Pe aceeași temă
„Facebook e pentru bârfă“, îmi scria cineva. Succesul său are ca principal ingredient voluptatea nepedepsită a voaiorismului generalizat. În viața reală, voaiorismul e dubios și dificil. El presupune imixtiuni organizate în intimitatea altcuiva, eventual protejată legal. Pe Facebook, materialul clientului se etalează de bună voie. Oamenii își narează viața curentă, își dezvăluie voluntar stările de spirit, gândurile, problemele (chiar intime) sau aspirațiile, oricât de mărunte, oricât de smintite. O tribulație personală mărturisită public e mai ușor de suportat, chiar dacă reacțiile empatice sunt stereotipe și formale. Anunți moartea unui bun prieten și te alegi cu o mulțime de formule consolatoare sobre („RIP“) sau mecanic pioase („Dumnezeu să-l odihnească“ etc). Te declari emoționat de un examen, ți se urează coral „baftă“! O fotografie cu pisicuțul tău convalescent va fi întâmpinată cu o salvă de înduioșări prefabricate („vai, ce drăguț e!“, „scumpul de el“ sau, în varianta snob anglofonă: „cute!“). Solidarizările sunt dublate de invidii ascunse, comparații măgulitoare și fariseice sau identificări sumare. Pulsiunea narcisică se dovedește irepresibilă. Oamenii simt că mica lor lume, fuzionată cu marea trăcăneală de pe Facebook, nu este în sine atrăgătoare. De aceea, unii dezvoltă - ca în Evul Mediu - tehnici de captatio benevolentiae bazate pe „afectarea modestiei“. Admit, bunăoară, că sunt incapabili să repare ștecherul, amplasează înainte de confesiune interjecții autoironice, se declară neputincioși, cerșesc asistența într-un registru ingenuu. În fața atâtor exerciții de minimalizare, simpatia interlocutorilor e aproape automată. Se dau sfaturi, se comunică dificultăți similare, dimpreună cu soluțiile lor originale sau recuperate din tradiție.
Facebook oferă deopotrivă paradisul îndoielnic al dicteului automat și impenitența orgasmatică a salatei de cuvinte. Un singur exemplu, cules în ziua în care scriu aceste rânduri și semnat Gigi Leonte: „«VOI/NOII» - am luptat «1989» - (rasculat) pentru libertate. «LIBERTATE» inseamna: liberalism a te misca precum o biluta de mercur sau de rulment. teorema inteleapta, in firea omului data de «i» BRATIENI» .@PAKKAT - Romanii, romania dupa 1989, au intrat,. mai usor, inapoi in perioada primitiva a comunismului sclavagist Istoria va fi parte integranta din neam. - Iliescu/gorby/KGB cu toata camarila lor se opun ANTANTEI“.
Greu de supraviețuit unui asemenea șoc! Umanitatea în toate stările sale de agregare sau dezagregare... Logica trimisă în vizită la Muzeul Torturii. Viziuni profetice, la solduri, mesianisme de cartier, apocalipse de o involuntară veselie tristă. Conspiraționismul ascunde ceața groasă a unor gândiri embrionare, neptunice, cataclismice. Colecția pare nesfârșită. Nu mai are conotații locale și sezoniere. Corpul social este secționat în manieră geologică, expunând straturi străvechi și repertorii de cimitir proaspăt. Oameni cu nivele culturale strident contrastante ajung să-și „vorbească“, să se învecineze virtual, să se bată pe umăr. Evident, probele fățișe de agramatism compromit, cel puțin în principiu. Dar e loc pentru toate figurile și opțiunile, într-un cocktail indefinit, care mixează poezia isihastă cu virtuțile sucului de mere, pozitivismul de almanah cu huiduiala de meci, flora de maidan cu finețea ikebanei. Aici, se răsfață tracomanii inflexibili, nepoții liberi ai protocronismului, care susțin că romanii au fost cuceriți de daci... În cutare ungher se perpelesc anticapitaliștii viscerali, post-gramscieni, gata să pună bombe în băncile vinovate de Criză și să incendieze avuțiile nedemne ale noilor îmbogățiți. Grupul nostalgicilor ceaușiști, care și-ar dori învierea lui Vlad Țepeș și înflorirea unui regim de mână forte, nu face decât să recruteze noi adepți. Nu pot fi ignorați nici filorușii gata să exalte vedenia împărăției panortodoxe chemate să îngenuncheze decadenta aroganță a occidentalilor papistași sau protestanți. Un pic surprinzătoare această ignoranță absolută, capabilă totuși să suscite fervente pasiuni geopolitice...
Societatea noastră virtuală este oglinda celei reale, fie că ne place sau nu. Practic, lumea românească tribală, unde cultura contractului e nulă, dialogul e formal, suspiciunea, omniprezentă, își pune amprenta și pe socializarea virtuală, unde toate aceste trăsături suferă amplificări nestânjenite. În 25 de ani postcomuniști, nu am reușit să conturăm o agora demnă de acest nume. Familia e tribul securizant, dar, cum ieșim pe stradă, suntem înconjurați de dușmani închipuiți, asaltați de străini dubioși, care sunt acolo pentru a ne face rău. Spațiul nostru public nu e dedicat con-lucrărilor spre binele comun, ci „scandalului“, care este corolarul toxic al unui carnaval fără sfârșit.
Iarmarocul opiniilor de pe Facebook se alimentează din libertatea teoretic nelimitată a postărilor. E adevărat că Facebook Inc. a pus la dispoziția utilizatorilor săi un sistem de early warning. Poți nu doar elimina din listă, ci și raporta indivizii care te hărțuiesc verbal, sexual sau confesional. Liniile roșii ale corectitudinii politice par asigurate prin acest mecanism sanitar. Și totuși, obscenitățile sau probele concludente de insanitate mentală abundă. S-a creat un sentiment de proprietate asupra paginii „personale“ și el e adesea dublat de certitudinea că depășirea normelor de conviețuire „civilizată“ nu poate fi realmente sancționată. Un cetățean agresiv sau dezaxat psihic poate fi blocat, dar nimic nu-l împiedică să revină pe Facebook sub un alt nume.
În ipostaza forte, autoritară, utilizatorul poate face un status. În cea lejer hermeneutică, el se poate lansa în comentarii la declarațiile altora. Pentru a fi băgat în seamă, trebuie să figurezi pe lista de prieteni. Dreptul fiecărui proprietar de pagină de a modifica lista de prieteni prin noi includeri sau excluderi e frecvent invocat, mai ales în mediul românesc, dominat de intoleranță și incultura dialogului. Nici comentatorii, nici destinatarii lor nu prea știu să-și exprime opinia în mod coerent și decent, fără contondențe jignitoare. Supărarea mutuală e frecventă. Cei mai mulți nu suportă, pur și simplu, diferența de opinie. Vor numai aprobări entuziaste, aplauze și urale, ca și cum ar fi mici dictatori care au convocat, pe pagina proprie, mini-congrese menite să le confirme „puterea“, adică veșnica îndreptățire. Voința de putere a microdictatorilor e de o naivă transparență: ei anunță, periodic, lichidarea dizidenților prin excluderea lor din lista amicală. Amuzant e că lichidatorii nu atribuie excomunicările propriei lor insatisfacții, ci prin idiosincrazii derivate: i-au prins pe eretici cu simpatii dezavuabile (dăduseră „like“ la pagina lui X sau Y, personalități publice din alt trib). Orice nou exemplu de intransigență e plebiscitat. Lichidatorul este felicitat pentru tăria sa de caracter, mai ales într-o lume nesigură, plină de falși prieteni.
Ajungem, prin urmare, la un punct nodal: în spațiul eteric al Facebook, valorile sunt exclusiv retorice. Deși CEDO a creat jurisprudență legată de responsabilitatea afirmațiilor pe Facebook (asimilat ca spațiu public, în pofida paginilor „personale“), utilizatorii evoluează într-un vid juridic. Nu există, în întreaga lume, suficiente instanțe de judecată pentru a disciplina anarhia etico-atitudinală de pe Facebook. Există doar căi personale de atac, astfel încât calomnia, de pildă, poate fi denunțată în instanță cu probe culese de pe Facebook. Asta poate induce o anumită autocenzură în cazul persoanelor publice, ale căror statusuri sunt mai rezonante. Dar o responsabilitate factual discriminatorie (plătești doar dacă ești celebru) este doar o formă nedreaptă de sadism compensatoriu. E ca și cum VIP-urile ar fi obligate să facă amendă onorabilă pentru a ispăși privilegiile acestui statut. E clar însă că o „legislație“ (oricum carentă și aplicată selectiv) nu e moralmente pertinentă și își pierde justificarea de principiu.
Aici ne lovim de problema mai amplă a reglementării Internetului, care nu și-a găsit soluții globale, ci doar ilustrări locale, mai ales în țările cu deficit democratic sever, unde guvernele își arogă abuziv dreptul de a filtra accesul la servere sau de a cenzura anumite conținuturi. Deocamdată, Internetul și rețelele de socializare nu sunt propriu-zis reglementate, cu excepția sancțiunilor penale aplicabile în cazul pornografiei infantile și a pedofiliei. Anything goes! – e singura „normă“ operativă. De mic, orice copil bine educat învață (sau cel puțin învăța) diferența dintre public și privat: nu scotocești în poșete sau genți străine, nu te uiți pe gaura cheii, bați la ușă pentru a fi primit într-o încăpere care nu-ți aparține... În lumea virtuală, confuzia mentală dintre aceste două registre s-a extins fără opreliști. Mi s-a întâmplat, cred că și dumneavoastră, ca o conversație privată să fie redată publicului larg, fără niciun soi de preaviz, d-apoi de accept din partea mea. Dacă blochezi pe cineva, ai toate șansele ca acela să scrie imediat o postare incriminantă la adresa ta. Deși bazată de libertatea fiecăruia de a-și selecta compania, geometria variabilă a grupurilor de prieteni devine o sursă continuă de irascibilitate, proastă creștere sau chiar insultă gratuită. O metacomunitate a exclușilor – unită prin frustrarea comună – asigură, astfel, lipsa oricărei curtoazii imperative, abolește orice conduită amabilă, suprimă regulile elementare de dialog civilizat.
Afirmația că, pe Facebook, valorile au o semnificație exclusiv retorică (și ornamentală) nu se bazează doar pe vidul legislativ, ci pe conduita efectivă a utilizatorilor. Orice ai spune/scrie pe Facebook, ai posibilitatea - și deci tentația - de a mima o atitudine, pentru că, indiferent de valoarea ei formală (curaj, sinceritate, eroism etic, solidaritate, angajare politică partizană), ea nu are consecințe practice în lumea reală. Asta se vede cel mai clar în cazurile de mobilizare civică pe Facebook, unde adeziunile și declarațiile de suport sunt înmiit mai numeroase decât persoanele care ies efectiv în stradă pentru a susține o cauză. Toate emoțiile prin care ne conturăm atitudinea personală pe Facebook sunt absorbite în gaura neagră a virtualității rămase la stadiul de virtualitate. Unitatea teoretică dintre virtual și real se plătește printr-un soi de schizofrenie benignă, infantilizantă și tocmai de aceea prizată ca un drog ușor. Iresponsabilitatea funciară a utilizatorului de Facebook - care duce la o derealizare a simțului civic - reprezintă punctul forte al deciziei de a intra în rețea. Oameni care nu suflă o vorbă în prezența reală a șefilor (patron sau soț/soție, părinți etc.) își permit brusc să devină „vocali“ în ambianța vătuită și fără consecințe a paginii de Facebook. Toate umilințele propriei lașități ori ale timidității, toate frustrările acumulate în interacțiunea reală cu Autoritățile (de orice fel) sunt facil răscumpărate prin vitejia virtuală. Acest aspect reprezintă o sursă paradoxală de noi frustrări pentru cei, foarte puțini, care acționează identic în cele două lumi. Majoritatea factuală a închipuiților anihilează minoritatea celor care, prin consecvența opiniilor, își salvează autenticitatea „ontologică“. Digitalul aglutinează atitudinile falsificate mimetic și atitudinile asumate. El te invită la o permanentă punere în pagină, care reprezintă totodată o punere în scenă. Natura virtualului distruge, la grămadă, calitatea intenției, dat fiind că jocul are ca regulă „ecranarea“, adică strategiile - voluntare sau acceptate - de camuflaj prin dezvăluire.
Ajungem astfel să pipăim cele circa 30% de false identități acumulate pe Facebook. Estimarea statistică variază. Ea se bazează pe contabilizarea paginilor afișate sub „porecle“ (nicknames), însă procentul include și identitățile false, de tipul „Ion Popescu“. Cei care adoptă această tactică răspund unui întreg evantai motivațional. Unii cred, din capul locului, că pseudonimia digitală este adevărata condiție a libertății de exprimare. Tot ce și-ar interzice sub numele real devine posibil sub acoperirea unui nume fals. Identitatea falsificată poate fi ori un sine mai bun (pentru că subiectul își permite, prin dedublare, să fie, de pildă, mai curajos, mai tranșant, mai explicit decât în realitatea zilnică) sau, dimpotrivă, un sine mai rău, care își tapează luxul trivialității, al calomniei și denigrării oricărui „adversar“ - real sau imaginar. Dr. Jekyll & Mr. Hyde. Etic vorbind, orice identitate falsă constituie o fraudă, o formă de a trișa în marele joc digital. Practica amintește lunga istorie a delațiunii, sub cele mai sângeroase regimuri politice. Democrație fiind, cum-necum, cei cu pagini sub identitate reală nu ajung la pușcărie pentru că înjură guvernul, dar plătesc, totuși, anumite costuri: felurite opinii nonconformiste îi pot îndepărta pe prietenii reali sau virtuali, prestigiul de care se bucură persoana în cercul său de cunoscuți variază în funcție de like-uri etc. Există însă și rațiuni de camuflaj greu imputabile, mai ales atunci când cineva alege un pseudonim într-o logică creativă, inspirată sau nu din exemplul unui Fernando Pessoa. Anumite persoane, complet nemulțumite de sinele lor real, de viața lor strivită sub banalitatea provinciei sau umbrită de spectrul ratării, se reinventează prin pseudonimie, acordându-și o a doua șansă. Subiectul camuflajului se recompune imaginar, își atribuie trăsături onirice, total absente din viața reală. Rubricatura Facebook conține spații albe, care pot fi completate prin orice tip de fantasmă. Te poți, de pildă, „muta“ într-o altă țară, într-un oraș legendar, într-o profesiune la care ai visat (fără să o poți practica) etc. Poți să-ți maschezi singurătatea (adică lipsa unui partener stabil) prin eufemisme misterioase de tipul: „e complicat...“. Aminteam de Pessoa și pentru că avem cu siguranță cazuri de personalități ficționalizate multiplu. Tipi care nu se mulțumesc cu o singură identitate falsă. Joaca de acest soi vizează, cel mai adesea, substituirile de gen. Bărbați care își asumă identități feminine și invers. E, fără îndoială, mai ieftin decât o operație chirurgicală cu același obiectiv! Oricum, inventivitatea subiecților e remarcabilă. Nomenclatorul pseudonimelor pare inepuizabil, de la reciclarea unor figuri istorice până la convocarea unor figuri aristocratice („Christian de Brandenburg“), a eroilor de benzi desenate sau din filmele de animație.
În construcția pseudonimului transpare adesea metafora obsedantă a subiectului, care le oferă psihanaliștilor amatori un amplu material investigativ. Parcă am asista la o interminabilă ședință de spiritism. Dar, așa cum duhul invocat în jurul mesei mișcătoare nu e decât spectrul persoanei reale, individualizarea în rețelele de socializare e falsificată prin compunerea ei egocentrică, idealizantă, chiar dacă nu folosești un pseudonim. Oamenii aleg cea mai flatantă imagine pentru poza de profil (atunci când nu-și etalează dublul zoomorf, floral sau heraldic). Biografia e scutită de orice imperfecțiune. Dacă nu ai școală, poți anunța, teribilist, că ai absolvit „școala vieții“. Te declari la o adică „propriul angajat“ (că să sugerezi că ești și propriul stăpân). Dacă Dorohoiul ți se pare un loc sufocant, te promovezi, aventurier și cosmopolit, în categoria „cetățean al lumii“ etc. Laturile bune sunt magnifiate: nimic nu te împiedică să declari lecturi majore, preferințe cinematografice selecte, gusturi rafinate, chiar dacă n-ai trecut niciodată pe acolo. Tipologia mecanismelor de idealizare oferă o bună radiografie a valorilor în vogă. Însăși posibilitatea de a îți fabrica o carte de vizită digitală neverificabilă te împinge spre depenalizarea morală a minciunii. În cercul prietenilor reali, toți și-au construit profilul de Facebook în acest mod, așa încât „minciunica“ e pardonabilă, chiar dacă e percepută ca atare. Prietenii știu că ți-ai pus o poză de acum 5 sau 10 ani, dar și ei au trișat pe undeva, așa că închid ochii. Falsul generic are însă alți destinatari: prietenii virtuali, cei care nu te vor cunoaște niciodată în realitate. Ei sunt cei mai prețioși martori ai autocomplezenței tale narcisice. Ei sunt chemați să valideze o ficțiune care măgulește, căutând să acopere complexe și să închidă frustrări. Fără nicio excepție, am fost dezamăgit ori de câte ori am întâlnit pe stradă o persoană cunoscută mai întâi pe Facebook. Make-up-ul digital conține o doză de mistificare mult mai mare decât machiajul diurn. Și cum să nu fie așa, de vreme ce panoplia Facebook este o infinită colecție de... capete, adică de corpuri decapitate?
(Fragment din eseul Facebook Inc., în curs de apariție.)