Pe aceeași temă
Editura Vellant publică volume generoase cu privirea, cu o atenție particulară față de imagine și straturile ei: formatul, paginarea, culorile, corpul de literă, tipul de hârtie, texturile și suprafețele arată o lăudabilă preocupare pentru trupul cărții și o bună înțelegere a faptului că superficialul a fost îndelung desconsiderat în virtutea unor dihotomii simpliste. Observație: superficialul, adică suprafața, a făcut istorie în viața cărții europene; imaginea ruptă din literă există de când lumea și pământul, iar primatul textului asupra imaginii, adică asocierea unui text neilustrat cu scriitura autoritară, academică sau ba, nu e decât o convenție recentă. Te aștepți de la un catalog de expoziție convertit în album de artă să fie preocupat de imagine, iar această preocupare să iasă din matca imaginilor reproduse și să se reverse și asupra elementelor conexe. Așa se și întâmplă în cazul albumului îngrijit de Erwin Kessler, Dealuri și câmpii: Ion Țuculescu și Horia Bernea: antropogeografii atavice (Editura Vellant, 2015), care livrează cititorului-privitor un pachet aproape complet: format elegant, copertă la fel (culorile vii ale unui covor oltenesc fură ochiul), text lizibil și aerisit, toate frivolitățile de bibliofil care culminează cu mirosul cinstit-amărui, accident diafan al unui hazard chimic și mecanic produs în tipogafie. Am scris „aproape“ complet pentru că smalțul e ciobit pe alocuri de greșeli de tipar supărătoare, cu atât mai evidente cu cât, pe pagina de gardă, este anunțată o opțiune ortografică („î“ în loc de „â“ și „sînt“ în loc de „sunt“) ce promite rigoare, o limbă supravegheată cu lupa. Albumul este, de fapt, catalogul expoziției omonime oganizate la Muzeul de Artă Craiova în perioada noiembrie 2015 – februarie 2016 de Erwin Kessler în colaborare cu Mihaela Velea. Analiza lui Erwin Kessler, întrucâtva influențată de gândirea iconologică, are în vedere amprenta spiritului asupra imaginii, descoperirea mentalităților și filiațiilor întrupate în imagine: o atitudine teoretică nuanțată manifestată într-un travaliu interpretativ convingător.
Volumul se încheie cu un soi de postfață scrisă de Cătălin Davidescu (pp. 126-137), un scurt eseu, de fapt, pornind de la cartea de impresii a expoziției retrospective Ion Țuculescu din 1965, de la Sala Dalles. Păstrată parțial, această carte de impresii a supraviețuit prin 40 de fotografii. Titlul acestui eseu denunță unghiul de analiză: Cartea de impresii – subiect de antropologie culturală. Înțelegerea acestui tip de paratext se face, de fapt, mai mult cu instrumentele unei analize socio-politice decât cu cele ale antropologiei culturale, iar impresiile, deseori de un suprarealism involuntar exploatat de C. Davidescu, se aștern peste un context ideologic atent reconstruit în prima parte a eseului. Posteritatea scapă de sub controlul artistului și ține mai mult de capriciile vremurilor, iar într-un regim opresiv, chiar și cu scurte momente de respiro, nu are cum să fie altfel. Autorul deschide cartea de impresii cu precauție: „în pofida confidențialității în care s-au manifestat autorii acestor texte, în mare pare necunoscuți, tot putem intui un reflex condiționat bine asimilat în anii de teroare“ (p. 129). Printre însemnările elogioase, fixate într-o ideologie țeapăn-puerilă, se strecoară și câte o șopârlă, crede autorul: „Țuculescu este cel mai mare pictor contemporan (adică vai!!! el nu mai este printre noi), încă o confirmare a virtuților acestui popor pe care nimic nu le poate înăbuși. Această expoziție este o victorie a binelui, a artei adevărate, a culturii adevărate împotriva impostorilor care l-au ținut de o parte până acum pe Țuculescu (...)“ (p. 130). Procedeul amintește de falsele reportaje ale lui Alexandru Monciu-Sudinski. Majoritatea notațiilor sunt lipsite de subversivitate și mestecă un discurs inautentic, elogios, pe când altele, negative, sunt poate mai autentice în disprețul lor față de o artă ininteligibilă, ruptă de realism: „Trist...trist...trist! A ajuns și la noi molima decadenței în artă. Trist!“ (p. 134), scrie un vizitator lezat. Meritul textului constă în transformarea șiragului de impresii neomogene în materie relevantă socio-cultural.
ERWIN KESSLER - Dealuri și câmpii - Ion Țuculescu și Horia Bernea. Antropogeografii atavice
(Editura Vellant, 2015)
Erwin Kessler, cunoscut publicului larg prin discursul critic din revista 22, are un demers consecvent, țințește iar în miezul prejudecăților: „Peisajul pare cea mai nevinovată temă artistică cu putință (...). Similar, tabloul pare, actualmente, cel mai inofensiv mijloc artistic imaginabil, atins de desuetudine și nostalgie și ocolit de impact sau eficacitate. La rândul său, estetismul pare cea mai defetistă atitudine și habitudine psiho-socială, manifestare tipică a fugii de istorie și a angajamentului refuzat.“ (p. 7) Studiul de aproape 90 de pagini îi oferă spațiul de desfășurare a unei anchete riguros documentate, de-a lungul ideilor și seriilor iconografice atinse de ele, cu elemente biografice relevante și decupaje istorice pertinente, închegate într-o limbă bogată și precisă (creatoare în pasajele de analiză de imagine). Lăsând deoparte autonomia esteticului, ficțiune de circumstanță, Erwin Kessler revede atent peisajul epistemologic din spatele imaginilor: destalinizarea și revenirea la tema specificului național, sub forma „Arcadiei tradiționaliste, regresive“ (p. 15). Autorul sintetizează: „Folclorul, în România, devine secera și ciocanul noului limbaj propagandistic, etno-identitar“ (p. 16).
Opera științifică a lui Țuculescu (studiile asupra nămolului de la Techirghiol au stârnit admirația comunității academice) și opera lui artistică au hrănit, după moartea lui, propaganda care l-a transformat în „întruchiparea completă a mitului prometeic“ (p. 22). Volumul reproduce și ilustrații din opera științifică a lui Țuculescu a căror similitudine formală și cromatică cu pictura sa aruncă o lumină nouă asupra unei opere înțelese cel mai adesea dinspre influențele folclorice. Succesul postum, instrumentalizat și confiscat de un discurs ideologic, deci simplificator, a fost precedat de un succes mai degrabă subteran, însă autentic, de care s-a bucurat în anii ’40, într-un climat de „exasperare ideatică“ (p. 43). Influența gândirii anilor ’30-’40 e covârșitoare și determină receptarea lui Țuculescu în epocă: antropogeografia lui Simion Mehedinți constituie elementul ideologic principal spre care se îndreaptă artistul, în condițiile în care în epocă „folclorul, e drept, era un fapt consumat“ (p. 56), dar și mediul hermeneutic în care va fi plasată creația lui. Recuperat după 1965, într-un climat de revigorare a discursului naționalist, Țuculescu devine o figură copleșitoare, un model iconografic proaspăt – după epuizarea declinărilor realismului socialist – și seducător.
Horia Bernea își face debutul în același an. Erwin Kessler documentează atent mediul incandescent al anilor ’60-’70, recuperarea filonului spiritual și dospirea unui nucleu creator fertil, favorabil regăsirii unor locuri comune ale gândirii din perioada formării lui Țuculescu. Ernest Bernea, tatăl artistului și fost student al lui Heidegger, apoi profesor la Poiana Mărului cu afinități legionare, facilitează un soi de translatio al unor idei heideggeriene adaptate mediului local, cu valențe mistico-religioase și excese ortodoxiste. Peisajul, liantul celor două figuri, devenit desuet în tot restul Europei după a doua jumătate a secolului XX, face carieră în România: „Peisajul național din anii ‘60 este unul tot mai pregnant metafizic; e un peisaj mistic, patetic și mitologizant-existențialist, dar este un peisaj pasiv, defetist, retras din acțiunea publică, socială, asumată. E un peisaj apolitic, al interiorizării și al revelației, nu un peisaj al exteriorizării și al revoluției“ (p. 79). Și discursul teoretic este captivat de forța de seducție a peisajului, iar apariția cărții lui Andrei Pleșu, Pitoresc și melancolie. O analiză a sentimentului naturii în cultura europeană, în anul 1980, se cuvine a fi înțeleasă în același spirit: textul nu ar fi unul de teoria artei, ci „un eseu de morală, unde adevărata miză este conturarea unui îndreptar pentru o atitudine contemplativă (non-combativă) asupra lumii, o atitudine specific românească“ (p. 78). După ’90, Horia Bernea devine vocea unui „ortodoxism național atavic“ (p. 86) și, spune Kessler, ajunge să își „instrumentalizeze singur, în timp, căutările moderniste și tradiționaliste“ (p. 87), spre deosebire de Țuculescu, a cărui operă e orientată spre politic de regimul comunist.
Aceleași reflexe, același fond cultural antebelic se instanțiază în tablourile celor doi, la unul orientate mai mult către un modernism filtrat biografic de cariera științifică și iconografia de sub microscop, grefată pe structurile de adâncime ale imaginarului etnografic, la celălalt, atinse de duhul regresiv și localist, mistic. Riguros compus, acest volum are ambiții multiple: respingerea locurilor comune așezate peste numele celor doi pictori, reconstituirea critică a mediului ideatic și al filiațiilor (poate cel mai dificil demers), identificarea filonului comun între cei doi și rolul lor în constituirea unei iconografii insulare într-un context internațional foarte diferit.