Pe aceeași temă
Isaac Babel este una dintre cele mai celebre victime pe care le-a făcut regimul stalinist în rândul intelectualităţii sovietice, iar aceasta ne-a determinat să ne îndreptăm atenţia asupra reeditării unei colecţii de nuvele care reuneşte atât Armata de cavalerie (1926), cât şi Povestiri din Odesa (1931), dar şi alte nuvele mai degrabă autobiografice, apărute în alte reviste.
Isaac Babel s-a născut într-o familie evreiască din portul Odesa în 1894. Odesa era el mai important port la Rusiei Ţariste, prin care se desfăşurau principalele operaţiuni de export şi import. După ce a încercat de mai mute ori să publice în ziarele şi revistele din Petrograd, fără mare succes, Babel l-a abordat pe Maxim Gorki, care a simţit că acesta poate deveni un autor important, dar l-a trimis la munca de jos, să cunoască viaţa adevărată. Adică războiul1. În anul 1920, Isaac Babel a fost trimis la statul major al Armatei 1 de cavalerie, condusă de vestitul general şi ulterior mareşal Budionoi (1883-1973 - o viaţă incredibil de lungă pentru o personalitate din Uniunea Sovietică de sub Stalin), care, în mod ciudat, a reuşit să supravieţuiască decapitării Armatei Roşii din 1937-1938, unul dintre cei doi mareşali sovietici care a scăpat (celălalt fiind Voroşilov), alţi trei fiind asasianţi în urma unor procese publice. Armata de cavalerie avea să-i aducă lui Babel recunoaşterea literară. Se pare că limba rusă folosită de Babel a surprins în epocă prin prospeţime. Babel a lucrat pentru foaia menită a îmbărbăta şi susţine moralul combatanţilor cavalerişti bolşevici, numită sugestiv Cavaleristul roşu2, fiind în mijlocul evenimentelor, uneori primind materiale de la cititorii săi cavalerişti, pe care le expune, alteori observând direct viaţa de pe front.
Volumul de povestiri nu poate fi înţeles fără o scurtă prezentare a contextului istoric care a determinat evenimentele care sunt fundalul şi, în mare măsură, subiectul povestirilor lui Babel. După prăbuşirea Imperiului Ţarist şi lovitura de stat bolşevică, haosul şi dezintegrarea fostelor posesiuni ţariste erau la ordinea zilei. În acest imens vacuum de putere, primele care şi-au însuşit dreptul de a-şi decide viitorul au fost naţionalităţile din partea de nord şi vest ale fostului Imperiu, cu o conştiinţă naţională puternică, pe care sistemul de rusificare al Imperiului Ţarist, de altfel destul de slab (faţă de ceea ce a venit după), nu reuşise să le altereze, astfel încât finlandezii, popoarele baltice, polonezii şi românii basarabeni au profitat de ocazia istorică a destrămării nesperate atât a Rusiei, cât şi a Austro-Ungariei şi Germaniei3. Noul (re)creat stat polonez s-a dovedit cel mai ambiţios din zonă, fiind nevoit să lupte pe mai multe direcţii pentru a-şi asigura teritoriul. În acest punct, trebuie subliniat faptul că întregul spaţiu dintre Germania şi Rusia, pentru care se luptau Polonia, Cehoslovacia, Rusia Sovietică, Ucraina naţionalistă şi Lituania, avea multe zone cu populaţie mixtă, amestecată, având în vedere că până în 1917-1918 existaseră cele trei mari imperii multinaţionale. Pentru aceste teritorii s-au dus în perioada 1918-1920 nenumărate războaie locale între diverse forţe naţionaliste, războaie de relativ mică intensitate, implicând forţe reduse, însă din aceste conflicte unul s-a detaşat cu claritate: războiul sovieto-polon din 1919-1921.
Primele confruntări dintre polonezi şi sovieticii ruşi au avut loc în februarie 1919 în Bielorusia, pentru ca ulterior acestea să îngheţe, ambii combatanţi îndreptându-şi atenţia şi forţele către noile autorităţi ucrainene care declaraseră independenţa Ucrainei. Armata poloneză a început ofensiva în Ucraina, miza fiind partea occidentală a acesteia, pe care Polonia o revendica, având în vedere că făcuse parte din Uniunea polono-lituaniană în Evul Mediu. În plus, în aceste spaţii vaste trăia şi o însemnată populaţie poloneză, alături de ucraineni, evrei, slovaci, maghiari, români etc. Armata Roşie, în prima fază a războiului, a fost mai preocupată de stăvilirea forţelor anticomuniste albe decât de avansul polonezilor, care au cucerit, în aprilie 1919, Vilnius şi Minsk. În vara anului 1919, forţele albe ale generalului Denikin mărşăluiau către Moscova, însă Piłsudski, generalul providenţial al Armatei Poloneze, ştia că albii priveau cu aceeaşi ostilitate o Polonie independentă precum bolşevicii lui Lenin, astfel încât poate că o şansă istorică a albilor anticomunişti a fost ratată, căci refacerea Imperiului Ţarist în frontierele lui de dinainte de 1914 era o utopie. La începutul anului 1920, situaţia de pe teren se schimbase în favoarea sovieticilor, care îl respinseseră pe Denikin, semnaseră tratate de pace cu Letonia şi Estonia, putând să-şi direcţioneze grosul trupelor către teatrul de operaţiuni polonez. La 24 aprilie 1920, armata poloneză4 a declanşat operaţiunea Kiev, prin care a capturat capitala ucraineană pentru scurt timp, pentru că un contraatac puternic al Armatei Roşii la 29 mai 1920 i-a forţat pe polonezi să bată în retragere.
Trupele poloneze au luptat, la 24 mai 1920, pentru prima dată cu celebra Armata 1 de Cavalerie, pentru al cărui ziar, Cavaleristul roşu, scria şi Isaac Babel. Combativitatea şi cruzimea cavaleriştilor recrutaţi mai ales din zonele populate cu cazaci din sudul Rusiei (zona Kubanului), care aveau meciuri şi o ură istorică cu „şleahta polonă“, era renumită. Unităţile de cavalerie au spart frontul polonez şi, profitând de mobilitatea lor, au întreprins raiduri în spatele liniilor armatei poloneze aflate în retragere pe întregul front, nu numai în zona Kievului. Lungimea mare a frontului nordic polonez, susţinut de doar 120.000 de militari, împrăştiaţi pe 300 de kilometri, sprijiniţi de doar 460 de piese de artilerie, a constituit o pradă uşoară pentru concentrarea de forţe sovietice conduse de Tuhacevski. La un moment dat, sovieticii îi depăşeau numeric pe polonezi cu un raport de patru la unu. Ofensiva a fost lansată la 4 iulie 1920, iar câteva zile, datorită unei rezistenţe poloneze aprige, soarta bătăliei părea să stea sub semnul întrebării, până când superioritatea numerică a Armatei Roşii şi-a spus, totuşi, cuvântul. La 7 iulie 1920, trupele poloneze se aflau în retragere, nefiind anihiliate sau complet distruse după cum doreau şi sperau sovieticii. La începutul lui iulie 1920, conducerii noului stat independent polonez îi era limpede că forţele sovietice nu mai aveau drept obiectiv doar împingerea frontierei către vest, ci ameninţau însăşi independenţa statului polon şi, probabil, nu erau departe de adevăr. Mai rar se observă în istorie state ocupate de bolşevici care să fi fost evacuate ulterior. La 28 iulie, comuniştii sovietici au înfiinţat la Białystok un Comitet Revoluţionar Polonez Provizoriu, a cărui misiune era să administreze teritoriul polonez capturat.5 După ce nu au reuşit să menţină frontul pe râurile Bug şi Narew, polonezii şi sovieticii se aflau încleştaţi la numai 97 de kilometri de Varşovia. La 2 iulie 1920, un înfierbântat Tuhacevski dădea ordinul pe Armată: „Spre vest! Peste cadavrul Poloniei albe se întinde drumul către un război mondial. Să mărşăluim spre Vilnius, Minsk, Varşovia şi mai departe către Berlin, peste cadavrul Poloniei“. Aceasta se afla într-o situaţie foarte dificilă şi, chiar dacă a cerut ajutorul Aliaţilor, a beneficiat prea puţin de armamentul şi muniţiile occidentalilor, pentru că, de exemplu, chiar dacă premierul David Lloyd George6 a dorit să le trimită întregul imens surplus pe care-l avea Marea Britanie după Primul Război Mondial, o grevă a sindicatelor procomuniste britanice a împiedicat încărcarea lui pe navele cu destinaţia către Polonia. Nici în Franţa situaţia nu era mai roză. Iată ce scria L’Humanité în acea perioadă: „Să nu trimitem niciun om, niciun ban, niciun obuz pentru Polonia reacţionară şi capitalistă! Trăiască Revoluţia Rusă! Trăiască Internaţionala Comunistă!“.
Ofensiva sovietică asupra Varşoviei a început la 10 august 1920, însă sovieticii nu ştiau că polonezii reuşiseră să spargă codul folosit pentru a transmite mesajele radio cifrate, astfel încât se aşteptau la atacul bolşevic. În acelaşi timp, Armata 1 de Cavalerie descrisă de Babel avea să fie respinsă de polonezi lângă Lvov. Forţele generalului polonez Sikorski au declanşat o contraofensivă ce avea să producă debandadă în rândul Armatei Roşii, obligând-o să înceapă o retragere pe scară largă, pe toate fronturile, chiar spre uimirea polonezilor! Armata de Cavalerie a lui Tuhacevski a fost învinsă de cavaleria polonă şi în bătălia de la Komarów de lângă Zamosc şi complet anihilată la 6 septembrie 1920 la Hrubieszów, însă despre aceste aspecte Isaac Babel ezită sau nu poate să se aplece asupra lor, din motive lesne de înţeles. Pacea a fost semnată la Riga şi a permis Poloniei să înglobeze o mare parte din teritoriile aflate în dispută (Ucraina şi Bielorusia occidentală, dar şi Vilnius-Vilno).
Autorul descrie cu voioşie, în prima parte a volumului, diverse situaţii care caracterizează frontul şi lupta în sine şi mai ales războiul din secolul trecut, când asasinarea prizonierilor era o chestiune destul de banală, practicată pe scară largă în timpul celui de-al Doilea Război Mondial, dar neeludată nici de Armata Roşie în timpul războiului sovieto-polon, după cum o mărturiseşte şi Babel. Fără a o condamna. Comandantul de escadron Paşka Trunov omoară rapid doi ofiţei polonezi capturaţi, ca şi cazacul Tihomolov, care „omorâse fără învoire doi ofiţeri polonezi“. În mentalul sovietic, atât în 1919-1920, cât şi în 1939-1941, noţiunea de ofiţer alăturată cu cea de polonez era răul absolut, căci el reprezenta pătura superioară, cultă, burghezo-moşierească, dar şi romano-catolică a unei populaţii slave care se încăpăţâna să aibă alte viziuni asupra lumii. De aceea, ofiţerul polonez avea să fie asasiant atât de cazacii Armatei de Cavalerie, cât şi de NKVD în 1940.
Mai interesante sunt nuvelele care se axează pe viaţa înfloritoarei comunităţi evreieşti din Odesa de la începutul secolului al XX-lea până prin anii 1920. Babel şi-a petrecut o mare parte din copilărie şi adolescenţă în mahalaua Moldovanka din Odesa, dominată din punct de vedere etnic de evrei. Toponimul Moldovanka nu este întâmplător. Se pare că moldovenii ar fi fost angajaţi de către otomani pentru a construi fortăreaţa Yeni Dunia, situată pe actualul amplasament al oraşului ucrainean, iar după terminarea lucrărilor moldovenii au rămas în zonă, înfiinţând satul Moldovanka (formula rusificată, evident). După cucerirea teritoriului de până la Nistru de către Rusia, sub domnia împărătesei Ecaterina cea Mare (1762-1796), a fost înfiinţat portul Odesa, a cărui populaţie a evoluat lent, fiind în secolul al XIX-lea diversă etnic, în oraş locuind şi o comunitate românească, mult mai modestă ca număr decât cea evreiască ce domina oraşul.7 Interesante ni s-au părut nuvelele odesiote ale lui Isaac Babel, având în vedere că această însemnată comunitate din anii 1920 a avut de suferit foarte mult în urma persecuţiilor şi masacrelor derulate sub ocupaţia şi administraţia militară românească a portului (România a ocupat Odesa între 1941-1944). Evreii erau obişnuiţi cu persecuţiile, cu pogromurile din Imperiul Ţarist, iar Babel face referire în câteva nuvele la aceste puseuri regulate de violenţă (1821, 1859, 1871, 1881, 1905). În nuvela Prima dragoste descrie cum s-a îndrăgostit, băieţandru fiind, de soţia coaptă a unui ofiţer ţarist din Nikolaev şi cum familia lui a ajuns să fie protejată de aceasta în timpul unuia dintre pogromuri (uşile caselor erau însemnate în prealabil, dacă familia era creştină se aplica pe uşa de la intrare o cruce izbăvitoare, dacă gospodărira era evreiască se desena Steaua lui David, urmând ca bandele turbate să treacă pe acolo). Însă este evident o diferenţă mare între pogromurile ţariste şi asasinarea unui număr de 15-20.000 de evrei de către armata română în urma atentatului cu bombă din octombrie 1941 asupra comandamentului român. În isteria vremii, întreţinută şi propagată în întreaga Europă de nazişti, se punea semnul egalităţii între evrei şi comunişti. Ulterior, alte zeci de mii de evrei au fost scoase din Odesa şi au murit în câmpurile de concentrate, de o faimă redusă în România, din Transnistria. Ceea ce este paradoxal este faptul că, în ciuda asasinării a 200-300.000 de evrei în Transnistria, administrată de autorităţile civile şi militare române, după Stalingrad, zelul criminal s-a redus simţitor, astfel încât, în zonă, au supravieţuit cei mai mulţi evrei din întreaga Uniune Sovietică ocupată de forţele Axei.8 Toate nuvelele al căror decor este Odesa dovedesc atmosfera cosmopolită a principalului port atât al Rusiei ţariste, cât şi al Uniunii Sovietice, în care viaţa era cu totul alta decât cea din oraşele ruseşti continentale.9
Dar pe lângă nuvele odesiote, au fost reunite şi alte povestiri, dintre care două ne-au atras atenţia, cea intitulată Drumul, în care se prezintă parcursul unui soldat rus de origine evreiască din Armata Ţaristă, aflată în descompunere în toamna anului 1917, care traversează de la sud la nord Rusia pentru a ajunge la Petrograd spre a se pune în slujba Revoluţiei mondiale şi a CEKA. Ultima nuvelă relatează întâlnirea cu Maxim Gorki, maestrul lui Babel, după cum Romain Rolland a fost al lui Panait Istrati. În ambele cazuri, mentorul schimbă complet traiectoria discipolului. „Cuiele pot să fie mărunte, zise el, sau pot să fie mari, cât degetul meu. Calea scriitorului, stimate revolver (cu accentul pe o) e plină de cuie, mai cu seamă din cele mari. Vei avea de mers prin ele desculţ, o să-ţi curgă destul sânge şi cu fiecare an o să curgă mai mult...“ Şi câtă dreptate avea Gorki în cuvintele rău-prevestitoare pe care ori le-a spus cu adevărat, ori le-a inventat Babel.
Mai interesant decât nuvelele reunite a fost destinul său nefericit, căci Isaac Babel avea să devină una dintre cele mai cunoscute victime ale totalitarismului stalinist, spre deosebire de milioanele de anonimi asasinaţi prin diverse metode (împuşcare, înfometare, îngheţare). Chiar dacă în 1932 autorităţile sovietice i-au permis să-şi vadă soţia şi fiica la Paris, Babel nu a avut curajul să rămână în Franţa, fiindu-i frică de faptul că nu se va putea întreţine din scris, după cum o făcea în Uniunea Sovietică, unde era un scriitor recunoscut (cu tot ce însemna aceasta). La revenire, Babel a colaborat cu regizorul Eisenstein în producerea unui film propagandistic greţos despre un copil sovietic celebru în epocă, Pavlik Morozov, care şi-a turant tatăl la GPU. 10 În urma denunţului, acesta a primit o sentinţă de 10 ani de exil forţat, din care nu s-a mai întors, însă rudele tatălului nu l-au iertat pe micul turnător, Pavlik Morozov fiind asasinat, ceea ce a oferit prilejul propagandei sovietice să-l transforme în martir. Babel a ajuns în cercul intimilor literaţi ai soţilor Ejov, începând o aventură cu Evghenia Feigenberg, cea care a devenit soţia lui Ejov, continuând relaţia cu aceasta şi după căsătoria ei cu patronul NKVD. Evghenia organiza serate literare şic. La 15 mai 1939, Babel a fost arestat şi întemniţat la Lublianka. Din acel moment, Babel, unul dintre cei mai cunoscuţi scriitori sovietici, a încetat să mai existe sau să fi existat. Căderea lui Ejov şi înlocuirea acestuia cu Beria nu avea cum să nu antreneze în cădere multe capete, unul dintre ele fiind al lui Babel, care a fost judecat la 26 ianuarie 1940, găsit vinovat în 20 de minute, primind pedeapsa capitală prin împuşcare de către plutonul de execuţie. Babel a fost acuzat că aparţinea unei organizaţii troţkiste, dar şi că era spion al guvernelor francez şi austriac. A doua zi a şi fost executat. Manuscrisele lui au fost confiscate de NKVD. Trupul lui a fost aruncat într-o groapă comună. Acesta a fost tragicul şi paradoxalul destin al unui scriitor care şi-a început cariera lăudând Cavaleria Roşie şi lupta ei împotriva „şleahtei imperialiste polone“. //
Note:
1. Din 1914 până în 1921, Rusia s-a aflat într-o stare de război aproape continuă.
2. Cunoaştem pasiunea comuniştilor de a desena totul în roşu.
3. Armistiţiul din 11 noiembrie 1918 a pus capăt şi unei ordini estice imperiale germane foarte generoase Berlinului, legalizat prin celebra pace de la Brest-Litovsk.
4. Care dispunea de echipamentul militar părăsit, cedat sau abandonat de ţările care luptaseră în Primul Război Mondial, avea tunuri fabricate în cinci ţări, puşti în şase, fiecare având alt calibru al muniţiei. Armata Roşie era mai norocoasă, beneficiind atât de depozitele de armament abandonate de trupele germane care s-au retras în 1918-1919, cât şi de armamentul francez oferit albilor în timpul Războiului Civil Rus.
5. Probabil că, dacă ar fi ocupat-o în întregime, ar fi transformat Polonia într-o republică sovietică.
6. Supus presiunii lui Churchill şi Lord Curzon, membrii mai de dreapta în guvernul său.
7. 37% din întreaga populaţie a Odesei era formată din evrei.
8. Germanii au fost mult mai metodici, de aceea se ridică întrebarea dacă nu cumva autorităţile române au aprobat exterminarea evreilor străini doar pentru a le face pe plac germanilor, ulterior, când situaţia s-a schimbat şi omorârea de evrei nu le mai servea interesul direct, abandonând-o?
9. De Odesa se mai leagă un alt detaliu istoriografic românesc de tip can-can: la Odesa a fugit moşternitorul Coroanei României, viitorul Carol al II-lea, în 1918, pentru a se căsători cu Zizi Lambrino, provocând ruşinea Casei Regale a României şi pentru că Odesa era ocupată de germanii cu care Carol ar fi trebuit să se lupte cu câteva luni înainte.
10. Din dosarul afacerii se pare că Morozov nu şi-a turnat tatăl şi pe bunicul de partea tatălului, existând posibilitatea reală ca întreaga poveste să fi fost fabricată de NKVD şi chiar Morozov să fi fost împuşcat de organele de securitate.