Pe aceeași temă
Nu există, cred, în literatura română un text testamentar pe măsura celor 2.500 de scrisori trimise de Ecaterina Bălăcioiu fiicei sale, Monica Lovinescu.
În urmă cu patru ani, la apariția cărții Doinei Jela, O sută de zile cu Monica Lovinescu, mă întrebam dacă stop-cadrul tragic al ultimelor luni de viață ale marii voci de la Europa Liberă nu va stinge forța luminoasă a personalității ei. Se va putea oare prelungi dincolo de moarte ardența naturii Monicăi Lovinescu sau, dimpotrivă, finalul dureros, recompus adesea din amănunte penibile, va cădea ca o lespede peste o figură crucială a anticomunismului românesc? Relatarea empatică a autoarei cărții, egal dăruită directeții de tip reportericesc, clătina tulburător o percepție încă fragilă.
Astăzi, se vede destul de bine că vremurile nu au mers cu Monica Lovinescu. Cât a trăit, și-a camuflat cu consecvență vulnerabilitățile, filtrându-și până la rigiditate accesul la structura densă a interiorității. A preferat, aș zice, aparența univocității. La vârsta senectuții, memoriile (La apa Vavilonului) și Jurnalul au nuanțat (auto)portretul în alb-negru, numai că mixul între acea Monica Lovinescu, ale cărei diagnostice și analize tăiau cu precizie de diamant în metastazele compromisurilor, și această Monica Lovinescu din memorialistică nu s-a mai făcut cu adevărat. Au primit, cred, darul deschiderii de sine doar cei care o cunoșteau deja, din rândurile citite la microfon, din cărțile scrise după 1990. Pentru ceilalți, a rămas cel mult libertatea de a alege între două personaje distincte. Primul, de o inteligență severă, cel de-al doilea, de o tensiune profund umană a conștiinței, capabilă să o apropie de frământările cititorilor de acum.
Fisurarea cu bună știință a propriei armuri a avut loc, probabil, tot „din pricina“ Doinei Jela, căreia Monica Lovinescu i-a încredințat la un moment dat misiunea pe care nu reușise să o ducă la bun sfârșit de una singură: reconstituirea destinului Ecaterinei Bălăcioiu-Lovinescu, mama de care comunismul a despărțit-o definitiv, împovărând-o pentru totdeauna cu sentimentul că i-a pricinuit fără să vrea moartea. Iar misiunea se impunea, ca orice legat. Această dragoste care ne leagă, volumul publicat la Humanitas în două ediții (1998 și 2005), a rupt în ființa fiicei multe peceți peste uși închise. Prin fantele create, au intrat treptat alte și alte „probe“: Jurnal esențial, excelenta selecție realizată în 2010 de Cristina Cioabă din cele șase volume ale jurnalului Monicăi Lovinescu; mai nou, documentele relative la Ecaterina Bălăcioiu-Lovinescu selectate din arhiva CNSAS și adnotate de Iulia Vladimirov; dar mai ales primul volum din Scrisorile către Monica (1947-1951). Toate adaugă straturi noi la portretul Monicăi Lovinescu, ca într-o uimitoare reconstrucție din ADN. O lucrare în sine, work-in-progress la care suntem chemați să asistăm, să înțelegem și să luăm aminte.
Într-un epistolar atât de puternic semnat „Ecaterina Bălăcioiu“, poate părea nedrept să o decretezi pe destinatară drept personaj central. Cu siguranță însă, această mamă cu totul aparte n-ar fi fost vexată. Nu există, cred, în literatura română un text testamentar pe măsura acestor 2.500 de scrisori (ce vor apărea selectiv în trei volume). Cea care scrie se arde pe sine în flacăra lumânării de pe masă, până la ultima picătură de ceară. Cu această lumină fragilă, dar neîntreruptă, autoarea ediției reușește un straniu efect de refracție: fiica absentă primește întreg fasciculul focalizant. Cum va fi trăit ea, departe fiind și salvată de chiar Cortina de Fier care căzuse, muntele de nefericire și de singurătate care se revărsa din scrisorile mamei?
Ecaterina Bălăcioiu-Lovinescu îi scrie Monicăi din prima clipă de singurătate, chiar la întoarcerea de la gară, de unde fiica urcase în trenul de Paris (septembrie 1947), către o bursă obținută cu greu. Extrem de tânără, vibrând între excitația drumului nou care se deschidea și desprinderea grea de anii cei mai frumoși de acasă, purta în mână doi trandafiri roșii, care vor reveni pe tot parcursul cărții - memento al sacrificiului trăit extatic de cea rămasă pe peron. Mama îi va scrie neîntrerupt, într-un continuum senzitiv, de seismograf conectat în așteptarea dezastrului.
Cât de înaltă e dragostea Ecaterinei Bălăcioiu pentru fiica ei s-a scris deja, se știe, e simplu de văzut deschizând cartea la întâmplare. Cât de consumant va fi fost însă pentru fiică torentul de detalii ale dorului, frustrării, disperării, ulterior ale degradării (auto)impuse – acesta e un lucru încă de măsurat.
„Vinovăţia mea e de alt ordin. Că n-am avut viziune istorică şi am plecat fără a realiza că e pentru totdeauna. Că n-am rămas alături de ea să suferim şi să murim împreună. Că am pus-o în contact cu Caraion. Complexul meu e confuz, nu se lasă redus la cuvinte. Mi-aduc aminte că mamei îi plăcea un poem de Richepin faţă de care eu nutream un dispreţ estetizant: un fiu îşi omoară mama care văzându-i mâna pătată de sânge mai are doar timpul să murmure: «T’es tu fait mal, mon enfant?». Era premonitoriu“, găsim într-o convorbire consemnată în Această dragoste care ne leagă. Este preluarea, fără cruțare de sine, a tot ce a urmat. Uneori expresia durerii e frapant de laconică și cu atât mai izbitoare: „Vocea ei a dispărut din urechile mele. Sufăr de tăcerile ei“.
Cine ar fi putut clasa în vreun fel mesaje ca acestea, primite prin celebrul „curier diplomatic privat“ (adică prin prieteni care puteau scoate din țară scrisori)? Încă din toamna lui ‘47, Ecaterina Bălăcioiu scrie: „Mi-e dor de tine până la amețeală și abrutizare“. „Patul tău e făcut ca și când te vei întoarce de la o cină sau un ceai... Ai luat cheia? ... Cum îmi bătea inima când auziam pe sub balcon zgomotele temute; te așteptam, te bombăneam și te iubeam“ , pentru a ajunge, un an mai târziu, la: „Îți întind cu ochii umezi botul meu de câine bătrân și bătut. Mângâie-mă cu mânuța ta cu degete lungi și delicate“, sau direct: „Vai, mă strâng lângă tine duios, cu sfială și strig, speriată: scapă-mă!“. Cum va fi sunat în mintea fiicei o frază precum: „Oare am să te regăsesc peste 100 de ani? Am să te mai port o dată în pântece? (...) Noapte bună, scumpa mea Nemesis“ (1945).
Sinceritatea funcționează irepresibil. Tot ce i se întâmplă Ecaterinei Bălăcioiu în acești primi ani de absență a Monicăi e scris aici, de la golul fizic lăsat de plecarea ei, trecând prin vămile tot mai triste ale sărăcirii, ale deposedării (de casa în care locuia, de slujba de profesoară de limba franceză, de minimul confort al unei vieți decente, de prietenii care dispar în închisoare) și până la prăbușirea ultimelor speranțe, odată cu primul act definitiv, prin brutalitatea fără echivoc, al coșmarului care va urma: confiscarea bibliotecii lui Lovinescu.
Selecția operată de Astrid Cambose merită aici din nou lăudată. Dar nu îndeajuns, câtă vreme notele surprind o dramă concentrică, intuiesc că scrisorile o îngreunează iremediabil pe Monica, o supun fără voie unei torturi subtile, înspăimântătoare prin continuitate. Legătura dintre mamă și fiică devine – din supapă a dorului reciproc – capcană perfectă.
Scrisorile către Monica sunt o involuntară cooptare în suferință, în mortificare, tocmai a celei pe care Ecaterina Bălăcioiu voia să o salveze. Treptat, Ecaterina Bălăcioiu înțelege cum stau lucrurile, dar viața e mai puternică, așa cum i-a fost ei hărăzită, așa cum i-a fost rezervat fiicei ei să o împărtășească. Când arestarea devenise posibilă în orice moment (Ecaterina Bălăcioiu-Lovinescu a fost ridicată în 1958, la 71 de ani, a murit în închisoarea Văcărești în iunie 1960 și zace, probabil, în groapa comună de sub actualul... mall Sun Plaza din București!), în scrisorile către Monica apar remușcările. Biata mamă nu face însă decât să re-developeze, prin trecerea în cuvinte, teribila penitență pe care fiica ei începuse deja să o trăiască, fără să se mai poată vreodată elibera.
„Draga mea Mica, nu sunt o mamă bună. Mă tângui și mă jelui, în loc să-ți fiu sprijin.“ „Știu că sunt o mamă rea și că, având în vedere distanța și toate imensele și dragile tale greutăți, ar trebui să le trec sub tăcere pe ale mele“, scrie Ecaterina Bălăcioiu-Lovinescu în 1948. „Îmi dau seama că sunt de un egocentrism nebun, clinic: durerea mea, tristețea mea, disperarea mea, situația mea, spaima mea, singurătatea mea, părăsirea mea, frica mea, obsesia mea. Și asta fără rușine, de la un capăt la altul“ (1949). Dar nimic nu sună mai sfâșietor decât pilda ascunsă într-o amintire de familie: în februarie 1950, Ecaterina Bălăcioiu-Lovinescu își amintește de bunica ei, Muma, care își tot jelea soțul. Până când acesta i-a apărut în vis spunându-i: „Nu mai plânge așa – nu mă lași să uit și-mi face rău“.
Obsesia de-o viață a Monicăi Lovinescu pentru destinul mamei sale ne-a redat, fragment cu fragment, întregul unei figuri de statură morală impresionantă. Comparabilă cu Anița Nandriș-Cudla prin dârzenia luptei pentru o singură cauză - propria-i fiică, după cum foarte bine o spune A. Cambose -, fostei soții a lui E. Lovinescu nu i-a fost dat să-și măsoare victoria. Dimpotrivă, destinul a distribuit-o altfel, mai aproape, poate, de o Alice Voinescu: să-și aștepte, cu tot mai multă mândrie, înfrângerea. „Acum sunt ca o lupoaică, în stare să facă față luptei fiindcă își știe puiul la adăpost“, scrie în 1950. De acum, scrisorile se ridică până la insuportabilul tragediei, prin transferul de suferință fără mântuire către fiică.
Monica este nu doar personajul central al scrisorilor, ci și victima lor. Reînvierea destinului mamei a pansat, probabil, cât s-a putut, rana străveche, dar cu siguranță nu a putut-o vindeca. E o explicație suplimentară pentru neobosita grijă a fiicei lui Lovinescu de a rămâne, în ochii publicului, doar călăuza severă a gândirii intelectuale libere, în România comunistă. Cu atât mai severă cu cât mai acute deveneau semnele desfigurării, în teribilul deceniu nouă al secolului trecut.
Grila morală aplicată elitei literare românești zeci de ani, de la microfonul Europei Libere, împreună cu Virgil Ierunca, a forjat în bună măsură ierarhiile valorice, după un desen care încă poate fi identificat. În același timp, a adunat resentimente durabile, și ele detectabile azi, chiar mai mult decât acum douăzeci de ani. Portretul Monicăi Lovinescu se desenează astfel din ce în ce mai mult în notă tragică și tot mai puțin în notă eroică: eroismul, în care sacrificiul de sine e presupus, are sens doar dacă este învestit cu sens, iar acesta este apanajul vremurilor cu aspirație morală, cum nu sunt cele pe care le trăim. //
// ECATERINA BĂLĂCIOIU-LOVINESCU
// Scrisori către Monica (1947-1951)
// Editura Humanitas, 2012