Pe aceeași temă
Fostul președinte american F.D. Roosevelt spunea că „schimbările sociale sunt dificil de realizat în societatea noastră, dacă nu apelezi la sentimente“. Teatrul folosește sentimentele din plin. Acum ar fi un bun moment pentru ca istoria recentă și actorii săi duplicitari să fie izolați definitiv.
Helen Freshwater publica în 2009 o carte de specialitate în care analiza relația dintre teatru și public. Una dintre cele mai interesante remarce ale sale este legată de faptul că spectacolele britanice de teatru, după anul 2000, trec printr-o fază activă, care promovează implicarea și participarea publicului din ce în ce mai mult. Noua stare de fapt este explicată ca o continuare firească a victoriei în alegeri a lui Tony Blair, în 1997. La nivel guvernamental, laburiștii au manifestat interes pentru o mai mare angajare a publicului atât în sistemul democratic și mecanismele sale, cât și la nivelul autorităților locale, prin promovarea de politici în acest sens atât în educație, cât și în artă.
Dacă felul în care un partid politic alege să-și facă datoria față de cetățenii care l-au ales se resimte și în felul în care se face teatru, întrebarea firească ar fi dacă felul în care se face teatru poate – cu aceeași putere – să activeze felul în care un partid politic sau membrii acestuia își fac datoria față de cetățenii care le-au procurat statutul respectiv.
Asemenea spectacole de teatru există, iar faptul că subiectele sunt din aceeași sferă denotă faptul că infecția din societatea românească de abia acum e pe cale să fie cuprinsă și stopată din contaminarea-i.
Cei ce nu uită..., spectacolul Teatrului Regina Maria din Oradea, este un experiment necesar. Rezultatul artistic lasă de dorit, dar, când sunt atinse teme actuale precum istoria recentă a României, simplul fapt că teatrul își împrumută scena sobră unor asemenea dezbateri este un act ce merită o reverență și aplauze. Scena de teatru este poate unul dintre cele mai corecte și cinstite mediumuri. Spectacolul are două motto-uri pe care Gavriil Pinte, regizorul și autorul scenariului, le-a oferit publicului pentru ca spectatorul să aibă generozitatea de a ieși din confortul sălii clasice de teatru și să accepte formula de teatru propusă, aceea a unui spectacol itinerant, într-un spațiu neconvențional. „După 50 de ani, Adunarea Parlamentară a Consiliului Europei nu a reușit, în ianuarie 2006, să determine condamnarea oficială a crimelor comunismului. În sala pe jumătate goală a Palatului Europei nu s-a putut vota recomandarea oficială, că ideologia care a ucis milioane de oameni și executanții ei să fie trimiși în instanță, așa cum s-a întâmplat în cazul procesului de la Nürnberg. Neavând parte de judecată, de dreptate, de morminte, martirii regimurilor comuniste nu se pot odihni decât în memoria noastră – poate singura formă de justiție.“
Spectacolul propune o formulă restrânsă de public, doar 60 de spectatori fiind lăsați să ocupe un loc pe scenă, alături de actori. Drumul spre scenă este un drum pe care spectatorul îl parcurge singur – printr-o serie de coridoare negre, obscure, jalonate de porți de închisoare și gardieni ai fostului regim sau mici ferestre de unde portretele lui Stalin și Lenin veghează în aranjamente de natură moartă ce produc disconfort. Înainte de a fi lansat pe acest drum singuratic, fiecare spectator e fotografiat cu rigoarea celor care întocmeau dosare de Securitate. Nimeni nu se poate sustrage acestei proceduri.
Maia Morgenstern în spectacolul Janka |
Prima parte a spectacolului curge greu. Actori în zeghe relatează orori, așa cum au fost ele relatate și recuperate prin supraviețuitorii care au apucat să vorbească sau să scrie despre absurdul și tragicul anilor de detenție. Apoi publicul este scos din teatru și îmbarcat în două camioane militare. Alături de ei, actori legați în lanțuri și gardieni. Spectacolul continuă în mașini, în timp ce acestea se deplasează de la teatru într-un spațiu dezafectat al orașului, un amplasament care pe vremuri trebuie să fi fost o garnizoană. Aici lumea e coborâtă din mașini, iar spectacolul continuă cu lichidarea fizică a prizonierilor, care dispar în gropi săpate, în ritm de muzică de petrecere. Spectatorii se întorc la teatru în aceleași mașini, pentru a fi invitați să aprindă lumânări pe corpul unui mort. După acest moment, se face ieșirea din teatru pe aceleași coridoare. Numai că, la geamurile unde înainte vegheau Stalin și Lenin, acum stau închiși gardieni, iar la ieșire o formă umană în mărime naturală este acoperită de iarbă, ca semn al celor morți fără mormânt.
Asemenea spectacole sunt necesare. Ceea ce le-ar putea ridica valoare artistică ar fi actori care să fie conștienți că au rămas ultimii purtători ai unei istorii de care ne ascundem și pe care o ignorăm, crezând că e mai bine să ne facem că am uitat decât să analizăm mecanismele și cauzele care au făcut-o să ni se întâmple.
Un spectacol similar, cu un mesaj asemănător, dar legat de o altă perioadă complicată istoric, a fost producția Janka a Teatrului Evreiesc de Stat (regia Toma Enache), prezentat în seara zilei de 9 octombrie – Ziua Holocaustului în România (la 9 octombrie 1941 a început deportarea forțată a populației evreiești din Basarabia și Bucovina). Pe o scenă aproape goală, mărginită în stânga de un fotoliu și o măsuță, având în fundal un ecran mare pentru proiecții, spectacolul de 90 de minute rememorează viața unei femei, Janka Festinger, din Sighetul Marmației, care va cunoaște experiența lagărelor Auschwitz și Dachau. Piesa are la bază o scrisoare de 60 de pagini pe care Janka o scrie în 7 octombrie 1945, după eliberare, unchiului ei în America. Autorul textului este Oscar Speace, copilul pe care Janka îl are cu un soldat american pe care îl întâlnește și cu care se căsătorește, uniunea lor fiind prima recunoscută de armata americană între un cetățean american și cineva din teritoriile eliberate.
Lectura scrisorii este acompaniată de un film care pune chipuri pe numele și întâmplările relatate. Povestea devine foarte personală, iar interpretarea Maiei Morgenstern, cu vocea gravă și încărcată (peste 60 de rude ale Jankăi au pierit între martie 1944 – mai 1945, imediat după ocuparea Sighetului de către armata nazistă), este de asemenea un produs cultural, dar care are în primul rând un scop educativ cu privire la evenimentele istorice recente. Dacă spectacolului de la Oradea i se poate reproșa ceva, aceasta este lipsa unor actori puternici, precum Maia Morgestern în Janka, care să fie capabili să stabilească o relație personală cu istoria.
Dintre spectacolele care folosesc istoria ca materie primă pentru teatru - teatrul ca pretext pentru reanalizarea și revizitarea unor evenimente de istorie recentă -, noua premieră a Teatrului Odeon cu Tipografic majuscul, al Gianinei Cărbunariu, este o producție care ar trebui să fie văzută de cât mai mulți spectatori. Spectacolul este o coproducţie dramAcum şi Festivalul Internaţional de Teatru de la Nitra, Slovacia, în parteneriat cu Teatrul Odeon, şi face parte din proiectul european Vieţi paralele - Secolul XX văzut prin ochii Poliţiei Secrete (un proiect al Festivalului Internațional de Teatru Divadelná din Nitra, care pune în conexiune artiști, coproducători și instituții partenere din șase țări: Cehia, Ungaria, Germania, Polonia, România și Slovacia. Artiști din foste țări socialiste au creat șase producții de teatru bazate pe studiul materialelor păstrate în arhivele poliției secrete. Toate aceste producții au avut premierele mondiale în timpul Festivalului Internațional de Teatru Divadelná din Nitra, desfășurat între 27 septembrie - 2 octombrie 2013).
Având în distribuție cinci actori - Cătălina Mustaţă, Alexandru Potocean, Gabriel Răuţă, Mihai Smarandache, Silvian Vâlcu -, spectacolul este un puternic memento cu privire la ultimii patru ani din viața unui tânăr, Mugur Călinescu (28 mai 1965 – 13 februarie 1985), care la 17 ani a devenit subiect de interes pentru Securitatea din Botoșani. În septembrie 1981, în oraș au început să apară mesaje scrise cu creta, mesaje periculoase pentru ordinea socialistă a momentului. Se cerea libertate, sindicate libere ca în Polonia. Mugur primise de ziua lui un radio-casetofon și descoperise postul Europa Liberă. Influențat de emisiunile și interviurile ascultate, Mugur alege să se comporte liber, ceea ce duce la o serie de traume prin care trec părinții săi, colegii de clasă, dar mai ales el. Coincidență sau nu, la patru ani de la evenimente, Mugur moare de o formă galopantă de leucemie.
„Pe lângă documentele scrise în limbajul de lemn al aparatului opresiv al vremii (planuri de măsuri, note informative, note de analiză etc.), în cele 200 de pagini ale dosarului nr. 738 privind «Elevul» sunt păstrate și declarațiile unui tânăr care reușește să rămână fidel propriilor convingeri, în ciuda presiunilor Securității și a lipsei de solidaritate a celor din jurul său. Cred că tinerii au nevoie de modele pe care să le înțeleagă, iar Mugur Călinescu este, în acest sens, un model de atitudine necesar. Despre cazul Mugur Călinescu am aflat citind Hainele regelui din volumul Șase feluri de a muri, carte scrisă de reputatul istoric și eseist Marius Oprea. Documentarea cazului a fost realizată de istoricul și activistul Mihail Bumbeș, care ne-a pus la dispoziție o copie a dosarului «Elevul», precum și interviuri realizate cu mama lui Mugur și cu doi dintre ofițerii implicați în acest caz“, explică Gianina Cărbunariu, cel mai interesant regizor al generației tinere, un artist fidel teatrului care trebuie să ne ajute să înțelegem lumea în care trăim.
Fostul președinte american F.D. Roosevelt spunea că „schimbările sociale sunt dificil de realizat în societatea noastră, dacă nu apelezi la sentimente“. Teatrul folosește sentimentele din plin. Acum ar fi un bun moment pentru ca istoria recentă și actorii săi duplicitari să fie izolați definitiv. „Noi vă spunem lucrurile care au fost și care se pot spune“ – e una dintre ultimele replici ale spectacolului Tipografic majuscul - o replică dureroasă, căci înseamnă că au fost și lucruri care s-au întâmplat, dar în continuare nu pot fi spuse! Oare de ce? //