Pe aceeași temă
Cum ar fi arătat, oare, societatea românească la peste un sfert de secol după căderea regimului comunist, fără acest uriaș corpus memorialistic, acumulat cu sârg, devoțiune și altruism, de-a lungul acestor (în fond, nu foarte mulți) ani? Ar fi arătat, îndrăznesc analogia, precum un oraș fără biserici. Precum un tărâm pârjolit.
O benefică împletire de circumstanțe a făcut ca, în ultima jumătate de an, să trăiesc două experiențe îndelung așteptate: în iulie 2015 am fost pentru prima dată la Închisoarea Pitești, recuperată în circuitul de referință al comunismului românesc, iar în noiembrie am ajuns la Fortul 13, Jilava. Vestea bună pentru toți cei implicați în studiul totalitarismului ar fi următoarea: sunteți ascultați și prețuiți de tineri! Mai exact: de tânăra generație (bine) educată a României. La Pitești, am participat la Școala de vară anuală, organizată de Fundația Sfinții Închisorilor, iar la Jilava am făcut o vizită-pelerinaj, împreună cu un grup de vreo 70 de studenți, veniți tocmai de la Cluj și Iași, în acest scop. În ambele situații (și nu sunt singurele!), uimea interesul lor avid de a ști ce s-a întâmplat în urmă cu cinci-șase decenii între zidurile acelor penitenciare și dincolo de ele. Impresiona disponibilitatea lor intelectuală și morală. Mi-au dat curaj acești tineri, la gândul că nu este totul pierdut. Că nu așteaptă decât să le venim în întâmpinare - în mod autentic. Credibil. Două călăuze au potențat efectul întâlnirii cu acele ambianțe ale istoriei și sacrificiului. Doi foști deținuți politici, veniți să predea ștafeta sensurilor, povestind ramificațiile experienței carcerale, în timp și spațiu: la Pitești, d-l Gheorghe Plop (fost deținut al penitenciarului în plină reeducare, ’49-’51), iar la Jilava, d-l Demostene Andronescu (încarcerat aici între ’52-’55). Vizualizând a posteriori prezențele lor, nu pot decât să-i situez în aceeași familie nobilă, să-i privesc ajunși la o senectute înrudită, de-a dreptul juvenilă, scutită de ridurile resentimentului, parcă pentru a ne convinge că logica suferinței asumate spiritual și moral este pe cât de tainică, pe atât de reală. În acest cadru stimulant, s-a petrecut, la scurt timp, întâlnirea cu ultimul volum memorialistic al acad. Radu Ciuceanu - La taină cu diavolul (Editura INST, 2015).
Ori de câte câte ori am privilegiul să mă cufund, catharctic aș spune, în lectura unei cărți mărturisitoare precum este a cincea din seria semnată de Radu Ciuceanu, îmi pun retoric, sporind satisfacția lăuntrică, întrebarea: cum ar fi arătat, oare, societatea românească la peste un sfert de secol după căderea regimului comunist, fără acest uriaș corpus memorialistic, acumulat cu sârg, devoțiune și altruism, de-a lungul acestor (în fond, nu foarte mulți) ani? Ar fi arătat, îndrăznesc analogia, precum un oraș fără biserici. Precum un tărâm pârjolit. Cred cu tărie că una dintre sursele coerenței noastre naționale (atâta câtă există) se datorează (și) acestui tezaur de mărturisire, nu întotdeauna prețuit sau recunoscut la justa valoare, dar nu mai puțin solid și fertil; efortului conjugat al tuturor celor care, nerăpuși de încercări greu imaginabile, suportate ani de-a rândul, au considerat necesar să evoce, să nu lase uitării. Să prețuiască. Să transmită.
Memorialiștii detenției alcătuiesc o comunitate. Cel puțin eu așa îi văd. O comunitate aflată în comuniune, dincolo de interacțiunile strict private, omogenă și diversă în același timp. În această remarcabilă colectivitate, Radu Ciuceanu ar fi, așadar, primus inter pares. Nu avem cum să nu-i recunoaștem calitățile excepționale, dar în același timp nu putem trece cu vederea că personalitatea sa complexă (reunind planul cultural, moral, spiritual, chiar pragmatic) sintetizează trăsăturile unei întregi elite care, prin jertfa ei, a transformat perversele pușcării comuniste în spații de excelență existențială (fiind căutate, cum spuneam, tocmai din acest motiv, cu maxim interes, de mulți tineri contemporani...).
În memorialistica represiunii totalitare din România, opera lui Radu Ciuceanu este probabil cea mai întinsă. Performanță căreia i se adaugă aceea de a se număra printre puținii care au început clandestin redactarea memoriilor, în plin comunism. Astăzi, pe șantierul editorial deschis în primii ani ’90, el activează cu o consecvență ieșită din comun, pe care, cu siguranță, vocația de istoric i-o dictează. Cel de-al cincilea volum al memoriilor se adaugă, așadar, unui efort deja impresionant, pe care l-aș numi, în cazul său, un patos al evocării. Al rememorării. Un elan bine controlat însă, căci patosul amintit nu este de tip autoreferențial - în sensul nombrilismului auctorial, narcisic, la modă. Asemenea confraților săi de zodie, pentru Radu Ciuceanu scrierea mărturiilor de fost deținut politic (16 ani!) nu este nici pe departe o plăcere egolatră. Acești oameni trecuți prin experiențe liminare, ajunși de atâtea ori la granița vieții pământești, au înțeles că părerea de sine și slava deșartă rămân slăbiciuni derizorii. De care te ferești cu orice preț. (Cum ar putea exista un orgoliu al supraviețuirii?!) Iar în aceste condiții, triplul efort al aducerii aminte, al retrăirii și al punerii pe hârtie nu poate reprezenta altceva decât o aleasă îndatorire - deopotrivă față de cei care trebuie să cunoască adevărul și față de cei care nu mai sunt. Împotriva nedreptei uitări sau a ignoranței se duce lupta pentru o recompunere cât mai onestă a trecutului, dar și împotriva delăsării morale care ar putea neglija învățămintele utile de aici înainte.
Iată, așadar, de ce Radu Ciuceanu este, între altele, un portretist atât de generos, fiind ajutat întru aceasta de talentul scriitoricesc, care asigură multor pagini o valoare literară neîndoielnică, perfect compatibilă cu autenticitatea relatării istorice. Astfel, el ține să aducă în fața cititorului mai ales chipul celuilalt - ajutându-ne să înțelegem întreg universul uman al închisorii politice comuniste, pe fundalul evenimentelor epocii, constant paginate. Atunci când numele unui coleg de detenție nu dă chiar titlul unui capitol, evocarea este în orice caz minuțioasă în expresia literară și devotată ca demers. Iată un interesant tablou colectiv, în ambianța Gherlei: „Interiorul încăperii era dominat, pe miazăzi, de priciurile cu saltele tocite, de paie și, pe miazănoapte, de un șir dublu de paturi suprapuse, «împodobite» și ele cu același echipament uzat și urât mirositor. Eram circa 50-60 de condamnați și, într-o săptămână-două, deja începuserăm să ne cunoaștem: din prima zi, aromânii s-au îmbrățișat și au început să ciripească pe dialectul lor «țânțăresc», ușor de decriptat dacă erau dispuși la un andante pastorale și imposibil de descifrat dacă mergeau pe un allegro crescendo. Încolo, oameni de cuvânt, credincioși și patrioți fără egal. (...) În pușcărie au fost la fel, fără teamă sau fără frică și nu întâlnisem în reeducare niciun călău din rândurile lor. Sinucigași, da. Exemplul cel mai clar l-am avut când aromânul Șerban Gheorghe s-a aruncat în gol, în temnița Piteștiului; sau Cociu Barba, care a încercat să se sinucidă atunci când a constatat că sub tortură ar fi putut divulga, fără voia lui, alți camarazi rămași afară. Erau absenți din conducerea vreunui comitet de reeducare și dispuși, precum Constantin Teja, să-și mărturisească apartenența politică până la ultima suflare“ (p. 257).
O particularitate esențială a memorialisticii lui Radu Ciuceanu (de natură să apropie, să fidelizeze cititorul) este autoironia. Ne-forțată, ne-calofilă, ne-amară. Semn al acceptării propriului destin și indiciul unei educații solide, care interzice autovictimizarea. Privirea înțeleptului capabil să se elibereze, cu stoicism, de ura vindictei (chiar când i-au fost hărăzite atroce nedreptăți) este acompaniată în adâncime de seninătatea celui pentru care credința în Dumnezeu rămâne limanul inatacabil. Lucru pe care Radu Ciuceanu îl mărturisește de câte ori are prilejul... În fond, memorialistul iadului carceral totalitar își îngăduie (auto)ironia, exact așa cum, deseori, cei mai îmbunătățiți monahi recurg la imagini îndrăznețe sau chiar hazlii pentru a-și lămuri fiii duhovnicești. Epopeea suferinței de TBC e redată fără a dramatiza, dar în același timp cu atenție la detaliile folositoare: citim debutul capitolului: Camera 122: „- Mișcă, bă! Îndemnul, rostit pe un ton care nu admitea replică, venea din partea unei matahale, necunoscute încă, mie; dormeam când a venit pachidermul... Ce poți face altceva, atunci când simți că după amiaza te invadează temperatura, așa cum soarele îți aruncă, în toiul verii, vipiile sale? Mă obișnuisem cu febra care nu sărea mai mult de 37,5, maximum 38, considerând-o, alături de transpirația insidioasă, drept primul meu dușman, pe care doream cu înverșunare să-l răpun. Deocamdată nu aveam alt amic decât odihna, iar în infirmeria din zarca Gherlei, unde erau adunați toți tuberculoșii, somnul era prima regulă care se transmitea de la generație la generație... de muribunzi. Mi-am luat zdrențele degrabă și, acompaniat de îndemnul treci înainte!, am părăsit încăperea unde sălășluisem aproape o lună...“ (p. 86).
Cu câteva notabile excepții, imensul corpus al memorialisticii carcerale, germinat de conștiințele treze ale celor care au trăit direct represiunea comunistă, nu beneficiază încă de o legitimare adecvată - nici din punctul de vedere al istoriei și criticii literare românești, nici al istoriografiei oficiale. Se va spune, probabil, că nu s-a acumulat suficient recul pentru a i se decanta valoarea. Densitatea acestei ample categorii de scrieri, calitatea lor etică și (de cele mai multe ori) estetică ne obligă, însă, să recunoaștem că, în ultimul sfert de secol, cultura noastră și-a adăugat un capitol crucial, care merită și așteaptă o tratare hermeneutică pe măsură. Până una-alta, „procesul comunismului“, prin travaliul memoriei, continuă neabătut: noi cărți, reeditări, pelerinaje, colocvii și, nu în ultimul rând, recuperarea locurilor pecetluite de sacrificiu. În ceea ce îl privește, Radu Ciuceanu anunță încrezător șantierul celui de-al șaselea volum, corolarul seriei sale de memorii. O formă transfigurată de victorie în fața absurdului.