Pe aceeași temă
În Poetica sa, Aristotel îl numea pe Eschil „părintele tragediei“. Ne-au rămas 6 tragedii din cele 73 (sau 90) pe care se pare că le-ar fi scris; o a șaptea – Prometeu înlănțuit – îi este atribuită convențional, fără însă a exista certitudine cu privire la paternitatea textului.
Tragediile antice grecești nu sunt o alegere facilă de repertoriu. Personajele nu sunt numeroase, dar prezența corului - element esențial al tragediei antice –, cu intrările și ieșirile sale dificil de justificat și coregrafiat, riscă să transforme orice spectacol într-o suită de treceri prin scenă ale unui grup compact de oameni. În vremea lui Eschil, corul era alcătuit din 50 de oameni, pentru ca mai apoi să numere 12 (pe vremea lui Sofocle), respectiv 15 (în vremea lui Euripide).
Tragediile antice erau scrise pentru spații radical diferite de sălile de teatru de azi. Actorii – în vremea lui Eschil în număr de doi – jucau roluri multiple, iar transformările se făceau prin schimbarea măștilor și adăugarea unor obiecte vestimentare simbolice, după caz. Tragediile însemnau politică, iar teatrul trebuia înțeles ca instituție esențială în conducerea polisului. Personajele sunt fabuloase, supra-eroi pe ai căror umeri apasă greutatea lumii: eroi extraordinari în situații extraordinare.
Spectacolele contemporane după tragedii antice trebuie să respecte măcar în parte ritualul antic sau să trimită la trecut prin obiecte, forme, muzică - tocmai pentru că fiecare text este atât de puternic înrădăcinat în lumea și cultura greacă, încât a-l decupa din acea realitate înseamnă a-i altera sensul, puterea și logica.
Din întreg repertoriul clasic antic, Prometeu înlănțuit este cea mai puțin susceptibil de actualizare și reinterpretare, din cauza lipsei sale de dinamism. Tocmai de aceea, premiera de la Teatrul Național „Mihai Eminescu“ din Timișoara este un spectacol consistent. Realizat de regizorul sârb Kokan Mladenović, prezentat de către teatrul timișorean ca una dintre cele mai percutante voci ale regiei din spațiul ex-iugoslav, spectacolul adaptează tragedia lui Eschil pentru a spune povestea lui Julian Assange şi fenomenul WikiLeaks.
Kokan Mladenović (43 ani) a montat în ultimele șase luni departe de casă, în România și Slovenia, nefiind mulțumit de viața teatrală de la Belgrad. Fost director al Teatrului Atelje 212 (de a cărui existență se leagă celebrul BITEF / Festivalul Internaţional de Teatru Experimental din Belgrad - una dintre puținele platforme de schimb teatral între Occidentul capitalist și Estul socialist începând cu finele anilor ’60), Mladenović este foarte critic: „vremurile bune par departe pentru viața teatrală din Belgrad“, declara în iunie 2013 pentru cotidianul sârb Blic. Criticile sale au fost alimentate de o viziune apocaliptică inspirată de lipsa de interes pentru cultură atât a politicienilor, cât și a colegilor din teatrele belgrădene. „În mai puțin de un an, capitala sârbă ar putea rămâne fără teatre“, afirma răspicat Mladenović, încercând să tragă un semnal de alarmă.
Multipremiat, regizorul Kokan Mladenović este un adept al textelor clasice, o practică deprinsă în timpul directoratului său la Teatrul Atelje 212, când a constatat că publicul preferă montări după texte clasice, acele texte care constituie coloana vertebrală a teatrului ca fenomen și istorie.
Alegerea tragediei Prometeu înlănțuit a fost un demers curajos. Cele câteva texte rămase și certificate ca aparținându-i lui Eschil sunt criticabile pentru câteva trăsături care le fac neatractive pentru scenă: aspectul lor static.
Imagine din spectacolul Prometeu înlănțuit la Teatrul Național din Timișoara. |
Prometeu înlănțuit începe cu legarea protagonistului de o stâncă în Caucaz. Aceasta este pedeapsa pe care Prometeu o primește de la Zeus nu numai pentru că a dat oamenilor focul, dar, odată cu el, i-a învățat meșteșugurile și artele, făcând din om un potențial egal al zeilor și zădărnicind planurile marelui zeu de a-i decima și distruge. Prometeu primește alinare de la Oceanide, nimfe ale mării. Tatăl lor, Oceanus, încearcă să-l înduplece pe Prometeu să facă pace cu Zeus, dar înverșunarea lui Prometeu, datorată suferințelor la care este supus, îl face mai degrabă să gândească planuri pentru înlăturarea lui Zeus, așa cum și Cronos și Uranus fuseseră la rândul lor detronați de cineva inferior. Prometeu știe o alianță care, dacă s-ar săvârși, ar însemna sfârșitul lui Zeus.
Tragedia este alcătuită dintr-o serie de monologuri, eroul principal fiind legat și vizitat pe rând. Nu se întâmplă nimic decât la final, când Prometeu este aruncat în abis de către Hermes, mesagerul zeilor, pentru că refuză să vorbească despre alianța care i-ar periclita supremația lui Zeus.
Spectacolul timișorean începe respectând tradiția clasică: Prometeu este adus în lanțuri. Corul poartă măști, iar membrii săi, 11 la număr, sunt îmbrăcați cu replici care respectă adevărul istoric în ceea ce privește vestimentația femeilor și a bărbaților Atenei antice: peplos și chiton. Măștile însă nu sunt din lemn, supradimensionate, așa cum erau pe vremea când tragedia s-a jucat pentru prima dată, ci sunt realizate din plastic. Nu sunt măști oarecare, ci sunt măștile popularizate de grupul Anonymous, un grup de activiști care ființează din 2003 și a căror activitate este concentrată pe mediul online, atacând site-urile guvernelor, corporațiilor internaționale și ale diverselor mișcări religioase. Masca, pe care au transformat-o într-un simbol al grupării, este cunoscută sub numele de masca Guy Fawkes, acesta din urmă fiind un catolic fervent englez, care a făcut parte dintr-un grup care a încercat să-l asasineze pe regele protestant James, încercând să arunce în aer Camera Lorzilor în 1605.
Corul pare să fie un grup statuar de pe frontispiciul Templului zeiței Atena, care au prins viață. Introducerea și legătura cu istoria se rup aici, căci corul dezbracă costumele, care sunt agățate în lanțuri de o structură metalică, un simbol stilizat al Pantheonului, și îmbracă costume moderne identice, devenind cetățenii unei noi civilizații, devenind soldații care apără un anumit stil de viață.
Lumea greacă dispare, iar prezentul devine un spațiu dominat de tehnologie. Prometeu abandonează masca, iar figura din spatele ei seamănă izbitor cu cea a lui Julian Assange, editorul-șef al WikiLeaks. În viziunea regizorului sârb Kokan Mladenović, Prometeu nu mai aduce oamenilor focul sau cunoștințe despre meșteșuguri și arte, ci informația. Viziunea regizorală este coerentă și perfect plauzibilă din această perspectivă.
Oceanus, cel care pledează pentru împăcarea lui Prometeu cu Zeus, vorbește sub tortură. Dialogul dintre cei doi se întâmplă online, în mediu virtual, prin intermediul camerelor. Pe ecran, Oceanus pare un pacificator, dar spectatorul vede pistolul care îi este așezat la tâmplă. Iar în momentele în care Prometeu vorbește, Oceanus este torturat în maniera prizonierilor suspectați de terorism la închisoarea americană de la Guantanamo Bay, în Cuba.
Prometeu este vizitat la un moment dat de Io, după unii, o pământeană sedusă de Zeus sau o nimfă. Io este hărțuită de Hera, soția geloasă a lui Zeus. Io vrea să afle ce i se va întâmpla, iar Prometeu îi spune că Zeus, care o transformase în animal, va pune capăt chinurilor ei. Mai mult, un stră-strănepot al ei (noi știm că e vorba de Heracles) va pune capăt suferințelor lui Prometeu, astfel destinul celor doi fiind interconectat. Numai că, în spectacolul lui Mladenović, Io pare să nu se plângă de hărțuielile Herei și avansurile insistente ale lui Zeus, cât de cele ale lui Prometeu, astfel înscenarea violului de care este acuzat Assange însuși, azi, își face loc pe scenă subtil.
Aruncarea lui Prometeu în abis, în final, lasă drum speculațiilor. Spectacolul face numeroase referințe la mass-media, la Internet, informație. La un moment dat, este proiectat timp de trei minute un filmuleț realizat de armata americană în Bagdad, unde un elicopter Apache a omorât doi reporteri ai agenției Reuters în iunie 2007. Filmarea în alb și negru, cu dialogurile piloților care trag în oameni vii ca și cum s-ar juca pe computer, este unul dintre cele mai spectaculoase dezvăluiri marca WikiLeaks. Filmulețul văzut în toată lumea pe toate canalurile de știri a pus pentru o vreme SUA într-o poziție inconfortabilă în fața lumii.
Spectacolul, care durează 90 de minute, este inteligent și surprinzător. Orice recuperare și reinterpretare a clasicilor este un gest care confirmă că istoria se repetă, că tot ce a fost important s-a spus deja. Este un spectacol despre titanii și tiranii lumii moderne, despre putere și felul discreționar în care aceasta este folosită. În seara premierei, în fața teatrului din Timișoara avea loc unul dintre numeroasele proteste împotriva proiectului Roșia Montană, care s-au desfășurat pe 15 septembrie în toată țara. Glasurile protestatarilor intrau prin pereți și acel „nu corporația face legislația“ l-am regăsit în suita de 11 citate alese de Codruța Popov (secretarul literar al teatrului) pentru caietul-program al spectacolului. Cuvintele de îndemn la revoltă semnate de scriitori și gânditori celebri sunt o continuare firească la lungul șir de proteste și revolte împotriva Puterii de orice fel, începute în timpuri mitice de Prometeu și continuate în era Internetului de Assange, iar în lumea românească de grupul din ce în ce mai numeros al celor care nu mai vor să fie nici ignoranți și nici ignorați.
Spectacolul Teatrului Național din Timișoara suferă de un mic handicap. Ieșind din sală, omul de teatru se simte ca un arbitru la un campionat de patinaj artistic: impresia artistică – notă maximă; execuția tehnică – mai puțin. Apreciez interpretarea tuturor celor care au alcătuit corul, la fel și Cătălin Ursu (Hermes / Puterea) și Victor Manovici (Vulturul / Forța). Mai puțin impresionant a fost Ion Rizea în rolul lui Prometeu, pe care l-am simțit nostalgic și letargic. Prometeu n-a fost poet; Prometeu a fost lucid: a trădat o lume pentru a ridica o alta. Prometeu ar fi fost azi pe coperta revistei Time. //