Pe aceeași temă
Invazia Pragăi din 1968, salvată de uitare prin memoria peliculei fotografice, are menirea de a ne aduce aminte faptul că popoarele nu pot fi oprimate la nesfârşit de forţa brută, oarbă a unor puteri, trecătoare şi ele ca tot ce este mundan.
De o surprinzătoare actualitate, expoziţia de fotografie a lui Josef Koudelka reprezintă o pagină celebră, clasică de fotojurnalism mondial; doar că autorul, în august 1968, ignora acest fapt, dedicându-se fotografiei din instinctul de a fixa pentru posteritate ceea ce ţara sa trăia paroxistic în acele clipe. „Primăvara de la Praga“ – o mişcare îndrăzneaţă de a căuta un socialism „luminat“ şi mai echilibrat – a devenit primejdioasă, din perspectiva URSS, care a decis înlăturarea liderilor politici ai acestei mişcări, considerate cu un mare potenţial de contagiune. Intrarea trupelor sovietice în Praga, alături de aliaţii Pactului de la Varşovia (dar fără România, care refuzase categoric să ia parte la condamnabila invazie), s-a dovedit o acţiune în forţă, de intimidare a populaţiei locale şi de schimbare a liderilor indezirabili în mod direct, fără negocieri.
Praga, 1968 (© Josef Koudelka / Magnum Photos) |
Acţiunea brutală, de invadare a oraşului Praga, efectuată de trupele unor armate străine, purtate de blindate, a generat o stare de emoţie şi de tensiune maximă, reflectată în seria de fotografii ale lui Koudelka, ce pun în evidenţă contrastul dintre soldaţii înarmaţi ca de război şi cetăţenii obişnuiţi, şocaţi la vederea desfăşurării de tancuri şi camioane. Pericolul iminent, gata să izbucnească într-un conflict sângeros, se citeşte în spaima, dar şi revolta oamenilor obişnuiţi, martori încremeniţi de uimire la început, dar deveniţi revoltaţi şi contestatari în zilele care au urmat invaziei.
Josef Koudelka a surprins aceste imagini din postura unui martor oarecare, de pe poziţia celui invadat de trupele străine, iar acest fapt se regăseşte în spontaneitatea cadrelor, în modul direct în care notează tensiunea înaintării trupelor pe străzile capitalei, până spre centrul simbolic al oraşului. Fotografiile alb-negru înregistrează o gradare a sentimentelor locuitorilor oraşului, de la o vădită îngrijorare faţă de evenimentele exterioare până la accesele de plâns nervos în plină stradă, trădând teama, dar şi disperarea unor femei, şi până la organizarea primelor proteste, deturnarea unor tancuri, atitudinea de înfruntare schiţată de trecătorii-martori ai evenimentelor şi soldaţii străini, cu figurile lor alienate şi opace. Imaginile sunt însoţite în expoziţie de un desfăşurător al evenimentelor punctate pe zile, uneori chiar pe ore, oferind mai multe explicaţii obiective, în acelaşi timp sporind tensiunea dramatică a evenimentelor.
Protestele au fost organizate în Piaţa Venceslav, în faţa unui loc simbolic cultural al oraşului, lângă monumentul sfântului patron cu acelaşi nume, dar şi a Muzeului Naţional Ceh. Imaginile reprezentând o mulţime agitată, adunată în piaţa centrală, în fum, printre pancarte cu texte explicite de protest, pe fundalul muzeului, ne readuc involuntar în memorie fotografiile evenimentelor din Piaţa Palatului din Bucureşti, din decembrie 1989.
Koudelka, un fotograf amator până la data acestor fotografii de o mare acuitate, tocmai revenise acasă după o călătorie de documentare în România şi era cu atât mai şocat de desfăşurarea evenimentelor politice. El a reuşit să trimită în Occident imaginile şi, ulterior, să emigreze; prin difuzarea lor în aceeaşi perioadă, fotografiile lui au devenit cunoscute imediat în presa internaţională, dar păstrând anonimatul creaţiei sale. Din dorinţa de a-şi proteja familia ce rămăsese în Praga, Koudelka nu s-a declarat autorul fotografiilor decât în anii 1980, primind chiar un premiu conferit de o agenţie internaţională de presă şi dedicat „fotografului ceh anonim“.
Calitatea artistică şi documentară excepţională a acestui material fotografic, devenit emblematic pentru năzuinţa spre libertate a cehilor în era comunistă, a făcut ca el să fie apreciat de faimoasa agenţie Magnum, pentru care ulterior Koudelka a început să lucreze. Recunoscut internaţional, el a fost apreciat prin premii de prestigiu şi invitat să organizeze expoziţii în cele mai cunoscute galerii din Londra, Paris sau din New York.
Expoziţia, itinerată în România cu ajutorul Institutului Cultural Francez din România şi al Centrului Ceh din Bucureşti, este însoţită de un album care reuneşte o selecţie substanţială a fotografiilor realizate de Koudelka cu ocazia invaziei Pragăi, acum mai bine de 45 de ani. Acest eveniment politic dramatic, salvat de uitare prin memoria peliculei fotografice, are menirea de a ne aduce aminte, cu o remarcabilă evidenţă, faptul că popoarele nu pot fi oprimate la nesfârşit de forţa brută, oarbă a unor puteri, trecătoare şi ele ca tot ce este mundan.
ILEANA PINTILIE, prof. la Facultatea de Arte a Universităţii de Vest din Timişoara