Pe aceeași temă
Cu această scriere uimitoare care este Acasă, în câmpia Armaghedonului, Marta Petreu are deja maniera ei, inconfundabilă. Slujită de un mare talent, își va vedea de drum – acum, ca prozator - dincolo de orice categorisiri.
Marta Petreu este una dintre aparițiile surpriză din proza de azi. Nu pentru că n-ar fi de așteptat ca orice om de condei să abordeze proza la un moment dat, ci pentru că romanul ei, Acasă, pe câmpia Armaghedonului, contrariază intens. Ceva ce nu s-a desprins total nici de memorialistică, nici de poezie, ba pe alocuri nici chiar de eseu se etalează pe mai mult de trei sute de pagini, care se sustrag oricărei alipiri la un gen proxim. Autoanaliză, mărturisire, cartea unui personaj cum nu s-a mai scris de la Ilie Moromete încoace, saga unui sat transilvan, „roman al anamnezei“, „Evanghelie a fiicei“, „exercițiu psihanalitic“, text comparabil cu cărțile unor Peter Esterházy, García Márquez, Philip Roth sau Max Blecher – acestea și destule altele au fost deja pomenite în comentariile criticilor. Până la urmă, un singur lucru e cert: romanul de debut al Martei Petreu a rupt rândurile și a trecut în prima linie.
Scris cu un patos năucitor, într-un diluviu inform după standardele romanului cu pedigree, cu scăpări și destule eclipse de grație stilistică, Acasă, pe câmpia Armaghedonului vorbește despre pacea imposibilă dintr-un „război“ între părinți: „Erau grozavi ei, părinții noștri, cu războiul lor religios și amoros, schijele sfintelor și lumeștilor lor proiectile treceau prin noi tustrei, sfârtecându-ne“. „Nu vorbeau între ei, nu mâncau împreună, dar se culcau împreună, în același pat./ Era înspăimântător./ Era grotesc. /Era umilitor. /Era războiul zilei celei mari de dinaintea scufundării pentru vecie a lumii acesteia. Da, era lunga bătălie dintre armatele vrăjmașe, exact cum ne tot spunea Ticu. Era crâncenul război al sfârșitului, Armaghedonul cel Adevărat de pe Câmpia Armaghedonului. Și trecea chiar prin mijlocul casei noastre.“
Un fir blestemat – trecerea la iehovism a unora, nu a tuturor - și acea alegere greșită care a fost căsătoria teribilei Maria cu Agustin Vălean scufundă în acizi copilăria Tabitei. În ziua înmormântării mamei, Tabita se întoarce spre ce a fost, cu ochii măriți de spaima blestemului („Blăstămați să fiți cu toții, câte zile îți mai avea!“ „Sperlă să se-aleagă de tăte!“ „Să n-aveți parte de ce vi-i drag! strigase ascuțit și nu o singură dată Mica, ridicându-și mâna stângă spre cer“), de groaza nenorocului, a neodihnei și remușcării: „Prea târziu, după o mare suferință, când nu mai ești aproape nimic, ajungi să-i iubești pe-ai tăi exact așa cum sunt ei. Cum au fost. Cu Apocalipsa și blestemele lor cu tot. Și e târziu. Și-atunci ai vrea ca Dumnezeu să existe, și viața de dincolo“, spune Tabita în final. În „discursul“ ei interior (ghilimelele sunt obligatorii, în condițiile puternicului altoi poematic din scriitură), nu tace niciun moment luciditatea: pacea e obligatorie mai ales în ordinea mântuirii. Pentru lumea (din romanul) Martei Petreu, e însă de neatins. Tema copilului nedorit, a blestemului părintesc și a răzbunării, dar și natura aparte a conflictului trimis pe verticală de componenta religioasă nu lasă loc de happy end. În acest eșec – inutil să ne întrebăm dacă ține de ficțiune sau de biografie – se adună, de fapt, imperfecțiunile literare ale romanului.
Cea care povestește, Tabita, rămâne un travesti ratat. Prea impregnată de convingerea că a fost nedreptățită de soartă, nu mai poate pleda întotdeauna convingător. Romanul – dacă roman e! – este lipsit de calmul obiectiv al autorului. Cititorul ezită între a pactiza cu Tabita și a se regrupa alături de Marta Petreu, cea care ar fi putut tranșa de partea cui e dreptatea. Dreptatea nu există, se poate spune. Dar nedreptatea? Mai degrabă da, ne transmite Acasă pe câmpia Armaghedonului.
Marta Petreu este și nu este romancier. Este, indubitabil, prin felul în care angrenează o mulțime de personaje, unele apte să-și revendice locul în lista canonică (Maria și Ticu, respectiv mama și tatăl personajului narator), și prin puterea de a strânge până la urmă coerent o narațiune stufoasă, când clasic ramificată, când postmodern digresivă și fracturată temporal. Și totul folosind un artificiu banal: flashback-ul.
Pagini antologice, lipsite de orice marcă a vârstei stilistice, descriu în primul capitol înmormântarea mamei. Vin însă la rând alte zeci de pagini descumpănitoare, care te fac să crezi că autoarea pierde tonul, că nimic nu se va mai ridica la incandescența de la început. Eroare, romanul suie și coboară neîncetat, terminând în strigăt gâtuit, după ce a alăturat amintiri de toată mâna din copilăria Tabitei, lungimi plicticoase, repetiții involuntare ori cu intenție stilistică (nu e totdeauna limpede), pasaje rău scrise („eram niște copii ca oricare alții, porniți să ne obținem și noi ceea ce credeam că totuși ni se cuvine și nouă din torta vieții. Din pâinea vieții, însiropată, dar nu în ceai negru cu vanilie, ca blatul de tortă al Mamei, ci într-o porție generoasă de durere și spaimă“), portrete magistrale și fraze tulburătoare („Eram sub aripa neagră a Apocalipsei, încleiată, ca un cărăbuș în smoală, în delirul de un nesfârșit sadism al Armaghedonului (...) în loc să mă aducă la mântuire, Tatăl meu a făcut din mine, pentru multă vreme, un ateu conștient de drepturile lui“).
Câteva scene puternice se pun singure în valoare, cu o undă de trufie a bunului stil ardelenesc. În preajma mamei, care înaintează spre moarte, Tabita își cheamă dinăuntru nevoia de reconciliere: „Vorbeam pașnic, mângâindu-i încet mâinile ei mici și muncite (...) și simțind (...) cum mi se fărâmă crusta ca o coajă tare de ou pe care o purtam armură pe suflet, auzeam în mine un sunet mare de fluviu, un vuiet ca-n copilărie, când se spărgea gheața“ pe Someș. Apoi împăcarea, postumă, cu tatăl: „Ticu a fost cel mai onest adversar pe care l-am avut vreodată“; „O, da, ne-am certat doisprezece ani, de când am fost alfabetizată până la moartea lui. Sălbatic. Cu reguli de onoare, dar fără nicio cruțare. Ne-am făcut toate șicanele cu putință, dar numai când a fost vorba despre credință și despre Dumnezeu“; „Mă întreb dacă nu m-a socotit pedeapsa lui Dumnezeu pentru el, căci era prea de tot, mă concepuse ca s-o constrângă pe Mica să treacă la Străjerii lui Iehova - și s-a pomenit cu mine, că i-l scoteam zilnic pe Iehova pe nas și-l mai și acuzam pentru nașterea mea de prisos. Pleavă și pulbere peste un trecut ce îmi zvâcnește ca o bubă ce doare în carne“.
Dacă asta mai contează, Marta Petreu nu este însă romancier până la capăt. Retragerea memorialisticii spre ficțiune e indecisă, autoarei îi lipsește detașarea. În casa unde tatăl așteaptă sumbru Armaghedonul, mama se baricadează în nepocăință, ca răzbunare pentru o căsătorie dezastruoasă, iar copiii își iau, sau nu, partea lor „din torta vieții“, copilăria „de lagăr“ a Tabitei și a fraților ei suferă, literar vorbind, de autocompătimire: „Copil al pedepsei și-al răzbunării“, „fiecare boală pe care am făcut-o a fost o vină grea“. „Am umblat la tratament câteva săptămâni, singură însă, căci pentru singurătate fusesem adusă pe lume“ - și citatele ar putea fi mult mai multe.
Atunci când a ales minimum de obiectivare (un personaj feminin care povestește din perspectiva fiicei), Marta Petreu și-a semnalat apăsat, cum îi este felul, libertatea de a retrăi altfel segmente din propria biografie, la o temperatură de autocombustie. Și-a luat mai ales libertatea de a le reinterpreta, supunându-le reacției chimice cu propriul temperament. „Luciditate masochistă, aproape autodistructivă“, spune într-o recenzie Alex Goldiș, apăsând o clapă esențială: din perspectiva tuturor cărților Martei Petreu, temele sunt până la urmă aceleași, fie că e vorba de poezie sau de eseurile despre tot ce are potențial de confruntare intelectuală (Cioran, Sebastian, generația ’27). Autoanaliza turează la maximumul poetic, sugerând nevoia extremă de descărcare. Acasă, în câmpia Armaghedonului nu descarcă însă nimic (o argumentează foarte bine într-un articol Bogdan Stănescu).
Ca prozator, Marta Petreu vine cumva din lateral, din afara plutonului care a schimbat peisajul literar în jurul anului 2000. Dar nici Filip Florian, nici Dan Lungu, Florina Ilis sau Ion Vianu, nici Dan Stanca, nici Doina Ruști, sau Radu Aldulescu ori Ioana Pârvulescu, ca să dăm numai câteva nume, în fruntea cărora s-ar cuveni poate să stea chiar prozatorul Mircea Cărtărescu, nu pot fi puși cu ușurință într-o linie anume. Fiecare deschide o linie, care nu o intersectează pe a celorlalți. Este un timp al individualităților, recuperate salutar ca valoare în sine, după decenii de mimetism prelungit și de interminabile războaie de uzură între „generații“ și grupări. Dinspre ele nu ne-au ajuns decât puține nume importante, alte câteva greu de ocolit și care, adesea, și-au schimbat total traiectoria față de anii de început. Astăzi, slavă Domnului, chiar și înscrierea în manieră rămâne un gest „egoist“ – fiecare cu „maniera“ lui.
Cu această scriere uimitoare care este Acasă, în câmpia Armaghedonului, Marta Petreu are deja maniera ei, inconfundabilă. Slujită de un mare talent, își va vedea de drum – acum, ca prozator - dincolo de orice categorisiri. //
// MARTA PETREU
// Acasă, pe câmpia Armaghedonului
// Editura Polirom, 2011,
Seria de autor, 327 pag.