Pe aceeași temă
Cartea lui Lucian Boia ne face să conştientizăm într-un mod tulburător că Primul Război Mondial reprezintă în sine un redutabil punct de inflexiune, o bornă de la care începând nimic nu va mai fi ca înainte, iar istoria va suferi mutaţii terifiante, decisive şi ireversibile.
„Un eveniment nu este ceea ce se poate vedea sau şti despre el, ci ceea ce el devine“, afirmă Michel de Certeau în Prendre la parole, istoricul francez evocând devenirea nu doar ca pe o dinamică a evenimentului istoric, adică a consecinţelor sale în timp, ci şi ca pe o suită a interpretărilor şi reprezentărilor sale, cu tot cu motivaţiile impure pe care le revendică într-un anumit context politic reevaluarea evenimentului respectiv. Cartea lui Lucian Boia, Primul Război Mondial. Controverse, paradoxuri, reinterpretări (Humanitas, Bucureşti, 2014), ne atrage atenţia asupra acestei „deveniri“ istoriografice, situând în centrul atenţiei unul dintre evenimentele cardinale ale istoriei secolului XX, la o sută de ani de la declanşarea lui.
Demersul istoriografic al lui Lucian Boia mi se pare salutar, toate cărţile sale îl revendică, pentru că adoptă o necesară relativizare a punctului de vedere acolo unde istoriografia clasică propune fie argumentul definitoriu al documentului, fie pe cel al unei perspective orientate în conformitate cu interesul naţional şi adesea colorată mitologic. Şi nu mă refer la mistificţiunile (Mircea Anghelescu) istoriografice ale lui Mihail Roller din perioada stalinismului dejist - autorul cărţii le invocă la un moment dat -, sau cele triumfalist-naţionaliste cu iz protocronist din Epoca de Aur. Referinţele pe care le dă cu titlu de exemplu Lucian Boia au ca punct de reper şi interpretările unor respectabili istorici occidentali precum Fritz Fischer. Ce ne oferă, în definitiv, Lucian Boia cu această carte, care nu este una de analiză a documentului istoric? Ce avem de câştigat citind-o? Istoricul s-a plasat într-un spaţiu al intervalului ucronic, spaţiu virtual, care deschide către un orizont de posibilitate, pornind de la întrebarea „ce ar fi fost dacă?“. Şi seria de „dacă“ este una substanţială. Însă ea nu este cu adevărat productivă în sensul generării de scenarii posibile. Scriitorii iau pe seama lor ficţiunile unor istorii alternative generate de modificarea cursului evenimentelor şi, nu mai puţin, un cineast precum Quentin Tarantino, în Ticăloşi fără glorie (Inglorious Basterds), ne propune un sfârşit accelerat al celui de-al Doilea Război Mondial cu un atentat reuşit împotriva lui Hitler. Frumos şi bine intenţionat! Nu de o istorie alternativă este interesat Lucian Boia, ci de una care face sesizabile punctele de inflexiune, punctele de articulaţie, sinapsele, atât cele care produc deflagraţia, cât şi cele care ar fi putut-o bloca sau ar fi putut schimba cursul evenimentelor. Un principiu al moderaţiei însoţeşte acest demers prospectiv, unde autorul schiţează conturul fragil, difuz al unor istorii alternative, mai multe piste, mai multe ipoteze procedând la ceea ce Paul Ricouer în Temps et récit numeşte refigurare (refiguration), ca împlinire a lecturii, invitându-ne să „citim“ istoriile nu ca pe nişte dispozitive naratologice fixate o dată pentru totdeauna, ci ca generatoarele unor serii de operaţiuni mentale. Istoria păstrează virtualitatea altor variante posibile la limită, o arie reziduală a erorilor, defazajelor, nesincronizărilor speculată inteligent, ceea ce Jacques Rancière, în Les mots de l’histoire, formulează oarecum paradoxal: „Propriu unei istorii este de a fi şi totodată de a nu fi o istorie“. Chiar a citi istoria din perspectiva erorilor mi se pare o deschidere promiţătoare. Ceea ce aduce nou, cel puţin pentru cititorul român, această privire lucidă, dezambiguizantă şi uşor ironică asupra evenimentelor este însă această relativizare a punctului de vedere. Cu certitudinea că nu există unul corect, nici măcar al celor care au fost confirmaţi în opţiunile lor strategice: antantofilii au putut reproşa germanofililor cecitatea lor sau, mai grav, şi în orice caz eronat, lipsa lor de patriotism. Într-un fel, la Lucian Boia, situarea în interval e încă mai subtilă, chiar dacă istoricul nu merge până la capăt, şi anume prin chestionarea acelui sâmbure de hazard, de iraţional, de mistificare sau automistificare care stă în istoria cu majusculă, istoria „cauzelor mari“, ca şi în anecdoticul istoriei cu un potenţial semnificativ de derizoriu.
Care sunt aceste puncte de articulaţie? Aş decela trei serii. Din prima fac parte cele care ar fi putut elimina sau, în orice caz, evacua într-un orizont indefinit declanşarea Primului Război Mondial. Spre exemplu, decizia Rusiei de a decreta mobilizarea generală într-un moment când Austro-Ungaria, deşi declarând război Serbiei, nu o făcuse, ceea ce a condus din raţiuni strategice la intempestiva decizie a Germaniei de a ataca Franţa. Aş împrumuta pentru studiul istoriei un termen indispensabil tragediei, acela de hybris, dezechilibru subtil, exces care provoacă consecinţe dezastruoase. Lucian Boia demonstrează convingător că asasinarea prinţului moştenitor, arhiducele Franz Ferdinand, şi a soţiei sale de către un student bosniac, eveniment grav mai ales prin semnificaţia sa simbolică, ar fi putut cunoaşte multiple altfel de rezolvări într-un climat care nu era unul numaidecât belicos şi care admitea soluţii diplomatice.
Din cea de-a doua serie de puncte de inflexiune fac parte cele care ar fi putut schimba soarta războiului înclinând balanţa în favoarea Germaniei, care declanşează un război pe două fronturi, domină ambele teatre de operaţiuni, câştigă războiul în Est şi cedează ofensiva în Vest, pierzând pe ultima sută de metri întreg războiul. O serie de factori sunt analizaţi aici, inclusiv comportamentul unor aliaţi care defectează, România şi Italia, dar şi efectul unor decizii perdante, riscante, contraproductive, precum aceea de a declanşa un război general al submarinelor, cu intenţia de a falimenta comerţul Marii Britanii, fapt care urgentează intrarea în război a SUA. Câştigat de Germania, războiul s-ar fi putut încheia cu o „pace albă“, nota bene, Germania lui Wilhelm al II-lea este departe de Germania nazistă şi proiectele ei genocidare.
Al treilea set de puncte de articulaţie privesc situaţia României în acest conflict. Celelalte două alternative de situare politică ar fi fost păstrarea alianţei cu Germania, ceea ce, consideră Lucian Boia, ar fi putut înclina balanţa războiului în favoarea Germaniei, sau neutralitatea, ambele oferind posibilitatea de a obţine aceleaşi rezultate, în cazul neutralităţii, fără pierderile considerabile de vieţi omeneşti şi cu o economie devastată. Este foarte tentantă şi numai schiţarea acestui scenariu al neutralităţii, însă ceea ce mi se pare important în demersul istoricului ţine de dezincriminarea germanofililor, un tablou detaliat al acestei opţiuni deopotrivă politice şi intelectuale fiind recuperabil din volumul Germanofilii recent reeditat.
Cel de-al doilea punct esenţial în cartea lui Boia mi se pare o încercare de înţelegere a acestui complex eveniment din perspectiva reprezentărilor cu care operează principalii actori politici şi a motivaţiilor impure, expansioniste. Acest reglaj al raporturilor politice pe baza reprezentărilor geostrategice face vizibile motivaţiile impure, hegemonice, expansioniste ale fiecăreia dintre marile puteri, dar totodată şi anxietăţile lor, poziţionarea lor strategică. Una dintre ideile fundamentale are în vedere faptul că raporturile dintre aceste forţe s-au desenat în felul în care au vehiculat anumite reprezentări ale ponderii strategice şi virtual punitive ale celuilalt, potenţialul inamic sau chiar aliatul convenţional. Există un astfel de imaginar al imperiilor (chiar şi al fostelor imperii, cum Rusia de astăzi o dovedeşte cu prisosinţă, cu o lipsă de maturitate politică îngrijorătoare!) într-un moment în care ele chiar există, fie ca imperii continentale, Rusia ţaristă, ca imperii coloniale, Marea Britanie, Franţa, sau ca economii ultraperformante, potenţiale imperii continentale sau/şi coloniale, Germania, dar şi al ţărilor mijlocii, Italia, sau mici, precum România, deloc lipsite de apetit expansionist. Aici Lucian Boia merge ca şi în alte cărţi - De ce este România altfel? e poate cel mai bun exemplu -, în sensul unei demistificări, al deconstruirii mistificţiunilor istoriografiei naţionale, a ceea ce Horia-Roman Patapievici numea într-un eseu din Cerul văzut prin lentilă vulgata bunului român sau a ceea ce istoricul francez Prosper de Barante sesiza ca demnitate artificială (dignité artificielle). Reprezentările cântăresc într-un regim de tensiune politică cu potenţial beligerant mai mult decât justa măsură a unui examen lucid, iar o serie de decizii decisive sunt justificate exclusiv prin prisma acestor reprezentări, ne atrage atenţia Lucian Boia.
Şi nu în ultimul rând, ceea ce ne face să conştientizăm cartea lui Lucian Boia într-un mod tulburător este că Primul Război Mondial reprezintă în sine un redutabil punct de inflexiune, o bornă de la care începând nimic nu va mai fi ca înainte, iar istoria va suferi mutaţii terifiante, decisive şi ireversibile. Avem în această minunată şi subtilă lectură a istoriei şi un punct de regrupare pentru a înţelege alchimia politică şi impactul considerabil al evenimentului, apariţia celor două totalitarisme, nazismul cu Holocaustul şi comunismul exportat la scară mondială (China, Mongolia, Coreea de Nord, Vietnam, Cuba, Estul Europei şi parte din Mitelleuropa etc.) cu Gulagul. Oare nu suntem îndreptăţiţi să spunem că secolul XX începe cu adevărat pe data de 28 iunie 1914, la Sarajevo, când diavolul, pentru a parafraza titlul cărţii lui Vladimir Tismăneanu, reintră triumfal în istorie? //
// LUCIAN BOIA - Primul Război Mondial. Controverse, paradoxuri, reinterpretări (Editura Humanitas, București, 2014)