Pe aceeași temă
Publicăm în continuare un capitol din volumul în curs de apariţie al lui Andrei Oişteanu Religie, politică şi mit. Texte despre Mircea Eliade şi I.P. Culianu, ediţia a doua revăzută, adăugită şi ilustrată, Polirom, Iaşi, 2014. Cartea va fi lansată la târgul de carte Gaudeamus din Bucureşti în luna noiembrie a acestui an.
Acum, când scriu aceste rânduri (septembrie 2014), se împlinesc 70 de ani de la naşterea prietenului Dorin Liviu Zaharia (25 septembrie 1944 – 3 decembrie 1987) şi vreo 27 de ani de la trecerea sa în nefiinţă. Un personaj straniu din mitologia Bucureştilor, complet inclasabil. Muzician, compozitor, rocker & folksinger, poet, eseist, filozof, un creator de surprinzătoare isprăvi culturale. În toate autodidact, cu vagi studii universitare (vreo doi ani de Filologie, vreo doi ani de Filozofie), niciunele încheiate. Îl numeam uneori Zacharias, după cunoscutul personaj al lui Matei Călinescu (Viaţa şi opiniile lui Zacharias Lichter, 1969), dar era greu de detronat porecla lui din adolescenţă, Chubby. Îi fusese atribuită de găştile din cartierul Popa Nan pentru modul în care îl imita pe Chubby Checker, un cunoscut rocker american de la începutul anilor ‘60.
Savantul şi şamanul
Chubby Zaharia a fost un reper important al culturii underground bucureştene. Iată ce îi scria Ioan Petru Culianu unui prieten comun (Şerban Anghelescu) în octombrie 1973 - asta după ce Culianu, refugiat politic în Italia din vara anului 1972, petrecuse câteva luni într-un sordid lagăr de refugiați (Latina), traversase o severă stare depresivă şi avusese o tentativă de sinucidere în august 1973, la Roma:
„Ce mai face Chubby? E singurul care n-a dat niciun semn şi nu-l înţeleg. S-a rupt de voi, considerând că nu mai are ce vă da? Pentru că, aşa cum ştii, el dădea totul într-un sacrificiu etern. Ultima oară când l-am văzut predica într-un bar – minunată incongruenţă! Dar se depărtase de înţelegerea omului obişnuit. Mi-e dor de el şi de toţi, dar el îmi lipseşte cu precădere – mi-a dat tărie vreme de doi ani. Dintre toţi, el singur se va pierde în lumină. Poate şi eu voi obţine liniştea pe care o râvnesc, dar nu merit lumina. El va dispărea liniştit, firesc, aşa cum a apărut – şi cred că nimeni n-o să-şi dea seama de absenţa lui, fiindcă nu-şi «cânta» prezenţa (...). Nu există nicio victorie, decât în afara istoriei, a iluziei şi a timpului. În taină, ca Chubby...“.
Din acest fragment de scrisoare rezultă relaţia specială dintre I.P. Culianu şi D.L. Zaharia. Ultimul, fiind cu vreo şase ani mai în vârstă, pare să fi fost un maestru spiritual al primului. În „grupul celor şapte“ (Ioan Petru Culianu, Dorin Liviu Zaharia, Şerban Anghelescu, Dumitru Radu Popa, Victor Ivanovici, Silviu Angelescu şi Paul Drogeanu) - grup central, înconjurat de câteva cercuri concentrice de prieteni -, Culianu era liderul intelectual incontestabil al grupării studenţeşti1. Iar Zaharia era liderul ei spiritual - „şamanul“ micii comunităţi. Faptul este confirmat şi de rolul în care Culianu l-a distribuit pe Zaharia în nuvelele sale de tinereţe (1967-1972), făcute pierdute de cenzura comunistă (în 1971) şi apărute postum în volumul Arta fugii (Polirom, 2002). În două povestiri borgesiene, Oglinda ovală (13 decembrie 1970) şi Istoria III (23 mai 1971), în care protagonistul este autorul însuşi (Ioan), Zaharia apare fie cu prenumele sale - Dorin Liviu, fie cu iniţiala poreclei - C[hubby]. În ambele povestiri, Dorin Liviu (Chubby) îi oferă protagonistului sugestii ezoterico-mitologice, care îl fac pe Ioan să acţioneze „cu un zel de neofit“.
Andrei Oişteanu, cu fotografia lui D.L. Zaharia participînd la Festivalul de muzică rock de la Bucureşti, Sala Palatului, mai 1971. |
În prefaţa volumului, Dan C. Mihăilescu observă faptul că în nuvelele de tinereţe ale lui Culianu se amestecă toate ingredientele culturale caracteristice acelui Zeitgeist, spiritul unei generaţii foarte speciale, cea de la sfârşitul anilor ’60 şi începutul anilor ’70. Una dintre componentele culturale ale epocii – decelează Dan C. – a fost „creaţia acelui teribil artist pe nume Dorin Liviu Zaharia“.
„Personaj aproape fabulos – continuă Dan C. Mihăilescu –, bun prieten pe atunci cu Ioan Petru Culianu, fatalmente supus autodistrucţiei (şi, desigur, marginalizării sociale), Dorin Liviu Zaharia este o energie emblematică pentru epoca prozelor din [volumul] Arta fugii. (...) Legăturile de taină dintre universul himerico-savant al studentului Culianu şi boema suprarealistă, oniro-etnică a lui Dorin Liviu Zaharia, cel care-şi «vopsise sufletul în blond» pentru a «unge cu dulceaţă de brad nins» felia de pâine a «ultimului vagabond», rămân un mister dulce de descoperit pentru istoria literară a viitorului.“
Prin anii 1969-1970, Chubby Zaharia şi Néné Culianu (însoţiţi poate şi de alţi prieteni) plecau uneori în Munţii Bucegi. Chubby mi-a povestit nu o dată despre peregrinările lor prin Bucegi, dar nu pe Valea Prahovei, în partea hiperturistică a munţilor, ci pe tainice cărări, în „Bucegii sacri“, cum îi numeau ei, plini de grote şi schituri cu sihaştri. Ei refăceau într-un fel călătoriile pe aceleaşi trasee făcute de Eliade, Sebastian & Co. la începutul anilor ’30.
L-am cunoscut pe Chubby în plină „contracultură“ hippie, la un concert rock, la Sala Palatului din Bucureşti. Era al doilea festival naţional de muzică rock, organizat de Clubul Arhitecturii în perioada 10-17 mai 1971. El cânta, cu trupa Olympic ’64, o operă rock intitulată Karma Kaliyuga („Karma, Karma, priveşte-te: cerul coboară!/ Karma, Karma, poţi fi şi fecior şi fecioară?“). Pentru toţi cei care l-au văzut şi auzit a fost o apariţie de neuitat. Un sihastru desculţ, cu o siluetă fragilă, purtând o cămeşoaie ţărănească albă, lungă până la glezne, cu barba şi părul vâlvoi. Scotea sunete neverosimile, înalte, intense, pătrunzătoare, cu o frecvenţă acută, care ar fi disturbat probabil zborul liliecilor. În pauzele dintre cântecele care compuneau opera rock, actorul Gelu Colceag recita poeme de Rabindranath Tagore. Chubby a cântat, printre altele, un soi de baladă păgână, compusă de el, intitulată A pogorât din cer o cerşetoare. Cânta şi arăta ca un ascet, el însuşi pogorât cu hârzobul din cer. Un spectacol halucinant pentru spectatori şi scandalos pentru reprezentanţii cenzurii comuniste, activişti UASCR şi securişti în civil, care se agitau prin culise şi prin sală. Prestaţia lui Chubby a fost percepută de „ei“ ca fiind un sacrilegiu ritual petrecut chiar în „templul“ congreselor PCR.
Probabil că I.P. Culianu a fost şi el în sală în seara aceea de mai 1971. Îşi va aduce aminte ulterior de „C[hubby], acel tragic cântăreţ de muzică rock“, de la care a primit „o fotografie de la spectacolul lui“, o poză reprezentând „rugăciunea [lui Zaharia] din faţa microfoanelor nichelate“. Ca folksinger şi „cel mai bun prieten“ al protagonistului (alter ego al autorului), Chubby Zaharia apare şi într-un roman inedit, Râul Selenei, scris de Néné Culianu în Italia prin 1975:
„Cel mai bun prieten al meu era un cântăreţ de muzică folk. Era un om foarte serios, folosea muzica folk ca pe un instrument de rugăciune (...). O rugăciune aspră, care să-i pătrundă pe ceilalţi şi să-i zgâlţâie din temelii. Numai că nu prea avea succes cu regimul politic. De obicei, însă, îi trăgea pe sfoară, adică le prezenta la cenzură nişte texte absurde, apoi la spectacol el îşi cânta cântecele în întregime.“2
În toamna anului 1984 m-am întors de la Universitatea din Groningen (Olanda) cu un preţios dialog cu Ioan Petru Culianu înregistrat pe o casetă audio3. Primul cu care l-am ascultat şi comentat în Bucureşti a fost Chubby Zaharia. Imediat după aceea, în decembrie 1984, stârnit de întâlnirea mea cu Néné Culianu, Chubby a reuşit să plece în Germania. A stat la Mettmann, lângă Düsseldorf, la un prieten comun, graficianul Anton Petraşincu. Îşi luase cu sine un manuscris cu gândul să-l publice în Occident cu ajutorul prietenului Culianu. Însă la graniţă a fost sever percheziţionat şi manuscrisul i-a fost confiscat. Se află probabil undeva în arhivele fostei Securităţi, la CNSAS.
În primăvara anului 1988, după trecerea lui Chubby în nefiinţă, i-am scris lui Néné Culianu o scrisoare. Iată un scurt paragraf :
„Dragă Ioan Culianu, (...) Aud cu bucurie că ai fost numit titular la catedra de istorie a religiilor la University of Chicago. Dacă este aşa (şi sper să fie), te felicit din toată inima şi-ţi doresc succes. O astfel de veste este în măsură să atenueze multele veşti proaste, cum este de exemplu aceea a morţii premature a prietenului comun Dorin Liviu Zaharia (la 43 ani !). Un om care n-a ştiut, din păcate, să-şi fructifice disponibilităţile intelectuale de excepţie, iar cele fizice s-au dovedit precare. Îţi doresc sănătate şi spor la lucru. Cu gânduri prieteneşti de preţuire, Andrei Oişteanu Bucureşti, 2 aprilie 1988“.
Amândoi au murit prematur: Chubby Zaharia la 43 de ani (în 1987 la Bucureşti), Néné Culianu la 41 de ani (în 1991 la Chicago). „Cei pe care zeii îi iubesc mor tineri“, scria Vladimir Tismăneanu după asasinarea lui Culianu (revista 22, 31 mai 1991).
Antropologie versus andropologie
Prin anii ‘80 Chubby mă vizita adesea acasă. Venea seara târziu şi pleca dimineaţa devreme. Într-o epocă sinistră, în care – în loc de cafea – se bea „nechezol“ (surogat de cafea, făcut din ovăz), Zaharia aducea câteva linguriţe de cafea naturală, învelite într-un şerveţel. Îl desfăcea cu grijă, de parcă înăuntru era haşiş. Totul era pe atunci contrafăcut, de la cafea la politică, istorie şi cultură. Ascultam muzică (Ravi Shankar, John McLaughlin, Peter Gabriel, Bob Dylan, Miles Davis), scriam poeme suprarealiste, genul Cadavre exquis, la patru mâini (sau la şase mâini, când ni se alătura şi compozitorul Mircea Florian), dar cel mai adesea compuneam împreună ceea ce noi numeam „o carte vorbită de antropologie culturală“.
Fiind mai pragmatic, eu îl rugam să înregistrăm discuţiile pentru ca ideile noastre să nu se piardă în vânt. El se amuza, spunându-mi că discuţiile noastre sunt oricum înregistrate de „ei“. „Cartea noastră vorbită – îmi spunea – va rămâne stocată în fonoteca de aur a Securităţii.“ Numai că în dosarul meu de la CNSAS – în afară de câteva menţiuni – nu am găsit nimic important referitor la Chubby. În dosarul lui Culianu se păstrează însă câteva scrisori transcrise din corespondenţa lor.
Cu puţin timp înainte de a muri, Chubby mi-a adus cadou o carte veche, spunându-mi „Tu ai să ştii s-o foloseşti!“. De atâta utilizare, volumul era făcut ferfeniţă, paginile fiind ţinute într-o cutie gri-argintie pe care Chubby scrisese, cu litere mari, negre, acronimul titlului: D.D.&D. Era vorba de Dictionnaire du Diable et de la Démonologie. Plină de sublinieri şi de adnotări făcute de Chubby, cartea avea pe prima pagină o dedicaţie scrisă de un prieten comun, regizor spaniol cu studii bucureştene, cu nume de mag biblic şi de inchizitor medieval, Melchior:
„Pentru Ciabi [sic!], Cu toate că nu mi-a mai scris nici un rând, dar cum mă gândesc că numele lui ar trebui explicat în această carte, îl iert; ne vom întâlni amândoi în iad, eu ca client, el ca oaspete, Georges Melchior 13 XII 1969“.
Melchior se plângea în 1969, ca şi Culianu în 1973, că Chubby nu răspunde la scrisori. Într-adevăr, nu era un bun epistolier. Cu toate astea, a participat la expoziţia Mail Art, organizată în 1984 de Mircea Florian, Dan Mihălţianu şi de mine.
Într-o seară călduroasă din vara anului 1983, Chubby a venit ca de obicei la mine acasă şi mi s-a adresat ironic ex cathedra, ca un profesor discipolului său: „Astăzi nu vom face antropologie, ci andropologie“. A început să-mi spună surescitat că, după moartea lui Brejnev şi decenii de „stagnare“, a fost ales la preşedinţia Sovietului Suprem fostul şef al KGB-ului, Iuri Andropov. Misiunea acestuia ar fi să reformeze comunismul sovietic. Din fruntea temutului serviciu secret el ştia foarte bine care sunt viciile sistemului. Numai că, ceea ce nu ştiu „ei“ – îmi spunea agitat Chubby –, comunismul este un regim inflexibil, rigid, care nu suportă reforma. Cu alte cuvinte, orice încercare de „liberalizare“ este un virus care afectează sistemul imuno-deficitar al organismului dictaturii. În câţiva ani – a conchis Chubby – blocul comunist se va nărui ca un castel de cărţi de joc.
Eu urmăream stupefiat ceea ce credeam că este un delir de imaginaţie. Era stilul lui Chubby ca, plecând de la etimologia unui cuvânt sau de la o idee aparent minoră, să construiască o întreagă teorie culturală, antropologică sau politică. Eram obişnuit cu acest stil de abordare. Aşa că am tratat ca pe un exerciţiu intelectual teoria lui politico-fantastică, fără să-i dau o mare importanţă în planul realităţii.
Ioan Petru Culianu la Arezzo (Italia), în primăvara 1990, cu un an înainte de a fi asasinat. Fotografie de Emanuela Guano. |
După mai puţin de un an Andropov a murit (se spune că a fost otrăvit). Din 1985, reformele începute de el au fost continuate (după o foarte scurtă domnie a lui Konstantin Cernenko) de Mihail Gorbaciov, protejatul lui Andropov. Din fericire, fenomenul s-a desfăşurat cam cum l-a prevăzut Chubby în 1983 – comunismul est-european prăbuşindu-se la sfârşitul anilor ’80. Din păcate, Chubby a murit în 1987, într-o zi geroasă de decembrie şi de dictatură, fără să afle că a avut dreptate.4 După doi ani, în după-amiaza zilei de 21 decembrie 1989, aflându-mă în Piaţa Universităţii din Bucureşti şi scandând împreună cu alţii „Jos comunismul!“, mi-am întors o clipă privirea spre cer şi, exaltat, am strigat tare, cât m-a ţinut gura: „Chubby, ai avut dreptate!“.
Căderea comunismului
O teorie similară referitoare la Andropov am regăsit şi la Ioan Petru Culianu, într-un text publicat în 1990 (Lumea liberă, New York, nr. 100, 1 septembrie 1990). Folosindu-se de „supercomputere“, KGB-ul a putut să ruleze rapid, simulând realitatea, „diverse scenarii politice posibile“.
„Cineva [din KGB] – continuă Culianu –, un creier diabolic şi singuratic, a avut într-o zi ideea de a introduce în computer un scenariu neobişnuit, complet eretic: dărâmarea zidului Berlinului, perestroika, glasnost, reforma economică. (...) Cum orice idee e concepută în capul cuiva, n-aş vrea să nedreptăţesc pe nimeni afirmând că autorul ei probabil a fost Iuri Andropov, şeful KGB. Evident, poate nu chiar el personal, dar în tot cazul o minte diabolică de şahist rus din preajma lui. (...) Ca universuri paralele, Andropov a utilizat ţările satelit: România, Ungaria, Polonia. (...) Când [în 1985] Gorbaciov şi-a primit rolul – conchide Culianu –, îi fusese deja distribuit de supercomputerul lui Andropov.“
Culianu prevăzuse iminenţa căderii regimului comunist în România (şi în Imperiul Sovietic) încă din ianuarie 1986, când a scris nuvela politico-fantastică Intervenţia zorabilor în Jormania. Povestirea a fost publicată în martie 1989 – cu zece luni înainte de Revoluţia română –, într-un volum de nuvele din Italia.5 Este o parabolă politică sarcastică, privind căderea în România (în nuvelă, Jormania), cu ajutorul KGB (în nuvelă, BDKR) şi al Securităţii (în nuvelă, Secan), a dictaturii lui Ceauşescu (în nuvelă, Gologan). Previziunile autorului merg până la cele mai mici detalii. De exemplu, majoritatea numelor personajelor care populează nuvela „se termină în -an“, la fel ca în realitatea viitoare, din decembrie 1989, neprevăzută de nimeni (Brucan, Roman, Voican etc.).
Cum se explică şocantele previziuni privind căderea comunismului avute de Chubby Zaharia şi Néné Culianu în anii ’80?! Cunoscând foarte bine modul cum funcţionează structurile mentale mitice, atât D.L. Zaharia, cât şi I.P. Culianu aveau darul să intuiască şi funcţionarea structurilor socio-politice şi a mecanismelor puterii despotice. În 1990, Culianu – admirator entuziast al computerelor şi al jocului de şah – a încercat el însuşi să-şi explice inexplicabilul:
„Operaţiunile mele mentale rezolvaseră o problemă de şah pe care o rezolvase şi KGB-ul. Şi ea nu admitea decât o singură soluţie: căderea lui Ceauşescu“6.
Reconstituire din cioburi
Chubby Zaharia n-a ştiut sau n-a vrut să-şi gestioneze cum se cuvine geniul. Faţă de noi, ceilalţi, care scriem mai mult decât gândim şi publicăm mai mult decât scriem, Chubby îşi risipea nepăsător talentele şi ideile. S-au păstrat câteva opere rock, scrise de el pentru trupa Olympic ‘64 (Dodecameronul focului alb, 1969; Karma Kaliyuga, 1971), câteva texte de cântece folk-rock (Popa Nan, Vinovaţii fără vină ş.a.) şi muzica pe care a compus-o pentru filme regizate de Dan Piţa şi Mircea Veroiu (Nunta de piatră, Duhul aurului, Filip cel bun, Tănase Scatiul) sau de Ioan Cărmăzan (Ţapinarii, Lişca).
Cu câţiva ani în urmă, redactorul TV Doru Ionescu a realizat un documentar despre Dorin Liviu Zaharia, difuzat la TVR Cultural, folosind toate imaginile cu Chubby care au supravieţuit timpului şi interviuri cu prietenii lui. Chubby Zaharia nu a avut nici pe departe norocul lui Néné Culianu de a avea o rudă (cum este sora istoricului religiilor, Tereza Culianu-Petrescu) care să se îngrijească cu profesionalism şi dăruire să-i publice toate operele. Totuşi, recent, soţia lui Chubby, arhitecta Magda Soare-Hofmann, a promis că va publica o carte cu scrierile rămase de la el. M-aş bucura să fie publicate eseurile şi poemele lui Chubby, care au rămas deocamdată inedite. Sper să apară măcar o parte din cei „doi metri cubi“ de manuscrise, pe care mi le-a arătat odată Chubby la el acasă.
Note:
1. Poziţia specială pe care o ocupa Culianu în grupul său de prieteni a fost marcată de o colegă de facultate, Dana Şişmanian: „Cine (...) dintre studenţii de atunci ar putea spune că fără Ioan Culianu am fi fost aceiaşi – sau că tot ce a fost ar fi fost, fără el, cum a fost? Ne era coleg, dar erudiţia lui – la leghe distanţă faţă de eforturile noastre cele mai zeloase –, cât şi aura de spiritualitate ascetică pe care o degaja apariţia sa, totuşi prin nimic spectaculară, pe culoarele facultăţii, îl singularizau în mod absolut. Puţini, în ciuda profundei sale amenităţi şi a unei modestii îndelung educate (aş zice a unui exerciţiu spiritual al umilinţei în sensul monastic), îi erau prieteni; mulţi însă, direct sau indirect, gravitau în jurul siluetei sale intelectuale ce părea, cu discreţie dar cu insistenţă, să indice o «cale»“. (Dana Şişmanian, Cum se măsoară o crimă?, Lupta, Paris, iunie 1991).
2. Ioan Petru Culianu, Râul Selenei, roman inedit, scris în Italia prin 1975, aflat în arhiva familiei Culianu.
3. Am publicat o formă restrânsă (cenzurată!) a acestui dialog cu I.P. Culianu în Revista de Istorie şi Teorie Literară, nr. 3, 1985, pp. 89-93. Forma completă a dialogului e publicată în vol. A. Oişteanu - Religie, politică şi mit. Texte despre M. Eliade şi I.P. Culianu, Polirom, 2007.
4. Cu prilejul morţii „şamanului“,am compus poemul Morţii cu morţii şi viii cu morţii, pe care l-am recitat„La mormântul lui Chubby Zaharia“, după ce i-am purtat pe umăr coşciugul uşor, împreună cu Florian Pittiş şi alţi prieteni: „E strâmt mormântul nou de taur/ Pe trupul tău chircit de maur,/ Un gând ştampilă-ţi schimbă retina/ Pe care melci de apă-şi plimbă rutina// În lumea celor purtători de trup/ Mascaţi în cerbi coyoţii plâng în grup,/ Îţi e de cretă ficatul astrofag/ Molii şi limacşi zbucnesc din esofag// Purtându-ţi solzul de sidef şi cornul/ Unde atoatevăzător e Orbul/ Şi unde te botezi cu sânge de cornut/ Primind însemnul mov de Mare Mut// Acolo unde flacăra de ambră/ Îţi schimbă trupu-n salamandră,/ În pântecul cu semnul porţii/ Când morţii cu morţii şi viii cu morţii“.
5. Ioan Petru Culianu, La collezione di smeraldi (racconti), Jaca Book, Milano, martie 1989. Vezi nuvela Intervenţia zorabilor în Jormania în I.P. Culianu, Păcatul împotriva spiritului. Scrieri politice, ed. cit., pp. 16-31.
6. Ioan Petru Culianu, Păcatul împotriva spiritului. Scrieri politice, ed. cit., p. 128.