Pe aceeași temă
Salonul de proiecte a deschis un nou sezon de expoziții pe 20 februarie, în urma celui de-al treilea open-call lansat artiștilor interesați să își concretizeze proiectele și să le prezinte în cadrul platformei create de Magda Radu și Alexandra Croitoru. Această platformă, parte din MNAC Anexa, inițiată în 2011, urmărește formarea unui cadru instituțional stabil, în măsură să susțină pe termen lung producția de artă a tinerilor aflați la început de carieră sau insuficient sprijiniți de instituțiile și galeriile locale. La fel ca anul trecut, selecția proiectelor a fost încredințată unei persoane din exteriorul echipei curatoriale a Salonului, de această dată artistei olandeze Nicoline van Harskamp.
Ziua dezvrăjirii este o expoziție atipică pentru scena artistică din București datorită raportului dintre minimalismul prezentării estetice și conștiința teoretică foarte vie a tuturor artiștilor expuși aici. Cu un accent pus pe ceea ce Lucy Lippard identifica drept surse ale dematerializării artei, arta ca idee și arta ca acțiune, expoziția cuprinde două direcții distincte care ajung în același punct, acela în care materialitatea obiectului este fie anulată complet, fie subordonată conceptului. În cazul acestei expoziții, materialitatea lucrărilor nu e decât o etapă, cea vizibilă, a unor proiecte ce se continuă la nivel discursiv sau performativ într-un spațiu social-politic bine definit, care nu mai accentuează contrastele și contururile perfect delimitate, ci relațiile vagi dintre oameni, slăbite în timp din cauza declinului „gândirii tari“ și înlocuite de sentimentul propriei vulnerabilități. Fiecare lucrare face trimitere la o narațiune mai largă, pentru înțelegerea căreia sunt angrenate alte instrumente decât percepția și evaluarea estetică a ceea ce se află în fața noastră. Cele două abordări artistice, conceptual și performativ, se întâlnesc perfect în momentul în care lucrările se transformă într-o pluralitate de idei și energii, cuprinzând golurile din jurul lucrărilor și transformându-le într-un spațiu de reflecție care include pesimismul, incertitudinea, eșecul și finitudinea, dar și seducția, misterul și magia lumii în care trăim.
Imagine din expoziția Ziua dezvrăjirii, Salonul de proiecte. Prim-plan: Sillyconductor, Pianosaurus, 2014, instalație de sunet, controller, dimensiuni variabile. Planul doi: [perplex], Inferiority Complex Design, 2014, instalație, machete, dimensiuni variabile. Foto: Ștefan Sava; courtesy: artiștii și Salonul de proiecte. |
Sistemul saturat al unei „lumi dezvrăjite“, despre care s-a scris foarte mult, pornind de la Max Weber, implică o relație nouă între religie și societate caracterizată de o „secularizare amiabilă“ (René Rémond). După ce totul s-a sfârșit, ipotezele cele mai pesimiste despre lume s-au adeverit și realitatea s-a reconfigurat în absența raportării la o reprezentare transcendentă, ceea ce rămâne este o nouă „politică a spiritului“, „dincolo de melancolie şi dincoace de utopie“ (Wolf Lepenies). Întâlnirea dintre viața cotidiană și religie, mistică, fantasme își găsește multiple configurări în expoziția Ziua dezvrăjirii. Titlul este o întoarcere la punctul zero în care semnificantul s-a despărțit de semnificat și funcționalitatea vieții a câștigat teren în fața dimensiunii spirituale. Acest punct de cotitură este privit ironic de artiști, nicidecum ca pe o posibilă reînnodare cu tradiția și principiile transcendente. Dar întoarcerea la el poate însemna exact tipul de melancolie despre care vorbește Lepenies, care a fost alungată din manifestările sociale curente bazate pe competiție și performanță. Încetinind ritmul și lăsând melancolia să deschidă o nișă exotică în teoriile care anticipează viitorul, expoziția Ziua dezvrăjirii poate fi privită și ca o colecție de lecții de supraviețuire, foarte personale, în funcție de prioritățile, valorile și strategiile fiecăruia dintre artiști.
Florin Flueraș și Alina Popa au lansat în cadrul vernisajului o platformă discursivă numită Unsorcery, alături de o publicație care completează informațiile despre concepte și practici precum Second Body, Dead Thinking, Eternal Feeding Technique. Având mai multe întâlniri cu publicul și etape de desfășurare ale proiectului, Alina Popa și Florin Flueraș propun o analiză a gândirii patologice, bazată pe frică, întuneric și „dezmembrarea“ sinelui. Cei doi artiști scriu în prezentarea lor: „Să ne întoarcem la gândirea magică, înainte de arderea vrăjitoarelor, înainte ca gândirea noastră malefică să prindă rădăcini. Poate că putem avea din nou o relație mai completă și mai plină de sens cu mediul înconjurător. Poate că încă se mai poate reduce distanța față de natură, poate chiar într-atât încât să devenim din nou natură. Poate că ceva se poate face ca omul să fie re-animat, sensibil, empatic - și poate această îmbunătățire a vieții va aduce înapoi speranța și viitorul va exista din nou... Unsorcery începe unde aceste speranțe se sfârșesc și ceea ce rămâne e mai degrabă negativ, întunecat și mort“. Congresul Pesimismului, organizat de Biroul de Cercetări Melodramatice (Irina Gheorghe și Alina Popa), are loc simultan cu perioada desfășurării platformei Unsorcery și îl are ca prim invitat pe Dylan Trigg (University College Dublin, School of Philosophy) cu trei prezentări: O fenomenologie inumană, Despre horror-ul cosmosului și Despre horror-ul corpului.
Cunoscut pe scena muzicii electronice românești, Sillyconductor a construit pentru această expoziție un obiect, un context sonor și un dispozitiv interactiv, toate sub numele de Pianosaurus. Această lucrare multi-instrumentală se bazează pe un soft anteprogramat să devină un pian preparat care poate schimba prin intervenția publicului volumul, lungimea timbrul, tonalitatea, viteza și octava unui sunet. „Cu alte cuvinte, el a fost creat cu un singur scop: pentru a descoperi cum poate suna un pian sau mai multe atunci când nu există limitări de ordin fizic sau mecanic în reproducerea unei note“, spune artistul în prezentarea lui.
Daniel Djamo expune un obiect apropriat bazat pe o istorie personală de familie, un caiet de cheltuieli expus într-o formă desfășurată pe un perete. A doua soție a bunicului său a ținut în ultimii ani de viață acest caiet de cheltuieli cu tot ceea ce se consuma în casă. Daniel Djamo l-a descoperit după ce aceasta a murit și bunicul lui a continuat să noteze cheltuielile de înmormântare. Rigoarea acestor notații evidențiază schimbările din viața ei, starea sănătății din ce în ce mai precară, precum și o anumită mentalitate bazată pe autocontrolul excesiv. Grijile materiale de zi cu zi sunt aici transformate într-o poveste emoționantă despre fragilitatea existenței umane.
Duoul artistic Monotremu (Laura Borotea și Gabriel Boldiș), un cuplu de artiști care includ uneori în proiectele artistice și intuiția sau perspectiva copilului lor, prezintă o instalație alcătuită din oale și polonice transformate în clopote de biserică prin care vizitatorii pot da chemarea la slujbă. Precaritatea materialelor spune multe despre nivelul de trai foarte scăzut al României în raport cu religiozitatea oamenilor, ultima salvare în care aceștia își mai pot pune speranțele. Lucrarea face parte din seria Kit de supraviețuire și cuprinde decepția și speranța în egală măsură, într-o falsă rețetă de ieșire din criza social-politică.
Dragoș Bădița proiectează un film încărcat de simboluri și metafore despre esența existenței (Tathagata) în măsură să deschidă o cale de cunoaștere prin meditație dincolo de fenomenele efemere ale vieții. Filmat lângă un lac numit Laguna Albastră, acest eseu vizual induce o stare în care sentimentele, percepțiile, proiecțiile mentale și gândurile care alcătuiesc identitatea personală sunt înlăturate precum niște greutăți prea dificil de dus mai departe.
Grupul [perplex] (Simina Neagu şi Silvia Vasilescu, pentru acest proiect alăturându-se Ana Dabija) a gândit pentru această expoziție o instalație, Inferiority Complex Design, pornind de la relațiile personale și politice cu o structură de putere specifică unei țări nonvestice, impusă și autoimpusă de oamenii care își doresc integrarea în diferite structuri politice occidentale. Complexul de inferioritate al unei culturi cum e cea românească este vizibil aici prin obiectele de design disfuncționale și pline de umor pe care un birou ficțional de arhitectură, ICD, le produce pentru a susține aceste complexe.
Ziua dezvrăjirii este mai mult decât o expoziție, reușind să depășească acest scop unic pe care adesea galeriile sau instituțiile de artă și-l propun, deschizând posibilitatea unei platforme discursive mai ample, independente de acest spațiu fizic al clădirii de pe Calea Moșilor și de data de închidere a expoziției (13 aprilie a.c.). Lipsa estetizării excesive și includerea energiei pe care vidul o poate genera fac ca gestul curatorial să fie suficient de subtil încât să nu dirijeze lectura lucrărilor, iar dialogul dintre plin şi gol (ca cel dintre transparenţă şi opacitate) atât de precis dozat, încât să creeze alianțe de idei și teritorii conceptuale comune între artiști altfel extrem de diferiți.
* Diana Marincu este critic de artă şi curator, galeria Plan B, Cluj-Napoca.
// Ziua dezvrăjirii
// Artiști: Dragoș Bădița, Daniel Djamo, Florin Flueraș și Alina Popa, Monotremu, [perplex], Sillyconductor
// Salonul de proiecte, MNAC Anexa, București, 20 februarie – 13 aprilie 2014