Pe aceeași temă
17 noiembrie 1942
Cât de falsificata este viziunea istoriei, pe care noi o întelegem exclusiv validata prin documente! O cetate medievala, pentru ca avea o duzina de oameni care stiau carte si care au lasat câteva sute de documente, “participa” la istorie - iar dramele profunde ale Evului Mediu euro-asiatic, tensiunea din istmul ponto-baltic sunt “neinteresante” si istoricii le rezuma în câteva fraze!
De aceea, o istorie universala nu se poate face pe baza de documente scrise, ci numai pe documente spirituale, adica pe mituri si credinte. Europa, dar în special Occidentul trebuie comparat Orientului si stepelor nomazilor nu prin documentele sale, ci prin miturile sale.
Bunaoara, istoria româneasca trebuie omologata istoriei occidentale prin miturile noastre: Miorita, Mesterul Manole, baladele eroice, Fat-Frumos etc.
19 noiembrie 1942
Ceea ce ma exaspereaza în discutiile cu filoenglezii, care se bucura de o eventuala înfrângere a Germaniei, este ca pasiunea lor politica îi face sa uite faptul decisiv al actualului razboi: intrarea activa a Rusiei în istoria mondiala. Tot asa se bateau, pe timpuri, latinii si cu grecii la Constantinopole, lasând pe turci sa puna piciorul în Europa. Apoi, trei sute de ani, tot noi, românii, a trebuit sa sângeram pentru ca turcii sa nu ajunga în inima Europei. De data aceasta, nu stiu daca se va mai repeta istoria.
20 noiembrie 1942
Scriind articolul despre Dor - A saudade romena pentru Acção, recitesc înca o data Mai am un singur dor. Credeam pâna acum ca e vorba aici de dorinta de reintrare în Cosmos. Incep sa cred ca e altceva: dorinta de a-si regasi, prin moarte, adevarata sa familie cosmica (apele, muntii, astrele, padurile). Nu reintegrare - ci reîntoarcere acasa, la ai sai.
27 noiembrie 1942
Sunt atât de înspaimântat de viitorul neamului meu, încât toata viata mea autonoma si forta mea de credinta sunt suspendate. Fac eforturi silnice ca sa ma dezbar de aceasta obsesie (ce are sa se întâmple cu România daca nu se rezolva militareste problema Rusiei?!), ca sa pot lucra, sa pot gândi, sa pot trai chiar. Pentru ca viata mea însasi a ajuns o agonie, cu atât mai completa cu cât am impresia ca aici, la Lisabona, sunt singurul care o suport. Ceilalti, baieti buni, de altfel, ciocnesc paharele în cinstea victoriilor anglo-americane, uitând ca diviziile noastre sunt pe Volga.
28 noiembrie 1942
Am scris vreo treizeci de pagini mari din cartulia despre România. Scriu câte un ceas, apoi ma duc sa ascult la radio ultimele vesti. Uneori, ele sunt atât de grave (scufundarea flotei franceze etc.), încât trebuie sa cheltuiesc un efort considerabil ca sa-mi pastrez calmul si sa-mi reiau lucrul.
Nu stiu daca voi putea tipari aceasta cartulie, ceruta de João Ameal asta-vara si pentru pregatirea careia am citit un raft de carti (descoperind, de altfel, istoria românilor - de care nu am de ce sa ma rusinez). Dar trebuie s-o scriu. Pentru ca, vorbind drept, nu putem fi siguri de nimic. Daca înving rusii, si eu, si opera mea, si neamul meu - disparem. Asta nu înseamna sa renunt la vocatia mea si la datoria pe care mi-am impus-o: sa lucrez pâna la urma, orice s-ar întâmpla si oricât as fi de sigur ca munca mea e zadarnica. Daca nu mi-as fi impus asta, ar fi trebuit sa intru într-o manastire.
1 decembrie 1942
Nimic mai greu decât sa lupti contra sentimentului de zadarnicie al oricarei munci. In fiecare saptamâna, problema mi se pune - si cât efort cheltuiesc ca s-o rezolv, continuând munca! Daca ar fi o opera literara sau filozofica, as gasi sporul sufletesc si sustinerea morala în chiar actul creatiei, caci o asemenea opera se justifica prin simpla ei productie. Dar, din nefericire, nu e vorba de asemenea opere. Scriu, înca, la cartulia despre români - si ma doboara sentimentul inutilitatii. Mi se pare ca nici aceasta carte nu va mai apuca sa apara (oare nu asteptam invazia - britanica sau nemteasca - de la o luna la alta?) sau, chiar aparuta fiind, cine s-o citeasca? Pe cine va convinge ea? Evreii, englezii, americanii au marele noroc cu rusii, singurii care rezista. Daca aceasta rezistenta va aduce caderea militara a Germaniei, nici una dintre cele trei mari natiuni citate în fraza precedenta nu va tine seama nici de drepturile noastre, nici de necesitatea noastra istorica. Sau, chiar daca englezii ar mai încerca sa tina seama, va fi prea târziu - cu rusii prea tari.
Cu ce voluptate m-as lasa acum antrenat în scrierea unei carti de arta, religie sau metafizica! Actul gândului si al creatiei mele ma elibereaza de toate cosmarurile acestea. Daca nu m-as simti atât de român, poate as putea sa ma detasez fara greutate chiar în muncile mele impuse de împrejurari. Dar Corneliu Codreanu a facut din mine un fanatic român. Cât timp judec în istorie - iar nu în absolut -, nu pot gândi nimic fara sa tin seama de neamul meu.
12 decembrie1942
Dupa-amiaza mi-o petrec gândind, în limitele lui mari, un roman, caruia i-as spune Apocalips (desi nu are nimic de a face cu romanul cu acelasi titlu de acum câtiva ani, angajat de Cugetarea, si abandonat definitiv). Capitolele finale se petrec la Londra, în timpul bombardamentului. Primul meu roman în care are loc o crima. Si primul în care femeia nu joaca nici un rol.
21 decembrie 1942
Pot si eu afirma ca nu e durere personala pe care sa nu o absorb în câteva ceasuri, nu e tragedie în legatura cu mine, insul, pe care sa n-o depasesc în câteva zile. Dar ceea ce nu pot accepta, ceea ce nu pot asimila este tragedia neamului meu. Gândul ca statul si neamul românesc ar putea pieri din cauza rusilor si datorita imbecilitatii furioase a unui Churchill sau Roosevelt - ma exaspereaza. Disperarea mea îsi gaseste izvorul mai ales în acest destin românesc.
22 decembrie1942
Citesc de câteva zile Del sentimiento trágico al lui Unamuno, fericit ca-l pot întelege atât de bine în original. Pentru întâia oara citesc cartea aceasta sustinut si integral. Nu cunosteam pâna acum decât primele trei capitole si portiuni din celelalte. E uluitor curajul lui Unamuno de a pune problema nemuririi, a irationalului si a deznadejdii. Am impresia ca în cartea aceasta e anticipata toata filozofia existentialista contemporana.
23 decembrie 1942
Între cartile mele “mari” va fi acea Introducere în istoria religiilor la care gândesc de vreo doi ani si pe care am început-o la Oxford. Interesul exceptional al acestei carti sta în felul meu cu totul personal -”personal” fata de criteriile moderne, dar arhaic si validat de o istorie multimilenara a religiilor - de a judeca faptul mistic si experienta religioasa. Eu nu sunt un om cu experiente religioase normale, nici nu sunt un agnostic sau antireligios. Pentru mine, ca si pentru un indian, un primitiv, un grec, un medieval, religia este. Nu cunosc prezenta divina decât în unele momente de disperare, dar în tot restul timpului constat prezenta aceasta în orice act uman. Mai clar: religia, pentru mine, este setea dupa si intuitia realului, a absolutului. Identific aceasta sete în orice fapt semnificativ al omului, din toate timpurile.
De aceea, Introducerea pe care o voi scrie va avea o valoare revolutionara, pentru ca arat permanenta asa-numitei “metafizici” în gesturi si rituri stravechi; identific pe Socrate sau Platon de cel putin zece ori pe planul religios.
25 decembrie 1942
These splendid times!* spunea Churchill în ultimul sau discurs, vorbind de epoca noastra, de razboi, de tragedia pe care o cunoaste lumea de câtiva ani si care ameninta sa se permanentizeze si sa se agraveze. Daca n-as fi fost român, poate i-as fi dat dreptate. Pentru ca, în comparatie cu marea sperioadat moarta 1870-1910, fara îndoiala ca epoca noastra e grandioasa. Din toate tragediile acestea, se va naste o lume noua, si e un spectacol stenic, foarte putini au avut norocul sa-l cunoasca.
Sunt însa român. De lucrul acesta nu ma mai pot desolidariza acum. Si, asa cum vad eu lucrurile, “timpurile splendide” ale lui Churchill, daca se vor împlini dupa dorinta inimii lui, implica desfiintarea natiunii si a statului român. Daca as fi portughez sau suedez sau brazilian - poate ca evenimentul acesta mi s-ar parea nesemnificativ fata de maretia lumii care s-ar organiza dupa victoria anglo-bolsevica. (Desi eu cred ca o asemenea lume nu poate fi grandioasa, din orice unghi de vedere ai judeca-o.) Agonizez numai la gândul ca Churchill ar putea avea dreptate! Caci, în ceea ce ma priveste, n-as mai putea accepta istoria fara România asa cum am cunoscut-o eu. Mi-ar ramâne deschise calea misticii, a retragerii din lume sau a anarhiei, a detasarii totale de ea. Niciodata n-a fost mai cumplita lupta în cugetul meu, în carnea mea, între speranta si deznadejde ca acum. De aceea, productia mea e paralizata. Orice noua creatie e suspendata de mersul operatiilor pe frontul rusesc.
* Aceste vremuri extraordinare! (lb. engl.) (n. ed.)
27 decembrie 1942
Goruneanu îmi scrie de la Berlin ca Ernst Jünger, în drum spre frontul rusesc, s-a oprit doua zile la Carl Schmitt si a citit “profund impresionat” Zalmoxis, facându-si numeroase note. Schmitt îmi trimite carticica lui Land und Meer, despre care îmi vorbise asta-vara, cu urmatoarea dedicatie: Mircea Eliade, als kleine Gegengabe für seiner grossen Zalmoxis*.
Am notat acestea pentru ca, înca o data, sunt verificat în opiniile mele asupra “propagandei” românesti. Niciodata nu am crezut în propaganda jurnalistica. Daca revistele noastre de cultura si lucrarile de oarecare valoare ar aparea direct într-o alta limba straina, editata în mari centre universitare, cred ca am sta astazi alaturi de Finlanda, Norvegia si Danemarca.
* Pentru Mircea Eliade, ca un mic dar în schimbul marelui sau Zalmoxis (lb. germ.) (n. ed.).
29 decembrie 1942
Scriind la romanul început acum doua saptamâni (nu stiu daca îi voi pastra titlul de Apocalips, gasit pentru un alt roman, fantastic, la care am renuntat dintr-o mie si unul de motive), observ ca am prezente în minte un numar tot mai redus de cuvinte românesti. Eu, care n-am avut decât un lexic de mediocre proportii, suport mai greu ca altii departarea de tara. Lipsa lecturilor românesti îmi saraceste vocabularul.
29 iansuariet 1943
Simt pâna la desfigurare agonia celor de la Stalingrad, agonia Europei. Si, ca sa pot suporta aceasta tragedie, ma refugiez în mine, în cartea pe care o scriu, în gândurile mele de totdeauna în legatura cu sfârsitul continentului nostru. Am izgonit razboiul din carnetul asta, ca sa nu cumva sa nu cad neurastenic (sic!). Nu ma hranesc decât cu vitamine si neurastheniu si nu dorm decât cu pasiflorina si adalina. Si din acest infern, aud cum se întoarce Eschil în mormânt. El, care a cântat rezistenta eroica a grecilor împotriva Asiei, asista acum la cedarea Europei hoardelor eurasiatice. Churchill si Roosevelt s-au întâlnit din nou la Casablanca. Si nici unul dinstret oamenii lor nu vad (sic!) cum îi joaca Stalin, cum sunt victima celei mai tragice farse din istoria lumii: asasinii rosii - care au - fata de ceilalti asasini politici, meritul de a fi operat pe scara mare, de la milioane în sus, asasinii rosii asteptati ca liberatori ai Europei.
(Fragment din: Mircea Eliade - Jurnal portughez si alte scrieri, Humanitas, 2006. Volumul va fi lansat la Bookfest, duminica, 18 iunie, ora 16)