Pe aceeași temă
Cartea lui Andrei Cornea risipeşte iluzia, parfumul romantic, mitologic sau cel demagogic din jurul ideii de libertate aşa cum este ea vehiculată de profesioniştii ei într-un sens larg, politicienii şi ideologii.
Titlul noii cărţi a lui Andrei Cornea, Miracolul. Despre neverosimila făptură a libertăţii m-a oprit în loc prin parfumul său kunderian şi prin aerul provocării unui sondaj deopotrivă în inefabil şi în clişeu. Libertatea se află în grupul restrâns al celor mai uzate şi abuzate cuvinte pe care istoria le cunoaşte, nicio revoluţie nu se poate lipsi de el, portdrapel al oricărei emancipări, de la felul în care îți faci freza la cel în care îți manifeşti diferenţa, libertatea dictează în regimul atât de versatil şi fluid al dorinţei, imaginarul nostru e plin de libertate în toate felurile, şi fiecare dintre noi cunoaşte mica sa revoluţie, micul său război de independenţă. Nu e firesc să ne întrebăm din ce este făcută libertatea pe care ne-o dorim atât de mult şi chiar mai mult decât atât, să ne întrebăm în ce măsură suntem liberi sau cât de liberi (mai) putem fi? Şi poate, ridicând miza către interogaţia filosofică, aşa cum Andrei Cornea o face, cum e cu putinţă ca un om să fie liber? Iată o întrebare aproape hamletiană, deghizată într-o formulare demnă de Montesquieu şi spun aproape pentru că diferenţa de regim ontologic este aici diferită, poţi trăi ca sclav sau sub o formă de obedienţă etatică, ceea ce în secolul XX numim dictatură, foarte bine, netulburat de toate aceste întrebări, fără povara libertăţii, sănătos tun. Pentru că discursul despre libertate îşi are sofiştii săi şi Andrei Cornea ne atrage atenţia asupra malpraxisului filosofic în ce priveşte libertatea. Începând cu stoicii pentru care „libertatea nu e decât înţelegerea sau asumarea conştientă a necesităţii, adică, spus pe şleau, a robiei“, trecând prin J.-J. Rousseau şi Contractul social, unde filosoful defineşte libertatea în termenii constrângerii exercitate de stat, „cel care nu ascultă de voinţa generală trebuie silit la libertate“ - silit sau siluit, istoria ne-a arătat că diferenţa se estompează rapid - şi privind mai adânc la formularea pe care o dă Hegel libertăţii ca „necesitate înţeleasă“ - şi am văzut cât de repede ajung unii să o înţeleagă în numele tuturor celorlalţi -, Andrei Cornea detectează toate aceste deformări, pervertiri ale ideii de libertate în măsură să cauţioneze tocmai pierderea ei. Şi nu există un loc mai bun de a pierde libertatea decât în discursul care o presupune, în timp ce o desfigurează subtil sub pretextul unei reuşite operaţii estetice. Andrei Cornea ne prezintă riscurile unei înţelegeri deficitare a libertăţii într-un context mai larg, chiar al societăţii în care trăim, beneficiind sastisiţi sau chiar uşor dezgustaţi de privilegiile ei, iar termenii în care libertatea este contestată beneficiază la rândul lor de această ipocrizie edulcorată a eufemismului, sub numele de euroscepticism, anticapitalism, anticorporatism, expresii atât ale neofeudalismului de tranziţie, cât şi ale revivalului comunist „cu faţă umană“ mai atent la fard, sau cum o numeşte filosoful, „cealaltă stângă“, de regăsit pe platforma CriticAtac, ultranaţionalism cu ingredientele sale principale: antisemitismul şi xenofobia etc.
Rafinata inteligenţă supravegheată a filosofului ne oferă şi altă miză a cărţii, analiza dozei de constrângere care se află în orice libertate care asigură necesara segregare în raport cu libertinismul, anarhia sau anomia, de aceea un capitol important al cărţii este consacrat relaţiei dintre libertate şi constrângere sau dintre libertate şi lege, normativul dat oricărei constrângeri asumate. Ca şi nobleţea, aşa cum o caracteriza Ortega y Gasset în Revolta maselor, drept o formă de servitute asumată, dar nu faţă de cineva anume, ci faţă de o serie de principii morale, şi libertatea presupune o constrângere asumată din perspectiva unor valori morale, „autodisciplinare creativă permanentă“ în termenii lui Cornea şi totodată un permanent exerciţiu de lectură şi interpretare a textului legii ca „închidere care nu limitează“. Şi aici, Andrei Cornea ne oferă o minunată punere în ecuaţie a actului lecturii în ceea ce priveşte legea, lectură care nu trebuie să reabiliteze o veche noţiune executând prezentul cu toate nuanţele şi schimbările sale, tip de lectură fundamentalistă, „saduchee“, care conduce la „arheologizarea“, la osificarea legii, nici o lectură „libertină“, de bricolaj, a „updatării“ fără limită până la alienarea spiritului legii, ci o lectură a „fariseilor“ care să pună în acord experienţa afectivă şi distanţa hermeneutică, empatia şi interpretarea, singura prin care legea rămâne vie, viabilă şi eficace.
Tindem să vedem în libertate regula şi chiar mai mult decât atât: „scopul ultim“ al traseului destinal al evoluţiei istorice. Toate discursurile revoluţionare de reflex utopic asumă asta în numele unei umanităţi pe deplin eliberate de orice constrângeri, dar statele cu o astfel de agendă „umanistă“ o realizează paradoxal prin cele mai cumplite constrângeri. Cartea lui Andrei Cornea este una care risipeşte iluzia, parfumul romantic, mitologic sau cel demagogic din jurul ideii de libertate aşa cum este ea vehiculată de profesioniştii ei într-un sens larg, politicienii şi ideologii.
Filosoful trăieşte autentic starea de stupoare în faţa miracolului libertăţii şi, dacă vrem, întreaga sa carte subliniază unul şi acelaşi lucru: libertatea constituie tocmai excepţia, iar această excepţie nu este instituită nici determinist, nici teleolologic. Spre exemplu, apariţia ei în mijlocul societăţii antice greceşti, în Elada, secolele VI-V î.d.Cr., este un miracol, şi ca orice miracol este incomparabil, singular şi nu durează. Discuţia este reluată în contextul destrămării URSS în epoca Gorbaciov, spectaculoasă şi neaşteptată evoluţie a evenimentelor, sincronă cu apariţia unui tip de lider sovietic diferit, care nu a mai făcut apel la forţa militară ca mijloc de constrângere politică, fapt care a condus la succesiva prăbuşire a regimurilor comuniste şi eliberarea Europei de Est. Tocmai acest miraculos al libertăţii şi aş zice şi imensa ei fragilitate invită şi la o analiză a paradoxurilor ei, transpuse adesea sub forma parabolei sau anecdotei. Este locul în care filosoful ne invită să parcurgem o serie de momente privilegiate în care literatura oferă, sub forma a ceea ce filosofia greacă înregistra cu numele de „mythos“, o altă expresie, enigmatică, de cunoaştere. Pe rând, mitul peşterii al lui Platon, parabola legii la Kafka, anecdota cu măgarul lui Buridan, ultimul capitol din Călătoriile lui Guliver, cartea lui Jonathan Swift etc. oferă ocazia unor reflecţii pe marginea libertăţii. Societatea cailor înţelepţi, houyhnhnmii pe care Gulliver îi întâlneşte în ultima sa călătorie, probează pentru Andrei Cornea atracţia pe care o simţim faţă de această utopie a imperiului raţiunii, de unde libertatea este evacuată, pentru că ea presupune întotdeauna o „existenţialistă“, inconturnabilă embarras du choix. În acest caz, libertatea este acea formă a existenţei noastre care ne presupune deopotrivă fragilitatea şi imperfecţiunea. Anecdota sapieţială a lui Jean Buridan, scolasticul din secolul al XIV-lea, statuează fals imposibilitatea alegerii, prin urmare a libertăţii, subiectul fiind un măgar care trebuie să opteze între două coşuri cu fân perfect identice, raţiunea condamnându-l la moarte prin înfometare, din moment ce nu există o minimă diferenţă care să-i ghideze opţiunea. Demonstraţia lui Andrei Cornea, dincolo de inteligenţă şi rafinament, beneficiază nu doar în acest caz de ajutorul uneia dintre cele mai rafinate ironii hermeneutice. Las cititorului bucuria de a o descoperi în amănunt, ca şi restul acestei minunate cărţi, dar nu mă pot abţine să menţionez titlul acestui capitol: Omul nu-i măgar. //
// ANDREI CORNEA
// Miracolul. Despre neverosimila făptură a libertăţii
// Editura Humanitas, Bucureşti, 2014