Pe aceeași temă
Irlanda şi Polonia au destule elemente comune, cât şi un traseu istoric cu multe puncte de intersecţie, cu atât mai greu de conceput, cu cât cele două ţări sunt totuşi separate nu numai de o distanţă geografică mare, dar şi de apartenenţa popoarelor lor la cu totul alte grupuri lingvistice şi etnice.
În cele două volume reunite sub titlul Istoria Poloniei. Terenul de joacă al lui Dumnezeu (Polirom, 2014), Norman Davies, specialist în acest domeniu, dar având suficiente cunoştinţe de istorie britanică şi, în mod particular, de istorie irlandeză, face deseori trimiteri la asemănări între cele două popoare: „Din perspectiva unui observator anglo-saxon, Polonia părea să emane aroma inconfundabilă a spiritului irlandez (şi nu numai, după cum a sesizat un distins profesor, deoarece Polonia şi Irlanda sunt singurele două ţări catolice cărora le merge bine cu o dietă pe bază de cartofi şi tărie). În ambele ţări se regăsesc multe anomalii bizare. Majoritatea polonezilor sunt împotrivă din principiu“. Nu trebuie să înlăturăm doza de umor a profesorului englez care, indiferent cât de citit ar fi, nu are cum să nu păstreze câteva celebre clişee engleze antiirlandeze. Însă, într-adevăr, cele două popoare au destule elemente comune, cât şi un traseu istoric cu multe puncte de intersecţie, cu atât mai greu de conceput, cu cât cele două ţări sunt totuşi separate nu numai de o distanţă geografică mare (Irlanda, cea de-a două insulă că suprafaţă din Arhipelagul Britanic, iar Polonia, în Europa Centrală şi de Est; această coordonată geografică - Estul - a caracterizat mai degrabă istoria polonilor până în 1945, când ea a fost mutată cu 200 km mai spre Europa Centrală, oferindu-i-se teritorii est-germane precum Pomerania şi Silezia), dar şi de apartenenţa la cu totul alte grupuri lingvistice şi etnice (celtic, în cazul irlandez, şi slav, în cazul polonezilor).
Un prim aspect care frapează şi fascinează este comparaţia între istoria violentă / insurecţională a polonezilor şi a irlandezilor. S-au scris tomuri întregi despre rebeliunile irlandezilor împotriva stăpânirii coloniale engleze - nu vom reveni asupra lor, ci doar le vom aminti, pentru a întări acest stâlp de susţinere al comparaţiei noastre. În iunie 1649, Cromwell a debarcat la Dublin însoţit de 12.000 de oameni şi a asediat Drogheda. După cucerirea oraşului, 2.500 de prizonieri, alături de preoţii catolici, au fost masacraţi. „Fiind în mijlocul acţiunii, am interzis oamenilor mei să cruţe pe oricine purta arme în oraş“, avea să consemneze Cromwell. Aceleaşi tactici au fost aplicate şi după cucerirea oraşului Wexford. Episcopul de Fern, amintind de distrugerea oraşului şi de masacrarea locuitorilor în piaţa publică, îl numeşte plastic pe Cromwell „acest vierme englez din infern“. Cromwell a restabilit stăpânirea engleză în Irlanda. Ultimul bastion al Confederaţiei Catolice a fost cucerit în 1652.
NORMAN DAVIES - Istoria Poloniei. Terenul de joacă al lui Dumnezeu (2 vol.), traducere de Carmen Bartl, Editura Polirom, Colecția Historia, București, 2014 |
La fel de radicală şi sângeroasă a fost şi înăbuşirea Insurecţiei din Noiembrie 1831 din Polonia de către forţele ţariste: „Răzbunarea rusă a lovit greu provinciile poloneze epuizate. În Regat, Paskevici, care îşi arogase titlul de duce de Varşovia, şi-a meritat întru totul numele mai popular de Ticălosul de la Mogilev; în Lituania, cruzimea generalului Mihail Muraviov îi justifică pe deplin porecla Călăul“. Lui Muraviov îi plăcea în mod deosebit să spânzure! „Pedepsele au fost dure şi metodice. Toţi ofiţerii polonezi activi în timpul Insurecţiei au fost declasaţi automat şi deportaţi. Ofiţerii de rang inferior au fost încorporaţi în regimentele ruseşti staţionate în Caucaz. Aceste măsuri militare au afectat până la 100.000 de oameni. (...) Nobililor implicaţi în insurecţie li s-au confiscat averile. Peste 2.540 de domenii au fost sechestrate pe teritoriul regatului - aproape unul din zece - şi aproape 2.890 în Lituania. Funcţionarii de stat au fost concediaţi. Rebelii activi, cu tot cu familiile lor şi complicii lor, au fost condamnaţi la muncă silnică în Rusia.“ Adică aproape 80.000 de polonezi. În plus, 254 de lideri politici şi militari au fost condamnaţi la moarte. Au rămas în amintirea polonezilor lungile convoaie cu deportaţi în lanţuri care au fost forţaţi să se deplaseze pe jos (având în vedere inexistenţa căilor ferate, pe care le va folosi Stalin în deportarea milioanelor de oameni - totuşi, călătoria dura două-trei luni, şi nu ani) cale de aproximativ 8.000 de kilometri, până în Siberia.
La fel, şi englezii îi deportau pe opozanţii politici irlandezi mai puţin periculoşi (pe cei care erau liderii mişcărilor subversive îi spânzurau sau îi lăsau să crape în puşcării) tocmai în Australia, prima colonie penitenciară din istoria modernă. Primii deţinuţi care au plecat din Irlanda la bordul navei Queen au ajuns în rada portului Sydney la 26 septembrie 1791. În 1800, populaţia albă a Australiei era de doar 4.500 de oameni, iar între 1800-1802 alte transporturi au mai adus alţi 872 de bărbaţi englezi şi 722 de bărbaţi irlandezi, toţi condamnaţi, astfel încât proporţia irlandezilor a crescut de la 20% la 33%. Se poate lesne imagina brutalitatea acelei societăţi incipiente, britanicii fiind disperaţi să trimită şi loturi de femei deţinute! Însă britanicii nu au scăpat de spiritul rebel al irlandezilor nici în Australia: cu cât populaţia albă a Australiei creştea, cu atât proporţia irlandezilor devenea mai importantă, ajungând la un sfert din totalul ei.
Insurecţia din ianuarie 1863 (care a durat până în primăvara anului următor) din spaţiul polono-lituanian (în principal, acţiuni având loc şi în actuala Ucraină) a avut numeroase elemente care vor fi întâlnite în timpul Războiului Anglo-Irlandez din 1919-1921, în urma căruia englezii au părăsit Irlanda de Sud, formată din cele 26 de comitate, menţinând controlul asupra celor şase comitate ulsteriene din Nord. Polonezii au adoptat înaintea irlandezilor aceleaşi tactici de gherilă atât urbană, cât şi rurală. Însă irlandezii nu puteau să lipsească din desfăşurarea acelor evenimente din Polonia: un anume O’Brien de Lacey, consiliindu-l pe Heidenreich, zis Corbul, şeful unei coloane de 700 de partizani, în timpul „bătăliei“ de la Żyrzyn, de la 6 august 1863, a masacrat două companii ruseşti de infanterie şi un escadron de cazaci. „După cinci ore de împuşcături, toţi ruşii au fost ucişi, iar Corbul s-a întors în refugiul pădurii cu cufărul plin de 200.000 de ruble pe care le păzeau aceştia.“ Dictatorul polonez Traugutt, care a preluat comanda unificată a grupurilor rebele, avea trăsături care îl deosebeau de liderul irlandez Michael Colins, fiind tăcut, distant, dar şi asemănări (eficient, disciplinat). Acesta s-a cazat în Varşovia într-un hotel amplasat la doi paşi de reşedinţa viceregelui rus. Asemenea lui Mick Collins (şi ministru de Finanţe al autoproclamatelor autorităţi independente din Irlanda, contractând un împrumut naţional) o jumătate de secol mai târziu, Traugutt a căutat să impună un impozit cetăţenilor polonezi din străinătate şi a lansat un împrumut naţional. A reformat complet organizarea militară, abolind toate conducerile şi formaţiunile separate şi introducând cadrele unei mari armate, cu corpuri, divizii, regimente şi batalioane, exact ceea ce a întreprins şi Collins în calitatea sa de şef al subteranei Irish Republican Brotherhood, organizând o nouă Irish Republica Army (IRA), plecând de la supravieţuitorii Rebeliunii din Săptămâna Pașteului (1916) Spre deosebire de Collins, care totuşi a ştiut să-şi păzească spatele mult mai bine, schimbându-şi de nenumărate ori locuinţele conspirative, Traugutt a fost arestat la 1 noaptea, pe 11 aprilie 1864, de trupele ruse şi încarcerat în închisoarea Pawiak. La scurt timp, alături de alţi patru rebeli, el a fost spânzurat, însă restul de 200.000 de rebeli polonezi s-a evaporat. Represiunea rusă nu a fost cu nimic mai prejos decât cea britanică în Irlanda, adoptată după succesivele rebeliuni. În istoria irlandezilor mai sunt consemnate următoarele mişcări insurecţionale / rebeliuni: cea a conţilor ulsterieni din 1595; bătălia de la Boyne din cadrul războiului civil britanic, când forţele catolice ale lui James I au fost înfrânte de protestanţi; rebeliunea mişcării irlandezilor unite conduşi de protestantul Wolf Tone, din 1798; rebeliunea de operetă a lui Robert Emmet, din 1803; rebeliunea Mişcării Tânăra Irlanda în 1848; rebeliunea feniană din 1867 şi execuţia martirilor de la Manchester; incursiunile feniene din nordul Statele Unite în Canada britanică; formarea unităţilor de voluntari irlandezi care au luptat de partea burilor împotriva britanicilor în timpul celui de al doilea război bur (1899); Rebeliunea Paştelui din 1916; Războiul Anglo-Irlandez din 1919-1921, care a dus la evacuarea sudului Irlandei de către forţele Coroanei; nenumăratele campanii ale Armatei Republicane Irlandeze impotriva Marii Britanii şi forţelor protestante din Irlanda de Nord din perioada 1970-’96 etc.
Atunci când au debarcat anglo-normanzii în Irlanda, ei au fost cei care, până la urmă, au unificat insula, ea fiind împărţită în nenumărate fiefuri (mai mari sau mai mici) tribale. Cu greu şi mai degrabă simbolic a funcţionat o umbrelă care îi aducea din când în când la aceeaşi masă pe liderii clanurilor şi triburilor, numită rege al regilor (care a capătat un prestigiu special după ce acest titlu a fost însuşit de Brain Boru, învingătorul vikingilor de la Clontarf, în 1014). Irlandezii nu au căzut de atât de sus precum au făcut-o polonezii, care, de la un statut de mare putere politică (ne referim la Uniunea polono-lituaniană stabilită în 1569 şi care avea o suprafaţă de aproximativ 1.100.000 km pătraţi), au ajuns în secolul al XIX-lea să nu mai aibă stat propriu, împărţiţi între cele trei imperii central-europene. De altfel, un călător polonez în Irlanda secolului al XIX-lea chiar îşi manifesta invidia faţă de condiţia irlandezilor de fi supuşi doar unei singure puteri, şi nu la trei, cum era cazul polonezilor!
Winston Churchill vizitând trupele poloneze din Anglia (1943) |
Alte două asemănări între istoria şi evoluţia polonezilor şi irlandezilor sunt amploarea diasporei / exilului, dar şi importanța uriaşă a Bisericii Romano-Catolice. Evident, aşezarea geografică a irlandezilor i-a ferit de vicisitudinile istorice teribile prin care au fost siliţi să treacă polonezii. Totuşi, oricât de nocivă şi imperialistă a fost lunga dominaţie engleză, aceasta nu a lăsat nişte urme atât de dureroase precum a făcut-o secolul totalitarismelor în Polonia, care a fost unul dintre principalele terenuri de bătaie în cel de-al doilea război mondial, suferind pierderi umane uriaşe. Din punct de vedere al Vaticanului, Bisericile din Irlanda şi Polonia au avut de-a lungul istoriei o însemnătate deosebită, având în vedere că se aflau situate în avangarda luptei Curiei Romane cu biserici şi doctrine creştine concurente – în cazul Irlandei, protestantismul englez, care s-a infiltrat durabil în Irlanda, mai ales în cele şase comitate nord-irlandeze, iar în cazul Poloniei, o paletă mai largă de atentate la poziţia hegemonică, de la ortodoxia rusă, protestantismul prusac şi germanic sau prezenţa unei minorităţi evreiești semnificative. În acest mix confesional, nici măcar catolicismul declarat al Curţii Habsburgice de la Viena nu a fost un sprijin necondiţionat, singurul succes de durată fiind transferarea unei părţi a ortodocşilor ruteno-ucraineni din Vestul Ucrainei de astăzi sub autoritatea Romei (fenomenul unirii cu Roma, cunoscut şi în Transilvania). Din alt unghi, pentru Roma, cele două popoare catolice au avut o mare importanţă, datorită imigraţiei care permitea creşterea numărului de credincioşi în spaţiile dominate iniţial de protestanţi (Imperiul Britanic, Statele Unite). După al doilea război mondial, aproape întregul Corp Expediţionar Polonez, care se afla în 1945 în Marea Britanie, a rămas pe loc, refuzând propunerea aberantă a premeirului laburist Ernest Bevin, care, pentru a scăpa de ei, i-a îndemnat: „Întoarceţi-vă la casele voastre din Polonia“. Probabil că premierul britanic nici măcar nu ştia că multe dintre casele polonezilor care luptaseră pentru cauza aliată fie erau făcute una cu pământul, fie se aflau în jumătatea de Polonie care fusese încorporată în URSS. Un cinic îndemn de a se întoarce în Gulag. Care însă nu a fost urmat de nimeni, 200.000 de polonezi rămânând în lumea liberă.
Alte două momente importante din istoria celor două popoare se întâlnesc: dictatura militară din Polonia, instaurată în decembrie 1981 de către elementele aparatului militar comunist în frunte cu generalul Jaruzelski, şi încercările de normalizare a tulburărilor din Irlanda, în 1920, de către britanici. În ambele cazuri s-a apelat la Legea marţială. La fel ca liderii naţionalişti şi republicani irlandezi în 1919, şi liderii Solidarităţii au fost ridicaţi chiar din prima noapte din paturile lor, iar prezenţa tancurilor pe străzile oraşelor şi satelor poloneze semăna cu afişarea forţei brute de către Armata Britanică, în ambele cazuri pentru a-i intimida pe oponenţi. În Polonia, „Zeci de mii de cetăţeni nevinovaţi au fost arestaţi fără a li se aduce acuzaţii. Aproximativ 10.000 au fost încarceraţi în 49 de lagăre de internare. Au existat rapoarte despre bătăi şi deces“. Cam la fel au procedat şi forţele de ocupaţie britanice. Poate că nu este cu totul lipsit de logică faptul că un rezultat interesant al acestor asemănări (nu ştim dacă ele sunt conştiente sau inconştiente la nivelul irlandezilor şi polonezilor) a făcut ca, după anii 2000, cea mai importantă minoritate străină din Republica Irlanda, după cea provenind din Marea Britanie (însă şi aici cifra este contestabilă, atât timp cât mulţi dintre cei care au cetăţenia britanică şi locuiesc în Irlanda pot fi foarte bine de origine irlandeză, copiii foştilor imigranţi), să fie formată tocmai din polonezi (în 2006 erau 63.276). //