Pe aceeași temă
Proiect 1990 întreabă nu doar ce e de făcut sau nu cu monumentele comuniste, dar şi ce e de făcut cu soclurile lor rămase goale.
E ceva să dai peste Lenin aruncat în iarbă, lângă un liniştit palat românesc de început de secol XVIII cu arcade, vrejuri şi logii. „Leninul de la Mogoşoaia“. Când l-am văzut eu, avea lângă el un „Petru Groza“. Ditamai monumentele întinse la sol lângă palatul premodern al unui domnitor român. La primul contact cu imaginea şi cu situaţia - ceva ieşit din scară şi răsturnat cu capu-n pământ -, pur şi simplu nu ştiai ce e. A vedea aşa ceva e una dintre situaţiile vii în care îţi dai seama că arta chiar are o trecere, dramatică, în timp.
Lumea ştia de „Leninul de la Mogoşoaia“; zic ştia, pentru că fundaţia artistei Ioana Ciocan a reuşit între timp să-l ridice de acolo şi să-l pună la adăpost (într-un loc cu mai puţină iarbă, deşi iarba fusese chiar ingredientul sublim al întregii situaţii). Statuia lui Lenin este a lui Boris Caragea şi stătuse în fosta Piaţa Scânteii a Bucureştiului comunist (Petru Groza e a lui Romulus Ladea). Din poze pare să fi arătat cum trebuia să arate, triumfal. Proiect 1990 este o iniţiativă a Ioanei Ciocan care, din 2010, a invitat artişti să facă intervenţii în spaţiul public bucureştean, chestionând acest „triumf“ în dimensiunea lui politică (arta şi puterea), socială (arta şi oraşul) şi artistică (iconografia, tehnologia, semnificaţia artei de for public). Timp de patru ani, inserţiile au avut loc exact în fosta Piaţa Scânteii, actuala Piaţă a Presei, pe soclul lăsat gol al fostului monument Lenin. Proiect 1990 a provocat un soi alert şi proaspăt de agorafilie, de interes şi gust pentru problemele de display în spaţiu public şi o priză mai directă la realitate, la oraş şi la public, dar, cum spuneam, are meritul mare de a fi provocat şi o nouă atenţie acordată iconoclasmului. Încă cred că nu a fost un proiect foarte bine promovat între artişti şi, acum, când s-a încheiat, îl semnalez, deşi tardiv, încă o dată.
Mereu se produc şi se distrug imagini, ele se nasc şi mor; poate că numărul pierderilor depăşeşte numărul conservărilor, fiindcă iconoclasmul, distrugerea, înlocuirea sau conversia imaginilor sub efectul puterii e o forţă reală şi ubicuă în istoria imaginilor. După 1948, statui de regi şi politicieni sunt retopite în România, într-un proces tehnologic, profund simbolic, prin care din bronzul lor se fac noi monumente comuniste. În URSS retopirea grandioaselor ecvestre ţariste născuse deja monumente ale grandioşilor oameni noi socialişti. Lucrurile trebuie să se schimbe pentru a rămâne la fel; după schimbarea regimului în România din comunist în democratic, în 1990, statuia lui Lenin e „spânzurată“ simbolic de cabluri care o ridică de pe soclu şi o depun finalmente lângă Palatul Brâncovenesc de la Mogoşoaia (Proiect 1990 îşi ia anul din titlu de la acest reper). De-atunci, statuia şi-a supravieţuit sieşi ca o ruină proprie în stare de suspensie, având ani buni o soartă incertă, neglijată: ca o splendoare apusă-n iarbă, ea nu a fost nici distrusă complet, nici revalorizată (deşi a fost atinsă între timp de o nouă adiere iconoclastă, mirifică: au încercat să-i taie mâinile pentru metal).
Mihai Zgondoiu - Somnul lui Lenin (2011, în Proiect 1990, Ioana Ciocan; foto: Gabi Stamate) |
Ciocan vs. Ulyanov, prima ediţie a Proiectului 1990, fusese poate în sonoritatea cuvintelor ei un statement iconoclast. Dar dacă vandalizarea unei imagini cu ciocane de orice fel, reale sau discursive, e iconoclastie clară, rediscutarea critică, readucerea în actualitate, interogarea analitică a istoriei şi a reprezentărilor ei în imagine – care fac obiectul Proiectului 1990 – sunt poate, mai degrabă, forme de iconoclash (termenul lui Bruno Latour). Iconoclash înseamnă love and hate, ambivalenţă, lovire, biciuire a imaginii cu arma criticalităţii şi toate ediţiile proiectului au preluat din acest puseu de a-l „şfichiui“ pe Lenin, a „şfichiui“ Piaţa Scânteii, statuara comunistă, puterea în artă, puterea şi ideologia ca atare.
Culoarea se putea remarca întâi şi întâi în Piaţa Presei. Stridentă, tare, a semnalat coborârea simbolică de pe soclul marilor reprezentări (arta oficială, politizată şi istoricizată, eternă, a bronzului, pietrei = arta high). Culoarea a făcut pact în acest sens cu calitatea de colaj-montaj-asamblaj eteroclit a tuturor intervenţiilor (o artă asumat low, de arpacaş ca Leninul Ioanei Ciocan al primei ediţii, o artă manufacturieră şi efemeră, deci alternativă şi critică, a polistirenului şi a culorii industriale). Se spune că, dacă vrei să o „ataci“, e mai uşor să adaugi decât să sustragi ceva unei statui. Culoarea e un asemenea adaos la îndemână şi una dintre cele mai bune intervenţii din cadrul Proiectului 1990 cred că i-a aparţinut artistului Mihai Zgondoiu, care a întins în faţa soclului statuia butaforică la scara 1 la 1 a lui Lenin, aşa cum putea fi văzut cu nasu-n iarba de la Mogoşoaia, după ce-i pictase faţa în roz (Păpuşi ruseşti; Somnul lui Lenin). Şi Anca Benera filmase Leninul de la Mogoşoaia (The Red Rider, 2007). Statuara ideologică e un subiect hot, fecund, pentru mulţi dintre noi.
Comunismul nu s-a dat dus din România după 1989 (excelentă Hidra lui Costin Ioniţă), nu s-a dat jos de pe soclu atât de uşor pe cât ar putea lăsa să se creadă dispariţia din spaţiul public a monumentelor lui (Rechinii roşii ai lui Mihai Balko au fost un fel de „unmonuments“ de aducere aminte). Cu atât mai mult cu cât, atunci când devine icon al căderii comunismului în Est, imaginea în care un cablu prinde gâtul unui Lenin uriaş (sau Stalin) care se bălăngăne în aer în ovaţiile mulţimii, cine se mai poate gândi pe moment la frumuseţea, sau urâţenia, monumentului ca obiect de artă? Leninul lui Judit Balko a lăsat doar picioarele fostei statui, ce ar fi rămas din ea dacă s-ar fi topit pe soclu: ignorându-i complexitatea estetică, lăsăm monumentul să moară sub ochii noştri (Melting).
Nu cred, nu ştiu să se fi făcut o evidenţă completă a iconoclasmului ideologic în România (socluri goale, statui şi picturi distruse, „retopite“, mutate, vândute, vandalizate, falsificate). Proiect 1990 întreabă nu doar ce e de făcut sau nu cu monumentele comuniste (care mai există sau nu), dar şi ce e de făcut cu soclurile lor rămase goale (la propriu şi la figurat, asta mă face să mă gândesc la o intervenţie care ar fi venit la ţanc în proiect: „anti-ecvestra“ artistului clujean Cristian Rusu, în care vedem cum calul o ia din loc, pleacă, literal, de pe soclu). Unii zic să lăsăm statuile pe soclurile lor, ca memento pentru a preîntâmpina repetarea nefastă a istoriei; alţii zic să luăm statuile şi să lăsăm, dimpotrivă, soclurile goale, tot ca memento pentru a preîntâmpina repetarea nefastă a istoriei. Se pare că soclurile au o viaţă publică mai lungă decât monumentele lor mutate (de aceea Nicolae Comănescu a ales în ultima intervenţie din Proiect 1990 să se ocupe strict de soclu; l-a reabilitat, la propriu, pentru un viitor mai bun). Istoric, soclul e un decorum arhitectural subordonat imaginii sculpturale pe care o susţine (în felul în care rama îi e subordonată picturii). În cazuri ca acesta însă, soclul gol devine icon-ul luptei pe spaţiu între imagini publice. Dar, de fapt, Proiect 1990 ne întreabă ce e de făcut cu spaţiul nostru public ca atare. //