Pe aceeași temă
Cartea Atelierelor reconstituie în mozaic miza, ambianța, atmosfera și graficele de intensitate ale celor patru ateliere regizorale susţinute de Andrei Şerban la Plopi, Horezu, Ipotești și Mogoșoaia.
„Mai ții minte Horezu?“ Patru cuvinte care te urmăresc după ce ai terminat Cartea Atelierelor. Sună ca un vers de demult, au o coeziune ciudată, chiar și fără să fi citit cartea în care le pomenește în treacăt o actriță (Andreea Bibiri). Este una dintre secvențele unui fragmentarium editat anul trecut sub un cvasianonimat - „Academia Itinerantă Andrei Șerban“, scrie pe copertă la locul autorului. Există totuși două coordonatoare - Monica Andronescu și Cristiana Gavrilă - care au încercat imposibilul: să prindă esența impalpabilă, dar puternic remanentă și structurantă a charismei lui Andrei Șerban.
Cât e de greu știu pe propria-mi piele. Acum zece ani am încercat și eu, fără gând editorial, să consemnez întâlnirea de outsider cu vocația transformatoare a artistului. Prin jocul împrejurărilor, rezultatul a rămas cuprins între coperțile unui volumaș de circulație restrânsă, Cercuri în apă. Știu deci că în Cartea Atelierelor s-a încercat imposibilul și de aceea spun: aproape s-a reușit. Nu e nevoie decât de contribuția empatică a cititorului, dator să fie curios peste medie de o experiență oarecum inițiatică și să-și lase de bunăvoie la intrare șublerul adecvat literaturii. Cartea Atelierelor nu e literatură. Sau, și mai bine spus, prin gravitatea cuceritoare a unei foarte tinere participante la ateliere: „Academia Itinerantă nu este doar despre teatru, ci despre cum să trăiești“ (Elvira Lupșa).
Sunt aproape 400 de pagini, scrise de 59 de condeie diferite, începând chiar cu al lui Andrei Șerban și continuând cu câteva texte admirabile ale unor oameni de teatru, apoi cu multe altele scrise de actori, de „observatori activi“ sau de alți participanți mai mult sau mai puțin întâmplători. Din toate se recompune dramatic, intermitent și impresionant un fel de salt colectiv. „Adevărata operă întreprinsă de Andrei Șerban de-a lungul tuturor creațiilor sale constă în căutarea îndârjită și în punerea într-o lumină cât mai vie și mai adevărată a tipului uman care face posibilă splendoarea - o splendoare sfâșietoare - a vieții.“ Cuvintele îi aparțin lui Horia-Roman Patapievici și fac parte din prefața volumului - un text înzestrat cu simplitatea intens poetică și definitivă a unei teoreme. Enunțul ei mi-ar lua, cu siguranță, mai multe cuvinte decât autorului: „Peste ani am înțeles că sensul primei reconstrucții a spațiului public românesc, după căderea comunismului, s-a realizat prin conjugarea Pieței Universității cu spiritul operei lui Andrei Șerban din Trilogia Greacă. Când eram adunați împreună, în noul spațiu public pe care îl cream în Piața Universității, simțeam că se mai află ceva sau, mai bine spus, cineva cu noi. Nu era politicul și nici politica. Cu siguranță, nu era doar civismul; nici, cu atât mai puțin, ideologia. Era un «sacru» al libertății și al fraternității“. Scurta demonstrație a lui H.-R.P. conjugă astfel două fenomene din paradigme diferite, pe care timpul le-a învestit deja drept piloni ai conștiinței noastre în postcomunism. Citit așa, acest interval de 25 de ani capătă un sens și o direcție corectă, în ciuda detaliilor incredibil de frustrante și a rezultatului atât de violent imperfect din jur.
Cartea Atelierelor reconstituie în mozaic miza, ambianța, atmosfera și graficele de intensitate ale celor patru ateliere regizorale, câte au încăput până acum în finanțarea fluctuantă a Academiei Itinerante - un proiect inițiat de Corina Șuteu prin Institutul Cultural Român, filiala New York. A început în 2007 undeva în Apuseni, la Plopi, cu lucrul pe textul Tatianei Niculescu-Bran, care avea să devină apoi spectacolul Cartea judecătorilor, regizat de Andrei Șerban și prezentat de câteva ori la New York, București și Paris. Voletul doi a venit trei ani mai târziu, la Horezu, a continuat în 2011 la Ipotești și a avut un ultim episod în vara lui 2012, la Mogoșoaia. Ultimele trei ateliere n-au mai adus pe scenă spectacole, drept care primul trebuie considerat mai degrabă o excepție.
Tipicul e unul și același: totul ține trei-patru zile și începe cu un drum cât mai lung până la locul cu pricina, urmat de un exercițiu de liniștire la sfârșitul zilei, sub cerul liber. Confort la limita de jos. Trezit la 5,30 dimineața, exerciții afară - respirație, tăcere, atenție, coordonare a mișcării etc.; mese frugale, în timpul cărora se „lucrează“ la a-l percepe pe cel de lângă tine; improvizație de grup, absolut liberă pe tot parcursul zilei („Părea că nu-i învață nimic și nu le vine deloc în ajutor“ - Tatiana Niculescu-Bran), prezentarea rezultatelor noaptea târziu, cu comentarii. Laitmotiv 1: în mod ciudat, nimeni nu obosește. Laitmotiv 2: dispare sentimentul de competiție, se instalează putința de a lucra în grup.
Cine nu cunoaște sau nu gustă teatrul lui Andrei Șerban ar trebui să citească măcar textul lui George Banu, care explică admirabil nu doar ce trebuie să fie un atelier, ce îl face de neconfundat cu un workshop (în care doar se transmit intensiv tehnici teatrale), dar mai ales ce rost au aceste intermezzo-uri didactice în metabolismul artistic al celui care a pus în scenă Trilogia Greacă. Această din urmă precizare conține cheia de acces la un tip de experiență pe care am numit-o, riscând, „inițiatică“. Andrei Șerban are „o aptitudine unică de a anima un grup, de a-l galvaniza, de a-l face creativ“, e ceea ce a reușit în 1990 la Teatrul Național din București și făcut să lase urme definitive în actorii unei întregi generații, spune G. Banu, care explică totul prin experiența de la La MaMa. Aici ajungea în 1969 tânărul regizor român și crea rapid o comunitate, care nu e nici trupă, nici familie. Are un lider efectiv - nu numit pe cale instituțională -, se ține laolaltă prin valori egal împărtășite, prin durată și prin modul de viață, printr-o energie fragilă, rezultă din ce spune George Banu: zece ani mai târziu, Zeitgeist-ul (spiritul timpului) îl trăda pe Andrei Șerban, comuniunea aceea se osifica iremediabil. În această pierdere s-ar afla originea a ceea ce a poposit și în România în 1990 și a continuat apoi, din când în când, ca un lung pelerinaj de regăsire de sine în grup, de re-sursare.
„Ne e foarte greu nouă, oamenilor, să fim împreună“, scrie în epilogul cărții Andrei Șerban. Într-un stol, păsările „pot gândi și reușesc să se miște împreună. La fel insectele, peștii, animalele... Oamenii - dimpotrivă, fiecare în singurătatea sa“.
Este complicată povestea cu Andrei Șerban! Mulți continuă să spună că e vorba de un „farseur“, un „guru“, de un soi de scamatorie (Andreea Bibiri are curajul să aducă vorba). Destui nu uită că regizorul e un om dificil, ca și cum asta ar fi un lucru rar, și contabilizează argumente de toată mâna. Ce e de făcut? Mai nimic, doar pariul pascalian ce mai ajută. Cine nu știe cu greu va ști, asta e. Trăim într-o lume făcută din linii frânte, blocați în amănunt, ca gâzele cărora le modifici la infinit traiectoria cu un fir de pai. Citind cele patru sute de pagini, normal ar fi să tragi concluzia că A. Șerban te învață pe unde să ieși din această logică. Evident, dacă vrei.
Cei care „vorbesc“ în Cartea Atelierelor spun unul și același lucru: Atelierele i-au schimbat. Indiferent dacă au sau nu darul scrisului, că sunt vechi oameni de teatru, precum criticii Alice Georgescu sau Corina Șuteu, George Banu, actori cu cotă (Marius Manole, Ana Maria Macaria ș.a.), jurnaliști (Simona Chițan) sau intelectuali de cu totul altă formație (Răzvan Penescu, matematician) ori tineri abia intrați în scenă, toți transmit stupoarea de a-și fi atins brusc, și la unison, un centru viu de care nu aveau cunoștință. Trăirea aceasta în colectiv (citiți paginile în care se vorbește de exercițiul final, de grup, de la Mogoșoaia) pare să-i urmărească. E o experiență care firește că nu metamorfozează, dar pune un reper de o neobișnuită durabilitate. Din păcate, de nepovestit: trebuie să admit, aleg deci frânturi.
// Academia Itinerantă Andrei Șerban |
Luciditatea trimisă între paranteze, la Alice Georgescu: „ajungi să pricepi un pic ce se întâmplă și nu mai poți (...) nici să fii cel care intră în sală și se uită sever la scenă, fiindcă le știe el pe toate și e în măsură să pună note. Viața ți se complică... (...) Uman, cred că acolo s-a produs un declic care a continuat în unele călătorii ale mele individuale. Am început să mă întreb un pic care e treaba mea aici, pe Pământ, și pe pământul teatrului (...). Momentul când ajungi să te întrebi asta e destul de zguduitor...“. Tatiana Niculescu-Bran, distribuită subit în propria-i dramatizare: „N-am trăit niciodată o situație mai stranie, mai alienantă, dar, în același timp, mai plină de înțelesuri și descoperiri despre propria identitate“.
Impactul descoperirii de sine: „Ce are Andrei Șerban minunat și respingător în același timp este faptul că îți pune o oglindă în față, te obligă să te vezi cum ești, iar uneori nu ai chef sau nu ai puterea să te privești“ (Marius Manole). „Nu mulți rezistă la această confruntare. Unii fug, alții se sperie de ei înșiși“ (Ionuț Caras).
Emoția dusă până dincolo de pragul exaltării: Ipotești, „un mic ashram nu numai teatral“ (Adelaida Perjoiu, despre cel mai iubit dintre atelierele Academiei Itinerante). Sau: „Poate numai când am pășit în Grădina Ghetsimani de la Ierusalim am mai trăit acel sentiment de atemporalitate și de liniște dinaintea unei porți deschise spre absolut“ (Simona Chițan).
Cine este acest Andrei Șerban? Din cel mai recent interviu, apărut în Adevărul, deducem un intelectual profund conectat la realitate (decorul ultimei sale montări, cu norii pe podea și florile crescând cu capul în jos, din cer, rezumă România). Din autobiografia publicată acum opt ani (O biografie), extragem o ființă care calcă prudent și conștient prin sine însăși: „îmi e mult mai uşor să fiu sincer cu alţii, cu un actor, de exemplu: nu mi-e deloc greu să-i arăt lui când ceva nu e adevărat. Am dezvoltat un obicei «profesional» care mă protejează, căci vorbindu-le altora despre ei înlătur gândurile incomode despre mine“.
În Cartea Atelierelor sunt câteva scurte portrete admirabile (la Sanda Manu, la George Banu și nu numai). Și mai este acesta, aniversar, semnat de H.-R. Patapievici în prefață: „La șaptezeci de ani, Andrei Șerban este un geniu împlinit: este, adică, la fel de fragil, de vulnerabil, de nesigur, de însetat de adevăr și de splendoarea lumii ca totdeauna“. //