Pe aceeași temă
Oricine va încerca să evoce o împrejurare publică în care Paul Cornea și-a expus punctul de vedere va putea de îndată să dea o definire corectă a cuvântului toleranță, ceea ce, știm bine, e greu când îl folosim automat, în noua „limbă de lemn“ europeană, ca apel la calm ori, și mai rău, ca o mantră a corectitudinii politice. În prezența profesorului Cornea, va fi însă mult mai simplu. E greu de spus de ce, dar sigur se leagă de exercițiul îndelungat al inteligenței sale luminoase, profund echilibrate, și de deprinderea timpurie, temeinică și conștientă a regulilor confruntării de idei.
În Ce a fost. Cum a fost - titlul minunat ales al cărții-dialog la care l-a provocat Daniel Cristea Enache pe Paul Cornea - există o mică scenă care se petrece cam prin 1942-’43, în casa lui Mihail Sebastian din fosta stradă Antim. Doi adolescenți impetuoși, care-i fuseseră elevi la liceul evreiesc de stranie amintire - Paul Cornea și Radu Albala - apărau cu foc literatura avangardei, adică tot ce iritase mai mult „establishment“-ul, în timp ce Sebastian punea bemoli peste bemoli. Dezbaterea, „vie și furtunoasă, cu materialul în față“, s-a încheiat așa „cum se încheie mai toate dezbaterile critice din lumea asta («dincolo» sper să fie altfel!): nimeni nu și-a schimbat fundamental opinia“, povestește cu umor Paul Cornea, strecurând chiar cheia acestor memorii provocate.
„Îmi pare bine că înainte de a stinge lumina mi se oferă ocazia de a-mi reconsidera trecutul într-o perspectivă mai largă și a-mi face cunoscută depoziția. S-ar putea ca ea să fie de folos mai ales unor tineri ce-și caută drumul și care, în ciuda spiritului cool, astăzi la modă, conservă încă o rezervă de romantism și o doză de candoare. În orice caz, analiza îmi va fi utilă mie însumi, fiindcă, de când mă știu, am fost dornic de claritate identitară.“
Ce trebuie să citim aici e mai puțin obișnuit pentru un memorialist, proaspăt nonagenar: Paul Cornea îi îndeamnă pe tineri să se teamă de candoarea vârstei, de romantism, adică tocmai de ceea ce este propriu tinereții. Le spune să ia aminte că elanurile tinereții implică mari riscuri, pentru că niciodată nu se pot izola de istorie. În mod ciudat, avertizează mai ales asupra acestei vârste, căreia de regulă i se iartă totul. Ar vrea-o tocmai (sau poate numai) pe ea scoasă din condiția de pradă ușoară a vicleniilor vieții. E o căldură aparte în această atitudine: cea a profesorului de vocație, care își iubește elevul și care și-ar crește încă o dată, mai bine, propria tinerețe.
Povestindu-și implicarea în mișcarea comunistă, apoi lunga, anevoioasa clarificare și desprindere (doar interioară, până în 1989), Paul Cornea nu recomandă totuși nicio clipă neimplicarea. Doar invocă insistent, cu patetism bine camuflat, valoarea eternă a spiritului critic - această infailibilă busolă morală a oamenilor inteligenți, prin care el însuși a ajuns până la urmă la liman.
Nu trebuie să îngropăm însă sub detalii ceea ce face din această carte o apariție extrem de importantă: este singurul intelectual român de stânga care a activat la vârf în mișcarea comunistă și care mărturisește că a făcut atunci, la 19 ani, o alegere greșită. Motivarea acestei concluzii tari, la care Paul Cornea a ajuns în timp, prin clarificări succesive și dureroase, face chiar substanța celor aproape 400 de pagini. Stilul clar, cumpănit, simplu la modul clasic estompează însă componenta tragică a mesajului transmis, drept care ea trebuie extrasă spre semnalare. Profesorul Paul Cornea a izbutit ceea ce mulți alți dezamăgiți ai adeziunii la comunismul românesc n-au putut duce până la capăt: să păstreze un sens propriei vieți, practicând în același timp o chirurgie pe viu, care să despletească ghemul de politică, profesiune și viață personală.
Că nu și-a oficializat desprinderea înainte de ’89 devine, astfel, mai puțin important. Iar ceea ce sună, în primă instanță, a autojustificare, în special despre anii 1944-1968, capătă până la urmă valoarea corectă, aceea de contextualizare, dintr-o perspectivă personală asumată lucid. Ea explică - uneori cu detalii inedite, după cum observă, cu autoritatea lui de cunoscător, Vladimir Tismăneanu - în ce fel s-au înlănțuit lucrurile.
Paul Cornea a aderat la comunism ca reacție la măsurile de discriminare ale regimului Antonescu. Evreu fiind - deși aflase „amănuntul“ abia pe la 12-13 ani, de la tatăl său, care nici n-a putut să i-l traducă prin altceva decât prin faptul că părinții lui erau evrei, ca și părinții lor și așa mai departe -, fusese exmatriculat din Liceul „Mihai Viteazul“. „Știam mai bine ce refuz decât ce caut [în mișcarea comunistă, n.m.]. Nu voiam să îndur discriminarea nejustificată, în numele etniei ori rasei, nu admiteam să trăiesc în genunchi, nu mă puteam resemna să sufăr fără a reacționa, cum o făcuse tatăl meu“, îi declară lui Daniel Cristea-Enache.
Chestiunea a trecut însă repede spre „religia politică“, cea mult teoretizată de exegeții fenomenului comunist: „Angajamentul meu comunist ținea, până la un punct, de o convingere profundă, plasată dincolo de raționalitate, în structurile de adâncime ale eului. Altfel spus, era o credință, înrudită cu cea religioasă prin intensitate și putere de acaparare a ființei. Or, credințele sunt redutabile tocmai fiindcă înșurubează ideologia într-un complex afectiv ce nu se lasă lesne destrămat“. Rațional, Paul Cornea caută explicații și le găsește. O listă lungă de faimoși „dezvrăjiți“ (Gide, Louis Fischer, Koestler, Ignazio Silone etc.) îi lămurește sindromul și, în același timp, contribuie la clarificarea sa pe cale culturală.
Privit în ansamblu, drumul de la statutul de ilegalist, în anii ’40, la cel de critic al sistemului comunist, în momentul actual, devine mult mai convingător ca suită de experiențe culturale decât ca înlănțuire de deziluzii, traume, eșecuri. De acestea au suferit mulți dintre cei care s-au aflat la un moment dat în aparatul de conducere al PCR, fără să fi evoluat în aceeași direcție. Dincolo de orice, pe Paul Cornea l-au ghidat nevoia de performanță culturală și vocația profesorală.
Distanța parcursă e uriașă. În cei doi ani petrecuți în cea mai înaltă funcție deținută, de secretar al Uniunii Tineretului Comunist, crede că a trecut pe lângă pericolul „rinocerizării“. Doi ani mai târziu, când află de scrisoarea lui Hrușciov de condamnare a lui Stalin, avea deja mari îndoieli. Chiar și așa, a fost încă mulți ani director al Direcției Teatrelor, al Direcției Editoriale din Ministerul Culturii de atunci, director general al Studioului „Alexandru Sahia“. Între avantaje, plecările în străinătate l-au pus în contact cu cărți cruciale, cu realitatea occidentală văzută la ea acasă, cu străini. Toate au lărgit fisurile. Sfârșitul anilor ’60 îl găsește în fine retras „cât mai departe de cercul puterii“: la Institutul de Istorie Literară, care se va numi „G. Călinescu“, și la catedră, unde de altminteri funcționase neîntrerupt, chiar și în anii cu funcții de partid.
Din cele 400 de pagini ale volumului Ce a fost. Cum a fost e greu să extragi un sinopsis de momente semnificative. Practic, fiecare detaliu își are rostul lui. Totul se leagă, evenimentele mari și cele mărunte, scenele dilatate, anii comprimați, totul urmărește de fapt firul unic al clarificării de sine. În același timp, cartea mustește de figuri. Sunt câteva pagini minunate despre bunicul matern, detalii amuzante sau triste despre părinți, sunt rechemați din amintire prieteni dispăruți. Pe scurt, e relatarea unei vieți lungi și pline, și nu o simplă răfuială cu trecutul. Când vine vorba de marii activiști de partid, Paul Cornea ierarhizează: Constanța Crăciun, Pavel Țugui, Miron Constantinescu sunt situați la antipodul unor Roller, Novicov, Nicolae Moraru, Leonte Răutu. Oricum, portrete magistral construite, care fac, pentru o clipă, din aceste nume de celebritate sulfuroasă oameni vii, într-un tablou vivant.
Un alt motiv de uimire este lipsa totală a apetitului de revanșă. Dacă cineva este aici obiect de răfuială, acela e Paul Cornea însuși. Cu excepția unui singur episod, cel al destituirii de la Direcția Editorială. După ședința de înfierare, nu a mai fost niciun pic dispus să se învinovățească singur. Umilința nu s-a cicatrizat nici azi și îi aduce sub condei cuvinte tari: ne considerau, spune P.C., niște „rahați“. „Acesta era partidul căruia fusesem gata să-i dăruiesc totul? Cum se putea ajunge aici? O șleahtă de filistini, obedienți, demagogi, în care tot ce fusese curat, proaspăt, idealist dispăruse fără urmă.“
Întrebările lui Daniel Cristea-Enache - destul de puține, respectuoase, cu deschidere largă, dar țintind cu precizie nodurile esențiale ale acestei biografii arborescente - îl aduc pe Paul Cornea periodic asupra unui tip de explicație pe care te gândești că mai degrabă ar fi trebuit s-o evite. Parafrazez: nu puteam face cutare lucru pentru că aș fi fost expulzat brutal, cu consecințe dramatice pentru cariera mea, viața mea și a familiei mele. Mai rămânea duplicitatea, abilitatea de a ieși din situații critice cu minimum de daune. În capitolul 17, în care autorechizitoriul e dus până la capăt, există o lămurire în acest sens: „Din păcate, «atunci» acesta era singurul mijloc de supraviețuire. Căci există și pentru disidență anumite condiții de posibilitate: acolo unde sinceritatea e imposibilă, iar represiunea brutală, sistematică, fără fisură, pot apărea, desigur, acte de revoltă individuale, sinucigașe, lipsite altfel de orice ecou, nu însă disidențe ori erezii. (...) De aceea în timpul lui Stalin au existat răzvrătiți, nu disidenți“.
Memorialistul trebuie lăsat să vorbească direct, cuvintele lui au rezonanță vastă și se vor auzi multă vreme: „Deși eliberat intelectualmente și moralmente de idolatrie, mi-a lipsit totuși îndrăzneala de a trage concluzia practic necesară, aceea a ieșirii din partid. Ruptura formală de comunism nu s-a datorat astfel unei inițiative personale, ci norocoasei revoluții din decembrie 1989. Îmi dau bine seama că întreaga poveste naște multe întrebări și perplexități“. După anii ’60 „am trăit într-un veritabil exil interior, m-am mărginit, din păcate, să tac rămânând pe tușă, într-o poziție duplicitară, dar încercând, pe cât îmi stătea în putință, să accept cât mai puține și mai irelevante compromisuri. Fiindcă, trebuie s-o spun, cu toate că multora n-o să le placă, într-un totalitarism de tip stalinist, nimeni nu scapă inocent“.
În „parabola“, probabil întâmplătoare, amintită la început - acea polemică amicală a adolescentului Paul Cornea cu Mihail Sebastian, pe tema artei de avangardă -, se anunța un principiu urmat toată viața: a-ți spune părerea nu înseamnă a ți-o impune.
Această relatare despre cum se poate ieși din mrejele comunismului nu-și propune să convingă pe nimeni de nimic. Dar, sugerează cu eleganță profesorul Paul Cornea, cine are urechi de auzit, nu mai are cum să și le astupe. //
// Ce a fost. Cum a fost. Paul Cornea de vorbă cu Daniel Cristea-Enache
// Editura Polirom / Cartea Românească, 2013