Pe aceeași temă
Eram studentă când, într-o prefață a unui volum românesc apărut înainte de 1989 cu piesele sale reprezentative, citisem că Tennessee Williams își publicase memoriile în 1972, „o carte ciudată și șocantă, care cuprindea o serie de chestiuni medicale urgente, aventuri sexuale, abuz de droguri și alcool“.
Fiecare om de teatru are setul său de piese preferate, pe care le vânează obsesiv oriunde s-ar juca în lume. Am și eu o asemenea listă, iar dintre piesele lui, două îmi sunt mereu măsura maturității dobândite: Un tramvai numit dorință și Menajeria de sticlă.
Tennessee Williams zâmbește misterios pe coperta memoriilor sale, așa cum au fost publicate în limba română la Editura ART, în colecția Ocheanul întors (2011). Poartă costum și cravată. Se îndepărtează de o mașină neagră, din aceea cu care gansterii își plimbau marfa de contrabandă. În mâna stângă ține o țigară aprinsă, iar mâna dreaptă e ascunsă în buzunarul pantalonului. E pieptănat cu cărare pe stânga, iar mustața întreținută îi dă un puternic aer dandy. Are până în 40 de ani.
Pentru cineva nefamiliarizat cu geniul său dramatic, Memoriile unui bătrân crocodil este o carte mult prea explicită, o trecere în revistă a tuturor aventurilor sentimentale și sexuale pe care un bărbat homosexual le-a avut, de la vecina Hazel, care avea 9 ani în clipa în care au început să se joace împreună, la lista mult prea lungă de amanți marinari, scriitori, studenți, artiști sau doar băieți frumoși pe care îi racola periodic.
Cartea oferă detalii dintre cele mai diverse și neașteptate, unele esențiale pentru a-i înțelege procesul creativ, altele pur și simplu periferice, sau curiozități – excentricități cu care a dorit să rămână în memoria generațiilor care vor urma, creionându-se ca un personaj cu mult extratext de jucat.
Încă din primele pagini, marele dramaturg american recunoaște că și-a scris Memoriile din rațiuni mercantile, dar și obligat să corecteze o mică greșeală legată de un grant pe care l-ar fi primit de la Institutul Național de Arte și Litere, detaliu neadevărat pe care îl descoperise într-o ediție de Who’s Who.
Pentru cine e curios cum se ajunge dramaturg de succes, poveștile lui Tennessee Williams despre sine însuși formează o rețetă solicitantă, cu multe răsturnări de situație. De la jumulitor de pene de porumbei, la businessul cu pantofi, servitul în cafenele, liftier sau scenarist la MGM, student sau vedetă internațională căutată de televiziunile din Europa, viața autorului nu este departe de cea a personajelor sale.
Premiera mondială a Menajeriei de sticlă a avut loc la Chicago. Rolul Amandei Wingfield, personaj inspirat de mama dramaturgului, a fost jucat de Laurette Taylor, o apreciată actriță de film mut, care a și murit la scurt timp după ce a terminat contractul la Menajerie. După premieră, Taylor a întrebat-o pe bătrâna doamnă Edwina Williams dacă s-a recunoscut în personaj. Ori de câte ori vorbește despre mama sa, Tennessee îi spune Miss Edwina. Însă a încerca să decodificăm care erau raporturile dintre cei doi pe baza a ceea ce dramaturgul amintește frecvent ar fi la fel de imposibil ca lipsa de replică a oricărui psihanalist care nu a reușit să-i explice ce însemna că în tinerețe fusese atras de slujbe legate de păsări.
Când, după premiera pe Broadway a Menajeriei de sticlă, actorii l-au reperat în rândul cinci și l-au adus pe scenă, Tennessee Williams mărturisește că s-a simțit stingherit. Nicio clipă nu a avut senzația de triumf, de reușită. E greu de imaginat cum ar fi trebuit să arate succesul, știind că a terminat piesa într-un dormitor al Universității Harvard unde, la cei 33 ani ai săi, se afla iar implicat în una dintre multele lui relații scurte și intense, de data asta alături de un anume Bill, un puști frumos, neîndemânatic, cu păr negru, ochi de culoare deschisă și bâlbâit. Din grupul lui de pieteni făceau parte rebeli al căror CV cuprindea tentative de suicid. Tennessee Williams nu analizează numai preferințele și experiențele sexuale ale sale și ale partenerilor săi, ci și morțile acestora, de cele mai multe ori violente. Iar acest Bill, care îi crease disponibilitatea de a termina Menajeria..., a murit stupid și foare tânăr, beat într-un metrou din New York, decapitat de un stâlp de susținere al stației de care s-a izbit pentru că-și scosese neatent capul pe fereastră.
Într-un eseu care a însoțit o ediție tipărită a piesei sale Pisica pe acoperișul fierbinte, și-a mărturisit cu sinceritate țelul său de scriitor: să capteze, într-un fel, acea calitate a existenței mereu evanescente. Și acest lucru se vede în detalii fine, ca de exemplu în replica lui Blanche în Un tramvai numit dorință: „Ce e drept în viață? O linie poate fi dreaptă sau o stradă, dar inima omului, nu; e șerpuită ca o cărare de munte“. Când a început să scrie ceea ce în final se va numi Un tramvai... în Memoriile sale este amintită prima variantă de titlu: Scaunul din lună al lui Blanche și ar fi interesant de speculat cu privire la destinul acestui personaj atât de sensibil creionat și atât de aproape de „existența mereu evanescentă“, țelul său de scriitor.
Williams a avut mereu șansa ca piesele sale să fie jucate de mari actori. E interesant că le aminește pe: Edwige Feuillere, Anna Magnani și Laurette Taylor, dar nu și pe Vivien Leigh, celebra lui Blanche în filmul lui Elia Kazan, Un tramvai numit dorință. Și nu se poate să-i fi scăpat asta, pentru că, după actrițele lui preferate, Williams îl amintește pe Marlon Brando, celebrul partener al lui Leigh în filmul amintit. Despre Brando, Williams spune că îl considera mai bun decât Olivier. Amintește cum s-a dus la premiera filmului Ultimul tango la Paris, cu inima strânsă, pentru că auzise că este un film „pornografic“, dar că s-a dovedit a fi cel mai bun rol pe care Brando îl făcuse vreodată.
Memoriile sale sunt o minunată carte despre o lume bântuită, despre umbre și demoni, despre muzică și viața artistică americană în anii ’40-’70, despre actori, spectacole, filme, despre căderi și succes. Cine iubește teatrul va iubi această carte, iar autorul ei va deveni rapid dramaturgul preferat. Iar un cititor obișnuit va fi intrigat și va căuta să vadă unde se joacă un spectacol după o piesă a sa.
„Poate că sunt o mașină, un simplu dactilograf. Un dactilograf constrâns de împrejurări și un scriitor forțat de împrejurări. Dar asta-i viața mea și ce veți găsi în aceste Memorii nu constituie decât periferia vieții mele intense, pentru că adevărata mea viață intensă e munca mea.“ //
// TENNESSEE WILLIAMS
// Memoriile unui bătrân crocodil
// Editura ART, 2011