Pe aceeași temă
subREAL, Retrospect, MNAC, 31 mai 2012- sine die secolul XXI
MNAC are, în sfârşit, o colecţie permanentă! Încă de la înfiinţare, din 2004, mulţi s-au lamentat că MNAC nu se achită de datoria pe care o avea prin titulatură, aceea de a fi un MUZEU de artă contemporană, nu o hală de expoziţii temporare. Odată cu Retrospect, această summa boom laude a clubului subREAL, MNAC oferă, pentru prima dată în istoria sa, varianta proprie asupra profilului, performanţei şi calităţii în arta românească contemporană.
Alţii s-ar fi gândit că, după 1989, bobocul artei locale s-ar fi numit mai bine Ion Grigorescu, Dan Perjovschi sau Şcoala de la Cluj. Nu pentru că aceştia au fost expuşi la Documenta, la MoMA sau Tate, cum n-au fost şi nu vor fi vreodată subREAL. Nu pentru că au, horribile dictu, succes de casă, monstruos pe alocuri, cum n-au avut şi nu vor avea subREAL. Ci pentru că, spre deosebire de subREAL, ei au practicat şi practică tipuri de artă care se regăsesc în peste 90% din scena locală. Că sunt reprezentativi adică, pentru ceea ce s-a întâmplat mereu aici, în arta românească aşa cum o ştim, unde peste 80% dintre artişti sunt pictori care se străduiesc să picteze bine şi plăcut, precum cei din Şcoala de la Cluj, iar cei mai mulţi fac şi desen, precum Dan Perjovschi, şi nu puţini sunt captivaţi de simbolisme, transcendenţe şi spiritualisme, precum Ion Grigorescu. Dar MNAC a ales să ipostazieze drept colecţie permanentă a artei contemporane româneşti poetica poantei cinice subREAL, foto-video-instalaţia belferă.
Lecţie şi corecţie totodată, colecţia permanentă subREAL indică sensul şi direcţia pe care o dă MNAC artei contemporane. Un act de curaj, carevasăzică. Actualitatea în artă nu este, după MNAC, pictura de odinioară cu cagulă gri şic à la Cluj, nici desenul de Altamira cu teme de Al-Jazeera, ca la Perjovschi, şi nici Dada (re)văzută din altar, ca la Ion Grigorescu. După MNAC, paradigma de autoritate a artei recente este ceea ce a făcut subREAL, respectiv arta politically correct (acum, când corectitudinea politică este total sabordată), preocupată de tehnologia video de ultimă oră (ultima oră pe un ceas blocat acum 25 de ani) şi de un demers para-estetic, mai mult antropologic, sistematic, adresat societăţii de pe o poziţie analitică, distantă, ideală, asistenţială, antimaterialistă, progresistă, melioristă (acum, când hedonismul critic de box-office a acaparat mai tot ceea ce este valoros în arta curentă, care este tot mai subiectivă, imediatistă, estetizantă, antiasistenţială, consumistă, indiferentă la progres, exploatând fastuos deliciul, delirul). Pe scurt, MNAC defilează cu steagul perimat al progresului dogmatic, căci paradigma artistică a actualităţii propusă de MNAC prin colecţia subREAL este axată pe fixaţiile politico-estetice dâmboviţene ale anilor ‘90-’95. Acestea încorporau o neînţelegere crasă a contemporaneităţii, chiar şi atunci când erau susţinute abundent de fondurile Centrului Soros pentru Artă Contemporană, care au gangrenat arta locală în proiectită, asistenţialitate, instrumentalism, distanţare, carierism cu lustru progresist şi tehnologită acută timp de un deceniu. subREAL a fost CSAC (din multe puncte de vedere) şi înainte de înfiinţare, şi în timpul funcţionării, dar şi după desfiinţarea oficinei de propagandă artistică anticonsumistă, anticapitalistă, antiautohtonistă şi antiestetică.
Existenţa CSAC, principiile şi acţiunea acestuia la nivel istoric au fost salutare. În acei ani de flirt primejdios cu paseismul interbelic, cu autohtonismul ortodoxist, când România culturală cocea viitorul în spuza trecutului, în noicolatrie ţuţistă şi legio-monarhism, între MŢR-ism, mineriade, pelerinaje, proxenetism şi duhovnici aprigi ai ieşirii din istorie, bula CSAC a constituit o diversiune necesară care a regrupat oastea de pripas a utecismului optzecist fără orizont şi pe cei câţiva lupi tineri şi urşi bătrâni gata la orice compromis pentru a ieşi sau a rămâne în faţă. Nimeni nu a ieşit finalmente în faţă din acest model, toţi au murit în faşă, făcând gimnastica suedeză a proiectelor scolastice CSAC, dedicate defavorizaţilor, manipulaţilor, minoritarilor etc., aşa cum le cereau manualele apocrife de artă alternativă. Dar să consideri că diversiunea CSAC-subREAL, deşi utilă, a fost efectiv o formă de conştiinţă autentică, adecvată timpului, este o eroare cardinală. Expoziţia de faţă, uscată, apatică, monotonă, deşi perfect (mai mult ca perfect!) panotată, este cea mai explicită mărturie a vidului ideatic, artistic, valoric, moral şi uman al paradigmei în cauză.
Esenţa demersului subREAL e „să râdem de ei!“. Cine sunt „ei“? Noi, cine altcineva! Cei care, în Je t’aime moi non plus (1991), scriau măscări puerile („Arta, Capitalism, Ana are Mere, Cam mică o ai, bă!, No Future, Politica, Seedorf“ -!!- etc.) pe falusuri de carton pe care le băgau în urne improvizate, supravegheate de camera video care „documenta“ faptul că au votat astfel, la bâză, printre alţii, Ştefan Câlţia, Vasile Tolan, Pavel Şuşară, Gheorghe Vida etc. etc. Toţi (sau imensa majoritate) stâlpi ai scenei artistice locale, oameni cumsecade în felul lor, care s-au dedat la un zbenghi cu pretenţii radicale (căci aşa e de bon ton în lumea artei), prin care ideea şi practica votului erau reduse la ridicol, pe principiul că decât să votezi şi votul tău să nu conteze, mai bine bagi falusul în urnă şi te arăţi aşa cum eşti, şmecher, ironic, detaşat. Faptul că o asemenea lucrare-acţiune a fost produsă la Timişoara, cu pretenţia enunţată ca atare, chiar în eticheta de la MNAC, de a trimite la „revoluţia română din 1989“, arată (dincolo de blasfemie) că defetismul miticist tipic impregnase de la început militantismul de paradă al subREAL. Cu aplomb, cariera acestora merge mai departe pe şina dezangajării trucate critic, iar 1000 artists in Europe (1991-1992) pune gaz pe haz, cu cele 1.000 de prezervative umflate, în ale căror ambalaje erau puse numele a 1.000 de artişti români (ne)realizaţi astfel la nivel global. Pe acelaşi fir, Draculaland 1 (1992), este o aplicaţie locală a celebrei LHOOQ a lui Duchamp, cu menţiunea că Mona Lisa primeşte nu orice fel de mustăţi, ci pe acelea ale lui Vlad Ţepeş.
Bruma de inserţie artistică din subREAL dispare atunci când grupul este părăsit de singurul artist din componenţa sa, Dan Mihălţianu. Rămaşi singuri, ceilalţi doi membri se calează pe traseele fixate anterior, Draculaland 4 (1993) aducând laolaltă poveşti sângeroase cu vampiri, câini vagabonzi şi Casa Poporului într-o video-instalaţie ca un aspirator de locuri (culturale, sociale) comune sub auspicii pretins criticiste, metodă care va deveni marca subREAL, aceea a arivismului băşcălios cu alibiuri radicale (sanchi!), anticapitaliste şi anticonsumiste avant la lettre.
Atunci când România aluneca pe panta inflaţiei şi a creşterii economice negative, când consumul era o aspiraţie populară irealizabilă, ei considerau oportun să afirme, cinic, că „câinii vagabonzi şi consumismul merg bine împreună, deoarece la lumina de neon a reclamelor oamenii pot vedea cine îi muşcă“. Mustul subREAL e stors din tarele societăţii, antiempatic, sarcastic, sec, fără efort şi fără efect: în 1994 ei produc designul unor fictive mărci de ţigări, „Naţionale“ (previzibil, cu o mioriţă pe ele) şi „Şomer“ (cu o gravură reprezentând un muncitor în peisaj de uzine, reminiscenţă a studiilor serioase în domeniul imageriei muncitorului comunist, întreprinse de către Călin Dan, a cărui consacrare ca istoric de artă i-a adus-o best-sellerul Imaginea muncitorului în grafica românească, apărut la Meridiane, în 1982, redevabil unui alt tip de comandă socială decât aceea a anilor ‘90). În 1995 e rândul lui Brâncuşi, cel de pe bancnotele de 500 de lei, băgate la spălat şi puse la uscat, glosă îngustă pe tema artei care spală bani, la fel ca şi Campania din 1995, când vine rândul unei cercetări asupra scuipaţilor de pe stradă, inventariaţi, fotografiaţi şi expuşi de cei doi subREALi, deveniţi, acum (inaparent), exponenţi ai sistemului, ai bunului simţ ultragiat de acei „ei“ primitivi de care râdeau amarnic şi din care-şi agoniseau arta, precum în Eurasia (1992), unde era demascat, cu o poetică miticistă, gen „Caţavencu“, traficul de rulmenţi către Turcia, la care se dedau mii de români în acei ani de un comic mortal.
Circumstanţele favorabile au făcut ca arhiva foto a revistei Arta să intre (abuziv) în posesia subREAL (în sine, deloc o faptă prea penală, căci pe-atunci în posesia altora a intrat abuziv chiar România, nu doar poza ei), iar asta a picat la ţanc, atunci când ţepele din Draculaland se tociseră de vidul aprig străpuns. Din arhiva Arta, subREAL a smuls tot ce se putea smulge, în serii precum Serving Art 2, de la sfârşitul anilor ‘90, când sunt dezvăluiţi ori amploaiaţii modeşti ce ţineau lucrările (oficiale) fotografiate pentru a fi reproduse în revistă, în anii ‘70-’80, ori fundalul acestor lucrări (interioare, şevalete, peisaje etc.). Proiect de cercetare pe cât de laborios şi fastidios, pe atât de vid conceptual şi artistic, o simplă găselniţă, genul de dezvăluire care nu spune nimic, abundentă în presa tabloidă („senzaţional: arta oficială era susţinută de clasa muncitoare pe când era fotografiată!“), Serving Art a fost prefaţată de Dataroom şi What does a project mean? (1995-1996), o instalaţie de fotografii mărite şi decupate cu reproduceri din revista Arta ale sculpturilor lui Ion Irimescu, preşedinte UAP în perioada 1978-1989. Artist oficial, sculptor mediocru şi element de nădejde al regimului comunist, Ion Irimescu era o figură aclamată copios în anii ‘90, când, ca unui patriarh (a murit la 102 ani, în 2005), i-a fost dedicat, încă din timpul vieţii, un muzeu personal la Fălticeni. Instalaţia realizată de către subREAL din fotografiile sculpturilor devenite şi ele sculpturi ridică însă o problemă chiar aici, la MNAC: este evident şi adevărat că Irimescu a fost un profitor al ambelor sisteme, dar, deşi este mai puţin evident, nu este mai puţin adevărat că subREAL se află într-o situaţie similară, ba chiar mai bună, căci muzeul lor nu e la Fălticeni, ci la Bucureşti, iar auto-autopsia aceasta intitulată rebarbativ Retrospect (destinată, aşadar, oligarhiei anglofone a lumii artei, nu ignarilor locali) este o încercare de înviere prin mistificare a unei paradigme artistice al cărui deces a fost consemnat cu mult înainte, la sfârşitul anilor ‘90, atunci când loviturile primite de la noii sălbatici, precum Rostopasca, dar şi de la noii pictori ai anilor 2000 (Şcoala de la Cluj) au arătat că, deşi MNAC nu sesizează nici acum, steagul radicalismului de mucava era de mult în bernă, iar poetica gen video-sec-poante era pe catafalc, era chiar atât de retrogradă la nivel conceptual încât a fost nevoie de reinventarea ei: acţiunile conceptuale ale lui Mircea Cantor, din anii 2000, forjează în poezia ideii, nu în parada implicării sociale cinice, ca bancurile vizuale subREAL. Matei Bejenaru va reconstrui cu răbdare, ardoare, consecvenţă şi chiar cu fanatism stângist îngust angajarea aplicată în mediul social proxim, departe de perspectiva superioară, infatuată, a subREAL.
Chiar şi în ceea ce priveşte arta video, aceasta renaşte ulterior din abisul pseudo-profesional gen subREAL; acţiunea lor filmată, Communication 1:1, cu cei doi membri impasibili şi plini de importanţă, Iosif Kiraly şi Călin Dan, donând sânge deodată (pentru nimeni) amestecat într-o singură sticlă, este un reper rar al grotescului gratuit, o ducere la nivelul zero a chiar ideii de artă angajată. Târziu, după 2005, câţiva tineri artişti video precum Cristina David sau Regele Ionescu au descoperit spectaculos implicarea efectiv subiectivă, tactilă, sensibilă şi plină de sens în lumea care îi atinge în mod direct, imediat, în lumea proprie, pe care modelul CSAC-subREAL o obturase. Pe parcursul anilor ‘90, subREAL a compromis, a distrus relaţia adevărată cu lumea dată, complăcându-se în clişee pseudo-intelectualiste la adresa unor fantome sociale (temele zilei), expulzând din artă orice avea de-a face cu ceea ce este propriu artistului, cu acel ceva ce face din artist mai mult decât un televizor şi altceva decât un sociolog de ocazie.
Morga de pompe funebre a expoziţiei de faţă vine chiar din lipsa ei totală de căldură: este o realizare de vârf a artei româneşti, dar una pe stoc. E ceva perfid în felul impecabil în care este organizată, tocmai pentru a da senzaţia unei aşezări inevitabile, implacabile şi definitive a subREAL în istoria artei. Expoziţia are un parcurs, o cronologie şi un discurs care consacră subREAL drept protagonistul scenei artistice locale din 1990 până târziu în anii 2000. Lucrul nu este doar fals (căci după 1995 subREAL nu mai reprezintă ceva, iar din anii 2000 el este chiar marginal), ci şi în ceea ce are adevărat el este mistificator, întrucât centralitatea subREAL în primii ani ‘90 se datorează faptului că tocmai ei au diseminat paradigma artistică (perdantă, retardatară) în care ceilalţi actori de pe scena locală s-au prins ca-ntr-o cursă şi au jucat la fel de sau chiar mai prost. subREAL poartă o responsabilitate, şi nu un merit pentru faptul că, în acei ani, ei sunt printre cei mai buni dintre ciracii lor.
Narcisistă, arta de acest fel nu se adresează nimănui cu afecţiune, pentru că e o cercetare distantă, dar nici cu inteligenţă, pentru că este doar o infuzie de poante. Artiştii de după subREAL au fost nevoiţi să reînveţe candoarea, să fie „fraieri“, adică reali, autentici, capabili să se implice „pe bune“ în ceea ce fac, nu să considere, cu aroganţa tipică instrumentalismului optzecist, că totul e doar o suprafaţă în cultură, pe care cel mai şmecher patinează cel mai tare şi umflă potul. Căci potul astfel dobândit e vânare de vânt într-un cavou, ca-n retrospectiva inutil împopoţonată-n Retrospect-ul de la MNAC. //