Pe aceeași temă
În drumul de la feerie la poveste filosofică, de la text la spectacol, Furtuna montată de Alexander Morfov la TNB e încă o dovadă a prodigiozității de substanță a capodoperei shakespeariene de la care fiecare creator așteaptă răspunsuri în chestiuni fundamentale.
„Clasicul“ Alexander Morfov, directorul Teatrului Național „Ivan Vazov“ din Sofia, recomandat astfel de excelentul spectacol Vizita de la TNB și de un alt spectacol al său, Exilații, prezentat în turneu la București cu ani în urmă, surprinde cu noua sa montare de la Naționalul din București, după Furtuna de Shakespeare. Modernitatea gândirii sale teatrale, doar întrezărită în citatul spectacol după piesa lui Frederich Dürrenmatt, sare acum direct în postmodernism, în ton cu spiritul vremii, dominată firesc fiind de acest mixt stilistic din care, fie vorba, tot așteptăm să se decanteze ceva nou. Ca atare, spectacolul său are, atât la nivelul ideilor, cât și la acela al formei, aspectul unei încercări de sinteză pe care aproape fiecare artist conștient de fenomen o încearcă, astăzi, pe cont propriu, mai ales când e vorba de opere clasice. Pe teritoriul Furtunii, pe care cel mai convingător ne-au livrat-o de curând lituanienii lui Oscaras Korșunovas (minunat spectacol!), s-au întâlnit de-a lungul timpului tot atâtea viziuni câte conține capodopera, și încă altele nedescoperite, dintre care una ar putea fi și cea vizată de Morfov în spectacolul de la București.
Că Prospero e un magician, un alchimist, un creator sui generis de lume nouă am tot citit, văzut, auzit. Că e un intelectual subtil și un moralist care face din celebra insulă un fel de academie platoniciană, o școală de inițiere de asemenea, că ideile lui sunt democratice ar mai putea fi cercetat (excelente comentariile lui George Volceanov din studiul reprodus de program cu privire la colonialism), despre asemănarea cu Pico della Mirandola ne-a vorbit indirect Shakespeare însuși, iar Liviu Ciulei ne-a spus-o în imagini de neuitat în spectacolul său din 1982 de la Teatrul Bulandra, care clama o resuscitare a umanismului în timpurile moderne. Că ar putea fi un savant, un Einstein avant la lettre, cum pare a ne sugera montarea lui Alexander Morfov, e ceva chiar neașteptat și greu de dus pe umeri chiar și de Ion Caramitru, care și-a aplicat conștiincios mustața identitară, lăsându-și în același scop plete și îmbrăcând puloverul cu cotiere al savantului. Cu ce scop? Mai degrabă pentru a ne deruta în multele opțiuni pe care le suscită bogata creație shakespeariană, fiindcă ipoteza unui Prospero pus să suporte, precum ucenicul vrăjitor, efectele propriilor invenții și idei experimentale îi diminuează statura, mai ales că cei chemați să refacă magiile sunt stângaci, ironici, marginalizându-l nedemn pe Mag. Și totuși, în acest joc „care pe care“, cele două tabere par de conivență. Savantul nu e câtuși de puțin supărat pe șugubeții care-i împrăștie hârtiile (în fapt, textul regizoral al reprezentației) și nici la sfârșit, când, lăsându-i singuri în lumea lor, a scenei, se îndepărtează privindu-și cu circumspecție opera. În fața spiridușilor în blugi care preiau cârma corabiei vieții, atotștiutorul Prospero pare totuși mulțumit. Nici sceptic, nici revoltat, cum am fost obișnuiți să credem despre vrăjitorul care-și frânge bagheta. Să fie acest mesaj unul de extremă democrație a spiritului? Să fie resemnare? Sau înfrângere în fața propriilor limite ale științei, care azi se confruntă cu atâta incertitudine? Să fie doar ilustrarea mitului mai înainte citat și, deci, un îndemn la a ne tempera elanurile creatoare?
Ion Caramitru în Furtuna regizată de Alexander Morfov la TNB |
Zâmbind îngăduitor cetei de rebeli care domină în viziunea lui Morfov scena elisabethană, pe care talentatul scenograf Nicola Tormanov o reconstituie la Atelierul de la TNB, Prospero ne ascunde parcă ceva. Mai ales că, așa cum ni se înfățișează tinerii lui colaboratori, mesajul trimis e mai degrabă de anarhie, decât de libertate, acea libertate frumoasă pe care, în piesa lui Shakepeare, o tot invocă Ariel în celebrele lui monoloage și pe care Prospero o tot amână. În acest binom în care știința, rațiunea, înțelepciunea, reprezentate de Prospero, sunt, orice s-ar spune, în derută, în defensivă, zglobia exuberanță inconștientă a tinereții, ce pare a-i integra și pe urmașii de drept ai trecutului – Miranda și Ferdinand –, devine suverană. Ea sugerează poate elanul descătușat al revoluțiilor și un sentiment pe care mai rar îl conștientizăm, al faptului că trecerea de la o generație la alta, de la un adevăr la altul nu se face prin transfer firesc, prin preluarea, asumarea, valorificarea experienței, ci prin ruptura de tot ce a fost, de „trucuri“, ale teatrului, de ce nu?, de care un Prospero al altor vremi se folosea pentru a produce furtuni și naufragii demonstrative. Rămân în urmă mașinăriile de spectacol, pe care noii proprietari le folosesc acum haotic, iar scena „de epocă“ mai are un pic și o ia la vale, precum în filmul Ariannei Mnouchkine Molière. O ia la vale și teoria despre vise, și idolii din peștera lui Platon, și suportul valorilor însușite, de vreme ce binele se amestecă cu răul, iar Caliban e doar un băiat simpatic, cu chipul vopsit, care nu mai înfricoșează pe nimeni, ieșind din scorbura unde vrăjile lui Prospero l-au înlănțuit doar pentru a ne amuza. Caliban celebrează în veselia lui, da, sfârșitul unei epoci de sclavie. Fapt trăit cu jubilație în spectacol de Mihai Călin, actor cu carismă, distribuit tocmai de aceea în rol. El n-a aflat însă ce urmează epocii savantului, care, dacă ar fi să ducem simbolul mai departe, ne-am gândi evident la revoluționara lui teorie, atât de parșivă însă. Fiindcă relativitatea lui Einstein ne-a făcut mult mai nesiguri, mai slabi, mai vulnerabili decât atunci când credeam în principiul identității și eram stăpâni pe condiția noastră.
Spectacolul de la Teatrul Național, în regia lui Alexander Morfov, cu Ion Carmitru în rolul lui Prospero, ar putea avea și acest mesaj. Și oricâtă melancolie am simți în retragerea discretă a magicianului, cu vorbe mai puține, chemat în scenă parcă doar pentru a constata că nu e ascultat și la final pentru a abdica (postură pe care actorul și-o însușește cu stoicism), simțim generozitatea cu care îmbrățișează viitorul, grupul de spiriduși în blugi care domină scena impunând ritmul, tonusul, dinamica reprezentației. El e alcătuit dintr-o echipă de tineri plini de energie (Eduard Cârlan, Mădălin Mandin, Idris Clate, Ionuț Toader, Axel Moustache, Eduard Adam, Alexandra Poiană), condusă de István Téglás (Ariel), pe a cărui mobilitate și plastică corporală recunoscute s-a mizat. E multă hărmălaie, joacă și bună dispoziție. Nu se prea mai înțelege mare lucru din poveste, poate doar că Miranda (Crina Semciuc) a fost și ea acaparată și aparține acestei mentalități, în ciuda strădaniilor bătrânului ei tată de a o face să-și înțeleagă menirea regală. Ca și Ferdinand (Alexandru Călin), sosit pe insulă parcă deus ex machina. Apropo! La Shakespeare, cum știm, filosofia se sprijină pe poveste. Pe multe povești îngemănate. Și ar fi fost poate util ca acestea să fie mai clare pentru publicul care nu circulă cu ediția liliput în buzunar. Aproape neglijată, acțiunea nu ne dă prea multe indicii despre soarta eroilor și nici despre a spectacolului pus de ei în scenă sub bagheta unui maestru cam depășit. Nu știm, pe de altă parte, dacă în această despărțire de trecut intră în discuție și teza shakepeariană a lumii ca teatru, a teatrului ca iluzie și dacă omenirea mai are nevoie să creadă în ea, acum când teatrul a ieșit din nou în stradă să-și îndeplinească misiunea socială, politică. În această privință, spectacolul de la Teatrul Național nu se pronunță. Se rezumă la a ne dezvălui culisele unor efecte scenice, tehnica travestiurilor și a trucurilor din care aflăm că la teatru e… ca la teatru.
În drumul de la feerie la poveste filosofică, de la text la spectacol, această Furtună e încă o dovadă a prodigiozității de substanță a capodoperei shakespeariene de la care fiecare creator așteaptă răspunsuri în chestiuni fundamentale. Confruntarea e, în orice caz, îndelung folositoare. //