Pe aceeași temă
Prigoana artei nu este Silviu Prigoana, ci televiziunea. Sistemul televizual de conÂceÂpere (dar nicidecum de percepere) a artei, care telescopeaza monstruos nimiÂcuÂrile si escamoteaza iresponsabil abiÂsuÂriÂle. Am inteles asta pe pielea mea, atunci cand am acceptat, acum cateva zile, sa parÂticip la o emisiune moderata, la ReaÂliÂtaÂtea TV, de Andreea Cretulescu. ModeÂraÂÂtoarea m-a sunat, intrebandu-ma daca acÂcept sa vin in emisiune pentru a "coÂmenÂta" niste tablouri. Am intrebat-o cui apartin acele tablouri. Mi-a raspuns, danÂdu-mi numele: Benedek Levente. Numele nu-mi spunea nimic. Dar, atunci cand mi-a spus ca este vorba despre expozitia de la Atelier 35, am realizat ca da, vazusem exÂpoÂzitia. Uitasem numele tocmai pentru ca era evident ca omul doar asta dorea: sa-si faca un nume. Era vorba despre un tanar care, la fel ca multi altii, incerca sa atraga atentia asupra sa, storcand vin ghiurÂÂghiuliu din ciorchinii mustind de acreaÂÂÂla ai Romaniei de azi: prostitutie fiÂziÂca si politica, habotnicie, servilism, prosÂtie (tare, in realitate, ale oricarei tari - poaÂte cu marea exceptie Singapore - daca ai dioptriile potrivite sau, dupa caz, potrivÂniÂce). Era numele unei retete, nu al unui arÂtist. Nu aveam de ce sa-l tin minte. Pentru ca vazusem, totusi, expozitia, am accepÂtat sa particip la emisiune. Surprizele au inÂÂceput inca de pe platou, atunci cand am inÂÂteles ca vorbele "acum suntem in forÂmaÂtie completa" se refereau, pe langa mine, la Silviu Prigoana, la Bogdan Naumovici, "creative" din domeniul publicitatii, si la un domn Val Valcu, prezentat drept meÂdic, dar care juca rolul de ziarist. StuÂpoaÂrea a fost si mai mare atunci cand am vizioÂnat "reportajul de la locul faptei" cu care incepea emisiunea. Era pur si simÂplu o facatura. Oameni de pe strada (inÂcluÂsiv gunoieri, ale caror veste reflectoÂriÂzanÂte erau date jos de pe intervievati chiar in timp ce erau filmati) fusesera taÂrati inauntrul unei galerii care, in realitate, este despartita de trecatori nu doar de doua masive usi metalice si de un interÂfon, ci si de un orar de functionare care o face vizitabila doar pentru cei care tin cu tot dinadinsul sa treaca prin toate aceste filtre. Iar oamenii respectivi nici nu erau asa de scandalizati pe cat vroiau reporÂteÂrii, care ii atatau de zor, ca intr-o sedinta staÂlinista de demascare a dusmanului pitit printre noi.
Din prima interventie am condamnat proÂcedeul de a construi din prezentarea unei expozitii un fapt divers scandalos. Asta mi-a atras reprosurile moderatoarei si ale celorlalti participanti la "dezbatere", pentru care reportajul constituia o redare a realitatii propriu-zise, chiar a artei. Cum sa explici unor oameni pentru care arta este o stire cu flori si peisaje, ce consuma 90 de secunde intr-un jurnal televizat, ca tablourile dintr-o expozitie sunt o expeÂrienÂta, si nu un fapt divers, ca ele trebuie traite, si nu tratate ca o informatie? IntreaÂÂga desfasurare a emisiunii m-a convins, inÂÂÂÂsa, ca moderatoare avea intru totul drepÂtate: in televiziune totul este permis, totul este sfruntat, totul este fapt divers. BeÂneÂdek Levente reusise de fapt ceea ce doriÂse: devenise, peste noapte, subiect de dezbatere nationala si chiar internatioÂnaÂla, prin interventiile telefonice din straiÂnaÂtate, de pe parcursul emisiunii. Se va spuÂne ca prigonirea artei sale de catre imoderatoare, de catre fabulospiritistul PriÂgoana, de catre respectabilul medic de garda la ziar, de catre telespectatorii ce-si aparau onoarea lor de familisti fata de o agresiune care nu-i viza nici pe ei si nici pe copiii copiilor lor, intreaga condamnare vehementa a lucrarilor si linsajul mediatic nu sunt motive de bucurie pentru artist.
Poate ca n-ar fi fost, daca Levente BeÂnedek ar fi pictat vaze cu flori si ar fi fost terfelit asa cum a fost terfelit. Dar el a picÂtat exact ceea ce avea nevoie mass-meÂdia pentru a-i acorda gloria, titlul de factus diversus maximus al zilei de miercuri. El s-a prelinsat in chip voit. "Adevarurile" sale zguduitoare despre Romania, ponciÂfuri negativiste (axiologic comparabile cu acelea triumfaliste, spiritualiste sau esÂteÂtiÂzante), pictate cu o destindere pe care doar distanta si dezinteresul profund o fac posibila, sunt, atunci cand privesti taÂblouÂrile cu ochiul liber, simple pretexte penÂtru o descatusare juvenila de orice inhiÂbitii si atasamente. Nu-l doare nimic, nu se identifica cu nimic, e vesel si critic ca o constiinta pura, Levente. E deasuÂpra, leviteaza. Se bucura de viata, de liÂberÂtate, rade singur, in gura mare, de poanÂtele sale naive, gen chat pe Internet pus pe panza: realitatea ii da suficient maÂteÂrial de prostie (si i-ar da pretutindeni, nu doar in Romania) pentru ca el sa nu-si bata capul cu limitele artei sale, cu limiÂteÂle bunului sau simt de tanar cool care deÂnunta grotescul inapoierii ce-l inconjoara. Realitatea il pune la adapost de sine inÂÂsusi, dandu-i fericirea caricaturistului: o lume in coma comica, in care el pomÂpeaza viata cu pensula, tocmai pentru a o besteli mai bine. Exista oare un motiv mai mare de bucurie decat acesta? TriumÂful artistului, esentialmente conformist, confortabil plasat in postura de spin soÂcial, fara probleme interioare, triumful unui (sub)inginer de imagine precum Benedek Levente, aceasta este problema reala a artei critice actuale, a artei care ii are, mereu, pe "ceilalti" (politicienii, popii, prosÂtii, fanaticii de orice obedienta ideologica) drept unica problema si subiect. In acest punct se poate vorbi despre rinocerizarea fluturelui, hranit cu nectarul cinismului conÂsumist. Criticismul artei lui Levente este croit cu materialul clientului, este pur senzationalism mascat in demascarea senÂzationalului. Pictura sa, delectare graÂtuiÂta in onctuozitati factice, este doar o supra-fata. In ciuda subiectelor "tari" nu e proÂfanatoare, ci doar proferatoare. TaÂblouÂÂrile sale sunt vorbe care iti explica, nu fapÂte sau fiinte care te implica. DistanÂta dinÂtre ele si arta este ca aceea dintre un semn de circulatie ce indica o curba peÂriculoasa si curba propriu-zisa, care poate fi intr-o padure frumoasa, in munti, la marginea unei prapastii. Despre relatia reala cu acestea, care nu poate fi traita fara sa parÂcurgi curba, semnul de circuÂlatie nu-ti spuÂne nimic. El e sec si autoÂsuÂficient.
Identificarea, tot mai frecventa, a artei cu acest tip de semnalizare seaca ne va face pe tot mai multi sa parcurgem in viÂteza cultura, ca intr-o masina pe autostraÂÂda, atenti doar la semne si semnale care, nu-i asa, ne vor doar binele, ne demasca primejdiile realitatii. Dar e simplu sa deÂmasti realitatea atunci cand elasticul masÂtii e vizibil. Mai greu este sa o demasti atunci cand masca face corp comun cu chiÂpul, cand bunatatea este travestiul relei-credinte, iar dreptatea e camuflajul hoÂtiei. Pentru a scoate in evidenta striÂdenÂta din tipat, nu-ti trebuie prea mult geniu. Ceva mai mult iti trebuie, insa, pentru a surprinde linistea, tacerea asurzitoare din el. Pentru asta, arta critica nu te prea ajuÂta, intrucat realitatea pe care o "deÂmasÂca" un Levente Benedek este realitaÂtea cu care ne inmasca, ne in-formeaza chiar Realitatea TV si alte TV-uri, reteÂveie cu care se altoiesc, ritual, legumele zapante din fotoliile tarii pentru a avea impresia ca traiesc si gandesc. Grave, in (e)misiunea de parelnica prigonire a artei de saptamana trecuta, nu erau nici iesirile primitive de pe ecran, prigonismul neostaÂlinist ce vrea sa impuna reguli de adecÂvaÂre artei (asa cum gunoaielor le sunt impuÂse tomberoane adecvate) si nici chiar felul premeditat in care atacul s-a abatut (pe "nesimtite") de la Levente la Institutul CulÂtural Roman. Complotul, incompetenÂta si indecenta fac parte, la noi, din ceea ce defineste profesionalismul jurnalistului TV. Grav este faptul ca, alaturi de alte aseÂmenea programe, aceasta emisiune a legitimat, a confirmat ca arta de succes este arta care se adapteaza darwinian la mediu, la prigonirea ei de catre TV, interÂpretand, la randul ei, partitura prigoniÂtoaÂrei de telespectatori, pentru a se face vaÂzuÂta pe ecran ca opresor si victima totoÂdata, intruchipare perfecta a succesului mediatic. Acest circuit vicios al artei criÂtice avida de vizibilitate ii perverteste, inÂÂtr-un chip profund, relatia cu publicul, ce se multumeste sa asiste la arta ca la un spectacol, ca la un schimb de mesaje pe sticla, in care vitalitatea intalnirii cu opera este inlocuita de senzationalitatea faptuÂlui divers excitant. Cinismul senzationalist al artei critice si isterica ei demascarea teÂle-vizuala insanatosesc societatea in exact aceeasi masura in care transplantul de maduva, intre doi bolnavi de leucemie, poaÂte ameliora starea vreunuia dintre ei.