Pe aceeași temă
Puţini dintre noi (eu una, nu) pot susţine pertinent în alţi termeni decât generalissimi o discuţie aplicată, tehnică, în deplină cunoştinţă de cauză, despre piaţa de artă. Surprind lumea evaluând târgurile de artă doar cu un ochi estet, ca pe un alt fel de expoziţii, ceea ce nu e cu totul, dar, totuşi, e puţin inadecvat.
Ce s-a întâmplat odată cu Art Safari e o situaţie tipică pentru mediul nostru artistic. Lipsesc lucruri: structuri, instituţii, realităţi. Constatăm că lipsesc. Până când cineva le face. Cumva. Şi în acel moment, toţi ceilalţi fac un pas înapoi şi dezaprobă sever: „nu așa!“. Toată lumea se retrage în bezna sălii, în timp ce pe scenă (metafora teatrală preferată a artei româneşti actuale, „scena“) reflectorul ţintuieşte pe câte cineva în jurul căruia se face gol: „nu așa!“. Totul e vătuit, nu răzbate nimic decât prin bârfa terţilor: „nu așa!“. Cu toţii suntem ascunşi în public, în altă parte, de unde criticăm intrarea-n scenă a ceva la care ne uităm ca la un păianjen roşu. Înfiinţarea MNAC în 2004: „nu așa!“. Revista Arta în 2010: „nu așa!“. Un târg de artă contemporană în România, în 2014: „nu așa!“.
Unde sunt nevisătorii? Unde au fost galeriile româneşti cărora acest târg le era destinat? - întreabă participanţii. Unde sunt „prietenii noştri“? În altă parte. Din ce mi s-a spus, câte-o nuntă, câte-un botez au confiscat galeriile private de artă din România taman în weekend-ul cu primul târg de artă contemporană din România. Păi, nu pe ele ne aşteptam să le vedem acolo? S-a spus că Art Safari a fost larg boicotat. Tocmai, nu a fost boicotat. Culoarul paralel al Salonului de Proiecte era deja asumat paralel. Care a fost însă culoarul galeriilor româneşti de artă contemporană, non-participante, căci ele ar fi trebuit să îi fie protagoniste? „Nu așa!“-ul faţă de Art Safari nu a fost o scrisoare deschisă, o dezicere sau disociere în vreo dezbatere publică. „Nu așa!“-ul a fost „am o nuntă“, iar „am o nuntă“, pe lângă bagatelizare, înseamnă în traducere: să văd care e treaba, iese sau nu iese. Poate mă bag, dar mai întâi să văd cum bate vântul.
Artmark în Art Safari i-ar fi determinat pe cei mai mulţi să facă un pas înapoi. Că Art Safari a fost o strategie de afirmare şi „extindere“ a casei de licitaţii Artmark? Evident. Temerea multora e că vom ajunge şi noi la cheremul unor moguli care vor specula artişti de mâna a şaptea - care se vor îmbogăţi împreună cu oligarhii lor protectori -, care vor înfiinţa centre de artă extravagante - posibil la Bucureşti şi la Cluj -, care vor promova doar propriul lor gust de mâna a şaptea - care va duce la autocastrarea unor întregi generaţii viitoare de artişti români -, ceea ce va face ca arta din România să se ducă la vale. Este caricatura a ceea ce vedem că se întâmplă prin alte părţi, aşa că mai bine să ucidem din faşă fenomenul, să fim neiertători cu târgurile şi licitaţiile de artă organizate în România, de pe-acum.
Dar atunci, de ce tot spunem noi că tunul lui Adrian Ghenie de aproape 2 milioane de euro la casa de licitaţii Sotheby’s „e de bine pentru România“? În această logică, el e catastrofal pentru România. Prezenţa galeriilor româneşti la târgurile de artă Frieze, FIAC sau Basel, de care ne lăudăm şi suntem lăudaţi, este infamă, ar trebui interzisă. Anii ‘90 fără piaţă de artă în România au fost sublimi. Geta Brătescu la galeria Barbara Weiss? Ion Grigorescu la galeria Gregor Podnar? Promovarea internaţională a artei româneşti prin galeria privată Plan B? No, arta românească are capacitatea de a ajunge din atelierul din Pangratti direct la MOMA, fără alte opriri pe drum.
O constatăm mereu. Totul creşte, se maturizează şi arde simultan într-o cultură mică, întemeierea lucrurilor odată cu critica lucrurilor, construcţia cu deconstrucţia, instituţiile odată cu discursul critic la adresa lor. Ambele acţiuni, aparent contradictorii, sunt afectate de simultaneitatea lor. Îmi amintesc cum o artistă feministă româncă îi întreba iritată pe câţiva pictori compatrioţi care o priveau consternaţi: „Şi, de fapt, de ce trebuie voi să vă vindeţi lucrările?“. Susţinătorii pieţei de artă în România spun conciliant: nu săriţi să criticaţi înainte de a avea obiectul criticii, staţi să avem o piaţă mai întâi, ca să o putem apoi critica. Ce să mai criticăm, avertizează la rândul lor criticii pieţei, va fi deja prea târziu. De fapt, suntem dispuşi să admitem că etapele trebuie arse ambele deopotrivă, fără excluderea vreuneia, că în România încă trebuie mai întâi să pui umărul să construieşti, ca abia apoi să-ţi permiţi luxul şi fineţea de a deconstrui, dar suntem mult mai dispuşi să admitem asta, când e vorba de instituţii, discursuri, bienale, departamente, şcoli, decât când e vorba de piaţă. Pentru că, în cazul acesta, e vorba de bani (mai mult şi altfel decât în alte cazuri), straşnic demonizaţi. („Galeristul cutare nu e un simplu dealer“, cuvântul ca atare nu poate fi pronunţat la noi decât peiorativ.)
Nu prea avem o educaţie de piaţă, puţini dintre noi (eu una, nu) pot susţine pertinent în alţi termeni decât generalissimi o discuţie aplicată, tehnică, în deplină cunoştinţă de cauză, despre piaţa de artă. Surprind lumea evaluând târgurile de artă doar cu un ochi estet, ca pe un alt fel de expoziţii, ceea ce nu e cu totul, dar, totuşi, e puţin inadecvat (s-a întâmplat masiv la Art Safari, mai ales că a tras în jos estetica generală a locului, felul în care arătau pur şi simplu lucrurile atât de aglomerate în el, plus câteva mici orori). De altfel, alăturarea în Art Safari a galeriilor cu muzeele de artă româneşti – şi separarea lor netă – a fost, cred, o (auto)capcană. Se voia câştig de public pentru una prin cealaltă, dar una a jucat împotriva celeilalte. Alăturarea a întărit dihotomia artă de galerie (piaţa, banii ca măsură a valorii, businessul, licitaţia) vs. artă de muzeu (patrimoniul şi valoarea eternă, modernismul muzeificat, statul).
Statul şi businessul pretind ambele că vor să cultive conştiinţa valorii (de-un fel sau altul) în sufletul cetăţeanului, elevându-l. Dar să le vezi pe cele două alăturate cum îşi dau mâna în această acţiune le face (se comentează mult asta) impure pe amândouă. Erau deja impure, sunt încă o dată. Ce s-a întâmplat până la urmă: să te înduioşezi de Nicolae Grigorescu şi să fii sarcastic cu Roman Tolici; s-a idealizat muzeul cu modernismul lui şi s-a demonizat piaţa cu contemporaneitatea ei. Dar modernismul artistic românesc s-a născut el din spuma mării, direct în muzeul de artă din Constanţa? Nu a trecut printr-o piaţă de artă interbelică la rândul lui? Dacă muzele de artă din România nu ar fi atât de sărace, ci ar fi, dimpotrivă, ca echivalentele lor vestice, nişte mici antreprize fâşneţe, ocupate cu parteneriate prospere şi cu branduiri avantajoase, ne-ar mai fi înduioşat să le vedem înghesuite în năduşeala unui cort plantat într-o piaţă centrală din Bucureşti?
Dacă noi am strigat: Jos Artmark! (în traducere: Vulturi capitalişti, jos gheara de pe arta românească!), străinii au exclamat: Jos Deutsche Bank!. Un grup de art professionals străini pe care îi plimbam prin Bucureşti au refuzat ferm să pună piciorul în „ceva marca Deutsche Bank“ (după cum mulţi art professionals români care au refuzat să viziteze – să viziteze!, nu să participe la Art Safari, ca „ceva marca Artmark“). Însă aceeaşi Deutsche Bank tocmai l-a numit pe românul Victor Man (?) artistul anului, organizându-i o expoziţie frumoasă la Berlin, iar asta nu-i aşa că se spune la noi că „e de bine pentru România“? Complicat. Cum zice eternul Damien Hirst, banii complică lucrurile.
Nu că târgul Art Safari n-ar fi fost naşpa. A fost naşpa. Dar e atât de uşor, de necomplicat să desfiinţezi ceea ce e atât de uşor să desfiinţezi (titlul, cortul, banii, piaţa). Se spune despre târguri de artă, oricare dintre ele, că sunt cel mai bun exemplu pentru a vedea arta în cel mai rău mod posibil. Însă un mod realist de a vedea arta la târg e să realizezi că, în timp ce tu filosofezi despre capitalism undeva pierdut în sală, actorii de pe scenă joacă; galerişti români – de prestigiu - despre care propriul lor comportament spune că ar trebui să fie rezervaţi faţă de case de licitaţii ca Artmark, aflu că vând la Artmark într-o veselie. Se complică treaba, nu? Iată că unii joacă pe scenă, sub scenă, peste scenă, oricum. Dar joacă. Oho, e de discutat cum. Dacă vrem piaţă, sună avertismentul, o să ne coste scump. Dar la limită, putem da vina pe pianist.
Cineva imaginativ zicea că în piaţa de artă criticul e ca pianistul într-un bordel, el îi tot dă la clape, în timp ce acţiunea palpitantă se petrece sus. Sunt metaforele familiare despre cât de dirty e piaţa şi cât de ridicoli şi indiferenţi îi suntem noi, ceilalţi. În schimb, my point e că noi nu suntem „ceilalţi“, nu suntem „publicul“. Nu ne putem refugia în sală. Suntem pe scenă, nu în altă parte. Iar pe scenă va apărea, mai devreme sau mai târziu, şi un păianjen roşu (monstrul: piaţa, o nouă bienală, un nou muzeu, un nou oligarh calofil) cu care trebuie să ne confruntăm. Se întâmplă oricum. Capitalism şi artă, galerii vs. licitaţii, piaţă vs. muzeu, arta făcută pentru piaţă confruntată cu arta făcută pentru a critica piaţa, „noi şi banii“, „banii şi arta“. S-au adunat ciorchine la acest safari şi galerii, şi Artmark, şi muzee. Nu apăr piaţa, nici dealerii (nici târgul Art Safari, nici MNAC-ul, nici revista Arta). Zic doar că a nu fi în altă parte nu înseamnă să dai pianul pe acţiunea presupus palpitantă de sus, ci ca în preajma următoarei ediţii a târgului să o mai răreşti cu nunţile. //