Pe aceeași temă
Așa cum se citește în Anii romantici, atitudinea Gabrielei Adameșteanu reabilitează adevărul subiectiv, relativul, relectura niciodată definitivă a evenimentelor, într-o fluiditate autoreferențială.
De regulă, într-un volum de memorialistică scriitoricească te arunci cu speranța că vei găsi concluzia unui parcurs, privirea de sus, ordonatoare, eventual cheile ultime ale personalității autorului, cu care să descui până la capăt opera.
Citită așa, una dintre cele mai incitante cărți de memorii din ultima vreme, Anii romantici, poate descumpăni. Nu schimbă perspectiva asupra operei Gabrielei Adameșteanu, ci doar o confirmă în datele inconfundabile. Nu dezvoltă la modul clasic autobiografic, iar intervalul asupra căruia focalizează în titlu iese parcă mai tulbure, mai împovărat de răspunderea a tot ce n-a mers bine mai târziu. Nici obișnuita privire de sus, din perspectiva timpului nu e în nota previzibilă, pentru că nu ține să simplifice, să sublinieze esențialul ci, dimpotrivă, să nuanțeze și renuanțeze: „Evenimentele vieții noastre, cu motivația care le irizează, sunt inextricabil legate între ele, iar când începi să le urmărești explicațiile cresc, se ramifică, coboară în adâncimi. Fiecare întâmplare are o rădăcină în trecut, iar trecutul fiecăruia se varsă în fluviul istoriilor de familie abia bănuite, știute pe jumătate ori, deseori, necunoscute. Cel puțin asta este experiența mea: și din cauza asta, tot ceea ce încep să povestesc se complică“. Pasajul se referă direct la partea autobiografică, dar mecanismul conținut este deopotrivă caracteristic pentru tot restul.
De altfel, Gabriela Adameșteanu spune de la început că nu și-a dorit o carte de memorii pentru că nu gustă genul, mai ales când e vorba de scriitori: „Nu am fost niciodată atrasă de anecdote literare. Aș fi vrut să păstrez doar cărțile, neatinse de omenescul autorilor“. A început să citească memorii doar odată cu documentarea pentru Dimineață pierdută, dar le va prefera mereu pe cele ale „anonimilor“. Anii romantici a fost scrisă dintr-un motiv oarecum colateral: prea apăruseră multe „memorii vindicative“, ne spune. A simțit deci nevoia să dea și propria ei versiune. Uneori despre împrejurări cu încărcătură politică, dar alteori despre lucruri aproape anodine. E structural preocupată de detaliu, de valoarea lui irizantă, de puterea lui de a schimba discret înțelesurile.
Rezidența literară de la Iowa City, în 1990, la care participat în aceeași perioadă cu Mircea Cărtărescu, e însă o ilustrare mai degrabă amuzantă a acestui fel de a vedea lucrurile. Cărtărescu apucase să-și scrie impresiile în Frumoasele străine și, bineînțeles, sunt diferențe între cine ce a reținut despre reacțiile, obiceiurile, entuziasemele ori stângăciile celuilalt în contact cu marea Americă. Nu lipsesc de la niciunul malițiile, dar până la urmă - nimic fatal. Doar avem antrenament în lumea literară! Citind bine copioasele, dar stăpânitele puneri la punct din Anii romantici, îmi apare evident altceva: puse la un loc, amintirile celor doi fac fără voie împreună același plonjeu în experiența eviscerantă - și irepetabilă, sper - a scriitorului român brusc eliberat din captivitate după ‘89.
Dar Anii romantici au o neașteptată pavăză aurită: textul care-și trădează autorul. Voit necanonică, memorialista Gabriela Adameșteanu face până la urmă exact ce presupune genul pe care-l „boicotează“: autoportretul interior. Cum nu o face programatic, rezultatul este convingător. Ca personaj-pivot, ghidează atenția cititorului prin zigzagul de situații, amănunte și portrete, când îngrămădite, când îndelung filigranate, când prinse în vârf de ac fin și nu o dată periculos.
Concret vorbind, „anii romantici“ acoperă prima jumătate a primului deceniu postcomunist (autoarea îl decupează totuși prea din scurt într-un interviu: doar 1990-1991), până la înfrângerea în alegeri, în 1996, a lui Ion Iliescu și a partidului său. Ca și la Ana Blandiana, a fost perioada maximei implicări civice și politice a intelectualilor, vremea iluziei că totul se poate, că va merge uns spre mai bine. La fel ca în Fals tratat de manipulare, din Anii romantici aflăm că mirajul vindecării sociale posibile a ținut puțin. Dar dacă Blandiana și-o reproșează ca pe o amportare insuficient de lucidă și se autopedepsește prin recurs (doar teoretic) la radicalizare, Gabriela Adameșteanu își regretă tocmai radicalismul și optează pentru retragerea în ambiguitate: „Mă întreb dacă nu am contribuit și eu, prin radicalismul de la 22, la această privire simplificatoare. Am început să mă gândesc tot mai des la acest lucru de când, după 2000, am regăsit ambiguitatea sceptică și consolatoare a literaturii“ (subl. mea).
GAB RIELA ADAME ȘTEANU - Anii romantici |
Aici trebuie să ne oprim un pic. Mai întâi, ca să repet că o prețuiesc foarte mult pe prozatoarea Gabriela Adameșteanu pentru calități rare, pe care nu e locul să le reiau aici, dar mai ales pentru tenacitatea cu care își desface greu, ca sculptorul, daltă cu daltă, adevărul subiectiv din blocul de materie ficționabilă. I s-a reproșat că își modifică textul aproape cu fiecare nouă ediție a cărților: e perfect congruent cu natura ei scriitoricească. Puține demersuri literare m-au captivat mai tare decât clarificările lente ale autoarei Dimineții pierdute. Versiunea schimbată a romanului Întâlnirea este cazul oarecum extrem, dar sunt și alte transformări, mai discrete, care probabil vor interesa exegeții de mai târziu. Am deci toate motivele să mă bucur că s-a întors la literatură.
Partea a doua a precizării: nu-i mai împărtășesc, de la o vreme, poziționările. Îi dau în schimb mare dreptate când spune că, la noi, „se dialoghează doar cu cei de aceeași părere cu tine“ (de fapt, e o vorbă a lui Mihai Botez, pomenită în carte). De acord, n-ar trebui să fie așa, doar că nici Anii romantici nu reușește să ne spună cum s-o facem. Soluția autoarei e paradoxală: retragerea în „foișorul“ cu perspectivă la alegere care este literatura. Gabriela Adameșteanu nu doar s-a întors la scris (au făcut-o mai mulți scriitori în ultimii ani, după consumarea iluziilor că implicarea ajută), ci dă impresia, fără să vrea, că îl strecoară ca eschivă.
Anii romantici nu e o carte de memorii, ci o suită de confesiuni, iar valoarea intrinsecă a mărturisirii trece, cum știm, întotdeauna deasupra. Ce mărturisește autoarea?
Că, de mică, s-a simțit altfel: „Mi se părea că nu semănam cu mama în multe privințe și simțeam iritarea ei, pentru că eram altfel decât se aștepta să fiu. Și, de fapt, nici cu tatăl meu nu semănam atât de mult pe cât se spunea. Aveam ceva diferit, potențial primejdios“. Că s-a înfășurat de timpuriu într-o lume a ei, oarecum surdă și mioapă la tensiunile și semnalele lumii înconjurătoare, că și-a acceptat și chiar hrănit până târziu un soi de somnolență (expresia îmi aparține) politică și socială: a avut deținuți politici în familie, dar de fenomenul Pitești a aflat abia la 30 de ani, de la Paul Goma. Ar fi practicat un minim de reacție de apărare printre scyllele și caribdele vieții în comunism.
Sub felul ei de a fi, retractil și cu capul în nori, a lucrat de la bun început o facultate aparte de a stoca realul pe automat, aproape fără contribuția conștientă a atenției, la stat. De aici i se trag și literatura, dar și clarificarea politică. Odată cu scrisul profesionist (debut târziu, după standardele epocii, la 28 de ani), ceva se schimbă. Decembrie ‘89 o găsește cu semnătura pusă pe unul dintre protestele în sprijinul lui Mircea Dinescu („testul de disidență“). Cu o undă de umor ilfpetrovian, povestește că mărețul gest venise defazat: scrisoarea trebuie să fi ajuns la Europa Liberă după căderea lui Ceaușescu.
Ca scriitor, nu s-a simțit victima cenzurii. Tăieturile operate în Dimineață pierdută n-ar fi fost reale amputări, ba pe unele le-a adjudecat și la lecturi ulterioare. N-a fi avut, așadar, o reală luptă cu sistemul. Nu pe plan literar.
Se obișnuise să considere regimul comunist ca un dat („Memoria mea a înregistrat o tinerețe normală“), să creadă că ce a fost mai greu (vremea închisorilor politice) a rămas în urmă și că intrarea în Partidul Comunist era o formalitate puțin angajantă. În pragul lui decembrie ‘89, încă se mai mira că e nevoie de mai multe partide politice. Cât despre hachițele cenzurii, crede că li se cam găsise ac de cojoc prin tertipurile editorilor. Dar totul are un preț: „Era de-a dreptul umilitor ce trebuia să faci ca să apară o carte. Spre exemplu, făceai o prezentare total mincinoasă: o povesteai [cartea, n.m.] în nişte termeni de literatură proletcultistă“, spune într-un interviu cea care a fost aproape douăzeci de ani redactor de editură. În Anii romantici formulează în schimb două concluzii frapante: 1) nu doar scriitorul, ci și editorul (dacă nu în primul rând el) a fost victimă a cenzurii; 2) scriitorii le-ar cam fi întors spatele editorilor după ‘90: dacă nu le-ar fi apărut cărțile, unele desfigurate, oricum negociate la sânge cu redactorii, n-ar mai fi fost acuzați că i-a găsit libertatea cu sertarele goale. Nu se înțelege prea bine de partea cui se simte: scriitorii s-au dovedit ingrați, dar și nici editorii n-au fost fără pată. Cota acestora, obținută pe căi și culte, și oculte, consideră Gabriela Adameșteanu, cântărea mult în șansele unei cărți. Alături de istorii cu happy end, Anii romantici reia și părerea lui Ștefan Agopian că debutul i-a fost întârziat cu opt ani de un redactor delăsător: Alexandru Paleologu.
Totuşi aș zice că e mai aproape de punctul de vedere al scriitorilor. Iată iritarea cu care discută obsesia literaturii de sertar lipsă la apel: „Cred că regretul Monicăi Lovinescu că sertarele scriitorilor români erau goale era de fapt dezamăgirea ei că nu se ivea de nicăieri «romanul anticomunist» pe care l-a tot așteptat, până la moarte. (...) Mi se părea un gen de bovarism și, paradoxal din partea ei, o presiune tematică, așa cum autorii suportaseră în comunism, însă invers“. Nu găsim amintiri grupate referitor la Europa Liberă sau la Monica Lovinescu, dar, în timp ce jurnalul celei din urmă pune în pagină iar și iar, aproape până la sfârșit, marea slăbiciune pentru autoarea Dimineții pierdute, prozatoarea discută fără afecte: „Abia acum mă gândesc însă că la punerea mea pe listele negre ale restructurării [de la Ed. Enciclopedică, n.m.] trebuie să fi contat și cronica Monicăi Lovinescu“.
Cred că impulsul profund de a scrie Anii romantici se leagă de natura predispusă la uimire - de literat deci - a Gabrielei Adameșteanu. Uimită de cum i s-au schimbat în timp opiniile, vrea să știe unde se ancorează înapoi cele de-acum: „Viața și literatura contraziceau maniheismul meu. Dar el a rezistat în Anii romantici. (...) Mi-au trebuit ani buni ca să ies din el; dacă chiar am ieșit. Maniheismul funcționează și în imaginarul de azi. Nu mai sunt comuniștii ilegaliști versus fasciștii/exploatatorii de ieri, ci eroii anticomuniști versus securiști/torționari/turnători. Dar în comunismul care a înghițit viețile părinților noștri și părea să țină mai mult decât viețile nostre a existat și categoria, mult mai largă, a celor care s-au silit să ducă o viață normală, făcând doar compromisurile inevitabile. Această înțelegere a lumii dispărute este mai complicată și mai puțin interesantă pentru cei care nu au trăit atunci - occidentalii și majoritatea tinerilor de azi“. „A durat ani buni până să ies din logica lui «ei și noi». Dar de când cred că am reușit, încerc uneori să-mi imaginez ce au simțit cadrele epocii comuniste, care, după 21 decembrie 1989, au dat ochii cu devotații lor, transformați, peste noapte, în inflexibili adversari ideologici.“
Să nu idealizăm capitalismul, mai spune autoarea Anilor romantici. Motivul e însă năucitor, aproape vulgar: în capitalism oamenii sunt dați afară din slujbe fără menajamente. Prin comparație: „Dările afară în regimul comunist aveau, totuși, teoretic, niște reguli: în afară de cei scoși pentru un motiv politic, în capul listei se aflau pensionabilii, apoi tinerii care se puteau califica și în altă parte. Se încerca protecția mamelor singure, a cazurilor sociale...“ etc. În altă parte, îi vin sub condei istorii povestite în familie despre cruzimea cu care a fost reprimată răscoala țărănească de la 1907, iar glossa sună astfel: „Sunt amănunte care îmi revin în minte atunci când aud oameni care pun relele de azi doar pe seama comunismului; de fapt, în România au fost mereu multă lume săracă, multă cruzime și primitivism“.
Era firesc să-i fie amprentate treptat în același sens și opțiunile culturale. Idolul demolabil prin definiție e perioada interbelică, iar figurile-fanion pică cel mai prost: „Nu știu dacă Cioran, plin de contradicții, așa cum este, ar fi fugit chiar într-atât de expunerea publică și de emisiunile Europei Libere, dacă n-ar fi avut de ascuns ideile fascisto-stângiste din cărțile de tinerețe, publicate în România“; „Ca să fiu sinceră, nu știu nici azi dacă Mircea Eliade a făcut bine sau rău nevenind. Veniseră, chiar în acești ani, Umberto Eco sau Saul Below, de ce n-ar fi putut veni și el, fără să devină, din cauza asta, un pilon al lui Ceaușescu?“.
De partea cealaltă, îi stă în admirație Ioan Petru Culianu. Un interviu luat cu puțin înaintea misterioasei lui morți e transcris cu comentariile făcute acum. Iese un portret foarte frumos, pus în oglindă cu alte mărturii mai puțin cunoscute. Rămâne însă senzația că Ioan Petru Culianu a fost ales nu atât pentru anvergura lui intelectuală (despre care Gabriela Adameșteanu recunoaște că știa prea puțin la momentul dialogului), ci mai cu seamă pentru fermitatea cu care s-a înhămat la dezvăluirea trecutului lui Eliade. Ani mai târziu, va decide ca redactor-șef apariția, în 22, a celebrului text Felix culpa al lui Norman Manea.
Pe Matei Călinescu îl pomenește în bună parte tot legat de devoalarea trecutului lui Eliade, dar și cu multă căldură, ceea ce nu-l scutește pe profesorul de la Bloomington de câteva săgeți: presupune, de pildă, că și-a lăsat pentru jurnalul încă inedit adevăratele păreri despre confrații din țară, de vreme ce nu arăta niciodată suficientă răbdare să-i citească și era amabil într-un mod cam din vârful buzelor. Mihai Botez e poate singurul de care nu se îndoiește. De remarcat că trecutul lui, de care s-a aflat în anii din urmă, nu o tulbură.
Despărțirile sunt tratate cu maximă discreție în carte, fie că e vorba de Paul Goma ori de GDS și revista 22. Există și alt fel de a semnala distanțarea, prinzând din mers nuanțe care rămân în vag: „Pleșu și Botez erau apropiați prin felul de a gândi de atunci (cel puțin așa mi se pare mie) și reprezentau în mai mare măsură societatea românească mai pragmatică, mai conservatoare, decât radicalii din opoziție, cărora mă alăturasem“.
Am pus la început în oglindă Anii romantici cu Fals tratat de manipulare de Ana Blandiana - o comparație „dinamită“, pe care îmi iau totuși riscul să insist, adăugând că cele două cărți nu opun două opere de scriitor, dar etalează două atitudini coexistente azi.
În Fals tratat de manipulare, Blandiana constată că „în centrul tuturor forțelor, lucrurilor, faptelor, întâmplărilor, personajelor [din cam aceiași „ani romantici“] stă - asemenea unui soare negru ordonator de lumi scoase din haos pentru a fi dependente - dorința de a manipula“. Același cuvânt, manipulare, apare și la Adameșteanu, dar cu altă nuanță, mai aproape de provizorat: „Opiniile mele se tot nuanțează și chiar se schimbă, influențate de cărțile pe care le citesc, de oamenii pe care îi ascult, de versiunile pe care le compar între ele - fiindcă a fost [în anii romantici - n.m.], mai mult ca oricând, un timp al diversiunii, o epocă a manipulării“. La limită: a înțelege treptat altceva din cele trăite versus a crede mereu altceva despre ce a fost.
Așa cum se citește în Anii romantici, atitudinea Gabrielei Adameșteanu reabilitează adevărul subiectiv, relativul, relectura niciodată definitivă a evenimentelor, într-o fluiditate autoreferențială. Ana Blandiana rămâne de partea fermității, pe care unii o numesc radicalism, ea recitește iar și iar, în filigran foaia vieții. Gabriela Adameșteanu o întoarce repede pe cealaltă față.
Dincolo de perspectivele politice de la un punct diferite, ceea ce deosebește aceste două reconstituiri ale unui interval-cheie pare să fie aria lor de rezonanță acum. Mi-a atras atenția ușurarea cu care a fost primită în presa literară pledoaria de dez-radicalizare a Gabrielei Adameșteanu, poziționarea ei programatic dubitativă. Anii romantici întâlnește, cred, așteptările celor care au oroare de forța centrifugă a clarităților de principiu. Într-adevăr, orice supunere la forțe centrifuge este destructurantă, dar fizicienii continuă să o folosescă pentru separarea componentelor. Și tare mă tem că asta descrie mult mai bine ceea ce lipsește prezentului nostru. Cei convinși că suntem unde suntem tocmai din pricina năclăielii oportuniste în care s-au luat deciziile politice și, implicit, individuale ale ultimilor 25 de ani par tot mai puțini.
E mult prea devreme să ne relativizăm. //