Pe aceeași temă
• Referitor la textul vehement pe care Erwin Kessler l-a publicat în numărul 49 (3 decembrie 2012) despre expoziţia retrospectivă subREAL, deschisă la Muzeul Naţional de Artă Contemporană, dorim să facem o precizare.
În octombrie 2011, autorul ne-a contactat cu oferta de a realiza împreună o carte despre grupul subREAL. Rezervele noastre faţă de o atare propoziţie (explicabile prin tipul de discurs practicat de Erwin Kessler) ne-au împiedicat să dăm un răspuns pozitiv, rămânând într-un proces de negociere neîncheiat de facto nici la data publicării textului din 22.
Se naşte astfel o triplă nedumerire: ne-a invitat autorul să colaborăm la o carte unde urma să fim prezentaţi în maniera textului publicat de 22? Avea autorul acum câteva luni o părere radical diferită despre subREAL? Ori nu cunoştea el subiectul viitoarei cărţi şi a avut abia acum, mulţumită expoziţiei de la MNAC, revelaţia erorii sale de judecată?
Lăsăm cititorilor plăcerea de a rezolva acest mister deontologic.
subREAL (Călin Dan, Iosif Király)
• Volumul de interviuri cu membrii subREAL, din seria artAcum, e de actualitate pentru mine şi pentru lumea artistică românească. În el e vorba despre un adevăr partajat, ca în orice interviu, apărut din dialog. Nici din monologul meu, nici din dorinţa nestăvilită a lui Călin Dan de a controla toate mişcările şi interpretările, lucru de care m-a pus în gardă Dan Mihălţianu, fostul membru fondator al subREAL, blocat, marginalizat şi exclus chiar şi din organizarea expoziţiei curente de la MNAC. Cititorii ar putea să judece deontologia doar dacă ar avea volumul. În locul lui primesc „propoziţii“ pro domo, precum cele de mai sus.
Erwin Kessler