Pe aceeași temă
Rămâne de lămurit în ce măsură literatul N. Steinhardt a fost numai un eseist sau este și un critic literar, în adevăratul sens al cuvântului. Iar dacă este, în ce măsură ilustrează doar sensul larg al cuvântului, adică așa-numita „critică culturală“, în care etica scrisului și valorile morale trec în prim-plan.
Pentru cei mai mulți, Jurnalul fericirii este cartea de răscruce dintre ceaușism și postceaușism. Pentru posteritatea lui N. Steinhardt, însă, mărturia publicată postum a însemnat și cea mai mare cumpănă. Biografia spectaculoasă a autorului (intelectual evreu, cu vederi liberale solide, condamnat politic în procesul lotului Noica-Pillat, s-a convertit la creștinism în închisoare și a intrat ulterior în cinul călugăresc al Mănăstirii ortodoxe Rohia) risca să sufoce bibliografia obiectiv fracturată de condiția de fost deținut politic. De atunci încoace, s-a tot discutat dacă există sau nu o falie cu urmări profunde între „primul“ și „ultimul“ Steinhardt, una care să reflecte metamorfoza interioară operată de convertire și de trecerea târzie la statutul de monah. Chestiunea a fost lămurită odată cu excepționala monografie Steinhardt datorată lui George Ardeleanu, N. Steinhardt și paradoxurile libertății (2009), care demonstrează „echilibrul“ dintre cele două fețe ale întregului. Subiectul trebuie considerat închis.
Rămâne însă pe mai departe de lămurit în ce măsură literatul N. Steinardt a fost numai un eseist sau este și un critic literar, în adevăratul sens al cuvântului. Iar dacă este, în ce măsură ilustrează doar sensul larg al cuvântului, adică așa-numita „critică culturală“, în care etica scrisului și valorile morale trec în prim-plan.
Drumul către isihie și Ispita lecturii, volume alcătuite după moartea lui Steinhardt din publicistica rămasă în reviste (articole din anii ‘70 și ‘80), dau răspunsuri parțiale, dar durabile. Și aici formula favorită rămâne eseul, dar e ușor de separat un strat al exercițiului critic propriu-zis. Fostul Antisthius n-a îmbătrânit, gustul pentru judecata acut subiectivă e tot acolo, doar mutat, cu anume prudență, din planul verdictului spre cel al referințelor epatante. În anii ‘70 și ‘80, Steinhardt e un critic de întâmpinare harnic, generos și atent, dar și un pătimaș pledant al ideilor critice, cu prelungiri spre istoria și teoria literară.
Revenea practic în spațiul public după o lungă tăcere. O făcea oarecum tatonant, pentru că nimerise într-un interval dificil: un timp stagnant, încremenit în teama de a ieși din chingile ideologiei oficiale. Găsește foarte repede soluția: răstoarnă dezinvolt carnavalul său obișnuit de lecturi, pe care le etalează sub orice pretext, mai mult sau mai puțin adecvat. Constantin Pricop e citit prin analogie cu Anton von Webern; Călinescu - cu Toynbee, Vasile Andru - cu Joyce și John Dos Passos, iar Eminescu îl împacă pe Taine cu Proust. Pentru Horia Bădescu sunt pomeniți Omar Khayyam, Hemingway, Malraux, T.E. Lawrence și Ernst Jünger. La Ioana Diaconescu - Hölderlin, Heine, Rilke, dar și Schubert și Mahler, în timp ce o singură poezie de Ion Alexandru Angheluș îl trimite spre Ezra Pound și Saint-John Perse ș.a.m.d.
Citit azi, scrisul lui de atunci are însă un curios efect energizant. „Metoda“ detecta de fapt atomii indestructibili ai culturii, prost combinați, firește, dar încă acolo, disponibili oricând pentru o mai fericită reorganizare. Steinhardt nu obosește să combine, să încerce, să suprapună, să verifice. Experimentează imperturbabil, ca un harnic chimist, cu ce are la îndemână. Uneori experiențele fac spectacol, alteori rămân inocente rateuri, acoperite totuși de argumentul imparabil al bunei cutezanțe. Rezultatul e însă o prospețime neperisabilă a textelor, pe care cititorul, specializat sau nu, ajunge foarte repede să le „asculte“, în loc să le judece cârcotaș. Pariul pe seninătate și pe „blândețe de caracter“, pentru care scriitorul pledează fierbinte într-un articol de direcție scris sub forma unui autointerviu (Convorbire imaginară) pare câștigat.
N. Steinhardt |
Euforia necenzurată a referințelor a fost cu siguranță la „ultimul“ Steinhardt și un mod de a lucra, neîntrerupt și instinctiv, la propria-i definire. Eseistica lui va rămâne probabil, înainte de toate, ca ilustrare a autoeseului. Subspecia ar trebui să-i poarte numele, ca tip de autoreferențialitate indirectă care nu la autoscopie trimite, ci la bagajul de lecturi. Adică la propriul „câmp literar“ - adaptare personală la literatură a analizei de câmp spectroscopic a lui McLuhan (v. Un exemplu de aplicare a teoriei câmpurilor în literatură, în Escale în timp și spațiu). În varianta Steinhardt, teoria e rezumabilă la ideea simplă a judecării textului în constelația tuturor referințelor posibile. Sunt presupuse cele captabile în timp, în procesul receptării, dar Steinhardt iese rapid din definiție spre practica actului critic, unde această grilă de „cuantică“ literară se dovedește de mare folos.
Teoria „câmpurilor literare“ e pentru Steinhardt cea mai bună acoperire față de riscuri altminteri imparabile într-o epocă grea, puternic condiționată, cum au fost anii ’80. Pe de o parte, îl justifică în raport cu calitatea dată a materiei editoriale (un exercițiu util, dar și frustrant, este punerea față în față a subiectelor de care se ocupă „primul Steinhardt“ cu cele la care are acces în deceniile opt și nouă „ultimul Steinhardt“ și pe care le regăsim în sumarul acestor volume postume). Pe de alta, îi oferă ieșire interpretativă în marginea textului, atunci când alegerea subiectului nu e neapărat liberă, ci ține de obligația conjuncturală de a consemna despre anumiți autori, anumite titluri.
In ce măsură era însă Steinhardt în pas cu vremea, după decenii de absență? Un răspuns interesant e de găsit în scrisorile către Virgil Ierunca, adunate la Humanitas, în 2000, sub titlul Dumnezeu în care spui că nu crezi... Aici se află, de pildă, binevenite explicații pentru recenzii scrise despre Vlaicu Bârna, Alexandru Căprariu ori Eugen Barbu și care dovedesc că autorul știa foate bine cum se mișcă lucrurile. Nu sunt puține nici contextele în care cei de la Paris, Virgil Ierunca și Monica Lovinescu, îi furnizează lecturi diferite asupra unora și altora, cu argumentele morale de rigoare, iar Steinhardt se repliază. Dincolo de acest mărunt ghidaj, scriitorul se dovedește a fi rămas același intelectual foarte bine informat.
Primea, de altfel, regulat cărți și discuri din străinătate, se ținea la zi fără teamă de risipire. Comentează energic tot ce intră în vogă. N. Steinhardt are acum și da-ul și nu-ul tari, libere de inhibiții, și un ton mai tranșant decât în articolele publicate ulterior, în care nu o dată se simte frâna autoimpusă: textul e tras discret în zona amabilității, în generalități și extrapolări avantajoase pentru recenzat, când nu direct în eschive elaborate.
În corespondența cu Ierunca, nu e cazul. Nu încă. Îl reține, de pildă, foarte devreme în admirație pe tânărul Nicolae Manolescu, despre viitoarea lui monografie Maiorescu: „Mi-a fost dat să citesc acum de curând manuscrisul unui studiu, cu totul și cu totul remarcabil, despre Maiorescu, scris de un om care, deși nu are decât treizeci de ani, dă dovadă de o maturitate de gândire de-a dreptul surprinzătoare. Autorul e binecunoscutul critic Nicolae Manolescu, despre care cutez a spune că am o părere excepțională“. În schimb, nu gustă deloc debutul lui Petru Popescu: „Prins de Petru Popescu m-a decepționat, deși trece drept unul din romanele bune ale tinerei generații“, iar despre Princepele lui Eugen Barbu are cuvinte dure: „nu atât scârnăvia, cât plictisitoarea și artificiala «documentație» - cică de epocă și culoare locală - m-a indispus grozav“.
În general, refuză experimentalismul grăbit să câștige teren pe fondul relativei deschideri ideologice. E a doua oară când se opune frontal acestei tendințe, după etapa gazetăriei interbelice.
Câteva spectacole sunt taxate fără milă, în numele exigențelor gustului clasic, de dinainte de război, dar și cu mai puțină bună dispoziție decât în parodiile din În genul... tinerilor. O noapte furtunoasă în regia lui Romulus Vulpescu este „o pângărire, o infamie, un sacrilegiu, o rușine strigătoare la cer“, iar David Esrig, regizorul montării cu Troilus și Cresida de W. Shakespeare, plimbată și la Paris, e pur și simplu... un „nemernic“. Nu mai vorbim despre revolta în fața denaturării textului lui E. Ionescu, Ucigaș fără simbrie, pusă cu totul pe seama actorului din rolul principal, Radu Beligan. Îl încântă Marin Sorescu ca dramaturg. Iona i se pare o capodoperă cu miez wagnerian, dar tot simte nevoia să-l apere de pericolul montărilor extravagante. Din fericire, în versiunea scenică a piesei realizată la Teatrul Mic de Andrei Șerban („un băiat care promite“), nu găsește foarte multe defecte, poate doar unele „stângăcii și stridențe ale regiei“.
Sunt, toate, opinii din 1969. În scrisorile către Virgil Ierunca se vede clar că N. Steinhardt ardea de dorul de a-și confrunta opiniile culturale și se înțelege mai bine decât oriunde ce anume a condus la ritmul impetuos al publicisticii sale de după 1973.
Drumul spre isihie și Ispita lecturii grupează cam tot ce rămăsese nepublicat și, de aceea, sumarele se resimt de selecția după selecții. Dar materia ilustrează perfect unghiul de fugă predilect: libertatea din interiorul „diletantismului“ - eticheta pe care o arbora mereu cu o mică și simpatică ostentație („Scriu pe cât posibil, pe cât îmi este îngăduit, detașat și voios; teorii nu am!“, îi spune lui Zaharia Sângeorzan, ca răspuns la una dintre cele 365 de întrebări). În spațiul astfel securizat cultural, e loc și pentru noul moralism al proaspătului monah, și pentru vechiul liberalism-consevator. „Primul“ Steinhardt este concentric cu „ultimul“. Mai larg în vederi cel din urmă. Iar sub camuflaj - mai ofensiv, subversiv.
(Fragment din studiul introductiv la volumul Drumul către isihie. Ispita lecturii, Mănăstirea Rohia, în curs de apariție la Editura Polirom)