Pe aceeași temă
Liliana Corobca scrie aşa cum ar coase în stil tradiţional, când nu mai ai la îndemână nici modelele, nici pânza, aţa şi nici culorile de altădată.
Citind gingaşul roman al Lilianei Corobca, Kinderland, mi-am adus aminte cum era tras de urechi Thomas Ciulei, pe la începutul anilor 2000, pentru „lipsă de obiectivitate“ în documentarele sale. Era vorba despre un film cu oameni ai Deltei, dar, câţiva ani mai târziu, un altul, Podul de flori, despre singurătatea familiilor fracturate de plecatul la muncă în lumea largă, nu reuşea să facă mare impresie publicului românesc. Din lipsă de obiectivitate sau din prea multă? Căci nu era nimic patetic în documentarul acela, doar mult omenesc, multă frumuseţe simplă, o insistenţă anume pe omenie în micile ritualuri domestice îndeplinite cu seriozitate şi calmă îndârjire de doi copii de la ţară şi de tatăl lor. Mici gesturi înlănţuite fără sfârşit, devenite soluţii de supravieţuire şi remedii pentru singurătate şi dor. Câteva scene de neuitat ne-ar fi cu siguranţă de folos pentru o dreaptă privire asupra romanului Kinderland. Toate sunt despre ceea ce trebuie făcut întotdeauna, orice ar fi, ca să rămâi om în lumea ta. Care să fie rostul obiectivităţii aici, adică în artă? Cu siguranţă, niciunul.
Oare şi cartea prozatoarei de peste Prut va fi privită cu aceleaşi rezerve? Riscul ei stă în simplitatea primejdios de învecinată cu naivitatea. Un risc aproape depăşit în cartea anterioară, Un an în paradis. Naivitatea se dovedeşte a fi o alegere lucidă, căreia simplitatea îi devine consecinţă şi confirmare.
Formula este, de altfel, oarecum la modă. Povestitorii neinhibanţi stilistic, cursivi, cu story, câştigă teren în faţa scriitorilor cu amprentă, cu „gheară“, arhitecţi de viziuni şi de stratificări în parabolă. În schimb, sofisticarea se mută dinspre calofilie în planul vocilor narative, tot mai puţin neutre, iar când tema rămâne în zona amintirilor din copilărie, iese de nu se ştie unde un neomedelenism straniu ca un regret, impregnat de melancolie, fără speranţă, dar măcar vindecător de coşmaruri douămiiste. Cu Radu Pavel Gheo, Adrian Chivu (cel din Strada), Cătălin Dorian Florescu, Ana Maria Sandu, chiar şi cu ultimul Filip Florian (Toate bufniţele), ne-am îndepărtat binişor de cruzimea tragică a Aglajei Veteranyi, de echivocul sulfuros al Ceciliei Ștefănescu, chiar şi de poza insistent provocatoare a lui Cezar Paul Bădescu.
Liliana Corobca face deci foarte bine că-şi păstrează formula. Am însă îndoieli că e în acelaşi câştig când alege un subiect de agendă „oengistă“, cum l-a numit cineva (copiii ai căror părinţi sunt plecaţi la muncă în străinătate, după cum Un an în paradis vorbea despre „traficul de carne vie“, cum se spune la drepturile omului). Proza ei nu trebuie expusă aşteptărilor prost plasate, cu atât mai puţin celor ce ţin de reţete verificate la export. S-ar pierde marele atu, care este sinceritatea, adică acel dozaj indicibil prin care reuşeşte să pledeze pentru milă, mândrie, speranţă, dreptate, ruşine, solidaritate, spirit de sacrificiu. Neluate în răspăr, asemenea valori fac cu greu literatură şi e cu atât mai interesant că nimeresc firescul în paginile Lilianei Corobca, în mica ei gravitate de început al lumii, rechemată pas cu pas, ca din poveştile populare.
Cristina, mamă de nevoie pentru doi fraţi mai mici, pe care-i apără cu ghearele şi cu dinţii (uneori la propriu), are teoria ei: „Copiii de trei ani sunt grozav de deştepţi. Pe urmă, cu cât cresc, cu atât mai proşti se fac. Marcel e mult mai deştept decât Dan de multe ori. El nu a învăţat soluţiile pentru toate problemele şi situaţiile şi gândeşte cu capul lui. Când începi să înveţi, ţi se dau de-a gata numai răspunsuri (...) Oamenii nu mai gândesc, ci învaţă răspunsuri pe de rost“. Îi înţelege cu fiecare zi mai bine pe Dan şi pe Marcel. Culege de la ceilalţi tot ce i-ar putea fi de folos ca să-i scoată din încurcătură. Ies toţi trei din clinciuri mărunte, pe care doar spaimele lor de copii singuri le dilată. O căpuşă se înfige în burtica lui Dan - scena de deschidere a romanului, excelentă: „Căpuşa era lipită de burtă, aproape de buric, sugând sângele copilului“. Trebuie căutat un adult care să ştie să scoată scârboasa creatură. Cu toată încrederea, e chemat în casă un bărbat, care nu doar că-l scapă pe copil de insectă, dar îi şi dă fetei mai mari o lecţie gratuită de puericultură: cum împaci un copil care plânge cu o păcăleală mică. Episodul întredeschide scurt şi uşa către comunitate, entitatea discret placentară în care cresc cei trei „orfani“ de circumstanţă. Vor mai răzbi în carte două-trei situaţii la fel de bine cusute pe dedesubt, cât să se înţeleagă că nu suntem într-o lume fără căpătâi, ci doar într-una fără noroc.
Cum se alină dorul de părinţi? Cu tărie de caracter. „Când Marcel a început să scâncească, l-am întrebat de ce plânge. Vreau la mama, vreau la tata. Ca să nu mai plângă că vrea la tata, l-am dus în partea cealaltă a satului, să-l vadă pe tata lui Gheorghiţă. Știam când se întoarce beat acasă şi când îşi bate feciorul, cu cureaua sau cu nuiaua. Toţi îl râd şi îl bat pe Gheorghiţă, care e abia în clasa a doua, dar merge gârbovit ca un moşneguţ, se teme şi de umbra lui, e slab şi nefericit. Tatăl lui înjură, ţipă de se aude în tot lungul drumului. Câţiva copii se adună să vadă cum va fi bătut Gheorghiţă.
- Vezi tată?“
Lecţia funcţionează şi nu prea. Marcel îşi face un tată din hainele scoase din şifonier, dar, ce-i drept, pretinde că „tata l-a bătut“. Mai de folos par şedinţele de plâns cu program. „A venit Marcel fix la ora opt, într-o seară, cu fotografiile mamei şi tatei, le-a aşezat frumos înaintea noastră taman când trebuia să înceapă un film şi: hai să plângem, că-i ora opt!“
Lumea Cristinei e plină de învăţăminte. Cele mai multe le poţi căpăta de la animale: pisica lipsită de pui „avea ochi de om, trişti şi îndureraţi. N-o să-i uit niciodată”. Un mistreţ singuratic, pierdut de vânători prin pădure, „stătea grav şi asculta“ cântecul fetiţei speriate despre „vai sărmaaaana turturică, nici nu zboară, nici nu piiiiiiică“. Capra vecinilor nu se lasă mulsă de mâini străine, cel mult acolo, un firicel de dat la câine, „să fie şi la el duminică“. Puii de rândunică nu pot fi ţinuţi în viaţă decât de Dumnezeul lor ş.a.m.d.
De la oameni, înveţi mai cu seamă să deosebeşti binele şi răul. Situaţie delicată: în curte vine „Cotruţă ăla mic cu părul creţ“, mereu pus pe ciordit câte ceva. Desluşire: „dacă nu aduc nimic acasă, mama mă bate şi mai tare, are mâna mai grea decât a ta. Un copil atât de mic şi jerpelit, chinuit şi flămând. Bine, măi, fură şi tu ceva, dar să vedem şi noi“. Vrea să fure tractoraşul băieţilor, dar ăştia plâng. Îl lasă deci să fure sapa, mamă-sa s-o bucura de ea, or să o ceară înapoi părinţii, când or veni. Moralismul delicat din cărţile Lilianei Corobca ar face cu uşurinţă o antologie foarte ataşantă.
Părinţii au miros, după care tânjeşti când sunt departe („Mirosim hainele. Pălăria miroase a tată şi rochiile a mamă“), dar nu sunt icoane. „Nicio săptămână nu mai puteţi sta împreună, că gata vă certaţi. Numai dacă staţi pe continente diferite sunteţi soţ şi soţie exemplari, cu trei copii. Aproape o familie model. În special de Crăciun şi de Paşte.“ A fi „copil cu mamă“ sau „băiat cu tată“ este un rang râvnit. Altminteri, „exemple de taţi răi găseşti câte vrei, că-s cam toţi beţivi şi toţi îşi bat copiii“. Pentru Cristina, lucrurile sunt chiar mai nuanţate decât atât. Poţi să mai plângi, dar pe ascuns, şi oricum rămâi cu ochii roşii şi te doare capul. Mai bună e o excursie „să vedem Camceatca“, adică doi copii calmuci, aduşi de tatăl lor din Rusia îndepărtată, unde fusese la muncă. „Cheutoarea“ şi „Căţelu“, poreclele primite, primul pentru ochii înguşti, al doilea pentru că stătea numai sub masă, ajung un grav memento: „O să-l rog pe tata, când vine acasă, să-şi ţină eschimoşii, ciurbanii, carelienii, portughezii şi alte neamuri de cheutori acolo, în caz că-i are, să nu ne facă de râs“. Gura satului tace deocamdată în Kinderland, dar e acolo, ca un ecran cu sunetul dat pe mute.
Liliana Corobca a ales încă o dată simplitatea, în varianta ei savantă. Scrie aşa cum ar coase în stil tradiţional, când nu mai ai la îndemână nici modelele, nici pânza, aţa şi nici culorile de altădată. Se odihneşte la un moment dat de acest pariu complicat, lăsând să intre în carte un culoar cărtărescian. La 12 ani, Cristina e un receptacol catifelat pentru riturile iniţierii. Unele sunt pedestre, dar nu-şi pierd abrupt poezia misterioasă: „Mi-am cumpărat multă vată şi mi-am pus deoparte. Când a venit mama ultima dată acasă, a adus un pachet cu tampoane speciale, a zis, pentru femei. Cred că pentru mine, când va veni clipa“. Practic, lucrurile se pot rezolva şi aşa, ba chiar şi mai comic, ca atunci când intervin asistenţii sociali („ne întreabă dacă avem stări depresive şi ne aruncă peste gard nişte cărticele despre dragostea părinţilor şi pregătirea copiilor în probleme de migraţie“). Calea cealaltă însă, a eresului, e mult mai tentantă, infinită, îmbogăţitoare. Alisa, fetiţa-vrăjitoare („Mi-a spus că vrăjitoarele au ochi care inspiră frică. M-am apropiat şi am privit-o ţintă, ochii ei s-au mărit cât s-au mărit, apoi au început să lucească. Eu m-am speriat, am ţipat şi am fugit, apoi mi-a trecut, Alisa îmi place foarte mult“) pare scoasă din REM, aşa cum mijloceşte iniţierea în vârsta nubilă a prietenelor ei.
Kinderland e un roman de mici dimensiuni. Chiar şi aşa, vreo zece pagini ar fi fost mai bine să lipsească (cele în care Cristina emite cugetări despre viaţă şi rosturile ei). Nu ştiu dacă prozatoarea va reuşi să înainteze pe teritoriul fragil pe care s-a instalat, dar cred că totul depinde de cât de bine îşi drămuieşte „bagajul“. N-ar trebui să se încarce niciodată cu „proiecte“ şi, mai ales, ar fi păcat să uite acasă micul paradis, suspendat între geografie şi istorie, din care a coborât. //
// LILIANA COROBCA
// Kinderland
// Editura Cartea Românească,
2013, 178 pag.