Pe aceeași temă
Liviu Antonesei revine în actualitatea editorială printr-un volum de povestiri (al treilea după Check Point Charlie… şi La Morrison Hotel…) cu un titlu provocator, trimiţând la efectele opoziţiei din 1968 a lui Ceauşescu împotriva intervenţiei sovietice în Cehoslovacia. Foarte diverse, intercomunicante, cele 11 short stories ale polivalentului autor ieşean, scrise între 2007 şi 2011, par să proclame – judecând după o însemnare de pe manşeta cărţii - un refuz al mistificării în favoarea experienţei directe: „De obicei îmi mint cititorii şi, pe cât posibil, încerc să-i mint frumos. Inventez personaje plecând de la un nas ciudat ori de la mişcarea unui fund de femeie, apoi brodez poveşti în jurul lor după cum îmi aleargă imaginaţia. Şi mereu caut să dau un aer de implacabil, lucrurile nu pot sta decât aşa, de autenticitate. De data asta însă vreau să fiu cât mai onest cu cititorii mei, mi-am propus să smulg personajele direct din realitate şi să încerc să reconstitui povestea din fapte reale, să-mi limitez cât mai mult imaginaţia“. În fapt, convenţia autenticistă nu-i decât un truc postmodern menit să facă manipularea cât mai eficientă: cea mai convingătoare mistificare e – ştim bine - un adevăr abil decupat…
Fragmentul de mai sus a fost extras din ultima povestire a cărţii, Raport despre două cupluri smulse realităţii, însoţit de un comentariu vag, imprecis, privind realitatea ca atare, unde naratorul-protagonist afirmă, dintru început, că vrea să scrie nu doar un roman realist, ci un roman inspirat direct din realitate. Drept urmare, pleacă pe teren să cunoască poveştile de viaţă a cât mai multor oameni din urbe şi începe – e o vară fierbinte! - de la ştrand, unde, cu ajutorul unor detectivi particulari patronaţi de un securist cultivat, cunoscut de pe vremea când scriitorul lucra în administraţia locală, spionează literar viaţa intimă a două cupluri asimetrice, potenţial adulterine. Află însă despre ele exact contrariul a ce-şi imaginase că sunt, la prima vedere. Amuzantă şi dezinvoltă, povestirea este una dintre cele mai reuşite ale volumului, ca şi Nefericita aventură a prietenului meu Adam Leon, profesor, literat, fotograf şi martir, o commedia dell‘arte spumoasă, în care un binefăcător literar prin vocaţie devine victima unei neînţelegeri stupide: după ce fuge de o admiratoare nimfomană venită din străinătate şi aflată pe punctul de a-l viola în propria locuinţă, nefericitul intelectual este părăsit de soţia care, întoarsă dintr-o expediţie arheologică, găseşte pe Internet nişte fotografii făcute intrusei goale, la somaţia acesteia, şi pe care din neglijenţă le uitase. În consecinţă, se adresează autorului de pe copertă, spre a-i posta pe blog depoziţia menită să-l recredibilizeze…
Realitatea nu e ceea ce crezi sau vezi: iată morala cărţii şi a (aproape) fiecărei proze componente. Într-o lume a simulacrelor, nimic nu este, de fapt, ceea ce pare a fi: nici vieţile oamenilor, nici relaţiile erotice sau evenimentele politice majore.
Concepută pe o idee-cadru stimulativă, la graniţa dintre eseu, confesiune biografică şi reportaj ficţionalizat, cartea ar avea, în principiu, destule atuuri pentru o reuşită notabilă: stil relaxat şi complice, varietate problematică, inteligenţă reflexivă, titluri jucăuş-ceremonioase, ce pun în undă enigme biografice, istorico-politice, erotice şi religioase. Ar avea, dacă textele n-ar păcătui, cu câteva excepţii, prin rezolvări narative nefericite, care dezumflă totul. Relatare a unui episod de la începutul anilor ’90, textul din deschidere, Într-un sat din secuime, icoana Maicii Domnului a început deodată să vorbească…, nu aduce nimic în plus faţă de titlu. Frustrarea aşteptării prin explicaţiile omnisciente cu privire la ce se află în spatele evenimentelor va fi testată şi în Ocolul Cracoviei într-o singură noapte, laolaltă cu incredibila şi banala poveste de dragoste a unui turist yankeu, unde scriitorul şi soţia lui - aflaţi la Cracovia – asistă de Revelion, într-un local, la înfiriparea unei idile între un tânăr turist american cu aer naiv-adolescentin şi o frumoasă chelneriţă poloneză, suspect bruiată de patronul acesteia. Cei doi fac, inutil, speculaţii asupra posibilei continuări a poveştii de dragoste (singura „probă“ a continuării fiind fesul junelui american, descoperit întâmplător a doua zi agăţat în geamul localului). Naraţiunea e diluată şi oţioasă, iar inserturile socio-antropologice à la Nedelciu cu care este împănată, ilustrativ, au un caracter parazitar. O anume înviorare a relatării întâlnim abia în A doua mărturie a Mariei, cealaltă Marie (sugestia biblică rămânând totuşi deplasată), o povestire sentimentală până la melodramatism, atractivă totuşi prin candoarea mimării din interior a bovarismului feminin: dedicat „Sabinei celei adevărate, care i-a dăruit caietul“ de către „personajul Maria“, care şi-l asumă în nume propriu, textul se prezintă ca o confesiune intimă a unei femei de patruzeci de ani, ce-şi rememorează, defulator, viaţa sentimentală ratată, începută printr-un orgasm provocat fără deflorare de un tandru hipiot ungur într-o vacanţă studenţească din Costineştiul ceauşist al anilor `80. Începută sub semnul unor coincidenţe livreşti şi muzicale facile (Eliade, Compact), această iniţiere a Mariei într-un erotism pe care viitorii parteneri nu vor fi în stare să i-l ofere o determină să-l urmărească toată viaţa pe ursitul ei „Z. din B…“. Fără succes - dar povestea se încheie subit, odată cu însemnările din caiet, lăsând finalul deschis tuturor speranţelor. În definitiv, viaţa e „în altă parte“…
Autobiograficul în nume propriu revine în Ce căuta neamţul în Polonia?, O dimineaţă foarte bună pentru un drum spre plajă sau Neaşteptata apariţie a lui Poseidon pe insula lui Zeus. Prima secvenţă pare un mic supliment la Ocolul Cracoviei… cu naratorul în ipostaza de bucătar-şef, cucerindu-i cu arta sa culinară locală pe câţiva colegi universitari străini şi excentrici. Celelalte crochiuri developează - pe post de fapte diverse - vicii livreşti de percepţie a realului în vacanţele petrecute pe Insula Creta. Scrise cu acurateţe amuzată, textele nu duc practic nicăieri, reţinând atenţia exclusiv prin descripţiile fidele. În cu totul alt registru, de satiră fantasmagorică, e compusă caricaturala, subversiva Un preşedinte oarecare, unde „un preşedinte oarecare al unei ţări oarecare“, eternizat aberant la putere, capătă, inexplicabil, un miros fetid ce-i alungă pe toţi apropiaţii. Exasperat, se împuşcă pe 31 decembrie 2020 şi ceva..., orele 9.00, eliberând un „miros nepământean de trandafiri dafin şi smirnă“. Şi aici, povestirea ratează prin motivarea puerilă a gestului suicidar: preşedintele îşi aminteşte brusc de un fost consilier filosof (sic!), pe care nu l-a ascultat şi, la fel de brusc, decide să pună în acord fondul cu forma, existenţa cu esenţa etc. O istorie personală de familie - Ziua în care a început să moară tata - falsează şi ea spre final, în pofida dramatismului autobiografic, prin introducerea, fără distanţă ironică vizibilă, a unor inserturi filosofarde despre moarte şi nemurire, cu care fiul, devenit student în anii `70, căuta să-şi convingă tatăl că poate să ajungă scriitor adevărat. Exploatat fără trucuri facile, acelaşi filon memorialistic alimentează însă piesa de bravură a cărţii, care-i dă titlul. Căutând, după moartea mamei, prin pachetele de hârtii arhivate cândva de ea, auctorele reconstituie un moment „istoric“ trăit în ipostaza de „căpitan la 15 ani”, pe 21 august 1968, când, împreună cu câţiva prieteni de joacă, încerca să dea, în subsolul unui bloc ieşean, o replică armată maturilor înscrişi în gărzile patriotice de apărare antisovietică. Fatalmente, „armele“ confecţionate ad hoc îi accidentează pe puberii angajaţi în războiul virtual (paralel cu represiunea reală a cehilor din Praga), confirmând observaţia tatălui: „Ai naibii ruşii ăştia, fac victime şi dacă vin peste tine, şi dacă nu vin“. Condus cu naturaleţe în registrul inocenţei jucate, textul e o mică bijuterie. Insuficient, totuşi, pentru a salva un volum eterogen, ce promite mai mult decât oferă. //
// LIVIU ANTONESEI,
// Victimele inocente şi colaterale ale unui sângeros război cu Rusia. Unsprezece povestiri
// Editura Polirom, 2012.