Pe aceeași temă
Spaţiul cultural Louis Vuitton din Paris a finanţat recent o expoziţie care poate fi vizitată lângă Champs Élysées până în ianuarie: Scènes roumaines.
Bulimică, arta a început prin a devora reprezentarea figurativă, apoi pe sine, căci şi-a atins limitele, şi-a grefat în sfârşit pentru a se resuscita discursuri estetice, sociale, politice, iar uneori şi-a anexat chiar viaţa (Stalin şi avangardiştii visau la opera totală: viaţa transformată în artă). Astăzi îi rămân puţine tabuuri, poate doar ceea ce a pretins un mit întins pe mai multe secole că dispreţuia mai mult artistul: capitalul economic. Nu acel capital de care are nevoie pentru a supravieţui artistul sau opera pentru a fi concepută şi promovată – lucru valabil dintotdeauna -, ci discursul asupra „revoltătoarelor“ finanţe, înglobat în structura unui artefact sau a unei expoziţii, ca forţă internă care justifică un proiect estetic. Artistul ştie uneori să accepte banii unui actor economic şi să se joace apoi cu el sclipitor, crud şi fără scrupule, integrându-l într-un debusolant proces alchimic, în care limitele artei, ale manipulării şi ale interesului financiar se întrepătrund. Actorul financiar nu numai că susţine opera, el devine materie primă pentru ea, hrană şi subiect. Obiectul de artă cumpărat de omul de afaceri este o păpuşă rusească în care intră finanţatorul, astfel că artefactul şi colecţionarul sau mecena schimbă năucitor raportul obiect-subiect.
Liberalismul economic execută recent o mişcare de rotaţie inversă, secretând coloşi economici dispuşi la acest joc sadomasochist cu arta. Ei se lasă exploataţi cu nonşalanţă de artişti, susţin cu sume impresionante expoziţii gigantice, bienale, acceptă dispreţul cu care oamenii de artă le primesc banii, ştiu că sunt priviţi doar ca snobi semidocţi în acest teren al graţiei, dar continuă compulsiv. De unde acest masochism sau în virtutea căror aşteptări acceptă ei acest rol pe care, cu siguranţă, îl înţeleg foarte bine? Ei sunt, întrucâtva, voci prin care liberalismul îşi declară limitele, în politica sa de a integra şi omogeniza lumea transnaţional, printr-o mecanică mai ales financiară. Eşecul (parţial) în integrarea pe mai multe niveluri dorită de capitalism este un rezultat al ignorării particularităţilor, tradiţiilor şi diferenţelor, în special sociale şi culturale. Arta nu numai că vine cu un lustru particular, în căutarea don quijotescă a originalităţii, dar astăzi ea poartă cu sine discursuri sociale şi politice, tot atâtea diversităţi „exotice“ refuzate în tendinţa liberală de a aplatiza diferenţele şi de a uita picanteria naţională. Puntea de legătură între artă şi mecenatul capitalist ar fi acest joc sadomasochist, în care cineva finanţează compulsiv şi se lasă dispreţuit în căutarea distincţiei şi a exotismului local.
Ion Grigorescu, Cutting Beans (1976) (foto: Ion Grigorescu & Mihail Gallery) |
Spaţiul cultural Louis Vuitton din Paris a finanţat recent o expoziţie care poate fi vizitată lângă Champs Élysées până în ianuarie: Scènes roumaines. Curatorul Hervé Mikaeloff a selectat pentru această expoziţie, gândită ca o „oază“ de artă românească în centrul Parisului, lucrări semnate de Ioana Bătrânu, Dan Beudean, Mihuț Boșcu Kafchin, Geta Brătescu, Simon Cantemir Hauși, Oana Fărcaș, Adrian Ghenie, Ion Grigorescu, Ciprian Mureșan, Sergiu Toma, Mircea Suciu, Șerban Savu şi Bogdan Vlăduță. Artiştii aparţin unor generaţii diferite, ei fie au fost „alternativi“ sau „subversivi“ în anii comunismului românesc, precum Geta Brătescu şi Ion Grigorescu, astăzi incluşi în mainstream-ul expoziţiilor despre arta sub totalitarism, fie sunt artişti relativ tineri, intraţi în circuitul trepidant al bienalelor şi show-urilor de artă din New York, Londra, Berlin, Shanghai etc.
Creat în 2006, în spaţiul cultural Louis Vuitton Paris sunt prezentate periodic expoziţii menite să „exploreze scena artei contemporane dintr-o ţară străină“. Arcadie exotică, România transplantată în Espace Louis Vuitton este un tărâm miraculos, în care vizitatoarea cu poşetă de câteva mii de euro poate tresări la aluzia cozilor la pâine şi îşi poate permite fantezia de a se plictisi preţ de câteva secunde în scenele domestice antedecembriste fotografiate de Ion Grigorescu, iar amatorul de gadgeturi se poate abandona stranietăţii decorurilor interioare balcanice din picturile Ioanei Bătrânu sau fiorului rece emanat de culorile sumbre ale tablourilor lui Adrian Ghenie, cu aluziile sale la lumi totalitare. Numeroase lucrări pot fi expuse firesc în muzee şi galerii de artă reputate din lume, însă alăturarea lor şi pretextul – cabinetul de curiozităţi, invitaţia la o călătorie în căutare de peripeţii levantine şi „impresii“ comuniste – aproape că anulează particularitatea fiecărui artefact.
Luciditatea uneori ironică cu care surprinde Ion Grigorescu scene din viaţa cotidiană în comunism nu rezonează cu poezia interioarelor Ioanei Bătrânu şi nici desenele lui Ciprian Mureşan cu stranietatea scenelor neorealiste din tablourile lui Mircea Suciu. Imaginea generală este a unui bazar în care lucrurile par orânduite la întâmplare, iar fineţea detaliului se pierde în acumularea pantagruelică de elemente, barocul exotic fiind unicul rezultat. Labirintul comunist sau postcomunist în care este transformat Espace Vuitton este un parc de distracţii, în care copilul răsfăţat al Occidentului îşi poate satisface fantezia naufragiului, rămânând totuşi pe Champs Élysées.
Civilizaţia „liliputană“ din capătul celălalt al Europei este aşezată sub microscopul aurit al Vestului poleit de snobism şi dornic de entertainement. În această „ţară străină“, câte o femeie curăţă fasole verde aşezată liniştit în bucătăria unui apartament stil sovietic (Cutting Beans, Ion Grigorescu, 1976) sau spală cu peria covoare în curtea dintr-un spaţiu semirural de tranziţie postcomunistă, ca în tablourile neorealiste ale lui Şerban Savu, un alt personaj are lacrimi dintr-un sentiment indecis, parcă „slav“, ca în lucrările Oanei Fărcaş etc. Vestul capitalist care caută mirajul Estului, prins între două etape „civilizaţionale“, iată o imagine şarjată până la caricatură în această expoziţie. Pe de altă parte, în substratul iconologic al lucrărilor, aproape că se citesc varietăţi ale doctrinelor de stânga – de la cele impuse obtuz şi brutal de regimul comunist, care au lăsat cicatrici în diferite categorii sociale şi până la valori şi mesaje transmise de artişti discret. Fireşte, consternarea vizitatorului, care se întreabă cum pot fi plasate astfel de lucrări într-un mic templu al capitalismului, nu poate fi decât legitimă.
Dacă mariajul dintre aceste două lumi antagonice funcţionează, iar Scènes roumaines nu este nicidecum un caz izolat, reuşita se datorează unei legături de altă natură. De fapt, galeria este un salon cosmetic de proporţii, în care doi giganţi obosiţi ai postmodernismului îşi aplică liftinguri. Arta şi capitalismul îşi deplâng limitele şi extenuarea în această arenă snoabă şi vulgară într-un ritual sadomasochist. Louis Vuitton nu este numai finanţatorul expoziţiei, ci şi victimă simbolică: ca într-un performance, artistul se joacă cu mecena, provocând noi transgresiuni în câmpul artei. În acest caz, arta are nevoie de evidenţa frivolităţii „vestice“ a acestui spaţiu expoziţional ce încearcă să cumpere o doză de rafinament estetic, proclamat paradoxal „gratuit“, şi mostre de exotism balcanic.
Sponsorul încearcă să iasă din schema vitrinelor cu produse de lux şi să cumpere nişte „umanitate“, iar acest joc este o valoare adăugată pentru artefacte. În acelaşi timp, artiştii benefiază de finanţarea Louis Vuitton şi îşi umilesc public sponsorul, subliniindu-i superficialitatea, dependenţa de sensul pe care îl poate da arta şi de „căldura umană“, emanată de poveştile din Europa de Est. Recent, celebra artistă Marina Abramovici i-a cerut cântăreţei Lady Gaga să performeze nud într-un scurt scenariu, pentru a-şi finanţa, graţie popularităţii celei din urmă, un institut de artă din New York. La scurt timp, după ce a obţinut deja încasări importante în urma acestei colaborări, Abramovici declara că doar şi-a bătut joc de Lady Gaga, lăsându-i impresia că o apreciază. Episodul poartă amprenta unui scenariu asemănător cu cel al „scenelor româneşti“ în Espace Vuitton.
Pe de altă parte, nu numai capitalismul are nevoie de împrospătare, ci şi arta, care a extenuat în proiectele sale esteticul, filosofia şi politicul. Jocurile cu sponsorii, deopotrivă sprijin economic şi „instrumente“ sau subiecte de lucru, integrabile în operă, par a fi ultima provocare lansată de artişti. Cel mai adesea, „terenul“ pe care este plasat acest schimb între artă şi capitalism este „exotismul“. //