Pe aceeași temă
În fresca României libere, postrevoluționare, realizată, prin interviuri, de Andrei Pleșu în 23 de ani de întrebări și răspunsuri încap toți și toate: inclusiv delectarea cititorilor și a criticilor literari – mai mohorâți, aceștia din urmă, de felul lor.
E surprinzătoare, pentru mine, confuzia care se tot face (chiar și în comentariile unor autori cu pretenții) între cărțile de convorbiri și volumele de interviuri. Probabil că ea se datorează și regimului special în care cele două tipuri de dialog au fost obligate să subziste între 1948 și 1989: un regim definit prin injoncțiunea ideologiei unice, activarea și reactivarea cenzurii, impunerea ideii că numai „aleșii“ regimului au dreptul să răspundă unor întrebări (și nu oricăror întrebări, ci acelora „principiale“), punerea la index a indezirabililor, adică a intelectualilor cu dosar (în anii ’50) și a celor cu „probleme“ (în deceniile următoare); îngustarea la maximum a spațiului de exprimare presupus de un dialog. Iată motivele pentru care atât de puține cărți de profil au apărut – au fost lăsate să apară – în anii socialismului real, mai exact, în perioadele de „liberalizare“ din epoca trecută.
În schimb, după 1990, toată lumea a vorbit cu toată lumea. Am putut asista la o explozie a volumelor de interviuri și la o suită, nu mai puțin semnificativă, a volumelor de convorbiri cu... În ce constă diferența structurală dintre ele? Convorbirile reclamă un anumit spațiu de desfășurare și parcurs, ele fiind menite să ofere cititorului traseul biografic al unei personalități și elementele importante care l-au marcat. Convorbirile cu X sunt, în fond, o carte despre X, obținută printr-un dialog de profunzime și de întindere, de „respirație“, cu X. Între cei doi parteneri de dialog există niște afinități și un set de valori; ori un interes științific atât de mare, încât el poate prevala asupra minus-convergenței.
Nimic de acest fel la un interviu, care poate fi dat (aproape) oricui și este strâns legat de contextul, circumstanțele, momentul înregistrării ori scrierii lui pe hârtie. Interviul nu este despre personalitatea intervievată văzută în proiectul și în traiectoria ei existențială, ci despre felul în care cel întrebat vede un anumit lucru, o problemă de actualitate sau actualizabilă, o chestiune ridicată ca atare, un subiect cu care intervievatorul vine „asupra“ lui. Patru-cinci asemenea subiecte și un interval cuprins între două ore și două zile sunt suficiente pentru a obține un interviu.
Din vorbă-n vorbă, volumul de interviuri cu Andrei Pleșu, definește din interior și genul publicistic de care aparține, și epoca (nouă) în care toate contribuțiile din carte se cuprind. Simptomatic, interviul de deschidere e unul realizat înainte de ’89, dar publicat abia în ianuarie 1990. Multe asemenea dialoguri au văzut lumina tiparului abia după Revoluție – ca un efect direct al acestei cauze istorice, macro. Pleșu nu merge însă pe varianta recuperării vechilor interviuri, interzise ori modificate de cenzură, întrucât conceptul cărții de față e altul. Subtitlul este edificator, explicit, cvasididactic: 23 de ani de întrebări și răspunsuri. Rotunjind, un sfert de veac de libertate postrevoluționară, în care intervievatul a fost și a rămas o figură de prim ordin și de prim-plan.
Fiindcă nu e o carte de convorbiri, ci una de interviuri, nu vom descoperi aici firul, urmat cu ezitări sau cu tenacitate, al unei biografii împletite cu o profesiune. Construcția și logica de Bildungsroman nu caracterizează un asemenea volum compus din interviuri extrem de diferite și care devine o frescă a României libere, post-ceaușiste. Pleșu a urmărit cu atenție epoca aceasta la care a participat. A creionat-o, sub specia Tranziției, în pagini antologice de observație acută și cruzime caracterologică. Aici îl vedem însă la lucru nu pe Andrei Pleșu-scriitorul, ci pe omologul său, cetățeanul Pleșu, un intelectual implicat în viața societății și solicitat, de mai multe forțe politice, pentru diferite demnități publice.
Ministru al Culturii, ministru de Externe, consilier prezidențial... Ceea ce uimește, în cazul lui Pleșu, nu este atât „colierul“ de funcții înalte, cât faptul că partide de culori diferite până la opoziție și trei președinți ai României libere (Ion Iliescu, Emil Constantinescu, Traian Băsescu) aflați – cel puțin pe anumite perioade – în poziții ireconciliabile au solicitat direct (Băsescu) ori au acceptat imediat (ceilalți doi) ocuparea de către un intelectual strălucit a unor asemenea funcții. Pentru nostalgicii ceaușismului defunct, care contestă orice schimbare, fie pe considerentul că nu e nicio schimbare, fie cu „argumentul“ că sunt prea multe, comparația cu situația din România Socialistă este strivitoare. Anii ’80, cu delirul naționalist al mărețului Cârmaci, cu oribila experiență a Meditației Transcendentale și cu avatarurile lui Pleșu (ca și ale lui Sorescu) în urma ei – sunt elementul de contrast cu acești ani ai libertății. Oricâte păcate ar fi avut și ar avea cei trei președinți aleși prin vot ai României libere, să nu uităm totuși ce a însemnat „puritatea“ epocii lui Nicolae Ceaușescu.
Este unul dintre cele mai importante subiecte din carte, subîmpărțit în două probleme cu care Andrei Pleșu s-a confruntat. Mai întâi, e vorba de a gestiona corect raportul cu propriul trecut de cobai al socialismului real și de a nu uita, sub nicio formă, experiențele umilitoare de control, ingerință, abuz, nivelare. Intelectualul cu memorie și caracter nu ține minte și nu relatează exclusiv propriile probleme din lagărul socialist. Pleșu evită de multe ori, în interviuri, să se refere la necazurile sale, preferând să aducă în discuție ori chiar impunând în cursul ei necazurile, mai mari, ale altora. Schema lui de modestie și bun-simț este: eu am pățit, da, câte ceva – dar nu cine știe ce –, mai bine vorbim despre ce i-au făcut lui Noica...
Este un accent al rememorării complet diferit de cel, autoeroizant și atotculpabilizator, din atâtea memorii și jurnale apărute după 1990... Diferența nu e numai aceea dintre empatie și solidaritate, pe de o parte, și resentiment și egolatrie, pe de alta. Diferă și centrul de greutate al rememorării. În timp ce în discursurile altor autori elementul care trebuie prezentat, reliefat, scos mereu în față este un eu obositor prin exemplaritate, în interviurile cu Pleșu importantă este structura de societate și de stat în care un intelectual ca Noica a putut fi chinuit și batjocorit instituțional. Intervievatul profită de numeroase întrebări, inclusiv colaterale temei, din cuprinsul interviurilor date pentru a-și plasa această temă sensibilă și, pentru el, preocupantă. Sistematizării criminale a regimului comunist îi sunt opuse o organizare a amintirilor și o sistematică a rememorării. Socialismul real apare, din interviurile cu Pleșu, în structura și în esența sa; oralitățile intervievatului nu edulcorează istoria trăită, ci o ambalează în mizeria și în tristețea ei.
Dacă gestionarea corectă a trecutului – prima problemă – a fost soluționată de relativ puțini intelectuali autohtoni din generația lui Pleșu (cei aflați la stadiul maturității, în decembrie 1989), confruntarea cu prezentul epocii noi a fost și mai complicată. În această sferă, în care populația nivelată de Ceaușescu s-a trezit ca o sumă de indivizi, după Revoluție, amintirile mai mult încurcă decât ajută. Importantă, esențială chiar pentru generațiile mai vârstnice a fost, în anii ’90, adaptarea la o realitate pe care nimeni nu o anticipase și în care, deodată, ne-am găsit cu toții. Or, Andrei Pleșu a înțeles rapid că a trăi, în epoca nouă, în felul din epoca veche și a te hrăni, la infinit, din creditele simbolice ale trecutelor acțiuni și gesturi înseamnă o inadecvare. România liberă pretindea altceva de la un intelectual decât România Socialistă; iar în 1990, timpul împotrivirii, al rezistenței, al refugiului, al evazionismului individual trebuia urmat de un timp al acțiunii, al inserției, al participării și al construcției comunitare. Altfel spus, intelectualul inadaptat și inadaptabil la ceaușism trebuia să facă loc intelectualului implicat în viața societății sale.
Din această perspectivă, cu toate diferențele de generație și de temperament, Andrei Pleșu și Horia-Roman Patapievici au înțeles că o construcție instituțională, în epoca libertății, e la fel de importantă ca una personală; și că sacrificarea propriilor proiecte, pe un interval de timp rezonabil, poate fi un act cu miză mai mare decât pare. Cele două ministeriate ale lui Pleșu, la Cultură și la Externe, au amprentat decisiv sfera lor de aplicabilitate; și așa au stat lucrurile și cu mandatul lui Patapievici la Institutul Cultural Român. Orientarea și încadrarea europeană a României libere, definită prin specialiștii, nu prin demagogii ei, și evacuarea agendei ceaușiste de xenofobie și izolaționism (paralela cu azi-uitatul Slobodan Milošević se impune), în sfârșit, armonizarea componentei patrimoniale cu cea reprezentată de cultura română vie, sincronizată european (în anii ’90) și global (în ultimul deceniu): sunt punctele-cheie din viziunea instituțional-societală comună lui Pleșu și Patapievici.
Firește, atunci când vorbește despre instituțiile pe care le-a condus și cele pe care le-a creat, Pleșu nu uită să amintească de Noica, marele său „antrenor“ cultural. Un fragment dintr-un interviu luat de Anca Manolescu, în 2000, pentru Dilema, spală termenul ctitorie de utilizarea paranoidă din Epoca de Aur:
„Noi n-am gândit atunci strategic viitorul, nu am gândit o altă lume. Cu toate acestea, Păltinișul a produs ceva în lumea de azi. Altceva decât aștepta publicul sau decât am crezut noi înșine că va produce. Nu a produs ceea ce spera Noica, anume niște grozave cariere academice ale membrilor grupului. Noica asta voia de la noi în ultimă instanță. Gabriel să facă istoria filosofiei. Cu mine era puțin neliniștit că nu mă situam pe un făgaș destul de limpede din punctul lui de vedere. Dar, în orice caz, aștepta de la mine o hărnicie conturată într-un domeniu clar. Nu a ieșit asta. Dar a ieșit altceva: a ieșit un fel de febră a întemeierii instituționale pe care el o avea într-un context ostil. Spunea mereu: «aș face ctitorii cu nemiluita». A trăit mereu cu frustrarea de a avea proiecte fără corp. Noi înșine am preluat ceva, în perioada Păltiniș, din proiectele lui fără corp. Făceam planuri editoriale, imaginam asociații de filosofie. Nu am putut să facem nimic din toate acestea, dar am trăit cu plăcere proiectându-le. După ’89, am fost puși însă în situația să le realizăm. Și eu zic că ceva din duhul Păltinișului s-a împlinit de vreme ce Gabriel Liiceanu a pus pe picioare un mare proiect editorial, făcând să apară cărți care pe noi ne-au format și care pot forma și pe alții. Toți cei de la Păltiniș am fost puși până la urmă, sau ne-am lăsat puși, în situația de a ctitori câte ceva. Eu zic că și Colegiul Noua Europă este un fel de Păltiniș altfel așezat, adaptat vremii de față. Nu e o școală de înțelepciune, dar ideea comunității intelectuale și a dezbaterii e o idee pe care la Păltiniș am deprins-o“ (p. 229).
Modelul, așa zicând, biografic Noica este completat printr-un model asimilat exclusiv prin lectură. Când Ioana Pârvulescu (într-un interviu din 1996, pentru România literară) îl compară cu Caragiale, Pleșu e pur și simplu fericit. Și aceasta fiindcă aliajul de umor și seriozitate, empatie și ironie, nostalgie și proiecții de viitor intră, de asemenea, în fondul gândirii sale și în formula scrisului său:
„– Mă întreb totuși dacă într-o lume posibilă, în care întâlnirea cu Noica n-ar fi avut pentru dvs. rolul pe care l-a avut, n-ați fi putut evolua în direcție literară. Vă văd foarte bine scriind proză în descendența lui Caragiale. Pot chiar să transform în minte codul editorialelor din Dilema într-unul literar și cred că ar ieși mici schițe care să-l continue decisiv pe Caragiale, ceea ce nimeni n-a putut până acum cu adevărat, deși influența lui e uriașă.
– Mă flatează. Nimic nu m-a flatat în viață mai mult decât ce mi-ai spus acuma. Pentru mine, Caragiale e atât de formidabil, e cineva atât de «bine» în toate privințele, încât ideea c-aș putea să gravitez în jurul modelului său mă face fericit. – Dacă ați fi optat pentru literatură, nu mă îndoiesc că așa s-ar fi întâmplat.
– Dacă ar fi așa, aproape că regret și eu că n-am scris literatură și o să mă mai gândesc. Dar, în orice caz, confirm admirația mea necondiționată nu numai față de scrisul lui Caragiale, dar față de întreaga lui traiectorie existențială, față de finalul lui, față de Berlinul lui, față de scrisorile și de publicistica lui. Nimic din ce a lăsat nu e neglijabil și atestă o modernitate și-n același timp o cumințenie de fond extraordinară. Unul dintre cei mai serioși oameni din România!“ (pp. 149-150).
Din vorbă-n vorbă implică și impune o problematică, pe alocuri, gravă, reclamând un registru serios; dar trebuie să punctez și umorul savuros, și spontaneitatea uimitoare cu care un intelectual strălucit își injectează ironia letală în biete personaje. Caragiale, în cele ce urmează? Nu, Pleșu povestind scena demisiei în fața lui Radu Vasile:
„– Și cum a fost scena demisiei?
– Aveam în cap un discurs pe puncte, care începea cu: «Domnule prim-ministru, am venit să-mi prezint demisia.» Răspuns prompt: «Ce vorbești? Și tu? Că și eu vreau să plec!» Vă dați seama că tot discursul meu a devenit ridicol. Am început să bălmăjesc partitura pe care, în mod normal, trebuia să o aud de la el: «Stați puțin! Sunteți, totuși, prim-ministru! Nu puteți demisiona chiar așa!» etc. etc. «Nu» – zice – «Gata! Mi-a ajuns!» Și apoi: «N-ai un post de ambasador? Mi-ar conveni Luxemburg!»“ (din interviul luat în 2011 de Andrei Crăciun și Laurențiu Ungureanu pentru Adevărul, p. 440).
Iată, în fine, și o execuție marca Andrei Pleșu, care i-ar fi plăcut probabil Grecului. Una în regim de spontaneitate și de viteză, fiindcă, totuși, timpul vieții noastre este prea scurt pentru a ne pierde vremea cu personaje fără miză:
„– Mă mir că n-au căpătat câte ceva și alții, care de vreo doi-trei ani trăiesc în regim de front. Doar Claudiu Săftoiu a prins un mic post la televiziune...
– Cum mic? E mare. E PDG.
– El are talentul de a face din orice post pe care îl obține un post mic.“ (din interviul luat în 2012 de Rodica Palade pentru 22, pp. 453-454).
În fresca României libere, postrevoluționare, realizată, prin interviuri, de Andrei Pleșu în 23 de ani de întrebări și răspunsuri încap toți și toate: inclusiv delectarea cititorilor și a criticilor literari – mai mohorâți, aceștia din urmă, de felul lor. //
ANDREI PLEȘU - Din vorbă-n vorbă. 23 de ani de întrebări şi răspunsuri, Editura Humanitas, 2013, 474 p.