Pe aceeași temă
Ce a fost – Cum a fost este oglinda unui destin exemplar şi cartea care dă măsura unui timp istoric. Ea este, în vibraţiile ei intelectuale, biografia unui savant care a opus rătăcirilor vremii crezul său personal, alcătuit din moderaţie, erudiţie şi curaj neostentativ. Timbrul lui Paul Cornea este cel al umanismului ce rezistă şi învinge, impotriva curentului şi ispitelor.
Identitatea intelectuală în veacul XX este legată, în mod direct şi dramatic, de căutarea sensului libertăţii. Dincolo de angajamente trecătoare şi dincolo de utopii, dincolo de negocierea cu o realitate modelată de fanatism şi de violenţă, intelectualul caută, cu pasiune şi cu disperare, acea cale care să îl scoată din labirintul orbirii şi al masificării. Atunci când nu se alătură corului de voci totalitare, spiritul critic va fi farul ce străpunge întunericul barbariei, propunând celor din jurul său alternativa la orbire şi dezumanizare.
Destinul Europei Centrale şi Răsăritene este de plasat în acest context al capacităţii de asumare şi de apărare a autonomiei şi demnităţii gândirii. La stânga, ca şi la dreapta extremă, un repertoriu de fantasme are oricând potenţialul de a coloniza spaţiul public. Teroarea are un fundament ideatic, iar ideocraţiile sunt forme de dominaţie ce ambiţionează să repete gestul prometeic. Dezvrăjirea, eliberarea de sub imperiul religiilor politice sunt vămile unui proces ce duce, inevitabil, la regăsirea cărării pierdute a umanismului.
Figură canonică a ultimelor decenii în istoria şi teoria literară, cărturar ce a luminat, prin verbul său, Facultatea de Litere, erudit şi elegant în precizia analizelor sale, Paul Cornea este exemplar pentru această forţă tăcută şi stenică a libertăţii afirmate demn şi fără emfază. Ceea ce l-a distins a fost curajul de a străbate un veac al furtunilor, descoperind, la finalul acestui parcurs, elementele unei filosofii ce mizează pe liberalism ecumenic, toleranţă şi încredere în potenţialul omului de a fi bariera ce se ridică în calea fanatismului.
Din acest trunchi al libertăţii se desprinde şi una dintre cele mai ambiţioase şi temerare tentative de a revizita secolul comunist: cartea de dialoguri cu Daniel Cristea-Enache, Ce a fost – Cum a fost, este nu doar o suită de analize dense şi de formulări memorabile, ci şi un autentic manifest care închide între paginile sale mesajul adresat generaţiilor viitoare, asemeni unui îndreptar. În vremurile în care radicalismele sunt din nou la modă, iar orbirea este numele înşelător al generozităţii umane, Paul Cornea expune eşafodajul unei reflecţii afine cu cea pe care s-au întemeiat, în Europa Centrală, gesturile lui Adam Michnik sau Leszek Kołakowski.
Ce a fost – Cum a fost imaginează o manieră dialogală şi profundă de a călători către miezul unui veac al pasiunilor revoluţionare. De la aderarea la partidul comunist în anii de după 1944 până la detaşarea de dogmă, deceniile de existenţă ale României Populare şi mai apoi Socialiste sunt reconstituite cu ochiul şi mâna unui prozator tacitian, atent la dinamica delicată a relaţiilor care se stabilesc în cadrul acestei lumi modelate de viziunea şi de brutalitatea partidului unic.
Întâlnirea cu comunismul, sugerează Paul Cornea recurgând la o manieră de interpretare nuanţată şi epistemic validă, se cere redată acestui context generativ al începuturilor. Maturizarea tânărului care îşi descoperă crezul politic şi identitatea sub presiunea unei persecuţii abominabile şi ubicue este fundalul pe care se situează seducţia antifascismului. A rezista nedreptăţii şi crimei este, în România lui Ion Antonescu, ca şi în restul de Europă captivă, opţiunea naturală pentru cei ce nu aderă la proiectul exterminaţionist şi totalitar. Oricât de modeste, gesturile adolescentului care alege lupta în ilegalitate indică temeritatea unei opţiuni. Antifascismul este, în cazul lui Paul Cornea, un prim pas către adeziunea comunistă. Motivaţia este previzibilă şi ţine de o dialectică subtilă a manipulării comuniste a sentimentelor antifasciste însele. Dintre cei care rezistă, comuniştii sunt cei ce oferă cea mai solidă şi puternică sursă de emulaţie etică. Şi aceasta de vreme ce efortul lor este sprijinit de ţara ce se dedică înfrângerii naţional-socialismului, Uniunea Sovietică.
În acest mod, în anii care urmează lui 1945, Paul Cornea devine unul dintre acei credincioşi care se alătură bisericii comuniste. Lecturile din Marx şi Lenin nu sunt doar simple accidente de etapă, ci repere ale formării revoluţionare. Lucidă şi angajantă, introspecţia lui Paul Cornea permite accesul în universul mental al intelectualului devotat cauzei. Prestigiul sovietic este axioma pe care se ridică monumentul comunist. Modernizarea şi justiţia socială, eliminarea inegalităţilor şi zidirea unei lumi noi sunt temele ce revin în imaginarul începutului de drum. Rusia lui Stalin este patria muncitorilor şi ţăranilor, iar România este chemată să calce pe urmele acestui exemplu ilustru.
Încrederea în justeţea unei cauze pe care partidul comunist o întruchipează este raţiunea care îl animă pe tânărul revoluţionar. Împărţit între vocaţia de critic literar şi cea de militant, Paul Cornea îi întâlneşte, din chiar aceste momente ale tranziţiei către totalitarism, pe cei care vor fi făuritorii de canon ai realismului socialist. Lecţia de educaţie comunistă în stil stalinist pe care i-o oferă Nicolae Moraru este parte din acest scenariu de domesticire a elanurilor critice. În democraţia populară care stă să se nască, disidenţa unui marxist eretic nu are sorți de izbândă.
Până la 1965, Paul Cornea va trăi în miezul acestui teritoriu al birocraţiei partinice. Iar această lungă carieră publică este şi catalizatorul despărţirii de iluziile tinereţii. Ascensiunea în cadrul UTM este şi episodul care ocazionează vizita în ţara lui Stalin - memorabilă, povestea acestei călătorii iniţiatice este cu atât mai importantă, cu cât seminţele îndoielii critice încep să fie puse de acum. Din coconul ordonat propagandistic în care se află, Paul Cornea are privilegiul de a descoperi o patrie sovietică în care arestările sunt fapt cotidian, iar duplicitatea este parte din gramatica antropologică. Dialogul cu colegii din delegaţia italiană anticipează incertitudinile, care devin dominante, treptate - până la ce punct este justificabilă suspendarea democraţiei, motivată de saltul stalinist către viitor? În Rusia anului 1949, însoţitoarea sovietică a lui Paul Cornea îşi evocă tragedia personală ca tragedie a unei naţiuni întregi.
1956, Ungaria şi raportul secret al lui Hruşciov sunt bornele în raport de care se defineşte această accelerare a procesului de emancipare intelectuală. Destalinizarea implică, în lectura marxistului revizionist ce devine Paul Cornea, eliminarea terorii şi descătuşarea unui potenţial de creativitate pe care umanismul socialist pretindea a-l fi respectat. Critica lui Stalin, oricât de dramatică în consecinţe, nu poate fi decât primul pas în acest itinerar de regăsire a nobleţei utopice. Promisiunile dezgheţului hruşciovist sunt, pentru Paul Cornea, ca şi pentru colegii săi de promoţie maghiari ori polonezi, ocazia de a reafirma primatul demnităţii în faţa tiraniei de partid. Ratarea acestui moment de transformare este un punct de cotitură în biografia intelectuală a lui Paul Cornea. Închistarea culturală şi teroarea lui Dej sunt semnele că regenerarea poststalinistă rămâne doar o himeră.
Simbolic, dezvrăjirea ideologică pe care o documentează Paul Cornea este legată de prezenţa unei cărţi ce marchează o epocă. The God that Failed, culegerea de eseuri editată de Richard Crossman, este legatul pe care îl lasă viitorului, sub semnul lucidităţii care învinge utopia, o generaţie ilustră. Profetică, întâlnirea cu acest volum precipită metamorfoza care se va încheia prin ieşirea din aparatul de stat, în 1965. Interogaţiile lui Koestler sau Silone sunt şi interogaţiile lui Paul Cornea. Eşecul stalinismului decurge organic din ipoteza comunistă însăşi. Sacrificiile în numele progresului sunt ofrandele tragice închinate unei zeităţi monstruoase. Liberalismul umanist al lui Paul Cornea este zămislit din acest aluat al lucidităţii vizionare.
Primăvara pragheză este epitaful pe care istoria îl aşază peste credinţele tinereţii. Brejnevismului îi corespunde primitivismul stalinismului naţional al lui Nicolae Ceauşescu. Despărţirea de utopie este întâlnirea cu energiile profesorului. Ceea ce munca de partid şi de stat a zăgăzuit iese la suprafaţă acum. Căci umanismul lui Paul Cornea este, simbolic, un umanism energetic, luminos şi creator de şcoală. Efigia profesorului şi a cărturarului se iveşte în acest spaţiu eliberat de seducţiile comunizante. A scrie, a citi şi a gândi sunt formele de rezistenţă la barbarie.
Ce a fost – Cum a fost este oglinda unui destin exemplar şi cartea care dă măsura unui timp istoric. Ea este, în vibraţiile ei intelectuale, biografia unui savant care a opus rătăcirilor vremii crezul său personal, alcătuit din moderaţie, erudiţie şi curaj neostentativ. Timbrul lui Paul Cornea este cel al umanismului ce rezistă şi învinge, impotriva curentului şi ispitelor. //
// Ce a fost – Cum a fost
// Paul Cornea de vorbă cu Daniel Cristea-Enache
// Editura Polirom / Cartea Românească, 2013