Pe aceeași temă
ANTISOCIAL · Un spectacol de Bogdan Georgescu · Cu: Anton Balint, Cristina Blaga, Paul Bondane, Călin Roajdă, Alexandra Şerban, Cristian Timbuş, Maria Tomoiagă · Teatrul Naţional „Radu Stanca“ Sibiu.
Pare o intrusă printre celelalte. Nu depinde de râvnă, de lecturi, de exercițiu. Nu presupune pasiune ori inteligență. Cere efort, dar e cel pasiv al cumințeniei – într-o interpretare binevoitoare, expresia unei promisiuni de lăudabilă înțelepciune; într-una critică, doar semn de conformism găunos. Nota la purtare vrea să certifice că deținătorul său e respectuos față de convențiile sociale, cel puțin în forma lor școlară. E mai mult o sperietoare – la urma urmei, nu e nimic ieșit din comun: regulamentele de tot felul au o cel puțin implicită dimensiune disuasivă. Cu toate acestea, întrebarea persistă: care e – mai metafizic vorbind – miza notei la purtare? Este o urmă, acum de-abia perceptibilă, a unor valori cândva mai prestigioase? Are în spate un ideal pedagogic, o filosofie a plăsmuirii tinerelor suflete? Sau e doar o pragmatică codificare a interdicțiilor? Dacă privim în urmă, putem observa societăți bazate pe autorități mai puțin discutabile decât cele de azi. Școlile erau și ele pătrunse de acest duh mai mult sau mai puțin autoritarist – nu lipseau nici pedepsele corporale ori umilirile publice, considerate deseori drept metode propice excelenței. În fond, reperul era modelul cazon, împletit cu cel ascetic. Convergente și cu noua pasiune a modernității – biopolitica. Strunire, supunere, privare, supraveghere – strategii care, toate, se bazează pe convingerea că bătaia, fie și simbolică, e ruptă din cer. Școala și societatea și-au tot potențat, mimetic, tendințele autoritare. Dialectica acestora din urmă e însă mai derutantă decât ne-am putea comod închipui, fiindcă nu e vorba de o confruntare principială între libertate și represiune, ci de cele mai neașteptate mezalianțe. Foucault deplângea un control, în zilele noastre, mai insidios decât pe vremuri – dezbaterea e departe de a se fi stins. În orice caz, oricât s-ar fi schimbat moravurile prin instituțiile de învățământ, nota la purtare a rămas pe poziții, pentru a reaminti că disciplina e o virtute încă vitală. Deși, dacă privim cât de stingheră – chiar cu un statut nu lipsit de privilegii – e printre suratele sale din catalog, ne vine greu să credem că e mai mult decât o pârghie utilitară, manevrată la nevoie de autorități școlare confruntate cu provocările noii permisivități sociale.
Tânăr regizor care a mizat consecvent pe oportunitățile teatrului independent, Bogdan Georgescu a urzit un spectacol pornind – ca de alte dăți – de la un fapt divers: mai mulți elevi de la un liceu bine cotat din Cluj au fost sancționați pentru a fi întreținut un grup privat pe Facebook, deschis postărilor sarcastice la adresa propriilor profesori. După o mai degrabă rocambolescă anchetă internă și răzgândiri în privința pedepselor, s-a recurs la vechea resursă: scăderea notei la purtare – cu un bemol: o posibilă renunțare la sancțiune în caz de satisfăcătoare, în timp, pocăință. Antisocial e structurat de un concept inspirat minimalist – o aceeași masă adună, alternativ, trei grupuri: elevii, parțial demascați, tocmai strânși cu ușa; părinții în căutarea unei aplanări; profesorii în plină dispută a sancțiunilor. Sunt trei ipostaze care, în viața unui om, se pot succeda – o perspectivă prea ușor ignorată de protagoniști, care-și privează astfel conștiințele de o semnificativă sursă de temperanță. Dialogurile, de fiecare dată tensionate, denotă mocnite crize societale. Mulți manifestă, în locul așteptatei solidarități, malițiozitate și dispreț. Situația – negocierea unor poziții convergente de către oameni cu prea puține în comun, mai ales în contextul de presantă responsabilitate al conturării unui verdict – amintește de 12 oameni furioși: tentația unei opțiuni comode, draparea unui obscur sentiment drept argument cu pretenții de obiectivitate, presiunea strivitoare (și infamă) a majorității. Asemănarea e și mai pregnantă în cazul grupului de profesori – unul dintre ei încearcă să demonteze prejudecățile și furia celorlalți –, deși deznodământul e departe de o răsturnare de situație și cu atât mai puțin de o reevaluare morală. Elevii sunt mai preocupați de găsirea unui țap ispășitor – o soluție sugerată de profesori, interesați să minimalizeze scandalul. Se confruntă, prin urmare, cu ispita delațiunii, chiar dacă mascată de imperativul, pretins etic, al autodenunțării. O soluție nu tocmai pedagogică, doar că în acest colț de lume probabil nici impetuosul Frank Slade – personajul interpretat de Al Pacino în Parfum de femeie – nu ar fi reușit să fie convingător. Părinții, în schimb, au tentația coruperii profesorilor în vederea mușamalizării. Grija protectoare față de propriile odrasle precumpănește asupra oricărei interogații cu privire la presupuse vinovății. Deși pare o virtute parentală, o asemenea intangibilă oblăduire presupune mai degrabă o carență morală. Să ne amintim de Poezie, delicatul film al coreeanului Lee Chang-dong: prinsă între responsabilitatea creșterii unui nepot și empatia față de victima acestuia și a tovarășilor săi, o bunică va decide în cele din urmă, exasperată tocmai de complicitatea facilă a tuturor – chiar și a mamei victimei, dispusă să accepte o sumă compensatorie –, să-l denunțe. O astfel de alegere survine, pe fondul unei memorii amenințate – bătrâna are un început de Alzheimer –, după un prelungit efort, totodată poetic și moral, de răscumpărare a experienței timpului.
De ce au fost atât de îndârjiți profesorii în a-i pedepsi pe mucaliții lor elevi? S-au simțit, evident, insultați, cu atât mai mult, cu cât au cu ei raporturi cotidiene în cadrul cărora sunt învestiți cu o anumită autoritate – subminată acum în mod neașteptat. E și o oportunitate oferită de noile tehnologii: o comunicare inedită, imediată și multiplă, accesibilă și ușor extensibilă – nu întâmplător spectacolul debutează cu un grup tăcut de elevi, cu totul absorbiți de manevrarea propriilor telefoane mobile. A participa fără mari complicații la un ritual satiric a devenit mult mai la îndemână, iar pașii de urmat nu mai necesită decât un minim de mobilizare interioară. Ceea ce înainte se limita la o șuetă defulatoare, extrem de perisabilă, poate fi acum foarte ușor arhivat și eventual consultat de aproape oricine – caracterul privat e deja extrem de vulnerabil. Oamenii încearcă de câteva secole să se obișnuiască cu ravagiile presei, care, fie cu intenție, fie fără, ajunge ușor să indispună pe mulți – e, de altfel, titlul ei de glorie. Poți fi caricaturizat, defăimat, ridiculizat, apostrofat, de cele mai multe ori fără șansa unei replici pe măsură. Ești expus unei cel puțin inconfortabile judecăți publice, deși instanța e difuză și versatilă. Sfertul de oră de celebritate negativă al fiecăruia se evaporează însă la fel de repede, iar urmele lăsate sunt mai degrabă răni narcisiace decât oprobriu sedimentat. În cazul profesorilor, în principiu feriți în perimetrul liceului de intruziunea scormonitoare a presei, dar și protejați de convenția disciplinei școlare, o publicație on-line, fie și clandestină, încropită de propriii elevi din instantanee furate în chiar spațiul de învățământ, a fost percepută ca o lovitură sub centură. Dincolo de afront, s-au îngrijorat mai ales pentru statutul propriei autorități. În general, autoritatea e sectorială: militară, politică, religioasă, școlară, intelectuală etc. Preferăm însă să ne dedăm deseori la un ilicit trafic de influență simbolică: conferim mai ușor celui deja învestit o autoritate suplimentară – poate și fiindcă avem drept referință o anumită prejudecată despre omul virtuos; literatura ascetică, de pildă, plusează impetuos în privința asocierii imperative a virtuților: dacă nu le ai pe toate, nu ai, în fond, niciuna. Cumulul de autorități e nu doar un spin în carnea politicii, ci și o provocare pentru conformismul nostru etic – vom lăsa de data aceasta la o parte semnificativa distincție conceptuală dintre etic și moral, termeni pentru mulți interșanjabili. De ce ar fi profesorul, competent într-un anumit domeniu al cunoașterii, implicit și o autoritate morală? Acesta este, de fapt, punctul nevralgic: absența unei educații morale explicite. Școlile își doresc elevi morali, dar nu-și asumă responsabilitatea unei astfel de formări dincolo de interdicțiile disciplinare. Nici nu ar fi simplu, de altfel. Etica e prin excelență prilej de dezbatere și dezacord – Bismarck l-a numit pe al său: Kulturkampf. Opiniile sunt însă împărțite și în alt sens: unii consideră că școala modernă păcătuiește printr-un exces de morală implicită, că principalul său scop este să disciplineze supuși; alții înclină să vadă mai degrabă o carență, datorată relativismului indecis și conciliant. Sistemul pare în orice caz găunos, cu pretenții neacoperite, fiindcă, dacă un adolescent are dileme morale, cine îl poate ajuta? Singura sa alternativă e un bricolaj de opinii culese mai mult la întâmplare, cu perspectiva îngrijorătoare a unei prelungite miopii etice – îi lipsesc până și rudimentele unei elementare hermeneutici existențiale; pur și simplu, îi e imposibil să apuce problema de undeva.
Lipsiți de astfel de îndrumători, elevii pot încerca și pe cont propriu exercițiul discernământului moral. Pe căi inevitabil nonconformiste – e argumentul adus, fără rezultat, în favoarea lor, de singurul profesor aliat (în contextul ficțional al spectacolului). Ce altceva au făcut, acum câteva secole, La Rochefoucauld ori La Bruyère? Și-au analizat contemporanii, deseori satirizându-i, disecându-le comportamentele, pătrunzând fără ezitare, denunțător, dincolo de aparențe. Aveau și stil, ce-i drept, acești rafinați moraliști, dar acesta se datora nu doar talentului literar, ci și unui îndelung efort de observație și meditație. Cine cultivă așa ceva în școlile de azi? Poate vreun profesor de literatură ori filosofie mai entuziast – deși chiar și doar mult studiatul Caragiale ar fi de ajuns să ne facă mai toleranți cu satira. În rest, conștiințele profesorale au o scuză la îndemână: de morală se ocupă ora de religie. Încă mai considerăm că etica e doar fiica, fie și nărăvașă, a religiei. Probitatea intelectuală – și nu opțiunea între pietate și ateism – ar trebui să revendice un statut mai autonom pentru etică. Mai ales că miza acesteia are în vedere nu atât normele – menite să circumscrie răul, dar care nu pot fi mai mult decât utile reguli de conviețuire socială –, cât cultivarea acelei problematizări din care se hrănesc cu adevărat deciziile existențiale. Cât privește concretețea învățăturilor morale de inspirație religioasă – tonalitatea sarcastică a spectacolului vizează și acest aspect –, am fi oripilați azi să aflăm ce gândeau anumiți sfinți. Nici nu ar trebui să ne mire – Kierkegaard ne-a reamintit cât de scandaloasă poate fi credința pentru etică: Avraam nu s-a dat în lături de la cea mai infamă dintre crime. Astfel încât soluția de a delega în exclusivitate educația morală în favoarea religiei riscă să aibă și alte efecte decât cele dorite de deplorabila noastră comoditate.