Pe aceeași temă
Monsieur Klein, filmul regizat de Joseph Losey în 1976 şi produs de Alain Delon, este unul dintre acele obiecte intelectuale postbelice evocând, sumbru şi lipsit de patetism, marasmul moral al colaborării.
Familiaritatea cu răul este, probabil, dimensiunea pe care memoria viitorului o va asocia cu secolul XX. Mai mult decât progresul tehnologic, mai mult decât prodigioasa sa capacitate de a acorda umanităţii o nouă scenă pe care să i se joace tragediile sale, veacul trecut este cel în care omul, ca entitate raţională şi aparent înclinată către solidaritate şi empatie, alege să accepte firescul sângeros şi cenuşiu al tiraniei, ca pe o ordine în raport cu care orice formă de acomodare este posibilă. Delaţiunea, crima nu sunt mai puţin teribile în monstruozitatea lor decât acea indiferenţă ce transformă întregi comunităţi în complici ai crimei care se naşte sub ochii lor. După cum nu mai puţin semnificativă este şi lecţia pe care o relevă potenţialul de agregare şi de solidarizare al urii. Invidia, resentimentul, xenofobia sunt agenţii care cristalizează o nouă antropologie, oferind celor care intenţionează să colaboreze alibiul moral şi intelectual acoperindu-le turpitudinea.
În această ecuaţie a abandonării, graduale, a aparenţelor de civilizaţie pe care le întruchipează decenţa occidentală, regimul de la Vichy este un teritoriu dominat de această contaminare a complicităţii. Dincolo de rezistenţă, dincolo de elanul Franţei libere, se situează acest pământ ocupat sau guvernat de Mareşal, spaţiu în care legile republicane sunt suspendate, iar retorica antisemită se transformă în act genocidar. În decorul francez, colaborarea cu ocupantul este parte din viaţa cotidiană. Mitul Rezistenţei împinge în plan secund ubicuitatea unei acomodări imunde cu inamicul. Sfârşitul Republicii nu este doar lipsit de glorie - el are atributele unei sinucideri laşe.
Monsieur Klein, filmul regizat de Joseph Losey în 1976 şi produs de Alain Delon, este unul dintre acele obiecte intelectuale postbelice evocând, sumbru şi lipsit de patetism, marasmul moral al colaborării. Istoria pe care o pune în pagină Joseph Losey (el însuşi exilat din America natală) nu cuprinde nimic din recuzita eroizantă a peliculelor ce fabrică mitologia compensatoare a opoziţiei faţă de germani şi fascism. Dimpotrivă, ceea ce domină este sentimentul normalităţii teratologice, acceptată ca un dat obiectiv de comunitatea care posedă instinctul egoismului şi al rapacităţii. Meticulozitatea cu care poliţia franceză organizează razia de la Vel d’Hiv în 1942 este proba solidităţii unei cooperări ce aduce în acelaşi front al urii naţional-socialismul şi instituţiile fostei Franţe republicane. Trimiterea spre lagărele de concentrare a propriilor cetăţeni este pasul pe care Revoluţia naţională a lui Pétain îl face, fără ezitare.
În acest Paris ocupat, în care poliţia şi Siguranţa franceză sunt parte a angrenajului ocupaţiei, negutăţorul de artă Robert Klein (un Alain Delon glacial şi cinic, eliminând orice doză de umanitate din conduita sa de prădător) este unul dintre cei care trăiesc ca şi cum realitatea modelată după iunie 1940 ar fi un detaliu irelevant. Hedonismul existenţei sale nu este afectat cu nimic. În circumstanţele unei lumi guvernate de fanatismul antisemit şi de excluderea rasială, afacerile domnului Klein înfloresc. Amoralitatea sa funciară îl face agentul ideal în acest peisaj de disoluţie etică. Atent şi lipsit de scrupule, el este pregătit să vândă şi să cumpere. Amănuntul că marfa pe care o achiziţionează de la evreii reduşi la statutul de nonentităţi este dobândită prin rapt moral şi extorcare nu este semnificativ în arhitectura vieţii sale. Victimele sunt deposedate de demnitate. Obiectele cumpărate la preţuri modice hrănesc un confort ce ţine departe vuietul războiului.
Alain Delon în Monsieur Klein |
Simbolic, cele două paliere ale vivisecţiei lui Losey, indiferenţa rapace a individului şi pulsiunea maniacală a statului rasist, se întâlnesc în scenele de deschidere: între ritualul degradant al examinării originii rasiale de către un antropolog şi deposedarea elegantă întreprinsă de Klein, numitorul comun este dat de abolirea datoriei de empatie în raport de semenul tău. Evreul este, sub ocupaţie, un Inamic generic stigmatizat în tonuri scabroase, dar şi un rezervor de bunuri culturale. Emoţia este absentă din acest univers în care domnul Klein navighează, delicat, ca o pasăre de pradă.
Arta lui Losey este de a combina, în spaţiul naraţiunii cinematografice, detaliul preciziei istorice cu dimensiunea obsesională de extracţie kafkiană. În Parisul care se pregăteşte de razia de la Vel d’Hiv, existenţa burgheză a domnului Klein este pe cale de a fi sfărâmată. Un ziar ce aterizează misterios în faţa uşii sale, o publicație a comunităţii evreieşti, anunţă accidentul ce tulbură seninătatea carnasieră a vieţii sale. Domnul Klein este confundat cu un omonim, iar acest omonim, acest dublu care îl bântuie, este evreu. În Franţa ocupată, metamorfoza domnului Klein este de natură să îl reducă la stadiul unei fiinţe susceptibile de a fi eliminată administrativ.
Această confuzie între cei doi domni Klein anulează ordinea pe care se întemeiase disciplina cotidiană a amoralului negustor de artă. În fiecare gest pe care îl face, elegantul domn Klein simte prezenţa celuilalt domn Klein, ale cărui urme începe să le caute, febril. Puritatea rasială a respectabilului domn Klein are drept corespondent impuritatea etnică a dublului său. Poliţia franceză nu poate evita să investigheze un caz de confuzie a identităţilor. Şi aceasta cu atât mai mult, cu cât misteriosul Klein nu este doar suspect rasial, ci şi politic.
Rătăcirile halucinate ale domnului Klein sunt călătoria iniţiatică în adâncurile unei vieţi care şi-a pierdut ordinea şi sensul. Între Klein şi dublul său, relaţia care se constituie este una de fascinaţie şi de repulsie. În fiecare moment în care domnul Klein pare că se apropie de misterioasa siluetă, întrevăzută în fotografii, celălalt îi scapă printre degete. Ca într-un maelström, existenţa domnului Klein se spulberă în mii de fărâme. Confuzia onomastică aduce cu sine stigmatul excluderii rasiale. Negustorul versat în spolierea victimelor este el însuşi deposedat de avere. Izolat în vastul său apartament, domnul Klein locuieşte o lume din care este exclus, asemenea celui pe care îl caută, spre a-şi dovedi puritatea.
Între marea istorie a camerelor de gazare şi căutările domnului Klein, întâlnirea este inevitabilă. Obsesia dublului îl readuce pe domnul Klein în preajma celor care poartă stigmatul. Descentrată, viaţa lui Klein nu poate avea sens decât dacă el, dublul, va fi găsit - întâlnirea dintre cei doi domni Klein nu se va produce niciodată. În Parisul supravegheat de razia poliţiei franceze, celălalt domn Klein este trădat şi arestat. Destinul îşi are simetria sa ironică. Elegantul domn Klein este arestat, ca evreu. În vuietul spaţiului de triere, purgatoriul înainte de coborârea în infern, silueta domnului Klein devine una indistinctă, confundându-se cu a victimelor. În căutarea dublului său, a cărui prezenţă o intuieşte, domnul Klein eşuează în infernul a cărui existenţă o ignorase. Metamorfoza negustorului de artă este completă. Drumul către moarte poate începe. //