REVISTA ARTA NR. 14-15 ŞI 16-17

M.g. | 25.02.2016

Pe aceeași temă

În nr. 14-15, atrag atenția două con­sistente dosare tematice care discută arta performance în Europa de Est (coordonatoare Ileana Pintilie) şi Ti­mişoara Art Encounters, prima bie­na­lă de arte vizuale contemporane din orașul de pe Bega (coordonatoare So­rina Jecza). Sub nume precum happe­ning, artă procesuală/performativă, ar­tă situațională/contextuală, acțio­nism sau artă corporală/body art, per­formance-ul rămâne, din anii 1960, când a izbucnit, și până azi, poa­te for­ma cea mai directă, mai incisivă și mai tranșantă de expresie artistică a ultimelor decenii. Situat la in­ter­sec­ția dintre vizual, discursiv și teatral, implicând artistul în întregimea ființei lui fizice și psihice, puse în joc în fața publicului și împreună cu el, per­for­mance-ul nu și-a epuizat resursele nici în contextul ultimilor ani. Dosarul din ARTA demonstrează în plus și di­mensiunea de emancipare politică pe care performance-ul a avut-o în ță­rile din Europa de Est comunistă, fascinația și teama pe care regimurile totalitare au dezvoltat-o față de aceas­tă formă provocatoare de noncon­formism social și artistic.

 

În nr. 16-17, alte două dosare te­ma­tice interesante atrag atenția: Arta sticlei (coordonatoare Aurelia Mo­ca­nu) și Bienala de la Veneția (coor­do­natoare Daria Ghiu). După dosarul de­dicat ceramicii contemporane în nr. 13, ARTA se ocupă aici de o altă artă a focului, sticla. Aflată și ea într-un pro­ces rapid de emancipare de sub eticheta de artă „decorativă“ și apli­cată, arta sticlei se îndreaptă spec­ta­culos în ultimii ani spre ipostaze ma­jore, precum sculpturalul, monu­men­talul, instalația sau ambientalul. În do­sarul despre Bienala de la Veneția, sunt comentate cele două participări românești la Bienală: Darwin’s Room de pictorul Adrian Ghenie, la Pa­vi­lio­nul României, și expoziția de grup In­ventând adevărul. Despre realitate și ficțiune, la Noua Galerie a ICR Ve­ne­ția, care i-a propus pe artiștii Miche­le Bressan, Carmen Dobre-Hametner, Alex Mirutziu, Lea Rasovszky, Ștefan Sava, Larisa Sitar. Concluzia dosarului e încurajatoare: existența a două pro­iecte „naționale“ creează po­si­bi­li­ta­tea unei (re)prezentări duale, cu o perspectivă extinsă și mai nuanțată asupra a ceea ce poate însemna arta contemporană românească „care con­tează“ internațional.

TAGS:

Opinii

RECOMANDAREA EDITORILOR

Bref

Media Culpa

Vis a Vis

Opinii

Redacția

Calea Victoriei 120, Sector 1, Bucuresti, Romania
Tel: +4021 3112208
Fax: +4021 3141776
Email: [email protected]

Revista 22 este editata de
Grupul pentru Dialog Social

Abonamente ediția tipărită

Abonamente interne cu
expediere prin poștă

45 lei pe 3 luni
80 lei pe 6 luni
150 lei pe 1 an

Abonamente interne cu
ridicare de la redacție

36 lei pe 3 luni
62 lei pe 6 luni
115 lei pe 1 an

Abonare la newsletter

© 2024 Revista 22