Pe aceeași temă
Să fie oare doar o întâmplare faptul că Gabriel Liiceanu l-a întâlnit pe Mircea Ivănescu, împotriva oricărei aşteptări, după ce el însuşi a scris o carte în care fragmentele vieţii sunt puse sub lupa speculaţiei pentru a scoate la lumină necunoscutul ascuns în fulgerul clipei? Sunt întrebări la care am putea răspunde, poate, focalizând lentila biografică chiar asupra celui care a construit-o.
În Tübingen, pe malul drept al Neckarului, lângă un pâlc de sălcii, se află casa în care Hölderlin şi-a petrecut o bună parte a vieţii. Într-un turnuleţ cu vedere chiar spre fluviu, izolată, era camera poetului, pe care, generoşi, proprietarii i-o cedaseră în clipa în care au aflat că era internat în spitalul de nebuni din oraş. În acest turn de fildeş, nu ales de artist, ci mai degrabă impus de semenii săi, va fi scrisă una dintre cele mai frumoase poezii ale lumii. Un mare filosof al secolului trecut, care a meditat îndelung asupra vecinătăţii dintre gândire şi creaţia poetică, s-a lăsat ademenit de poezia acestuia şi mai ales de un vers anume, părând a defini însăşi condiţia umană: „Plin de merite / Însă în chip poetic locuieşte omul pe pământ“.
Asemenea cuvinte sună bizar în devălmăşia timpului nostru. Trăim într-o lume în care poezia pare a fi un gen depăşit. Cine se mai încumetă să scrie versuri? Cine le mai citeşte? Câteva volumaşe subţiri apar din când în când, însă chiar fragilitatea lor vine să ne spună că prea puţini mai au curajul să se aventureze pe teritoriul poeziei. Lucrurile nu au stat însă mereu astfel. Secolul XX a fost profund marcat de poezie. Chiar şi la noi, în plin totalitarism, de la jumătatea anilor ‘60 până spre anii ‘90, poezia a fost genul suveran. Instalarea poetului în turnul ei de fildeş a fost impusă atunci, cum ştim, din raţiuni ideologice, existenţa într-un sistem totalitar împingându-l pe scriitor către crearea unui limbaj din care realitatea lumii sale trebuia să dispară. Această contorsiune a produs însă şi o ruptură, căci alungarea realităţii a însemnat adesea şi alungarea adevărului.
Au existat însă câţiva poeţi care, fără a fi disidenţi, au reuşit performanţa de „a nu minţi în poezie“. Am citat aici cuvintele lui Mircea Ivănescu care mi s-au părut revelatorii atât pentru definirea poeziei şi a poeticului, în sensul sugerat de versul lui Hölderlin, dar şi ca depăşire a unei condiţionări istorice extreme. Pentru a înţelege mai bine aceste cuvinte, ne vom opri la două cărţi apărute de curând la Editura Humanitas: Măştile lui M.I., Gabriel Liiceanu în dialog cu Mircea Ivănescu şi antologia Cele mai frumoase poezii ale lui Mircea Ivănescu, selectate şi prefaţate de Gabriel Liiceanu. Prima dintre ele, un dialog, deloc obişnuit, dintre un filosof şi un poet, pune în scenă două personaje, într-un spectacol în cinci acte (cele cinci zile). Actorii nu au partituri prescrise, rolurile prind contur pe măsură ce piesa se joacă. Aşa cum ne sugerează titlul, apar mai multe măşti, care sunt pe rând schimbate de cei doi într-un soi de commedia dell’arte cu un discret parfum de tragedie. Mircea Ivănescu se confesează, devoalându-şi autoironic - înaintea unui interlocutor ce mimează perfect stupoarea, inocenţa, indignarea -, ipostaze biografice contrariante: a înlocuitorului (s-a născut spre a alina durerea dispariţiei unei surori şi a fost nevoit să umple golul enorm lăsat de fratele genial care s-a sinucis), a beţivului (traiectoria cotidiană i-a fost marcată de numeroasele „baze“ puse în tot soiul de cârciumi), a versificatorului (susţine că a scris doar versuri ocazionale), a ofiţerului sub acoperire (de vreme ce a reuşit să se sustragă miraculos unui sistem totalitar) şi a îndrăgostitului (s-a căsătorit cu Stela, pe care a iubit-o cu pasiune nestinsă toată viaţa).
Dintre toate aceste măşti, prima şi ultima se dovedesc a fi cele adevărate şi, de aceea, tragice. Celelalte, evident comice, sunt măşti ale supravieţuirii, care nu poate fi decât umilă. Eroul tragic se prelinge neştiut pe lângă ziduri, iar dacă e întrebat cumva cine este, îţi va răspunde, citind mai departe din carte: mopete. Însă cine ştie că acest mopete a fost sortit să intre în lume purtând în propria sa fiinţă semnul morţii celor doi fraţi, al căror destin frânt a trebuit să-l înlocuiască, să-l împlinească, să-l trăiască? Or, cum fiinţa sa era neîncăpătoare pentru o sarcină atât de mare, el s-a ascuns tot mai mult, până la a deveni irecognoscibilă. De aici sentimentul mărturisit că nu are priză la realitate (vezi episodul cutremurului din 1977), că trăieşte schizoid, că nu poate fi un martor al istoriei teribile în mijlocul căreia a trăit. Întâlnirea cu Stela pare a fi şansa unei renaşteri, eliberate de povara naşterii dintâi. Numai că şi în această poveste va juca rolul unui prinţ-broască, captiv vrăjii cumplite ce-i ascunde adevăratul chip, rămânându-i doar privilegiul de a se bucura de jocul capricios al prinţesei cu mingea de aur a unui surâs, cel mai adesea distant.
Am intrat astfel, pe nesimţite, în jocul subtil al poeziei lui Mircea Ivănescu. Aici măştile cad, însă adevărul ce iese la iveală este orbitor şi, de aceea, aproape insesizabil, asemenea mişcării nebuneşti a electronilor în interiorul atomilor vieţii. E nevoie de o lentilă prin care să-l poţi privi. Meritul lui Gabriel Liiceanu, asemănător cu cel al exploratorului care a descoperit un pământ nou, stă în curajul şi libertatea asumată de a construi o lentilă hermeneutică cu dublă funcţie: focalizează precis obiectul, prin selectarea textelor antologate, dincolo de orice prejudecăţi literare, şi decriptează structura de profunzime a unei poezii care s-a încăpăţânat să fie mereu aceeaşi (vezi redundanţa incredibilă din titlurile volumelor: Versuri, Alte versuri, Poesii, Alte poesii, Poeme, Alte poeme).
Doar punând în joc propria sa viaţă poetul nu se îndepărtează de adevăr. Acesta este crezul lui Mircea Ivănescu. Iar viaţa este o înşiruire de clipe, unele grele ca o bucată de plumb, altele uşoare ca o fâlfâire de aripă. Poetul încearcă să le prindă în plasa prea strâmtă a cuvintelor, conştient mereu că îi vor scăpa printre degete. Lupta lui cu clipa care nu vrea să se întrupeze în cuvânt ne este revelată de lentila hermeneutică a lui Gabriel Liiceanu. Dacă vom citi oricare dintre poeziile lui Mircea Ivănescu, vom descoperi două straturi ale clipei – cel real, exterior, anecdotic şi refracţia acestuia la nivelul fiinţei. Să luăm, de exemplu, o poezie care pare a fi de ambient, mopete se destinde: primul strat – lectura unui roman poliţist, în care, inevitabil, apare un cadavru („citind un roman poliţist cu ninsoare şi vânt / care împroşcă zăpada în geamuri, şi noapte cu ţipete“), al doilea strat – amintirea unui alt cadavru, al fratelui, ce opreşte curgerea timpului, eternizând clipa durerii („iar mă năpădesc aducerile aminte. înserării / de atunci, de sub munte, trebuie să mă împotrivesc“). Aşadar, nici atunci când se destinde, mopete nu poate scăpa de clipele sale teribile („mopete citeşte un roman poliţist, cu un surâs nefiresc“). Ar fi fost însă aproape imposibil să pătrundem cu privirea până aici, în lipsa dezvăluirilor biografice, cu iz testamentar, din cartea de dialoguri (mărturia legată de sinuciderea fratelui mai mare într-un hotel din Braşov).
Mulţi critici, mai cu seamă dintre aceia care separă cu totul opera de amănuntele biografiei celui care a scris-o, vor privi sceptici analiza microscopică a celulelor vieţii devenite poezie. Cu totul surprinzător însă este că, folosind microscopul biografic, am descoperit adevărul poeziei lui Mircea Ivănescu, adevăr ce trimite în cele din urmă chiar la esenţa fiinţei umane condiţionate să oscileze între „neajunsul de a se fi născut“ şi angoasa perpetuă a vecinătăţii iminente a morţii. Să fie oare prea puţin?
Numindu-l pe Mircea Ivănescu poet kairotic, Gabriel Liiceanu numeşte chiar felul poetic al locuirii omului pe pământ, care i se revelase şi lui Hölderlin, într-o dimineaţă, privind de la fereastra turnului său turla bisericii sclipind în „dulcele azur“. Atingând clipa, nu una abstractă, conceptuală, ci chiar atomul vieţii proprii, prinzându-l iarăşi şi iarăşi în armura cuvintelor, poetul, chiar condiţionat de un destin precar, trăieşte totuşi senzaţia eliberării. Însă această eliberare nu este posibilă decât traversând spaţiul atât de umil al anecdoticului biografic.
Să fie oare doar o întâmplare faptul că Gabriel Liiceanu l-a întâlnit pe Mircea Ivănescu, împotriva oricărei aşteptări, după ce el însuşi a scris o carte în care fragmentele vieţii sunt puse sub lupa speculaţiei pentru a scoate la lumină necunoscutul ascuns în fulgerul clipei? Sunt întrebări la care am putea răspunde, poate, focalizând lentila biografică chiar asupra celui care a construit-o. //
// Măştile lui M.I.,
Gabriel Liiceanu în dialog cu Mircea Ivănescu
// Editura Humanitas, 2012
// MIRCEA IVĂNESCU
// Cele mai frumoase poezii
Selecţie şi prefaţă de Gabriel Liiceanu
// Editura Humanitas, 2012