Pe aceeași temă
Radu Mărculescu oferă, cu un talent literar extraordinar, radiografia perfectă a ceea ce a fost prizonieratul militarilor români în Uniunea Sovietică.
Experienţa carcerală complexă a lui Radu Mărculescu (1915-2011) de-a lungul celui de-al doilea război mondial, dar şi după terminarea acestuia este relatată amplu, cu lux de detalii pitorești, îmbrăţişând întreaga paletă de culori a sufletului uman. Primul său volum memorialistic, Pătimiri și iluminări din captivitatea sovietică, se axează asupra captivităţii în URSS, iar în cel de al doilea volum, Mărturii pentru Judecata de Apoi adunate din gulagul românesc, Radu Mărculescu descrie experienţa din sistemul represiv grefat în România de ocupantul sovietic. Primele memorii se împart net în două faze distincte: cea de până la căderea în „robie“, care se axează asupra încleştării din zona Stalingradului din noiembrie 1942, şi apoi prizonieratul la sovietici (1942-1950), o perioadă foarte lungă şi, în consecinţă, bine reprezentată în materia cărţii. În spaţiul cultural românesc nu au apărut foarte multe evocări şi mărturii despre tragedia armatelor române din arealul Stalingradului, de aceea cartea lui Radu Mărculescu trebuie aşezată în primul rând al acestei dureroase pagini a istoriei noastre militare, care, ulterior, s-a transformat într-una politică, prin aservirea României puterii sovietice, ieşită victorioasă net în acea confruntare.
Radu Mărculescu era sublocotenent TR într-o baterie de obuziere. Calvarul autorului şi al altor zeci de mii de militari români a început în ceţoasa dimineaţă de 19 noiembrie, când a fost declanşată ofensiva sovietică. Timp de patru zile românii s-au retras, la un moment dat nemaiavând obuze să tragă, fiind forțați să-şi distrugă tunurile, cu speranţa deşartă de a găsi podul de la Kleţkaia în mâinile Axei. „Eram cu toţii frânţi de oboseală şi de presiunea nervoasă a evenimentelor, precum şi în cea mai deplină nesiguranţă, încât, punându-mi capul pe raniţă, drept rugăciune atât am putut să spun «Doamne, fă Tu ce nu mai putem face noi. Că puterea Ta în slăbiciunea noastră se arat㻓. La 24 noiembrie, unitatea condusă de Radu Mărculescu a ajuns în acel punct nodal, alături de alte zeci de mii de soldaţi români care încercau să scape, şi au fost capturaţi de armata sovietică. Descrierea marşului robiei şi al morţii rămâne cutremurătoare, căci timp de 12 zile prizonierii români şi germani au fost siliţi să meargă zeci de kilometri către o gară îndepărtată, în plină iarnă, dormind sub cerul liber, hrăniţi mizerabil. Cei slăbiţi şi care rămâneau în urmă erau împuşcaţi de cel care avea să-i bântuie visele tot restul vieţii: „un uriaş într-o şubă miţoasă, lungă până la pământ, cu o căciulă rusească îmblănită (...) într-o mână ţinea o carabină ce fumega, iar în cealaltă o lesă de care trăgea năbădăios un câine pitic, un teckel cu laţe roşcate şi picioare strâmbe, ca să lingă de pe zăpadă o dungă de sânge“.
Rata mortalităţii a fost uriaşă, autorul aproximând din cele văzute că dintr-o coloană de 10.000 de prizonieri nu ar fi ajuns la destinaţie decât 2-3.000. Încă din primele zile de captivitate, ofiţerii români au înfruntat marele duşman al deţinutului sovietic din Gulag: foametea. „Ea constituia timbrul de fond al tuturor chinurilor noastre. Ni se dădea ca hrană peşte sărat şi pesmeţi uscaţi, dar fără apă, sau apă pe sponci, la soroace, ceea ce provoca o sete oribilă şi de nesuportat. Sub presiunea foamei, care în final ajunge să întunece chiar şi mintea, astfel de dereglări comportamentale (furtul raţiei, n.m.) aveau să-şi facă apariţia mai târziu şi în lagăr, tulburându-ne existenţa, îndeosebi în primul an de captivitate petrecut sub semnul precumpănitor al foamei.“
În lagărele şi captivitatea sovietică au existat patru mari categorii de prizonieri români: 1) cei puţin numeroşi căzuţi în robie în anul 1941, în plină ofensivă româno-germană, în urma unor acţiuni individuale, care credeau în victoria finală; 2) cei luaţi prizonieri în mod masiv, în zona Cotului Donului şi Stalingradului în noiembrie-decembrie 1942, „tragic destin de generaţie“, şi pentru care deja victoria finală era o iluzie; 3) ofiţerii şi soldaţii capturaţi de sovietici în mai 1944, în Crimeea, care însă aveau un moral şi o constituţie fizică mai ridicate pentru că făceau parte din diviziile de vânători de munte, divizii de elită ale Armatei Regale Române şi 4) cei capturaţi după 23 august 1944, care nu mai aveau nici iluzii şi nici speranţe, care erau debusolaţi şi nu înţelegeau de ce „aliatul sovietic“ se comportase astfel. În mod paradoxal, Mărculescu scrie că torţa rezistenţei în captivitatea sovietică a fost aprinsă şi transmisă succesiv de la prima categorie de prizonieri către celelalte.
Traseul autorului în burta chitului (Gulagului) sovietic, aşa cum se prezenta el în timpul și după cel de al doilea război mondial (cu o rată a mortalităţii foarte mare), este unul remarcabil, transformându-l într-un adevărat Ulise în căutarea Ithacăi. Iniţial, a fost întemniţat alături de floarea ofiţerimii române care rezistase marşului morţii în lagărul de la Oranki, apoi mutat într-un fost schit ortodox, dezafectat şi transformat în închisoare de înaltă siguranţă de lângă Oranki, apoi transferat în lagărul de la Monastirka, „un lagăr de bordeie care, văzut de sus, de pe colinele pe unde ne ducea drumul, se dezvăluia privirilor noastre ca un ţarc de muşuroaie de cârtiţă“. De aici, un grup mai refractar, adică anticomunist, a fost transferat la Uscioara sau Gaura Dracului, unde s-a organizat o grevă a foamei pentru ca ofiţerii să nu fie scoşi la munca istovitoare din afara lagărului (la tăiatul şi căratul copacilor în taiga), obligându-i pe sovietici, până la urmă, să îi excepteze de la muncă. Odiseea grupului avea să continue în lagărul de la Morşansk. Pe drumul între cele două localități, fiind păcăliţi de sovietici că vor fi eliberaţi, prizonierii români au trecut prin Kazan. În monumentala gară din Kazan, autorul a fost şocat de contrastul între măreţia edificiului ţarist şi sărăcia, mizeria (celebrul bufet cu rafturi goale) celor care treceau prin ea. Extrem de curios din fire, Mărculescu a scrutat umanitatea sovietică îngrămădită în măreaţa gară ţaristă, în căutarea omului nou. Regăseşte un haos uman de nedescris, iar noii oamenii, „întinşi pe pardoseală, dormeau adânc, dar prezentau această caracteristică: fiecare dormea cu capul pe fundul altuia. Îndeosebi atenţia ne fu atrasă de un maior sovietic: acesta, descheiat la veston, pe care avea, sub celofan, un purcoi de decoraţii, cu gamela în mână, dormea cu capul pe fundul monumental al unei haziaice grase, care sforăia de rupea pământul“. Din mersul trenului, autorul observă patru femei înhămate la grapă: „mi-a rămas ca imagine-emblemă a întregii Uniuni Sovietice, cu ifosele ei umaniste sub care rânjesc cele mai înjositoare degradări ale naturii şi demnităţii omeneşti“.
Soldaţii care supravieţuiseră unei prime ierni teribile mai aveau o singură şansă de a ieşi din acel iad: înrolarea în „Divizia Trădătorilor şi Vânzătorilor“, celebra Divizie Tudor Vladimirescu. Însă chiar şi în rândul amărâţilor de soldaţi acest proces nu a fost unul masiv, existând destule cazuri când talpa ţării (elita fiind încadrată în diversele grade de ofiţeri) a preferat minele dezonoarei şi trădării. Pentru că divizia a fost constituită în anul 1943, existând şansa ca ea să lupte direct împotriva trupelor Armatei Regale Române. Autorul a cunoscut mult mai bine procesul achiziţionării sufletelor care deveneau moarte (după Gogol) din rândul ofiţerimii şi expune atât cazuri de rezistenţi care au plătit cu viaţa, cât şi de cedenţi. Pentru a-i convinge pe ofiţeri, sovieticii au recurs la vechile lor metode: munca grea şi brută la tăiatul copacilor, coroborată cu un regim alimentar de exterminare. Regimul de muncă dură a provocat îndârjirea ofiţerilor, care ştiau foarte bine prevederile Convenţiei de la Haga prin care ei erau exceptaţi de la muncile penibile. O trupă de agitatori comunişti, condusă de Ana Pauker, a colindat lagărele în care se aflau zeci de mii de militari români pentru a-i atrage de partea URSS. La căminul cultural unde fuseseră adunaţi pentru a li se prezenta situaţia, după cuvântul agitatorilor în rândul cărora se găseau colonei sau maiori care aderaseră, a luat cuvântul căpitanul Popescu-Tudor, care a combătut toate minciunile comuniste. Imediat după încheierea reuniunii, el a fost ridicat din dormitor de NKVD.
După aproape nouă ani, în iarna lui 1951, unul dintre ultimele grupuri format din ofiţeri români luaţi prizonieri la Stalingrad a plecat de la Odessa către ţara mamă, intrând în Republica Populară Română pe la Sighet, unde a fost preluat de „un cordon de ostaşi români cu petliţe albastre la guler şi cu baioneta la armă, aşteptând să ne ia sub escortă“. În acele momente, cele două armate se priveau faţă în faţă poate pentru ultima oară (dar şi cele două Românii): Armata Regală Română şi Armata RPR, creată după model sovietic. „Iată la ce se reducea repatrierea noastră: la o schimbare de lagăr, de gărzi, de câini. (...) Un caporal se apropie ţanţoş de uşă, pregătindu-şi comanda regulamentară. (...) Când desluşi prin semiîntuneric siluetele noastre fantomatice, chipurile emaciate, părul alb al multora, uniformele cârpite şi decolorate pe epoleţii cărora se mai vedeau tresele ofiţereşti ale unei foste armate regale, acest amestec bizar de mizerie şi prestanţă îl descumpăni pe tânărul caporal, făcându-l să ne salute regulamentar şi, pe un ton cuviincios, să ne invite să coborâm şi să ne încolonăm câte patru.“ De la Sighet, grupul de ofiţeri regali a fost transportat pe calea ferată lângă Bucureşti, în fosta tabără militară germană de la Bragadiru, unde a aşteptat trierea şi eliberarea, căci dosarele puse cap la cap de către NKVD au fost predate la Sighet Securităţii. Mărculescu a avut norocul să întâlnească în noul lagăr de triere un fost coleg de studenţie care se alăturase „cauzei“ proletare şi care l-a salvat în ultimul moment de la trimiterea la Canal, cum s-a întâmplat cu ceilalţi 22 de colegi de suferinţă şi prizonierat sovietic care au fost trimişi direct acolo, din fericire, toţi supravieţuind (deja experimentaţi cu viaţa în Gulag) până în 1954, când au fos eliberaţi după alţi trei ani de chin.
Pentru Radu Mărculescu au fost nouă ani din viaţă irosiţi. Deocamdată, căci patria recunoscătoare şi ocupată avea să-i pregătească şi alte surprize. Soţia nu a avut puterea să-l mai aştepte, refăcându-şi viaţa. Autorul şi-a dat seama de această tristă realitate din scrisorile mamei sale, în care erau pomeniţi toţi prietenii şi cunoscuţii săi, dar niciun cuvânt despre soţie. Din fericire, am putea spune, pentru Mărculescu, tânăra familie nu avea copii în momentul începerii războiului, căci altfel cine ştie dacă nu s-ar fi repetat tragedia trăită de Varlaam Şalamov în momentul întoarcerii de la Kolîma. „În aceşti ani am trăit cu adevărat sau totul n-a fost decât un coşmar? Un coşmar pe fundul căruia mi-am lăsat tinereţea.“ Mare păcat că această experienţă nu a fost scrisă înainte de 1989, transmisă şi tradusă în franceză sau engleză, căci ar fi rivalizat fără probleme cu Soljeniţîn sau Şalamov. //
// RADU MĂRCULESCU
// Pătimiri și iluminări din captivitatea sovietică (ediția a treia)
// Editura Humanitas, 2010