Pe aceeași temă
Acesta este genul de lectură care ar trebui să devină obligatorie prin şcoli sau măcar licee şi facultăţi de istorie, nu de alta, dar regimul totalitar comunist (cu forma sa dejisto-ceauşistă) trebuie demontat bucată cu bucată, căci lupta cea mai grea se dă tot în mentalul unui popor, condamnarea oficială a comunismului fiind necesară, dar insuficientă pentru această amplă deconstrucţie.
Vladimir Tismăneanu a strâns, într-o singură carte, Lumea secretă a nomenclaturii, nenumărate amintiri politice personale, dorind să ofere istoriografiei româneşti materie primă, chipuri ale celor care au construit regimul totalitar comunist în România, căci „istoria nu a fost făcută de anonimi“ sau doar de Dej şi familia Ceauşescu. Autorul oferă portretele unora dintre reprezentanţii de marcă ai nomenclaturii comuniste din România, pe unii dintre ei cunoscându-i nemijlocit, prin intermediul anturajului, familiei sau studiilor universitare, atât nomenclaturişti de prim-plan, cât şi unii mai mici şi modeşti – balta roşie avea destul peşte, de diverse dimensiuni, doar rotiţe în aparatul de stat comunist.
Portetele au tuşe închise, în marea lor majoritate. De cele mai multe ori, diagnosticul lui Tismăneanu este necruţător, politologul neezitând să taie în carne vie. Nu se fereşte să descrie implicarea părinţilor săi în utopia comunistă. Rolul lor – departe de a fi unul din prim-plan. Ambii părinţi au făcut parte, pentru o scurtă perioadă, din nomenclatura comunistă, acesta fiind şi motivul pentru care Vladimir Tismăneanu a reuşit să întâlnească numeroase pistoane ale regimului totalitar. „M-am născut într-o familie a stângii marxiste. Aşa cum un credincios se consideră catolic, protestant, ortodox, musulman, părinţii mei se considerau marxişti. A-i întreba ce religie au, a le atribui o apartenenţă etnică ar fi fost în ochii lor o desfigurare a identităţii. Ei se vedeau membri ai stângii internaţionale marxiste.“ Dar acest lucru nu înseamnă preluarea acestor idealuri. Dimpotrivă, căci: „Nu avem niciun fel de obligaţie ereditară de a împărtăşi crezurile unei generaţii anterioare, mai ales atunci când acestea s-au dovedit catastrofice. Întotdeauna există şansa pentru ceva nou, pentru un început, pentru o renaştere. Pentru cei care cred în responsabilitate, obligaţia constă în asumarea adevărului şi în definirea liberă a propriei identităţi“.
Remarcabilă este şi memoria autorului. Părinţii săi au luat parte la războiul civil spaniol, luptând în celebrele Brigăzi Internaţionale. Tatăl său şi-a pierdut braţul drept în bătălia de pe Ebro, cei doi fiind evacuaţi odată cu întregul personal al Brigăzilor Internaţionale în 1938, ajungând în Uniunea Sovietică. „Pe lângă episoadele de hoţie şi antisemitism, pe mama o şochează în URSS mizeria vieţii cotidiene. Dar toate acestea sunt contracarate prin nişte mecanisme justificative extrem de puternice. (Comuniştii din categoria romantică au fost experţi în raţionalizări. Găseau explicaţii pentru orice). Părinţii mei vor găsi întotdeauna argumente: trebuie electrificare şi trebuie sacrificiu pentru electrificare...“ La începutul anilor ‘60 tatăl a fost epurat, devenind duşman al Partidului, fapt ce avea să-l marcheze pentru restul vieţii. Cam aşa ajungi când crezi prea mult! Părinţii lui nici nu puteau, dar nici nu doreau să vadă adevărata natură a regimului pentru care suferiseră şi luptaseră.
Portretul celui menit a ne conduce după moartea dictatorului-tată, Nicu Ceauşescu, pe care Tismăneanu l-a cunoscut în mod direct, fiind coleg de clasă şi uneori chiar de bancă cu dauphinul ceauşist, este relevant pentru comunismul dinastic ce ne-ar fi aşteptat (şi care, trebuie să o recunoaştem, este o tară majoră a societăţii noastre, chiar la 22 de ani de la împuşcarea cuplului dictatorial). Dacă în şcoala generală Nicu mai era abordabil şi frecventabil, normal, şi aceasta şi pentru că steaua politică a tatălui său nu strălucea la maxima ei intensitate, în schimb, „Intrarea la facultate, în 1970, a însemnat o recompunere de profil politic pentru Nicu Ceauşescu. Băiatul hiperrăsfăţat şi puţin isteroid din şcoală era acum pregătit să devină un activist devotat, un exemplar promotor al normelor eticii şi echităţii socialiste“. Aplicate întotdeauna altora. Nu fără temei se poate face o paralelă între destinul tânărului Nicu Ceauşescu şi cel al lui Carol al II-lea, în tinereţea sa aventuroasă. La o analiză mai atentă, descoperim destule asemănări între cei doi zurbagii ai istoriei noastre recente (afemeiaţi, iubind puterea, profitând de pe urma ei, sfârşind-o amândoi mai degrabă la lada de gunoi ai ei, înconjuraţi de lingăi etc.).
Tismăneanu zugrăveşte o întreagă lume subterană ieşită la suprafaţă, la lumina zilei şi a istoriei, în urma unor împrejurări foarte fericite, partea nevăzută a icebergului ilegalist comunist. Iniţial, fiind atât de puţini, frecventând aceleaşi închisori, participând la aceleaşi evenimente (războiul civil spaniol sau exilul sovietic), se cunoşteau toţi personal, fiind vorba de un cocktail multinaţional chiar mai divers decât era România interbelică. Cu certitudine, se poate spune doar un singur lucru: românii interbelici, majoritari în România Mare, erau minoritari în PCR. Slabă consolare, având în vedere rezultatele catastrofale ale românizării, proces început sub Dej şi dus pe cele mai înalte culmi ale delirului de Nicoale Ceauşescu.
Iată câteva portrete ale nomenclaturiştilor: Ghizela Vass, „Bătrâna militantă stalinistă nu avea regrete, nu ştiu să se fi căit vreodată, rămăsese cum îi plăcea să se laude, fidelă idealurilor de tinereţe“; Mihai Roler: „stalinismul său fusese unul structural şi definitiv, născut dintr-o pasiune totalitară. Era vorba de o identificare existenţială“; Dumitru Popescu-Dumnezeu: „Nimeni nu a justificat mai insidios decât el cultul personalităţii lui Ceauşescu. A fost megafonul acestui cult, legitimatorul lui necondiţionat“; Eugen Florescu - omul sistemului totalitar paradigmatic, „obtuz, vehement, insolent şi incult, patronul politicii de intimidare a scriitorimii şi de susţinere a curentului autodenumit protocronism, viziunea artistică a tovarăşului Nicolae Ceauşescu“, dar şi „hingher cultural“; Paul Niculescu-Mizil, unul dintre magnaţii stalinismului naţional, „un propagator necondiţionat al minciunilor oficiale“, „predicator bolşevic care a susţinut fără preget toate deciziile politice ale lui Dej şi Ceauşescu“, „unul dintre baronii lui Nicolae Ceauşescu“; Nicolae Moraru (Iulea Şafran), „Impostor, un semidoct cu ifose, a cărui cultură precară şi superficială se limita la un marxism primitiv şi la canoanele esteticii realismului socialist“, care „n-a ajuns să vorbească vreodată bine româneşte“, fapt ce nu l-a împiedicat ca în 1951 să primească Premiul de Stat, alături de Aurel Baranga, pentru best-sellerul Pentru fericirea poporului; C. Ionescu-Gulian, membru al Academiei Române din 1955 până la moartea lui, în 2011 (o longevitate extraordinară, putem aproxima cu certitudine că Ionescu-Gulian, dar şi Brucan, Paul Niculescu-Mizil sau Nikolai Moraru au trăit, fiecare, cât 3-4 tineri omorâţi în Gulagul românesc), groparul filosofiei româneşti, „C. Ionescu-Gulian nu a simbolizat spiritualitatea, ci siluirea ei“, „mereu încruntat, vanitos, ranchiunos, meschin, complexat şi arid în exprimare“ – patria recunoscătoare i-a plătit indemnizaţia de merit prin intermediul Academiei până în 2011.
Doar trei portete sunt mai deschise: Ovidiu Trăsnea, „mai puţin nociv“, Alexandru Ivasiuc, urmărit de Securitate, devenit scriitor oficial şi oficializant în anii 1970 după ce fusese deţinut politic sub Dej, mort în timpul cutremurului din 4 martie 1977, nemaiavând timp să se decredibilizeze suplimentar în anii ‘80, anii cultului deşănţat, şi Radu Bogdan, „iniţial un marxist convins care s-a trezit destul de repede, a sfidat dictatura culturală oficială dintr-un fel de spirit iconoclast (...) La Paris, când ne-am văzut în 1986, mi-a spus că dictatura lui Ceauşescu reuşise să unifice tot ce era mai oribil în fascism şi în comunism din România“.
Între aceste portete singulare şi-a găsit locul şi un portret de grup: comuniştii greci care au avut neşansa (spre marele noroc al Greciei) să piardă războiul civil dintre 1946-’49, fiind abandonaţi de Stalin, care era om de cuvânt şi care a respectat înţelegerea cu Churchill. Autorul nu uită să menţioneze faptul ca tovarăşii greci au instaurat teroarea roşie în zonele pe care le-au controlat vremelnic, poliţia lor politică (OPLA) executând, printre alţii, 800 de deviaţionişti troţkişti, scopul imediat al PCG fiind acela de a instaura o democraţie populară de tipul celor est-europene.
Din întreaga materie memorialistică nu lipsesc dese încercări de înţelegere şi analiză a fenomenului totalitar atât de intens studiat de politologul american cu origini româneşti.1 „Am constatat că în mai multe scrieri, relatări etc. despre diverşi potentaţi şi demnitari comunişti care se întâmplă să se fi reprofilat (odată cu bătrâneţea care le-a adus ceva înţelepciune) inclusiv ca scriitori, artişti plastici, specialişti în film ş.a.m.d., se strecoară o doză de indiferendentism faţă de cariera politică iniţială, precum şi o stranie decontextualizare. Astfel, biografia politică a multora - doar în plan secund scriitori, critici şi teoreticieni literari etc. - a fost neglijată, când nu a fost ocultată.“ În acelaşi timp, Tismăneanu neagă cu hotărâre determinismul filial, el însuşi (dar nu numai el) fiind un bun exemplu în acest sens.2 „Nimeni nu are dreptul să impute copiilor faptele părinţilor. Este o falsă logică, pe care o resping categoric. Dar ce ne facem cu copiii care idealizează crimele comise de părinţi? Care le neagă? Care le minimalizează? Ce ne facem cu foştii nomenclaturişti şi securişti (adeseori nu sunt diferiţi) care ne vorbesc despre meritele regimului comunist, despre modernizarea României sub Dej şi Ceauşescu?“ Nu se poate ajunge la izbăvitoarea (pentru torţionari) uitare, dintr-un simplu motiv: „Crimele împotriva umanităţii sunt imprescriptibile, iar negarea lor ţine de obscenitatea absolută, de nesimţirea etică“. //
Note:
1. Cea mai recentă fiind The Devil in History Communism, Fascism, and Some Lessons of the Twentieth Century, University of Califorina Press (UCP), 2012.
2. Spre deosebire de un personaj grobian, ajuns în mahalaua televizuală românească, Serghei Niculescu-Mizil.
// VLADIMIR TISMĂNEANU
// Lumea secretă a nomenclaturii.
Amintiri, dezvăluiri, portete
// Editura Humanitas, Bucureşti, 2012