Pe aceeași temă
· Deimantas Narkevičius - Dulapul și muzica; Curator: Călin Dan; Asistentă curator: Suzana Dan; Arhitect: Attila Kim; 28.11.2014 - 29.03.2015, parter;
· Învăţământul artistic bucureştean şi arta românească după 1950. Expoziţie la aniversarea a 150 de ani ai Universităţii Naţionale de Arte; Curator: Adrian Guță; Arhitect: Attila Kim; 28.11.2014 – 14.06.2015, etaj 1;
· Dispoziţii în Timp şi Spaţiu. Expoziție generată de Bienala Mobilă 1; Curator: Adrian Bojenoiu; din 27.11.2014, etaj 2;
· Noi începuturi. Achiziţii recente ale Muzeului de Artă Contemporană din Belgrad; Curatoare: Sandra Demetrescu; Misela Blanusa; Arhitect: Attila Kim; 28.11.2014 - 29.03.2015, etaj 3;
· WHAT ABOUT Y[OUR] MEMORY; Curatori: Irina Cios, Iosif Király; Arhitect: Attila Kim; 28.11.2014 - 02.02.2015, etaj 4.
Mandatul pe care îl începe Călin Dan, noul director al MNAC, exemplificat prin vernisajul multiplu din 27 noiembrie 2014, vizitat de 4.000 de persoane, echivalează cu o declarație de intenție în forță, căci, dincolo de viziunile individuale ale curatorilor, momentul reprezintă totodată debutul managerial al moștenitorului lui Mihai Oroveanu. Cartea pe care alege să o joace această declarație de intenție impresionantă este aceea a travaliului memoriei exersate. Expunerea urmelor trecutului, cartografiate în lucrările lor de către artiști, descrie astfel o coregrafie sinuoasă între uzurile și abuzurile memoriei în spațiul public contemporan al artei.
Dulapul și muzica
Personala lituanianului Deimantas Narkevičius pătrunde abrupt în subiect, alegând din întreg cortegiul memoriei dimensiunea cea mai problematică – trauma. Traumatic în narațiunea artistului nu este atât istoria trăită, din Estul comunist și postcomunist, susceptibilă de a fi repovestită cu mijloace artistice, cât expozeul narativ în sine, căci ceea ce ne oferă spre confruntare este acea memorie pe care, în termenii lui Ricoeur, o deducem împiedicată. Memoria împiedicată reprezintă nivelul patologico-terapeutic al abuzurilor memoriei naturale, când pacientul nu mai reproduce ceea ce a uitat sub formă de amintire, ci sub formă de acțiune. Referința la abuzurile memoriei teoretizate de Todorov ne este utilă în acest punct al discuției, întrucât înrudesc reenactment-ul cu sculptura, mai exact cu sculptura monumentală și de for public, adică cea care-l interesează pe Narkevičius, printr-un salt de la nivelul patologico-terapeutic al memoriei individuale, la cel etico-politic al memoriei obligate, părăsind amintirea și reamintirea în favoarea imperativului comemorării colective. În fond, din perspectiva exersării colective a memoriei, monumentele sunt cataplasmele cu care ne pansăm politic rănile uitării. Din această tensiune instalată între declanșarea spontană a amintirii ca acțiune și provocarea publică a amintirii ca reamintire colectivă împotriva uitării rezultă dimensiunea inevitabil critică a lucrărilor lui Narkevičius și forma inexorabil cinematică îmbrățișată de acesta, filmul fiind singurul mediu capabil să cuprindă sintetic atât reenactment-ul, cât și monumentul.
Învăţământul artistic bucureştean şi arta românească după 1950
De la expoziție am ieșit frustrat. Expunerea identifică un echilibru bun între imperativul calității lucrărilor selectate și centrifuga diversității asumate, atât pe verticala istoriei, cu lucrări din anii ’60 și până în anii 2000, cât și pe orizontala formelor de expresie, de la pictură, sculptură și grafică și până la obiect, instalaţie, fotografie și video. Găsim în expoziție atât hituri ale artei contemporane, de la Ion Grigorescu, Geta Brătescu și Teodor Graur și până la Nicolae Comănescu, Irina Botea sau Dumitru Gorzo, cât și lucrări istorice, cvasiinedite, ale unor artiști mai puțin cunoscuți, dintre aceia cu două intrări pe Google, cum sunt Șarja înaintării (1974) de Dorian Szasz, Pe o temă de folclor (1974) de Cezar Atodiresei sau Fantasticul între mit și realitate (1987/2014) de Neculai Păduraru. Impresia globală pe care ți-o lasă expoziția celor 140 și ceva de artiști nu este totuși aceea a laboratorului de cercetare, care pune întrebări în loc să ofere răspunsuri, cum sună definiția modernă a oricărui demers pedagogic și cum a reușit să fie Universitatea Națională de Arte în practică, ci mai degrabă aceea de pinacotecă. Expoziția propune un eșafodaj solid, așezat, din care febrilitatea căutărilor și a experimentului continuu este evacuată academic.
Imagine din expoziţia Învăţământul artistic bucureştean şi arta românească după 1950.
Când spui „învățământ”, spui, în primul rând, cercetare. Ceea ce am căutat și n-am găsit a fost schița de lucru, carnetul de notițe, jurnalul, rateurile geniale și neterminate, ceea ce îndeobște nu are cum să intre în istoria artei și ține de paraliteratura travaliului memoriei. Ce nu am putut iarăși pricepe este absența din expoziție a detașamentelor comentariului asupra artei. În zadar am căutat cabinetul cu masterate și doctorate inedite, reviste și cataloage, ziare și cărți de artist, maldărele acelea de istorie și teorie a artei de care se împiedică toți, dar în care zac niște comori fără de care fața artei contemporane ar fi de neînţeles. Orice învățământ artistic rămâne de neconceput fără acele rafturi la care au pus umărul, an de an, decenii la rând, autori în egală măsură studenți și absolvenți, profesori și maeștri, din rândurile cărora a răsărit inclusiv cunoscătorul intim al artei contemporane românești, Adrian Guță, cel care-și face abia acum debutul curatorial la MNAC, cu expoziția despre care am vorbit.
Dispoziții în Timp și Spațiu
Chiar dacă reunește lucrări tari ale unor nume grele din câmpul artelor vizuale contemporane, Dispoziții în Timp și Spațiu generată de Bienala Mobilă 1 (curator Adrian Bojenoiu de la Club ElectroPutere) poate părea destul de vag, în absența unui efort narativ care să toarcă firul poveștii. Dincolo de ascendentul heideggerian cristalin din titlu, expoziția rămâne totuși un rezultat prin excelență performativ, iar asta reprezintă ceea ce am putea numi, puțin pompos, totodată harul și blestemul întregului demers. Harul, fiindcă travaliul performativ este cel mai apropiat de cunoaștere, și blestemul, pentru că acest travaliu este supus unei efemerități inerente. Drumul către cunoașterea vizuală este cel mai scurt prin performare, dar și cel mai diafan, căci se încheie odată cu actul în sine și nu durează decât prin fatalitatea cristalizării în artefact. Nu Heidegger este cel care ne oferă ieșirea din această capcană a dispozițiilor lui sein und zeit, ci Walter Benjamin, pentru care singurele două instanțe narative ce pot spune povestea noastră comună în mod legitim sunt cele care au călătorit în spațiu, ca Ulise, ori în timp, ca apostolii din Evanghelie. Astfel că distanța de la dispoziție la durată este stinsă prin acest exercițiu performativ al povestitorilor expuși în muzeu, între care cei mai tulburători se dovedesc a fi Alexandru Niculescu și Dan Vezentan, cu instalația lor Canibal disco (2014). Bienala Mobilă 1 creează astfel un cadru în care se încearcă performarea culturii memoriei locurilor umblate, în calitatea lor embriologică de generatoare de discurs artistic.
Noi începuturi. Achiziţii recente ale Muzeului de Artă Contemporană din Belgrad
Bineînțeles că această a patra expoziție, curatoriată de Misela Blanusa și Sandra Demetrescu, lucrează cu aceiași pinioni ai scrierii istoriei artei plecând de la rememorare. Rememorarea ca act constitutiv al primului nivel de scriere a istoriei se deosebește de reamintire prin aceea că este pasivă și automată. Dacă amintirea, apoi reamintirea sunt niște demersuri active ale omului capabil de a înțelege și cunoaște trecutul recent, rememorarea se poate constitui activ numai ca reînscenare a memorării. Reamintirea este apanajul memoriei naturale, spontane, fie aceasta individuală sau colectivă, în timp ce rememorarea nu poate fi decât artificială și provocată. De aici probabil opțiunea curatoarelor de a include în expoziție lucrări de pe scena artistică sârbă ce operează cu noile medii de expresie. Ca și în cazul Bienalei Mobile 1, lucrările în sine sunt cumplite și devastatoare, unele în mod explicit, precum cele ale Martei Jovanović, altele la un nivel ceva mai implicit, cum este acel Rhythm (2001) aiuritor al lui Vladimir Nikolić. Structura curatorială care le pune împreună este însă una mai degrabă poetică, fiecare artist și lucrare expusă inaugurând un nou catren.
WHAT ABOUT Y[OUR] MEMORY
Această epoziție continuă cu două etaje mai sus povestea Învățământului artistic bucureștean..., însă cu ceva mai multă degajare, într-o expunere lejeră ce beneficiază în mod evident de pe urma turnurii educaționale recente, căci curatorii nu mai sunt tributari istoricizării clasice, pe cronologii și genuri de expresie, ci practică mai degrabă expunerea tematică, accentuând puternic tocmai latura de cercetare a lucrărilor. O premieră ce trebuie prompt salutată este expunerea proiectului colectiv RO_Archive, cu lucrări mai puțin cunoscute semnate de Bogdan Bordeianu, Michele Bressan și Bogdan Gîrbovan. Actului memoriei nu-i mai este conferită aici nicio misiune specială, ci este lăsat să umble liber printr-un prezent pe care credeam că-l cunoaștem, însă care nu încetează să ne surprindă prin cele mai banale aspecte pe care le cuprinde.
Revenind la începutul discuției noastre, acum cred că putem sesiza mai limpede principala preocupare a noului MNAC. Punctul nevralgic rezidă tocmai în raportul nerezolvat cu trecutul recent, iar recursul bulimic la isprăvile memoriei în expozițiile de acum pare să facă un pas hotărât în această direcție mai mult decât salutară.