Pe aceeași temă
Monica Lovinescu ar fi împlinit pe 19 noiembrie 90 de ani. Faptul că numărăm deja cinci ani de la moartea ei lasă loc, pentru mine, de mai puțină seninătate decât s-ar cuveni. E ca și cum despărțirea de ea n-ar fi fost ceva natural. Ca și cum s-a întrerupt brutal ceva ce trebuia să continue, ceva neîmplinit, care nu a putut fi trecut mai departe, testamentar. Vina de a nu îndeplini cuiva ultima dorință e un păcat enorm. Cum trebuie însă luată atunci când dorința a rămas nespusă, din discreție, din teama de a nu cere prea mult celorlalți, din prea multă luciditate?
Am recitit Jurnal esențial, selecția extraordinară făcută în 2010 de Cristina Cioabă din cele șase volume diaristice ale Monicăi Lovinescu, dar și ultimele mărturii venite direct, prin interviuri, sau indirect, prin cărțile Doinei Jela și prin scrisorile Ecaterinei Bălăcioiu-Lovinescu către fiica sa. De data asta, desenul de destin mi-a apărut mai clar imprimat în filigran, dublând factologia tip jurnal de bord cu un neașteptat mesaj cifrat. Sub „zidul de cuvinte“ cu care, cum spune Ioana Pârvulescu în prefața volumului, a ocrotit și chiar a salvat vieți ale celor care protestau (și dintre care „prea puțini mai par să-și amintească de asta“), Monica Lovinescu a lăsat scris că lupta înseamnă nu doar curaj, solidaritate și victorie, ci și - dacă nu mai ales - singurătate și renunțare. Și că înaintea ultimei bătălii, întotdeauna pierdute, este o noapte albă, în care trebuie să înfrunți singurul adversar de temut: pe tine însuți.
Privit astfel, Jurnal esențial este un splendid manual de înfrângere, un document stoic, dramatic încordat spre împlinirea aspirației marc-aureliene: „Dați-mi liniștea de a accepta lucrurile pe care nu le pot schimba, curajul de a le schimba pe cele ce se pot schimba și înțelepciunea de a le putea distinge unele de altele“. La sfârșitul vieții, Monica Lovinescu a admis că ceea ce urma să fie temporar a fost, până la urmă, de nedepășit. Nici exilul, nici cauza lui profundă, comunismul, mult mai adânc înrădăcinat decât ar fi sperat, n-au cunoscut cu adevărat sfârșitul cât a trăit. A atins, cum s-ar spune, prin forța lucrurilor, ceva din înțelepciunea lui Marc Aureliu, doar că sensul vieții i s-a răsturnat. Evitând la limită existența ca supraviețuire, a ales exilul, care s-a dovedit a fi până la urmă supraviețuirea ca existență. Un preț plătit în mod conștient. A lui e umbra de neîmplinire care plutește peste ultimii ani din viața Monicăi Lovinescu.
O notație din 7 octombrie 1996, din Jurnal esențial, imediat după prima spitalizare serioasă („e prima oară când vacanța îmi este înlocuită cu spitalul“), înregistrează cu alți ochi defilarea Parisului prin geamul mașinii: „am realizat brusc că e nevoie de depărtare pentru a iubi un atare oraș. În care am trăit o viață visând la o alta și pregătindu-mă s-o regăsesc, de parcă mă aflam într-o paranteză, largă cât unica mea existență, devorându-mi-o“. Era anul ultimei vizite la București, întrerupte intempestiv din motive de sănătate, și după care mai are totuși umorul să-și ia peste picior euforia de la București: „la Roissy s-a zis cu «gloria»“.
Se petrecuse, de fapt, o despărțire treptată de România. De la anii când fiecare revelion se încheia cu urarea „La anul, la București!“ sau când, după o întâlnire cu prieteni și urmași ai lui Dinu Pillat, în 1983, exclama: „Oameni de calitatea aceasta e greu să mai fie «produși» de societatea românească“, adăugând: „Ce extraordinar a fost Bucureștiul!“, venise și vremea marilor contrarietăți: „În timp ce polonezii și ungurii vin cu proze incendiare, la noi domnește făcutul cu ochiul sau literatura atemporală. Să mai adaug cât de obositor e să te îndoiești de propriul tău neam, acționând mai departe ca și cum ai avea încredere în el?“, scria în martie ‘87. Într-un târziu, a fost clar că „mutaţia este de fapt săvârşită: exilul şi-a încheiat ciclul, ce face sau nu face nu mai prezintă vreun interes major“. Știa că nu doar oamenii devin cu totul alții, în celulele lor, de-a lungul vieții, ci și popoarele în întregime.
Când am scris despre cartea-reportaj a Doinei Jela, O sută de zile cu Monica Lovinescu (2008), am avut imprudența să mă gândesc că peste cinci sau zece ani vom putea vedea mai bine dacă și în ce măsură posteritatea Monicăi Lovinescu va fi decolat. Iată-ne deja la primul termen, față în față cu temerile de acum cinci ani: intacte, cel mult reportabile pentru termenul următor. Așa, ca să fie.
În 2008, mă încurcasem într-un mare nod de îndoieli: dacă a fost bine sau rău că acea carte răscolitoare a apărut grăbit, la numai două luni după moartea celei mai iradiante figuri a exilului anticomunist de la Paris. O sută de zile cu Monica Lovinescu înregistra minuțios, patetic, empatic, dar și „clinic“ și subiectiv, ultimele săptămâni de viață ale Monicăi Lovinescu. În consecință, mă întrebam dacă posteritatea ei mai putea decola firesc, pe arcul excepțional întins al propriei valori, sau dimpotrivă, primea deja drept „lespede“ acea epitomă a înfrângerii profund omenești în lupta cu boala, cu moartea. Cum o va străpunge? Cum o va descărca? Va mai putea să iradieze, așa cum ar fi fost de așteptat? Va mai putea să lupte prin cărțile ei cu prematur iritata oboseală de adevăr a lumii de azi, așa cum speram?
Nu știu cine s-ar încumeta să dea un răspuns, dar e clar că ne revine un exercițiu incomod, un fel de autojudecată de apoi. Cum suntem oare azi, măsurați după criteriile Monicăi Lovinescu?
Prima constatare: numele ei și al lui Virgil Ierunca se pomenesc tot mai rar în spațiul public, de regulă în comentarii la cărțile publicate în ritm constant de Humanitas. În mod natural, din ce în ce mai puțini au în auz timbrul vocilor lor de la Europa Liberă și e o întrebare de spaimă câți se vor fi sustras cu adevărat campaniilor de denigrare a celor doi, lansate în prima parte a anilor ‘90 de România Mare și preluate apoi masiv, până la viral, de ceea ce a devenit azi presa, cu adaosul masiv și nedecantat al mediului online. Câți dintre intelectualii activi în viața publică transmit mai departe ce știu despre mecanismul de incredibilă resuscitare pe care îl avea semnalul sonor al Tezelor și antitezelor la Paris, sau al Actualității românești de la Europa Liberă? Câțiva. Cine mai povestește nu despre sine și despre panașul propriilor bătălii, ci de incomparabila experiență a solidarizării din ultimii ani sub Ceaușescu, atât cât a fost și așa cum a fost, cu eroisme mari sau mărunte, cu trădări, ezitări și riscuri parate, asumate, în care drumul București-Paris și retur s-a făcut în mii de feluri, ilustrând poate singura febră incipientă a rezistenței morale ca grup? În sfârșit, să ne întrebăm cinstit: câți s-ar mai așeza acum împreună, fie și în aceeași frază tipărită?
Și totuși, dincolo de ceea ce mi se pare că văd în jur, nu doar în starea mea de spirit, comemorarea Monicăi Lovinescu, la 90 de ani de la naștere, ar avea argumente că nimic n-a fost în zadar. Târgul de carte care începe mâine aliniază deja câteva apariții care o confirmă, cu tot ce a făcut alături de Virgil Ierunca, de la Paris, pentru persistența spiritului liber în România. Îi reconfirmă însă, la un loc cu victoriile, și dezamăgirile.
Două extraordinare mărturii despre fețele traumei comuniste - cea a regimului trăit și cea a urmărilor lui, care deocamdată par lăsate moștenire nouă și urmașilor urmașilor noștri - vin din volumele semnate (în ordinea apariției) de Gabriel Liiceanu, Dragul meu turnător, și de Ana Blandiana, Fals manual de manipulare. Sunt mărturii relativ târzii, ce pot fi scutite de suspiciunea scopului nemijlocit politic, deși cred că Blandiana are dreptate când se revoltă în fața demonizării interesate a acestui cuvânt. Da, spune ea, „Alianța Civică a fost din prima clipă profund implicată politic (...) a încercat să determine o schimbare în societate, fără a încerca să o conducă“. Și Liiceanu, și Blandiana vorbesc despre cum și cu ce preț s-a putut rămâne în sfera spiritului liber sub comunism, cât a contat, ca ancoră și adesea chiar ca asigurare de viață, legătura cu exilul românesc anticomunist.
Totul capătă și mai mult sens odată cu cartea lui Vladimir Tismăneanu, Diavolul în istorie. Comunism, fascism și câteva lecții ale secolului XX, cu excepționala ei capacitate de a face inteligibile mecanismele terorii. Dar mai ales cu convocarea convingătoare și deja îndreptățită, adică în sfârșit acceptată în mentalul colectiv, a monstruoaselor consangvinități ale celor două totalitarisme din secolul trecut: fascism/nazism și, respectiv, comunism. Dintre toate, această echilibrare a fost probabil cea mai mare speranță a Monicăi Lovinescu.
Cât despre ultimii douăzeci de ani, tabloul recompus din interviurile adunate de Andrei Pleșu în volumul Din vorbă-n vorbă te lasă fără respirație. Dacă suntem încă aici după tot ce am trăit în România de la căderea comunismului, dacă încă vorbim de astfel de cărți, având în spate un Raport oficial de condamnare a comunismului și ceea ce a reușit în acești ani CNSAS, sub asediul obstrucțiilor mereu ingenioase, ar trebui să credem că există un drum.
Este mai convenabil să nu ne întrebăm încotro duce, cum și cu cine poate fi făcut, pentru că mai departe riscăm să dăm de noi înșine, cu hărțile noastre personale, după care ne orientăm în relațiile cu ceilalți. Hărți iute schimbătoare, care ne-au dus deja în cercuri tot mai strâmte, parcă și ele antrenate într-un proces de fisiune nucleară.
Înaintăm probabil, chiar dacă nu pare. Nu ca monom, ci mai degrabă sub forma unei mulțimi matematice. Nu mai suntem cei din jurnalul Monicăi Lovinescu. Nu mai avem aceeași memorie a trecutului (iertată fie-mi tautologia). Dar, mult mai grav, nu mai avem nici memoria viitorului de atunci. Nu ne mai amintim ce lume visam. Altfel nu se explică de ce descoperim, zi de zi, că fiecare visa altceva. //