Pe aceeași temă
De când a început stagiunea teatrală 2012 / 2013, cele mai multe vizite le-am făcut la Teatrul Național din București. E o situație neobișnuită, căci ani la rând intram în sălile celui mai mare mall-teatru românesc doar ca să văd spectacole străine venite în turneu în Capitală, fie că erau din provincie sau din străinătate. „Ca la Național“ devenise o etichetă stilistică, dar care nu se referea la lucrurile ieșite bine, în general. De când însă noile săli ale complexului se deschid una câte una, spectacolele au devenit altceva. Aceiași actori ai Naționalului, secondați de tineri actori aduși prin contracte de colaborare complicate – sistemul teatral de stat nu favorizează și nu agreează participarea personalului artistic de tip free-lancer –, reușesc să se miște altfel. Iar rezultatele sunt spectaculoase.
Când, în septembrie 2012, am aflat că Radu Afrim pregătește Năpasta de I.L. Caragiale la TNB, am rămas fără replică. Era un proiect neobișnuit din mai multe puncte de vedere. În primul rând, pentru că regizorul însuși declarase în multe rânduri că nu va monta Caragiale niciodată, motiv pentru care a și fost atacat de un renumit critic literar. „Am zis că nu mă interesează problemele din comediile lui Caragiale, pentru că eu îl acuz pe Caragiale de faptul că noi ne simpatizăm clasa noastră politică imbecilă. Suntem toleranți când îi vedem la TV. Ei ne dau în cap, iar noi râdem. Caragiale a dat undă verde la asta. Deși nu toate piesele lui sunt politice (...), dar cele politice au dat undă verde acestui tip de personaj simpatic, abulic, care practic nu are nici un talent pentru a face politică, dar ne conduce. Și uite că tot pe ăștia îi avem de atunci!“, declara în septembrie Radu Afrim.
Chemarea de a se alătura grupului select de regizori invitați să monteze Caragiale cu ocazia centenarului (1912-2012) a venit de la Ion Caramitru, directorul TNB. „Am ales Năpasta ştiind că o să o afrimizez și pe asta. Deja lucram și suna foarte modern și actual spectacolul nostru. Nu neapărat textul! Nu l-am plasat în mediul rural! Nu vreau să spun multe, dar va fi un Caragiale care nu va fi de muzeu.“
Spectacolul a avut premiera la mijlocul lunii decembrie a anului trecut și a închis seria de montări comemorative din Anul Caragiale. Având o distribuție formată din 12 actori (8 dintre ei aleși pentru un micro-spectacol în spectacolul însuși), această montare este poate una dintre cele mai interesante și valoroase spectacole ale stagiunii 2012 / 2013.
„Fac Năpasta pentru că există o relație puternică, niște caractere puternice, deși textul a fost criticat ca fiind ușurel“, explica Radu Afrim, regizorul care preferă dramaturgia contemporană, clasicii fiind greu de „remixat“ (termen care îi aparține și înseamnă o reinterpretare în context actual a unui text clasic), iar reacțiile care urmează spectacolelor după asemenea texte sunt mereu violente.
Se spune că lui Caragiale i-a venit ideea de a scrie Năpasta după ce, ieșind dintr-o cârciumă, a auzit o frântură de conversație între doi clienți care, tulburați de frumusețea hangiței, și-au spus unul altuia, cu certitudine, că pentru acea femeie se va săvârși o crimă. Plecând de la această afirmație-ipoteză, Caragiale a dezvoltat o intrigă simplă, dar puternică în care o femeie, Anca, se căsătorește cu ucigașul soțului ei. După 9 ani, când omorul stă să se prescrie iar vinovatul să scape de pedeapsă, apare Ion nebunul, omul acuzat și condamnat pentru omor, în fapt o altă victimă, o victimă judiciară de această dată, a adevăratului criminal. Anca, un Hamlet feminin românesc, reușește să dovedească criminalul și să-l pedepsească, folosindu-se de puterea ei de seducție, omorând prin brațul altui bărbat care o iubea nebunește.
Intriga are loc în lumea satului românesc, dar Radu Afrim o translatează în lumea unei metropole. Nu se simte un accent românesc; cel puțin nu la început. Senzația privitorului este că se află într-un penthouse new-yorkez, cu mobilă albă, cu o bibliotecă care plasează personajele în lumea unei elite economico-mondene. Spațiul este însă marcat de prezența unui covor de pământ, un fel de mormânt viu așezat ritualic în mijlocul unei case globale. Acest pământ este cel care, încetul cu încetul, transpiră și aduce fantome și esențe pur românești. Acel pământ este ca o poartă spre profundul românesc, ca și cum, răscolindu-l, se trezește întreaga matrice a spiritualității unui neam programat să rabde, să iubescă, să pedepsească și să răzbune într-un fel anume.
Radu Afrim este un regizor vizual profund. Imaginea morții, personificată într-o arătare îmbrăcată într-un superb costum popular maramureșan, cu fața acoperită de o mască de lemn încremenită, este cel mai puternic simbol teatral pe care l-am văzut și simţit vreodată într-o sală românească de teatru.
Alegerea actorilor mi s-a părut neobișnuită, dar foarte inspirată. Pentru prima dată l-am văzut pe Mihai Călin (Dragomir) într-un rol de băiat rău. Am rămas cu imaginea lui de monstru chinuit de remușcări, într-o cascadă de stări care răscoleau spectatorul prins în vria acestui spectacol. Marius Manole în Ion nebunul are niște intervenții cutremurătoare. Dansul său cu picioarele goale în pământul proaspăt are ceva ritualic și sfânt. Mirosul de pământ care se ridică din picioarele lui e ca o invitație cuminte la întâlnirea cu moartea. Pentru rolul Anca, Radu Afrim a ales o distribuție dublă: Crina Semciuc și Simona Popescu. Spectacolul pe care l-am văzut o avea ca protagonistă pe Crina Semciuc, o prezență puternică și fragilă. Mișcările ei, un dans mut al durerii, sunt hipnotizante. Grupul de 8 tineri actori, unii dintre ei încă studenți ai Universității Naționale de Artă Teatrală și Cinematografică „I.L. Caragiale“, au dat o supradimensiune acestui spectacol. Fiecare spectator le va găsi locul și semnificația, le va decoda pentru sine însuși, dar mi-au părut ca niște iele (deși grupul e mixt, format dintr-un număr egal de fete și băieți) ieșite din covorul de pământ, adevăratul centru de greutate al decorului semnat de Vanda Maria Sturdza.
Omorul din final este explicat printr-o paradă de costume superbe, al căror material imită carnea vie și sângele. Un spectacol al descompunerii, al dispariției, al morții, exprimat printr-o trecere în scenă care – separată de spectacol – ar putea părea o veritabilă paradă de modă. Cosmin Florea, cel care a creat costumele, a reușit să transmită stări doar prin imprimeul ales și prin croiala costumelor, care devin un fel de rană mortală creată din textile.
Am lăsat la urmă doi performeri care au întregit spectacolul într-un fel inedit: vocea Luizei Zan și instrumentele muzicale manevrate de Valentin Luca. Cu o voce profundă și o prezență scenică regală, Luiza Zan a umplut golurile dintre replici, a pus accentul pe anumite cuvinte, care au căpătat dimensiuni halucinante.
Spectacolul este mereu văzut de un număr impresionant de spectatori. Pe lângă plătitorii de bilete, tinerii studenți ai facultăților de artă care au privilegiul de a avea acces gratuit la spectacolele TNB, într-o politică inteligentă de educare și predare de ștafetă, umplu fiecare colț liber, fiecare culoar posibil. Atmosfera a fost fabuloasă. N-am crezut că Caragiale poate fi așa. Cu acest spectacol, Radu Afrim l-a dezinhibat pe Caragiale. Caragiale a devenit un dramaturg cool.
Poate nu e cel mai bine vândut spectacol de teatru din București, dar cu siguranță se află între primele trei. De ce ar trebui să mergeți să-l vedeți? Pentru că e ca și cum un DJ ar mixa balada Miorița. Pentru că ADN-ul nostru cultural este deschis, capabil de reinterpretări globale și cosmopolite, iar Radu Afrim a demonstrat asta printr-un experiment teatral reușit. TNB devine un loc cool. Generație MTV, poftiţi la teatru! Începeți cu Năpasta lui Afrim! //