Pe aceeași temă
Ana Blandiana alege să mărturisească pieziș ce rost i-a atribuit poeziei în destinul ei: a lăsat-o la masa vieții, să vadă și să judece tot, să închidă fugile omenești și să deschidă, atunci când poate, ferestrele unei alte Salvări.
„Orice zbor e o fugă,/ Orice fugă o-nfrângere,/ Şi totuşi, şi totuşi,/ Salvează-te, îngere.“ Sunt versuri cu care se încheia romanul Sertarul cu aplauze, scris de Ana Blandiana în ultimii doi ani ai domniei lui Ceaușescu și tipărit în 2004 - o stranie parabolă despre natura aparte a captivității în dictatură. „Suntem singuri, ei sunt un întreg popor“, constata acolo eroul, întors în instituția psihiatrică din care încercase să evadeze. „Noi suntem poporul“, îi răspundea un alt personaj, schimbând perspectiva și închizând astfel etanș orice ieșire.
Câteva versuri tulburătoare închid și Fals tratat de manipulare, cel mai recent volum, de memorialistică. Aici, la capătul călătoriei prin propria viață, poezia sună deopotrivă agonic și eschatologic, însă la fel de neliniștită în veghe: „Și dezorientat, când și când/ Cucul apare și anunță/ Sfârșitul lumii cântând“. Nu e întâmplător că Ana Blandiana alege să mărturisească în acest fel, adică pieziș, ce rost i-a atribuit poeziei în destinul ei: a lăsat-o la masa vieții, să vadă și să judece tot, să închidă fugile omenești și să deschidă, atunci când poate, ferestrele unei alte Salvări.
Fals tratat de manipulare refuză din start să fie ceea ce pare a fi și își stabilește altă miză: „Aceasta nu este o carte de memorii (...) nu este o încercare de a-mi povesti viața, ci o încercare de a o înțelege. (...) De fapt, încet, încet, prin selecție (...), obsesiile au fost reduse la una singură, ce ar putea fi definită prin întrebarea: cât din ceea ce am trăit este un rezultat al voinței mele și cât se datorează influențelor, presiunilor și manipulărilor care s-au exercitat asupra mea? Și nu mă refer doar la faptul de a fi fost obligată să fac, mă refer și la faptul, infinit mai grav, de a fi fost uneori convinsă să fac“. Autointerogația așadar, în locul simplei mărturii „despre lumea prin care am trecut“. Lipsește obișnuita perspectivă relaxată, „de sus“, din vârful experienței acumulate. O tensiune greu de definit comandă înlănțuirea de portrete, reflecții și fragmente autobiografice. Ele intră în scenă în măsura în care sunt argumente ale concluziei deja avansate: „în centrul tuturor forțelor, lucrurilor, faptelor, întâmplărilor, personajelor stă - asemenea unui soare negru ordonator de lumi scoase din haos pentru a fi dependente - dorința de a manipula“. Jubilația nu lipsește cu totul, dar este rezervată reveriei, ori pur și simplu smulsă prin exercițiul îndărătnic de a trăi poetic cele mai nepoetice împrejurări: tinerețea cu „dosar prost“, drumul de scriitor după înșelătorul august ‘68, viața sub supravegherea mereu ingenioasă a Securității, până aproape de limitele agresiunii. Apoi marea stupoare: bizara continuitate a tehnicilor de dezinformare și decredibilizare, iute repuse la lucru după revoluție. Toate par înfruntate pe grundul de optimism îndârjit, întotdeauna prezent în atitudinile publice ale Anei Blandiana. Pe de altă parte, însă, lucrează insidios sentimentul ireparabilului, al neputinței de a îndrepta ceea ce a fost. Memoria ajunge un rezervor de materie parțial necunoscută, proteică, mereu susceptibilă să se transforme până la limita schimbării sensurilor.
Problema manipulării posibile, a celei suportate inconștient mai cu seamă, cheamă la Blandiana o imensă nevoie de claritate, de univocitate, de versiune ne varietur a celor trăite. „Nu am scris această carte pentru a transmite un adevăr pe care eu îl dețin, ci pentru a găsi un adevăr de care eu am nevoie.“
De altfel, pe partea informației, volumul ar putea frustra unele așteptări. Cine caută marile „răfuieli“ cu adversarii literari de dinainte de ‘90, dar mai ales cu cei politici de după, va rămâne cam dezamăgit. Amănuntele, situațiile din această categorie sunt mai degrabă dialog „cifrat“ cu cunoscătorii. Altminteri, dozajul se face cu mare atenție. Despre Silviu Brucan, Stelian Tănase, Valeriu Stoica, Mircea Dinescu, Gabriela Adameșteanu, Emil Constantinescu, Nicolae Manolescu (ultimii doi în special în dosarul Alianța Civică - PAC - CDR) ș.a. sunt povestite situații uneori inconfortabile, dar totul e mai degrabă soft, la mare distanță de copiosul folclor care a circulat între timp pe aceste teme.
Cine va căuta explicații pentru relația ambiguă pe care Blandiana ar fi avut-o, până la un punct, cu puterea comunistă (cărți tipărite în timp ce alți scriitori aveau domiciliu obligatoriu - s-a spus) va găsi repuse la locul lor detaliile de context, șterse sârguincios de profesioniștii dezinformării. Există și mici victorii împotriva sistemului, de tipul „băț în roate“. Prin ‘88-’89, se lansase zvonul că poeta fugise din țară. Cum să contracareze? Și-au cumpărat, ea și Romulus Rusan, bilete la nou înființatul Festival Enescu, unde se puteau lesne face remarcați. Dar victoria a fost scurtă. Securitatea a revenit cu un alt zvon, mai bine gândit: n-a fugit din țară, ci a cerut plecare definitivă, iar aici a fost... șah-mat. Noroc că nu mai era mult până în decembrie ‘89.
Cine n-a trăit sau vrea să-și amintească spectacolul „băieților de pe Calea Victoriei“ (sintagma îi aparține Anei Blandiana) îl regăsește în carte la fel de viu ca pe YouTube, în capitolul Orfanii. După cum cine mai crede că mineriada din 13-15 iunie e un stigmat viu poate constata că este unul, dar aproape mort (capitolul Cine știe ce este o mineriadă?).
Sunt povestite aventurile publicării, mereu altele, la fiecare volum, dar mai ales cea legată de Călcâiul vulnerabil, când poetul Ion Bănuță, director de editură la vremea respectivă, a jucat oarecum fără voie în rol de oponent al regimului; sau episoadele de umor dizolvant despre Emilia Sonea și Suzana Gâdea; „munca de jos“, pe schelele unui șantier din marginea Clujului. Dar nu trebuie ratată evocarea primei ședințe a CFSN, când Ana Blandiana a refuzat să-i stea la dreapta lui Ion Iliescu, în conducerea noii structuri. Pagini întregi întorc pe toate fețele intoleranța structurală la umilință și groaza de manipulare, cu această nonsoluție a iertării imposibile: „au rămas intacte în mine (...) incapacitatea de a înțelege ceea ce se întâmplă și incapacitatea de a ierta, pentru că nu se poate ierta ceva ce nu e înțeles“.
Dar personajul principal în Fals tratat de manipulare este un topos: Comana, satul de câmpie în care cuplul Ana Blandiana - Romulus Rusan se refugiase după cutremurul din 1977. Apartamentul lor din București nu rezistase la șocul seismic, așa că inițial fusese vorba de un refugiu locativ. Treptat, a devenit unul politic, pe măsură ce viața în Capitală nu le mai oferea celor doi scriitori decât sportul extrem al evitării microfoanelor și agenților Securității.
Comana începuse prin a fi limanul, în perioada idilică a taclalelor cu țărăncile, a uceniciei de grădinari amatori, cu odihnitoarea absență a telefonului și a televizorului, dar mai ales la vremea culesului de ciuperci, toamna. În plină foamete bucureșteană, această ultimă deprindere, în care se școliseră de la o bătrână țigancă, echivala cu un miracol compensatoriu („felul brusc în care apăruseră pe lume, faptul că în urmă cu o oră sau două nu existau, viteza care le împlinea din nimic“). Ciupercile de la Comana vor avea însă și un destin precis în războiul familiei Ana Blandiana - Romulus Rusan cu Securitatea. O mânătarcă uriașă, ruptă din curtea de la țară de securiștii veniți în percheziție, avea să le ajungă pe pragul casei din București, ca mesaj halucinant, aproape subtil, de amenințare, demn de marea literatură cu spioni ai Războiului Rece.
Treptat, Comana va ajunge cetatea asediată. În toamna lui ‘89, valuri-valuri de necunoscuți, sau abia cunoscuți, le băteau ca din întâmplare în poartă, loviți de un subit elan campestru. De regulă, transmiteau avertismente, sau chiar amenințări ale Securității, și uneori o făceau cu mare risipă de regie și stil.
În vara lui ‘90, Comana regresase deja la rolul de biată ficțiune de substituție. De acum, aventura politică a Anei Blandiana începuse. Vorbise la celebrul balcon din Piața Universității. Țăranii din vecini încă mai erau prietenoși, dar le vorbeau mai ales ca să-l laude pe Iliescu, să-și exprime antipatia fără argumente pentru Andrei Pleșu și să se indigneze pe tema „femeilor goale care dansau în Piața Universității“. Curând, copiilor de școală li se va spune să azvârle cu pietre după Trabantul cuplului de scriitori, iar tractoristului, să-i arunce pur și simplu de pe dig, cu tot cu mașină. E departe acum înduioșătoarea inocență a poștașului Ilie, care, mai an, venea senin cu scrisorile gata deschise, povestindu-le din poartă ce scrie în ele!
Pentru acest loc mult iubit, Ana Blandiana alege un „epitaf“ plin de umor amar: vecinul Gheorghe este convins că Iliescu l-a împușcat pe Ceaușescu pentru că, săracul, n-a avut încotro: „L-a obligat Coposu“.
În Fals tratat de manipulare, valoarea de document - indiscutabilă, ba chiar fastuoasă, câtă vreme se referă nemijlocit la trecutut recent, comunist și postcomunist - este împinsă voit în planul doi. Perspectiva apare răsturnată: cele deja trăite nu sunt contemplate de sus, ci privite în sus, ca un alt urcuș, la fel de greu cu cel deja făcut și cu final aproape la fel de imprevizibil. Nevoia de înțelesuri ferme, despovărate de echivocul conjuncturilor și al condiționărilor emoționale, se suprapune astfel în mod tragic peste reflexul moral și forțează concluzia. Iar din această chimie a conștiinței se degajă parcă un nou impas, lăsat spre rezolvare... poeziei, ca mai aptă fiind să discearnă în materia fragilă a adevărului. //
ANA BLANDIANA - Fals tratat de manipulare, Editura Humanitas, 2013, 478 pag.