap doar competiția internațională, ci și subdezvoltarea națională. Era pe life description. Era treaba noastră să fim parte a dezvoltării. Și am fost, fiecare după puterile sale.
Când ne-am văzut cu sacii în căruță (profesorii universitari au de ani buni un salariu minim echivalent cu 1.000 de euro) și cu UE deschisă mărginașilor, am început să ne gândim din nou la vacanțe. Nu mai mult de o săptămână, 10 zile. Nu în România, ci în lumea de departe: Brazilia (favelele sunt fascinante în mizeria lor plină de culoare), Singapore, Malaezia, Indonezia (Bali a fost cel mai exotic-plăcut loc, acolo am fost complet cu mintea în vacanță). Mi-am luminat sufletul la apusurile din Santorini și m-am topit în apa de catifea sărată a Mediteranei. Au fost vacanțe ale sensibilității lirice, uitată undeva, departe, odată cu răsăritul libertății politice și aruncatul în marea competiției. Dar mintea, nu și nu. În tot acest timp nu mi-am luat gândul de la înțelegerea altor lumi, altor ocârmuiri și altor oameni.
Prin „cu mintea în vacanță“ înțeleg felul în care am trăit-o pe cea mai exotică dintre toate. Anul acesta în Deltă. Ceasuri în șir eram cormoran, salcie și val, pelicani și egrete, eram pești și broscuțe, cai pitici și păsări santinele, eram stropii aruncați în valuri sacadate de mișcarea de rodeo a catamaranului. Eram ochii sub care se îmbrățișa asfințitul cu brațul Sfântu Gheorghe. Eram mintea, sufletul și răsuflarea Mamei Pământ. Sărut dreapta minunii că sunt trestie gânditoare.
IOANA BOT
Totul (august 2014)
Treizecideziledeconcediulegal. Lucrări studențești de citit. Colocviul din septembrie: înscrieri după deadline-ul oficial (chiar nu se poate să aveți milă? am fost așa de ocupat...) și refacerea programului. Murakami, 1Q84. Rearanjarea, desprăfuirea și sortarea unei jumătăți de bibliotecă personală (literatura universală, de la A la Z). Soare arzător și furtuni devastatoare. Ministerul (tuturor prostiilor) continuă să ne facă surprize otrăvite, în ultimele zile din iulie: noi trebuie să le rezolvăm la începutul lui august. Piersici și pepeni. E-mail-uri, zeci de e-mail-uri pe zi, pe noapte, între descurcăreți plecați deja spre Mediterana și blegi rămași încă acasă. Administrăm dezastre cu materialul clientului (și cu bugetul statului). Ce vom preda anul viitor? Nimic nu e sigur, deși totul e definitivat. Păsări, dimineața, la cafea, în dreptul geamului: pițiguși, ciocănitori, coțofene, turturele, vrăbii. Fuga spre sudul patriei, unde fructele dau în pârg și Netul n-are acoperire. Inundații grozave, ploi, pene de curent, țânțari, dormit infinit, neliniști, perdele de apă, covoare de apă, valuri de mâl. Nu tu fructe culese de pe vrejuri, nu tu muzici, nu tu Net. Un pui de cucuvea învățând să sperie oamenii din somn. Murakami, o lume paralelă, în care-am nimerit din întâmplare? Somn, somnolență, somnie. Ponta la televizor, la BOR, la salvat națiunea. Donna moderna: cum să arăți minunat fără să schimbi nimic. Primele canicule la București. Premiera lui Lucy. Dumitru Caracostea, Aspectul psihologic al războiului: un editor, anyone? Primele solduri. Limonadă, dacă se poate cu tone de mentă. Dementă. Povești cu prietene. Fripturi în fundul grădinii. Alte bucăți de teze de doctorat. Așteptând condamnarea lui Voiculescu. Seara, caprifoiul de pe terasă. Maude Rea Parkinson, Douăzeci de ani în România. Toate controalele medicale de care n-am avut timp în ultimul an. Măcar cele urgente, de spaimă, de nu se mai poate fără. Vin rosé cu prietenii, când se mai lasă vipia. Jumătate din casă împachetată în cealaltă jumătate. Electricianul de încredere și zugravul ideal. Cafele, gusturi, culori. Planuri de mobile noi. Căpușe. Consultanță pentru o nouă ediție Eminescu (poet contemporan de care mi-e drag ori de câte ori îl citesc). Alte e-mail-uri, dimineți între cărți. Facebook faute de mieux, faute à moi, faute... zis pe românește. În jurul înjurăturii. Reluăm (pe felii mici, cu delicii) Vântul prin sălcii, versiunea originală. Pregătiri pentru o nuntă de prieteni: prăjituri (pe încercate), flori pentru coronița miresei, eu cu ce mă îmbrac? Dar tu? La cules de lavandă. Și salvie, multă salvie. Fusion cuisine: bucătărie indiană, cu dovlecei locali și rețete vag peninsulare. În căutarea înghețatei perfecte. Tabelul sinteză al relațiilor academice cu universități elvețiene, la cererea aceluiași minister. Un dulap cu trei uși. Skype cu cei de departe. Vizite devălmășite ale copiilor plecați peste mări și țări, întorși acum, preț de-o vacanță... Sfânta Maria serbată pe moșia locală a lui Ștefan cel Mare. Lanuri de crăițe și nori cu forme ciudate. Dealuri parfumând a cimbru după ploaie. Tornade. Trotuare din fonduri europene. Conducte tăiate din greșeală. Ștefan Agopian despre scriitorii români în comunism. Potențiali candidați la doctorat, specialiști în subiect sau specialiști în toate frustrările personale pe care (nu știu de ce, n-am înțeles niciodată) o teză se presupune că le vindecă. Depresii și discuții despre depresie. Literatura de azi, pentru că timpul trebuie să treacă. Foșnetul castanilor din cimitir, dezgolindu-se. Only Lovers Left Alive, la HBO.
(Pentru toate celelalte vacanțe despre care ar mai putea fi vorba, v. Ioana Bot, Vacanțele vieții mele dintâi, în Dilema veche, 21 august 2013)
VLADIMIR TISMĂNEANU
Mereu branșat
Nu știu dacă e vorba doar de intelectualul român ori de intelectual pur și simplu, fie el sau ea din România ori din Chile, din Polonia ori din Japonia. Cred că, prin însăși condiția sa de om legat de cuvânt, mai ales de cuvântul scris, de producător și consumator de idei, intelectualul este sortit să fie mereu branșat la cărți, la reviste, la dezbateri, polemici, dispute. Pot vorbi despre mine: o zi fără asemenea lecturi și informații mi se pare una pierdută. Când merg cu ai mei în vacanță, am cu mine reviste gen Times Literary Supplement, New York Review of Books, New Republic etc., am i-Pad-ul care îmi permite să intru rapid pe web și să citesc presa românească, franceză, engleză...
Eu trăiesc de pestre trei decenii în Occident, mai exact spus în Statele Unite. Vacanțele unui profesor universitar sunt lungi, dar ele coincid, de cele mai multe ori, cu recuperarea lecturilor amânate și cu terminarea unor proiecte de scris, la rândul lor lăsate în așteptare. Nu cred că am avut, în ultimii 25 de ani, vacanțe banale. Mă și întreb dacă vacanță poate fi numită o călătorie în România, unde țin prelegeri, dau interviuri, fac interviuri, întâlnesc zeci, poate sute de oameni, lansez cărți și câte altele.
Vacanțele de pe vremuri: îmi amintesc de 2 Mai și de Neptun, dar de fapt îmi amintesc cât de mult mă plictiseam. Nu sunt un om de plajă, nu mă binedispun la comandă. La 2 Mai mă vedeam cu Tita Chiper, cu câțiva alți prieteni. Nu eram un tip de gașcă. Cea mai exotică vacanță a fost o săptămână în Maramureș, în vara anului 1973. Magic, mirific, miraculos. Ori, poate, când aveam 17 ani, în excursie ONT, împreună cu mama mea, la Praga, cam cu trei săptămâni înainte de invazie...
Cum comentez expresia „cu mintea-n vacanță“? Nu sunt sigur, mă aventurez cu un răspuns doar fiindcă ți-am promis, sper să nu nimeresc complet aiurea. Să zicem repaosul minții, dar mă întreb dacă o asemenea stare este chiar dezirabilă. Mai degrabă ar indica un fel de torpoare, de stupoare, de placiditate trândavă. Ori, cine știe, un vagabondaj al spiritului...
RADU VANCU
Timpul plutitor și stătător
Pentru un grafoman sadea, așa cum cu bucurie și cu credință mă socotesc, vacanța nu înseamnă câtuși de puțin un fragment de timp în care să nu scriu și să nu citesc, ci taman pe dos: o perioadă în care absolut tot timpul, până la ultimul lui căpețel, mi-ar rămâne numai pentru citit și scris. În restul anului, tot soiul de activități urgentissime și inutilissime te obligă să lași deoparte cartea sau laptopul, să cobori aproape în goană cele cinci etaje de sub mănsărduță (unde, ca-n cea mai bună dintre lumile posibile, firește că liftul nu există) și să ieși până pe Bulevardul Victoriei, unde e facultatea, sau în parcul Astra, unde e revista, sau pe pietonală, unde sunt terasele (cu totulșinimicul lor fundamental), și să te ocupi cât mai ardelenește îți stă în putință de meremetisirea trebușoarelor atotprioritare. Pe când în vacanță, deodată, pietonala nu mai există, parcul Astra s-a dematerializat până la ultimul quarc, Bulevardul Victoriei e inexistența pură, chiar și cele cinci etaje de sub mănsărduță sunt de fapt vreo 10-15 metri de neant peste care, ca un covor zburător țesut din parchet laminat, plutește podeaua mansardei – pe care zac în desăvârșită împăcare de sine: a) măsuța de cafea neagră de la Ikea, pe care stă laptopul; b) canapeaua acoperită cu păturică albă de la Ikea, pe care stau lenevoase cărțile („cârțile“, cum ții minte că le alinta Mircea Ivănescu, n-ai înțeles niciodată prea bine de ce) și împricinatul. Iar timpul plutitor în care freci la nesfârșit și vagamente impudic cotorul cărților (sau tastatura laptopului), precum Aladin lampa, și te joci cu djinnii drăgălași și feroci eliberați din ele – timpul plutitor și stătător ca slava e, așadar, vacanța.
Ah, da, tot vacanță se numește, acum îmi aduc aminte, și timpul plutitor în care pleci cu Camelia și Sebastian prin tot felul de paradisuri policolore și inconsistente. Însă timpul acesta plutitor nu-i făcut din slavă stătătoare, precum celălalt – ci e fratele lui hiperkinetic și cu ADHD, un timp al mișcării (uneori cu sute de kilometri pe oră, pe autostrăzi care, când sunt românești, arată uneori ca-ntr-un remake după Mad Max) și al flanării infinite, în care surfezi pe suprafața realității până când, în momente de suprem vertij, creierul tău încins la roșu ajunge aproape să creadă suprema blasfemie: anume că realitatea e reală. Însă vacanța aceasta pe fast forward se duce ca nouri de Katrina pe șesuri, iar realitatea devine repede la fel de ireală ca întotdeauna, încât creierul uită repede de începutul lui de erezie. Și, da, grafomania împricinatului e atât de mare, încât nici chiar când timpul curge pe fast forward ea nu e pusă pe hold – se va găsi oricând, într-o baie de hotel sau pe o plajă, un mizilic de hârtie pe care să scrii ceva pentru jurnal sau să înfigi în insectar o imagine pentru un poem (știi aproape milimetric locul din poem unde trebuie înciocolată, chiar dacă despre poemul în întregimea lui nu ai deocamdată habar); cât despre cititul pe plajă – uneori, creierul e din nou atât de încins la roșu, încât marea se face uneori o suprafață maronie de parchet laminat, iar plaja e o măsuță neagră de la Ikea, peste care levitezi bâzâind extatic, cittavrti, cittavrti, din creierul supraîncălzit ca un laptop pe o măsuță neagră de la Ikea într-o mansardă podită cu parchet laminat. Acest timp e, și el, tot o variantă a paradisului – însă nu sunt sigur dacă, în lexiconul meu interior, e listat la categoria „vacanță“. Așa cum nici vizita ultrarapidă, pe fast forward, a bietului Dante în paradis nu-i de listat la capitolul „vacanță“.
Și, că tot veni vorba de Dante: m-a consolat aproape definitiv când am văzut că și acolo jos, în bolgii, se citește – ba chiar se recitește, cum fac Paolo Malatesta și Francesca da Rimini, de pildă, recitind la infinit în povestea lor pe aceea a lui Lancelot și Guinevere. (Iar Eminescu s-a sărutat cu Mite Kremnitz atunci când au citit împreună în Divina Comedie cum Paolo și Francesca s-au sărutat atunci când au citit despre amorul ilicit dintre Lancelot și Guinevere. Și sunt sigur că Eminescu știa prea bine ce intertext infinit și hipnotic pune astfel în existență.) Așadar, până și în infern tot vacanță e. Sau, ca s-o spun neted: vacanța 100%, în care nu se scrie și nu se citește – abia ea e infernul. Însă nu cred că există minte suficient de crudă pentru a inventa așa ceva. În fond, și El adoră să citească, de vreme ce a dictat profeților și evangheliștilor, ca unor assistant managers hiperconștiincioase, ditamai cărțoiul. Iar Isus e, până-n vârful unghiilor, un intertextual – cel mai aplicat recititor al vechilor Scripturi. Prin urmare, v-aș propune să stăm liniștiți, dragi confrați intelectuali: până și în infern se citește în draci. Ceea ce înseamnă că, oricum ar fi, suntem salvați. //